Usein todetaan, että todella suuri
johtaja (millä elämän alueella tahansa) johtaa joukkojaan edestä.
Hän siis omalla esimerkillään johtaa joukkojaan kohti päämäärää.
Sotilasliittoon päin kallellaan olevien odotus oli, että presidentti
raivaa tien auktoriteetillaan Natoon. Monen mielestä asia ei ole aivan näin
yksinkertainen. Kenraalin ei esimerkiksi kannata johtaa
joukkojaan edestä vaan vähän taaempaa, jotta näkee
kokonaiskuvan ellei sitten tarkoiteta edestä johtamista pelkästään
vertauskuvallisessa mielessä. Hyvä johtaja ei ole pelkästään esimerkillä
johtaja vaan myös strateginen johtaja.
Mielestäni presidentti Niinistö menetteli juuri niin
kuin presidentin pitää menetellä Nato-hakemuksessa. Hän halusi johtaa kansaansa
hieman varovaisemmin kuin monet muut eikä rynnätä kärkeen hulmuavien lippujen etujoukoissa.
Minulle - Nato-kriitikolle - presidentti edustii tarpeellista vastuuntuntoa ja
perehtyneisyyttä. Pelkäsikö presidentti? En tiedä, mutta siitä olen
varma, että hän tunsi valtavaa vastuuta siitä, tehdäänkö akuutissa tilanteessa
oikein. Presidentti epäröi odottaen oikeaa hetkeä päätöksenteolle - niin
ymmärrän. Mutta niinhän hänen pitikin tehdä. Ilmapiiri aivan kihelmöi
jännittynyttä odotusta. Presidentin kanssa normaalisti samanmieliset tukijat
huusivat liittoutumisen perään ja aivan ilmeisesti osoittivat suurta
kärsimättömyyttä, kun presidentti ”hidasteli”. Toki presidentin tuli ottaa
kansalaisten mielipide huomioon ja niin hän tekikin ilman aiemmin
kannattamaansa kansanäänestystä.
Nyt moni sanoo, että kyllähän sen näki, että Natoon on
liityttävä ”heti” (2014, 2008, 1990-luvulla…..) eikä hetken päästä, mitä tässä
hidastellaan? Kysymys on viime kädessä vastuusta tehdä ratkaiseva päätös
oikea-aikaisesti sillä parhaalla tiedolla, mikä on käytettävissä. Ja se ei
välttämättä ole optimaalinen tiedon määrä.
Entä nyt, kun ajattelemme - liityttyämme Natoon - tehneemme
kaiken oikein? Risto E.J. Penttilän mukaan ”Suomi on turvasatamassa”. Minusta se
ei ole. Asia on kesken, eikä Nato tarjoa meille turvasatamaa
esimerkiksi kyber- ja hybridiuhkia vastaan. Hyppäsimme liikkuvaan junaan. Olemme
mukana jatkokertomuksessa, jonka suunnan olemme kuvitelleet hahmottavamme.
Historia ei kuitenkaan ole loppunut, niin kovasti kuin sitä toivommekin. Siksi
valitsin aikanaan - runsaat 2000 blogikirjoitusta sitten - tämän
kirjoitussarjani nimeksi ”Historia jatkuu”.
Suuressa Nato-innossaan esimerkiksi kirjailija Jari
Tervo ei ole sisäistänyt presidentin asemasta johtuvia vastuita. Vielä viime
vaiheessa ennen Nato-päätöstä presidentti empi. Miksi? Siksi, että kansalaisten
päämääriä ohjaili pelko, että Ukrainan jälkeen tulee Suomen vuoro. Presidentti
ei voi nojautua päätöksenteossa pelkoon vaan viileään
harkintaan. Prosessi kuitenkin osoitti, miten
tuskalliseksi presidentti päätöksen koki. Jari Tervolle puolestaan Niinistön
päätöksenteko Nato-kysymyksessä oli ”kansan mielipiteitten haistelua”.
Mielipiteiden haistelijoita oli muitakin. Kaikkein parhaita
besserwissereitä olivat ja ovat ne, jotka tiesivät kupletin juonen jo etukäteen ja
puristivat - epäreiluutta omasta mielestään kohdanneina - sisukkaasti käden nyrkkiin
taskussaan: ”kunpa saisin kertoa totuuden tästä kaikesta!” Nyt spekuloidaan
sillä, että jos Kiova olisi kaatunut keväällä 2022, Suomi olisi ollut seuravana
liipaisimella. Kysymys on kovin suoraviivaisesta arvuuttelusta aivan kuten väitteissä, joissa
on esitetty, että Nato-optiota käytettiin joillakin tahoilla kategorisena verukkeena
siirtää liittoutumisprosessia.
