Olen kirjoittanut aiemmin saksalaisesta terrorijärjestöstä RAF:stä (Andreas Baader -mysteeri, 25.7.2013). Lainaan
tätä kirjoitusta joiltakin osin, mutta pääosin lähestyn aihetta länsisaksalaisen
terrorin syntymekanismin kautta. Mistä kaikki juonsi juurensa? Apuna on uusi
teos, Katriina Lehto-Bleckertin ”Tulisielut. Tarina Ulrike Meinhofista, Andreas
Baaderista ja Joscha Fischeristä”(Into 2021). Kirjan nimessä mainitut henkilöt
olivat kaikki terrorismin 1960-luvun lopun syntyvaiheiden avainhenkilöitä.
Ensimmäisen kirjoitukseni (2013) päälähde oli TV-dokumentti Andreas Baaderista. Yritin hahmottaa hänen tekojensa vaikuttimia. Helppoa se ei ollut, sillä tuohon aikaan (1960-luvun loppu ja 1970-luvun alku) sisältyy niin paljon yhteiskunnallista mullistusta, että punaisen langan löytäminen kaiken sumun ja pölyn keskeltä oli melkoinen haaste. Taustatietona minulla oli myös aiemmin lukemani Ulrike Meinhofin elämäkerta. Toki tuon ajan omat muistikuvat toimivat tukenani. Johtopäätökset seuraavassa ovat omiani.
On aika päivittää tietoja ja
tarinan kulkua.
Ensimmäinen ihmetyksen aihe on, miksi yleensäkin länsisaksalaiseen
hyvinvointiyhteiskuntaan syntyi tällainen ilmiö. Pääosin syyt löytynevät sodasta toipuneen
Länsi-Saksan talousihmeen sisältöjen ja saksalaisen yhteiskunnan
byrokraattisten ominaisuuksien yhdistelmästä, joita vastaan nousi radikaali
vastarinta. Antiautoritaarinen liike ei koskaan ollut laaja, mutta sillä oli myötäilijöinä
koko joukko varsinkin nuoria sodan jälkeen syntyneitä saksalaisia.
Mielikuvituksettomasti voitaneen
sanoa, että porukkaa sitoi yhteen vapauden kaipuu ja halu irtautua säännellyn yhteiskunnan kahleista.
Tietenkin Vietnamin sota oli yksi
merkittävimmistä vaikutteista taustalla ja aktiivien mielenosoituksen kohde.
Ajan henki (”vuosi
kuuskytkahdeksan”) toimi katalysaattorina radikaaleille ajatuksille koko
Euroopassa. Vaikka kirjoitukseni alussa onkin lueteltu liikkeen huomattavimpia
toimijoita, on muistettava, että mukana oli monia muitakin vaikuttajia, kuten
Gudrun Ensslin, Rudi Dutschke ja Dieter Kunzelman
vain muutaman mainitakseni. Heidän radikaalisuutensa vaihteli eikä voida nimetä
tyypillistä yhteen nivovaa piirrettä. Varsinkin Ennslinin merkitys oli
huomattava toiminnan perustelujen pohdinnan näkökulmasta siihen nähden, mitä
aiemmin tiesin hänestä.
Pisimmälle yhteiskunnan portaissa eteni Joschka Fischer, josta tuli vihreiden edustajana lopulta Saksan
ulkoministeri!
Osa mukana olijoista sitoi radikalismin
puoluerakenteeseen, mutta yleensä henki oli, että puoluelaitos oli liian jäykkä
tyydyttääkseen aktiivien toiminnan tarpeen. Myöskin esimerkiksi virallinen SPD ja
sen nuorisojärjestö suhtautuivat nirsosti uuteen liikkeeseen.
