Historiankirjoitus on valintojen tekemistä. Seuraavassa tarkastelen kylmän sodan historiaa kahden teesin pohjalta: 1) historiaa kirjoitetaan siitä ajasta käsin, jota eletään ja 2) suurvaltojen sisä- ja ulkopolitiikkaa on vaikeaa erottaa toisistaan. Kirjoitukseni perustuu omiin käsityksiini (sivulaudaturtyöni ”Kylmän sodan tulkinnoista”) sekä kylmän sodan aikalaishistorioitsijoiden näkemyksiin. Sitä vertaan nykykäsitykseen. Näkökulma on siis kylmästä sodasta nykypäivään päin.
Ekspansiopolitiikka oli ominaista sekä USA:lle että Neuvostoliitolle.
Yhdysvaltain ekspansiopolitiikka toisen maailmansodan jälkeen ei ollut mitään
uutta. Laajenemishalu toteutui oman mantereen ”valtauksen” jälkeen 1890-luvulta
eli Espanjan-Yhdysvaltain sodasta lähtien. Yhdysvallat ei hankkinut perinteisessä
mielessä siirtomaita. Se päinvastoin asettui Britannian tyyppistä imperiumin (kokonaisten
valtioiden valtaaminen) luomista vastaan keskittyen tarkasti määriteltyjen avainkohteiden
haltuunottoon.
Yhdysvallat tavoitteli imperialismillaan markkinoiden haltuunottoa
vähän samaan tyyliin kuin Kiina tekee nyt. USA pyrki päämääräänsä avustusohjelmien avulla, joilla sidottiin kohde enemmän tai vähemmän
kiinteästi Yhdysvaltoihin. Myös Itä-Eurooppa oli USA:n taloudellisen laajentumisen
kohdealue. Strategialla pyrittiin ratkaisemaan myös poliittiset ongelmat ja
levittämään amerikkalaista elämäntyyliä. Neuvostoliitto piti mahtikaudellaan kuitenkin
tiukasti kiinni maailmansodassa saamistaan eduista.
Nyt näyttää siltä, että Yhdysvaltain imperialismi oli ja on
”tukikohtaimperialismia ”, kun taas Kiina on omaksunut Yhdysvaltain toisen
maailmansodan jälkeiseen taloudelliseen levittäytymiseen perustuvan strategian.
Toki Yhdysvallat edelleen tavoittelee taloudellista mahtia, mutta sittenkin se
pyrkii enemmän satojen tukikohtien verkostolla säilyttämään sotilaallispoliittisen
otteen maailmasta. Huippuvirkamies
Paul Nitzen johtama komitea vuoden 1950 raportissa kertoi selkeästi, että
Yhdysvalloilla oli resursseja paitsi elintasonsa nopeaan laajentamiseen, niin
myös erittäin vahvaan sotilaalliseen läsnäoloon kaikkialla maailmassa. Vasta
aivan viime aikoina tästä on jouduttu tinkimään.
Neuvostoliitto taas, joka ei pystynyt kilpailemaan taloudellisesti
Yhdysvaltain kanssa, pyrki vaikutusvaltansa laajentamisen ideologisin ja poliittisin
keinoin. Näin Neuvostoliitto päätyi etupiirivyöhykkeisiin. Kuten Yhdysvaltain imperialismille,
oli Neuvostoliiton etupiiripolitiikallakin pitkä historia. Jo Venäjän keisarit
olivat pyrkineet luomaan puskurivaltioita Venäjän ja lännen väliin.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeisestä ajoittaisesta yhteistyöhalusta
huolimatta Neuvostoliitto ja Yhdysvallat ajautuivat eri raiteille suurvaltapolitiikassa.
Tosin Hitlerin hyökkäys Neuvostoliitoon pakotti neuvostoliitolaiset ja amerikkalaiset
väliaikaiseen nelivuotiseen yhteistyöhön toisen maailmansodan aikana.