Risto E.J.Penttilän melko yksioikoinen ajattelu pitää
sisällään käsityksen, että vuoden 2014 seurauksena olisi pitänyt liittyä
Natoon. Kun ei liitytty, ajauduttiin ”Suomen rauhanajan ulkopolitiikan
suurimpaan mahalaskuun” (Penttilä).
En palaa
Nato-skeptikon varauksiini. Se on jotenkin turhaa. Näkymä tulevaisuuteen on
aina jossain määrin epäselvä. Turhaan ei puhuta käsitteestä ”fog of war”. Päätökset
tehdään, kuten Robert McNamara Vietnamin
sotaa muistellessaan opetti, sumun keskellä. Fog of warin olosuhteissa huutaa -
media kovaäänisimpänä - arvostelijoiden armeija, jolle aina jää
mahdollisuus sanoa viimeinen sana.
::::::::::::::::::::::::::::
Hesarin
pitkässä artikkelissa ”Vaaran vuodet” 4.6.2023 toimittaja Paavo Teittinen
pyrkii purkamaan Niinistön Nato-saagan perimmäisiä
taustoja nimellään tai nimettömänä esiintyvien ”tietäjien” tai kuiskaajien avulla.
Kysymys on ryhmittymästä, joka muodostui puolustusministeriön ja pääesikunnan
henkilöstöstä. Tämän porukan halu nähdä itsensä ”läntisen arvoyhteisön” (Natoon
liittymisen) sankarina jopa presidentin yli käyden on ärsyttänyt erityisesti entistä
moninkertaista ulkoministeriä Erkki Tuomiojaa, joka on toiminut presidentin
tukihenkilönä päätösten pohdinnassa. Tuomiojaa kismittää demokratian
pelisäännöistä poikkeaminen aina hallituksen sivuuttamiseen saakka.
Nato-yhteistyön
teko oli kompleksista. Presidentin osalta voi arvella hänen tunteneen tuskaa
”luovuttaessaan” sotaharjoituksiin isänmaata pala kerrallaan. Jokainen muutos
tuntui itsenäisyydestä tinkimiseltä tai joka tapauksessa liian nopealta
muutokselta. Painolastina saattoivat tuntua myös edeltäjien tiukat periaatteelliset
kannat.
Sekä Niinistö
että Tuomioja suhtautuivat kansainvälisiin sotaharjoituksiin kriittisesti,
Tuomioja jopa vihamielisesti. Sotaharjoituksien laajuutta ja luonnetta Niinistö
seurasi herkeämättömän tarkasti, jälkikäteen ajatellen jopa hieman katuen pikkutarkkuuttaan.
Sotilaiden kuvaamana presidentin suhtautuminen harjoituksiin oli ”joko te
taas…” -henkinen. Sotaharjoitukset harjoittivat Suomea ja Ruotsia joka
tapauksessa Nato maiden yhteistyöhön laajemminkin.
Presidentti
suhtautui useiden todistajien mukaan kriittisesti Yhdysvaltoja kohtaan, kuten
meillä pitkään on ollut presidenttien tapa. Myös Ruotsin luotettavuutta
Niinistö epäili. Venäjältä haluttiin ja toivottiin hyvää naapuruutta
silloinkin, kun se ei sitä itse ansainnut. Presidentti haaveili edelleen
rauhanrakentajan roolista, vaikka edellytykset olivat heikot. Penttilä pitää
Suomea Ranskan ohella jopa kummajaisena, joka rakentaa rauhaa tilanteessa,
jossa muut Euroopan valtiot ovat siitä jo luopuneet epäuskoisena. Hän unohtaa
Saksan hieman aiemman myötäsukaisen asenteen Venäjää kohtaan: kaupan avulla
rauhaa. Suomi ei ollut läheskään yksin hyvässä uskossaan.
Haastattelussa
sotilaat näkevät Suomen länsimaistumisen olleen riippuvainen tehdyistä
asehankinnoista, jotka ostettiin keskeisiltä osin Yhdysvalloilta. Sotaharjoitus-
ym. välivaiheet johdattelivat Suomen kohti Natoa. Pakkomielteenomainen
länsiriippuvuuden tavoittelu oli ihmetykseni kohde. Suomen tarina maailmansodan
jälkeen on ollut kiistaton menestystarina niin idässä kuin lännessä eikä
Suomeen ole kohdistunut todellista uhkaa. Ideologinen vääntö on kuitenkin
kallistanut suhteiden painottumisen länteen. Haluttiin kuulua ”läntiseen
arvoyhteisöön”. Kuuluimmeko sitä ennen johonkin muuhun arvoyhteisöön?
Hallinnossa
napit vastakkain olivat useimmiten puolustus- ja ulkoministeriö. Muistettavin
tapaus sattui, kun puolustusministeri Jyri Häkämies käytti Washingtonin
puheessaan 2007 väitetysti sanaa uhka: ”Suomen kolme turvallisuushaastetta ovat
Venäjä, Venäjä, Venäjä”. Puheen luonnoksessa luki haasteen sijasta ”uhka”.
Jostakin syystä ”uhka” meni mediassa läpi ja herätti myrskyn ulkoasiainhallinnossa
ja laajemmin. Puheesta sanouduttiin laajalti irti.
Suomen
politiikkaan on pesiytynyt kummallinen ajattelutapa. Uhkia vähätellään silloin,
kun niistä vielä voidaan puhua eritellen ilman suurempaa dramatiikkaa. Mutta
sitten jälkikäteen jonkin paradigman muutoksen tapahduttua aletaan liioitella
uhkia synnyttäen kuva, miten suuri vaara
on tai on ollut hiuskarvan varassa.
Kritiikki
Suomen ulkopoliittista johtoa kohtaan ei ollut toki fundamentaalista. Kiitosta
presidentti Niinistö ja pääministeri Marin saavat monilta vaikuttajilta Nato-hankkeen
sujuvasta loppuun viemisestä.
Epäilijöitä
oli armeijankin piirissä: kenraali Gustav Hägglund pelkäsi
asevelvollisuusarmeijan puolesta, jos liittyisimme Natoon. Toisaalta poliitikoista
Aleksander Stubb keräsi laakereita kannattajiensa keskuudessa ennustaessaan, että
vuoden 2008 Georgian sota edusti Venäjän strategiassa käännekohtaa.
Oliko Natoon
menossa mukana enemmän tuuria kuin taitoa? Riippuu tietenkin tavoitteista ja
sanojasta, mutta useat niistä, jotka ovat pitkäaikaisesti kannattaneet Natoa,
painottavat onnen merkitystä. Perusteluna he esittävät, että Ukrainan keväällä
2022 suorittama onnistunut Venäjän armeijan pysäyttäminen vapautti Suomen
Venäjän painostukselta tai uhalta (”Oli satumainen onni, että Kiova ei
romahtanut”). Tämä on kuitenkin esimerkki todistamattomasta spekulaatiosta.
Yksi näkökulma
on käsittelemättä: kansalaisten osuus Nato-tien valinnassa. Sitä ei kukaan
kiistä. Presidentti odotti kansalaismielipiteen kypsymistä, eikä liikahtanut
ennen kuin selvät merkit kansalaisten tahdosta olivat näkyvillä.
Oliko
presidentti säikky, kuten jotkut päättäjät riveillä ja rivien välissä
vihjaavat? Kysymys on siitä, kuinka demokraattiseksi tai demokratiarajoitteiseksi
yhteiskunta koetaan. Uskon, että ajoitus
tässäkin suhteessa kansanvaltaisessa Suomessa meni oikein. Mitään
katastrofivaihtoehtoa tai kauhuskenaariota Suomen kohtalosta Ukrainan
tapahtumiin viitaten en Venäjän taholta osta, vaikka sitä tyrkyttävät Timo
Soini, Jussi Niinistö ja Risto E.J. Penttilä. Unohdetaan, että aiemmin Suomessa
oli järkähtämättömän vahva vastustus Natoon liittymistä kohtaan. Kukaan Venäjän
korkeimmista johtajista ei puheissaan liioin ollut nitistämässä Suomea.
Ylipäätänsä Suomen kuva Venäjällä - ennen Nato-orientaatiota ja jopa sen aikana
- oli poikkeuksellisen hyväntahtoinen, jonka menetystä esimerkiksi Venäjän-tuntija
Timo Vihavainen on harmitellut. Uskallan väittää – vaikken juuri kannatusta
saakaan - että vuodenvaihteessa 2021-22,
kun sekä Lavrov että Putin kysyivät, että ”miksi liitytte Natoon, teitä ei
olisi uhannut mikään”, olivat he kerrankin rehellisiä.
:::::::::::::::::::::::
Hesari
haastatteli myös presidenttiä laajassa artikkelissa samaisessa 4.6.2023
-lehdessä. Presidentti – korostaessaan, ettei Putin uhkaillut Suomea oikeastaan
kertaakaan yhteyksissään Niinistön kanssa - myöntää, että hänen taustajoukoissaan
alemmilla portailla oli Suomi-syöjiä. Putinin autokratiassa näiltä tahoilta
puuttui kuitenkin valta ja voima.
Niinistö
kielsi, että Suomi tai hän itse olisi noudattanut liiallista varovaisuutta
Venäjää kohtaan. Niinistö ei myöskään hyväksy ajatusta, että hän myönteisellä
julkisella Nato-kannalla olisi varhain kääntänyt - halutessaan - suomalaisten
päät suopeiksi Natolle. Päinvastoin hän omasta mielestään olisi laittanut
päänsä pölkylle!
Niinistön
jossain määrin ambivalentti suhtautuminen herkkiin poliittisiin asioihin on
korostanut - hiukan koukeroisen turkulaisuuden lisäksi - hänen ulkoista kuvaansa.
Hän kyllä puolustaa edelleen Nato-option oikeutusta, jonka monet länsisuuntautuneet
nyt asettavat kyseenalaiseksi. Hän ei myöskään kiellä ottaneensa huomioon Venäjän
ärsyttämiskynnyksen aiheuttamia mahdollisia riskejä, joita nyt jotkut ovat
pitäneet hätävarjelun liioitteluna.
Kannattaa myös
muistaa, että Niinistö yleensä sai ensimmäisenä tietää ikävistä asioista, kun
taas monilla muilla on ollut mahdollisuus pureksia niitä perusteellisesti eri
näkökulmista. Presidentiltä myös odotettiin välittömästi yksiselitteisiä
reagointeja vaikeisiin kysymyksiin.
Jatkonäkymä koskien
Natoa on seuraava: nykyinen Nato-sopimuspohja syvenee runsain jatkosopimuksin.
Samaan aikaan avautuu näkymä Naton tuomiin työpaikkoihin ja - kalustohankinnat
mukaan lukien -sotilasliiton suoraan tai välillisesti aiheuttamiin jättimäisiin
kustannuksiin. Toivottavasti ne eivät yllätä ja toivottavasti innostus kaiken
Nato-euforian keskellä ei johda kohtuuttomiin panostuksiin asevoimiin.
Mitä pitäisi
tehdä tai ajatella tavallisen kansalaisen näkökulmasta? Vapauttaa kansa
vastuusta? Sanoisin, että pitää elää normaalia elämää ja ajatella esimerkiksi
niin kuin Mauno Koivisto sen koki, että kun ei tiedä, mitä seuraa, on parasta
ajatella positiivisesti: elämä jatkuu meidän jälkeemmekin.
:::::::::::::::::::::::::
Errol Morrisin Robert McNamarasta kertovassa
briljantissa dokumentissa ”Fog of Warissa” on loistava loppujakso, joka
paljastaa jotakin syvää hyvin älykkäästä ihmisestä nimeltä Robert McNamara.
Jakso on kuvattu autossa, kamera on takapenkillä ja ohjaaja Errol Morris
haastattelee pelkääjän paikalta McNamaraa. McNamara itse ajaa autoa sateen
hakatessa tuulilasia. Morris kysyy häneltä ratkaisevan kysymyksen: otatteko
vastuun Vietnamin sodasta? Maallikko voisi ajatella, että jos Vietnam kerran
oli virhe, miksei samalla voi tunnustaa omaa ratkaisevaa osuuttaan siinä. Mutta
McNamara on tarkkana: hän kieltää vastuun ja sanoo, että sen myöntäessään hän
olisi ”son of the bitch”, piruparka. Hän toimi presidentin avustajana, ei
enempää. On myönnettävä, että jos hän olisi ottanut kokonaisvastuun, hän olisi
ollut epäreilu itseään kohtaan. Hänen yläpuolellaan oli vielä mahtavampi mies,
Yhdysvaltain presidentti. Silti hän ei syyttänyt presidenttiä. Hän oli lojaali
loppuun saakka.
Ehkä Sauli Niinistöä ohjasi tämä
sama ajattelun rakenne, kun hän teki päätöksiä sotilaallisesta liittoutumisesta.
Kyllähän sitä Natoon päästin, mutta kuinka sieltä päästään pois, vähi vaurioin.
VastaaPoista