Mistä yhteiskunnallisista taustoista
em. henkilöt nousivat? Voidaan sanoa, että hyvin erilaisista ympäristöistä. Andreas
Baader oli koulupudokas tai paremminkin hän pudotti itsensä pois
koulutusputkesta ja tyytyi lyhyisiin työsuhteisiin. Hän oli käsistään kätevä,
mutta ei perustanut teoreettisista pohdinnoista. Ulrike Meinhof oli monessa
suhteessa länsimaisen sivistyshengen ilmentymä, joka perusti toimintansa analyyttisille
kirjoituksille ja Gudrun Ennslin oli lopulta tohtorivaiheen opiskelija,
eräänlainen radikaalien pääideologi. Karkeasti ottaen kaikki ponnistivat
keskiluokkaisesta elinympäristöstä.
Andreas Baader oli ensi sijassa toiminnan mies, joka ei
piitannut yhteiskunnallisista teorioista. Muut saivat selitellä hänen tekojensa
vaikuttimia ideologisilla tai poliittisilla argumenteilla. Myös Baader itse
halusi takaperoisesti teoilleen yhteiskunnallisen selityksen. Baaderista tuli
ryöstäjä ja murhaaja, joka herätti hysteriaa tavallisten kansalaisten joukossa.
Vain hiukan kieli poskessa voidaan sanoa, että muiden tehtävä oli löytää jälkikäteen
Baaderin pragmatismille teoreettinen viitekehys.
Baaderilla oli kiistatta raju vaikutus ympäristöönsä,
jopa suggestiivinen vaikutus ympärillään oleviin ihmisiin. Muut ihailivat
Baaderia ja Baader nautti päästessään ihailun kohteeksi.
Baader-ilmiötä ei nähdäkseni olisi syntynyt ilman
tuon ajan vahvoja ristiriitoja, jotka liittyivät ajan yhteiskunnallisin
ongelmiin ja ”järjestelmän” vinoumiin. Kun mielenosoittajat ryhtyivät
kapinoimaan pakkovaltaiseksi kokemaansa järjestelmää vastaan, vastasivat
poliisit väkivallalla. Olen pohtinut olisiko pidättyvämpi poliisien toiminta
johtanut järkevämpään tulokseen ja olen melko varma, että poliisien toiminta
kiihdytti edelleen järjestelmän vastustajia.
Eri asia on sitten pohtia, miten
fyysistä väkivaltaa uhkuva Baader sai järkevänä ja ajattelevana ihmisenä
pidetyn Meinhofin valtaansa. Heidän välillään ei ollut seksuaalista
kanssakäymistä. Meinhofin elämäkerta kertoo jotain, mutta arvoituksiakin jää.
Syväpsykologia voi löytää naisen ja miehen roolituksesta jonkin selityksen,
mutta minä luovun tässä enemmiltä selityksiltä.
Tietenkin Baaderin tekojen taustalla vaikutti hänen
uskomattoman raaka ja karkea muista piittaamaton käytös. Ainoastaan Gudrun
Ensslin sai hänet ajoittain rauhoittumaan selittämällä Baaderille hänen
toimintansa teoreettisia vaikuttimia. Tässä tullaan oleelliseen kysymykseen eli
kuinka ratkaisevaa osaa näytteli Baaderin kaltaiselle ihmiselle aito taistelu
yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta ja väkivaltakoneistoksi käsitettyä
järjestelmää vastaan. Päädyn lopulta kuitenkin sille kannalle, että kiihkeä
toiminnanhalu, halu olla esillä, halu nauttia vaikutusvallastaan, halu olla
suosittu kaltaistensa joukossa oli Baaderin pääpontimena, eivät ideologiset rakennelmat.
Liikkeellä oli paljon nuoria, joilla oli
tarttumapintaa Baaderin kaltaiselle ihmiselle ja ilmiölle. Tätä ei tule
käsittää väärin: en sinällään näe noiden aikojen protestia turhana, sille
löytyi riittävä argumentaatio, mutta vain demokraattista tietä.
Lehto-Bleckertin kirjan ansioihin
kuuluu edellä kuvatun henkilögallerian jäsenten keskinäisten suhteiden
perusteellinen erittely sekä moninaiset seksuaaliset suhteet näistä syntyneine
lapsineen. Yhteenvetona sanoisin, että joukko oli sekalainen koostumukseltaan
ja mielipiteet kävivät tuon tuostakin ristiin.