Välittömästi sodan jälkeen voittajien molemminpuolinen epäluulo toista suurvaltaa
kohtaan johti kylmään sotaan.
Washingtonissa lähdettiin siitä, että ulkopolitiikka oli
sisäpolitiikan jatke. Tavoitteena oli vapaa vienti- ja tuontituotteiden kulku. Yhdysvallat käytti hyväkseen
sodan aikana saavuttamaansa taloudellista ylivoimaa pystyttääkseen maailmanlaajuisen
taloudellisen järjestelmän. Samalla Yhdysvallat irtautui monroelaisesta
eristäytymispolitiikasta. Ulko- ja sisäpolitiikan kiinteää sidettä toisiinsa
korostivat presidentinvaalikampanjat, taloudelliset lamat, mccarthyismi ja puolueiden
sisäiset valtakamppailut.
Yhdysvallat laski paljon maailmanlaajuisten järjestöjen varaan
(YK, Maailmanpankki, Kansainvälinen valuuttarahasto). Koska maalla oli johtava
asema em. järjestöissä, se saattoi tehokkaasti
vaikuttaa muiden maiden talouksiin. Esimerkiksi aiempi ykkössuurvalta Englanti
sai huomata yhtäkkiä olevansa korvia myöten veloissa Yhdysvalloille sotalainojensa
takia. Niitä ei liittolaisuuden nimissä annettu anteeksi.
Stalin oli varautunut Saksan uuteen nousuun Itä-Euroopan alueita
hyväksikäyttäen. Sen talous vahvistui, joskin Yhdysvallat säilyi murskaavan
ylivoimaisena. Neuvostoliitto menetti sodassa 1700 kaupunkia, miltei
100 000 kollektiivitilaa ja 27 miljoonaa ihmistä.
Varmaa ei ole läntisen suurvallankaan menestys. Yhdysvaltain mahdollinen
epäonnistuminen tulevaisuudessa voi aiheutua sisäisestä eripurasta ja
polarisoituneesta yhteiskunnasta, joka vaurioittaa vahvuutena pidetyn demokratian
edellytyksiä.
Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Neuvostoliiton valtaamille
uusille alueille pystyttämä sosialistinen järjestelmä ei johtunut marxilaisesta
ideologiasta vaan Neuvostoliiton turvallisuustarpeista ja taloudellisista
eduista.
Venäjän asema oli suhteellisesti vahvimmillaan 1950-60-luvuilla,
jolloin se pystyi melko aidosti kilpailemaan Yhdysvaltain kanssa maailmanherruudesta.
Se onnistui rakentamaan suhteet useisiin Lähi-idän, Afrikan, Väli-Amerikan ja
Kaakkois-Aasian maihin. Monet niistä kokivat Yhdysvaltain imperialismin uhkaksi
itselleen. Neuvostoliiton edusti niille mahdollisuutta uuteen nousuun siirtomaaisännästä
irtautumisen ohessa. Mutta näissäkin tapauksissa Venäjä kompromettoi ystävyyssuhteensa jollakin
aikavälillä.
Venäjä on savijaloilla seisova jättiläinen. Se uhoaa edelleen
maailmanvaltapyrkimyksillään ja etupiirin laajentamisella, mutta yhä useammin käy ilmi, että siltä puuttuu edellytykset ekspansioon. Neuvostoliiton
jälkeen se on tuhlannut omat resurssinsa kommunistisen nomenklatuuran sijasta
oligarkkien johtamaan valtakoneistoon, jolta puuttuu yhteinen tahto kehittää
Venäjää.
Kylmän sodan kokemus ei yllä ennustamaan tulevaisuutta moninapaisessa
maailmassa. Isot tekijät lienevät kuitenkin Yhdysvallat, Kiina, varauksin Venäjä
ja EU, jos sillä yhteistä tahtoa riittää. Joka tapauksessa Eurooppa on
vapautunut kahtiajakautuneisuudesta, joka on arvo sinänsä. Kaksinapaiseen
maailmaan – Neuvostoliitto/Venäjä osana sitä – ei ole paluuta.
Putinin tavoittelema moninapainen (esim. ns. BRICS-maat) maailma
on niitä harvoja hänen tavoitteistaan, jotka saattavat toteutua, joskaan ei
sellaisena kuin hän haluaisi. Kiinan antaman haasteen toteutumista on pidetty
varmana, mutta viime aikoina sekin on joutunut tinkimään kaikkein kukoistavimmasta
talouskasvusta.
Ankarassa puolenvalintakamppailussa puolueettomien tai sitoutumattomien
valtioiden asema saattaa muodostua yhä ahtaammaksi. Yhdysvaltain 1950-luvun
ulkoministeri John Foster Dulles tuomitsi
puolueettomat valtiot ”moraalittomiksi”.
Dullesilainen ajattelu voidaan yhdeltä osin yhdistää 1950- ja 1960-luvulla
voimissaan olleeseen sitoutumattomien maiden liikkeeseen, jonka tavoitteena oli
pyrkiä liittoutumattomuuteen ja siten
irti läntisestä ja itäisestä blokista. Tavoitteena oli olla yhtä vahva kuin Nato
tai Varsovan liitto. Tämä ei toteutunut. Monet liikkeen valtiot nojautuivat milloin länteen milloin itään. Liike on jäänyt
löyhäksi ja saavuttanut yhteenkuuluvuuden vain joissakin spesifeissä
kysymyksissä. Moninapaisessa globaalissa kanssakäymisessä sitoutumattomuus yhtenäisenä
”liikkeenä” jää etäiseksi haaveeksi. Mistä
liike pyrkisi irti? Neuvostoliittoa ei ole ja Venäjän asema sen perillisenä
horjuu pahasti. Putinilainen pyrkimys uudistaa vanhat jaot etupiireineen
kaikuu onttouttaan. Yhdysvallat ja Kiina
ovat lähimpänä uutta suurvaltajakoa, mutta paluuta bipolaariseen jakoon
globaalilla tasolla ei ole.
Käyppäs katsomassa Strategic Culture foundeishonin sivustolta Sergei Glazyrovin haastattelu Yhdysvaltalaisen vaikuttajan Lyndon Le Roucen stavutis syntymäpäivän merkeissä.
VastaaPoistaLe R ouche oli varsin krittinen Nixonin aikakauden luomukseen,eli dollarin irroittamiseen kultakannasta.
Le Rouchen ystäväksi itseään kutsuva Glazyrov on pitänyt esillä ,laajennettua ultakantaa,eli laajasti raaka-ane resursseihin perustuvaa ja tukeutuvaa rahajärjestelmää.
En muista ko. henkilöä, mutta olen kirjoittanut kultakannasta ja siitä irtautumisesta mm. 13.3.2017 "Kolmekymmentäluvun lama nähtynä tämän päivän näkökulmasta".
PoistaNixon joutui nähdäkseni pakon edessä luopumaan kultakannasta (Bretton Woods, 1944) 1970-luvun alussa (Vietnemin sota maksoi liikaa).
Miksi kultakanta, jonka on useita kertoja 1900-luvulla pitänyt vakauttaa maailmantaloutta onkin sortunut ensimmäisenä kriisin koittaessa (mm. 1. ms ja 1930-luvun lama)!
Wikipedian perusteella Le Rouche vaikuttaa poliittisesti ym. epävakaalta!
Kyseessä on laajennettu kultakanta,eli keaikki telluksen materiaalit olisivat siinä keskiössä, esimerkiksi makea vesi, metsien puusto ym. Ontietenkin selvää ettei Yhdysvaltain nykyinen pankk ja rahamaailma pidä tällaisesta, koska heidän suhteellinen asemansa heikkenisi. Venäjä Afrikan maat ja eteläamerikka vahvistuisivat.
VastaaPoista