:::::::::::::::::::::::::
Esimerkkinä terroristien toiminnasta otan tässä
esille joukkion alkuvaiheessa (ennen RAF:n muodostumista) tekemän
tavarataloiskun. Kysymys lienee ollut kulutusyhteiskunnan
ja kulutushysterian vastaisesta protestoinnista (yhtä hyvin Vietnamin sodan
vastaisesta protestista).
Huhtikuun 2. päivän vastaisena yönä vuonna 1969 räjähti
pommi kahdessa Frankfurtin keskustan tavaratalossa. Rakennukset olivat
tyhjillään, mutta kuitenkin paikalla oli havainnoitsija, joka hälytti
palokunnan paikalle. Palopesäkkeitä oli
useita. Samaan aikaan Saksan tietotoimisto sai varoituksen syttyvästä
tulipalosta. Myös toinen tavaratalo syttyi tuleen. Onneksi automaattinen sammutusjärjestelmä
toimi ja palo tukahtui alkuunsa. Ajastimella varustetut pommit olivat
sijoittaneet kauppojen tiloihin Andreas Baader ja Gudrun Ennslin. Kuitenkin parivaljakon liikkuminen oli herättänyt
huomiota ja pian lähistöllä oleilleet tuhopolttajat napattiin kiinni. Muut sytyttäjät
onnistuivat pakenemaan.
Huomiota herätti, että tuhopolttajat kehuskelivat
teoillaan. Raskauttavia todisteita oli runsaasti molemmilla kiinni otetuilla.
Tuhopoltoissa säästyttiin henkilövahingoilta, mutta aineelliset tuhot olivat
merkittäviä. Syntyi merkillinen tilanne, kun moni ulkopuolinen osoitti myötätuntoa
provokaattoreita kohtaan, tämäkin ajan ilmiö. Vaikutti siltä, että kysymys oli poliittisesta provokaatiosta
ja performanssista. Oikeudenkäynnissä syytetyt esiintyivät ylimielisesti katumatta
tekoaan.
On sanottu, että tekoon ei suhtauduttu
tarpeellisella vakavuudella. Alkeelliset
pommit herätyskello ajastiminenaan olivat
omiaan aiheuttamaan viranomaisten vähättelyä tekoa kohtaan, joka saattoi
heijastua varomattomuutena tuleviin terroristien vahingontekoihin.
Kävi ilmi, että terroristien keskuudessa oli
syntynyt kilpailu siitä, ”kuka ehtii ensin”. Oltiin siis jo pitkällä valitulla
tiellä.
Mutta Frankfurt oli vasta alkua. Terroristit
järjestäytyivät Punaiseksi armeijakunnaksi, jonka tarkoituksena oli saada aikaan kansannousu.
RAF:n ensimmäisenä iskuna pidetään Baaderin vapautusyritystä 14.5.1970. Ja
jatkoa seurasi. Viranomaisia ja taloudellista eliittiä vastaan suunnatut
väkivallanteot olivat julmia. Ryhmän
iskuissa kuoli vuosina 1972-1991 yhteensä 34 ihmistä.
Terroristien vallankaappausyritykset olivat
kuitenkin alusta lähtien tuhoon tuomittuja. RAF:n johtohenkilöt (Meinhof,
Baader, Ensslin ja Raspe) kuolivat oman käden kautta 1976-77.
RAF osoitti kuitenkin sitkeytensä järjestäytyen 2.
ja 3 sukupolveksi ennen kuin sen vaikutus hiipui toiminnan hajoamiseen vuonna
1998.
Rinnan edellä mainitun opiskelijaliikkeen radikalisoitumisen
kanssa eteni yleispoliittinen kehitys. Vuoden 1968 kapina auttoi valtaan vastavoimana
maltillisen vasemmiston. SPD-johtoinen hallitus käynnistyi vuonna 1969 Willy
Brandtin toimiessa puheenjohtajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti