Pelkistän keskustelun kahteen keskeiseen teemaan: kaksinapaisen
maailmaan ja moninapaiseen maailmaan. Juontaja avasi pelin kysymällä ”Kuinka
jyrkästi Yhdysvallat ja Kiina jakavat maailmaa?” ottaen siis kantaa otsakkeessa
esittämääni kysymykseen. Keskustelussa päästiin itse asiaan vasta alkurönsyilyn
jälkeen.
Rinna Kullaa toi heti alussa esille mielenkiintoisen kannan,
kun hän totesi, että ennen viimeaikaisia tapahtumia Venäjä oli niitä harvoja suurvaltoja, joilla oli suhteet useimpiin globaalin politiikan voimakenttiin. Venäjä itse
on tuhonnut tämä kehityksen perusteet. Penttilä toi esille, että Yhdysvaltain presidentinvaalit
vaikuttavat voimakeskittymiin ja vaikutukset voivat olla erilaiset huomioiden sen kummasta pääehdokkaasta tulee
presidentti seuraavissa vaaleissa.
Ukrainan sota on tapatumien keskiössä vielä pitkään ja sen
todetaan vaikuttavan suurvaltasuhteisiin. Länsi ei anna Ukrainan hävitä sotaa.
Eri asia on sitten, että sotaväsymys on
alkanut painaa päälle ja voi vaikuttaa jollakin aikavälillä tapahtumiin.
Ukrainan ”vastahyökkäys” on niin kiveen hakattu päämäärä,
ettei siitä voitane enää perääntyä. Toisaalta Kiina ei halua Venäjän häviävän
sotaa. Keskustelun puheenjohtaja avasi mielipiteiden vaihdon suurvaltojen
keskinäisistä suhteista toteamalla, että maailma on jakautunut Yhdysvaltain
johtamaan liberaalidemokraattiseen maailmaan ja Kiinan johtamaan
autoritaariseen maailmaan. Tämä lienee monien mielestä itseään toteuttava
suunta maailmanpolitiikassa ja siten helppo hyväksyä.
Juhana Aunesluoman mielestä valtakeskittymiä on useita,
mutta silti Kiina-USA eriseuraisuus on keskeinen
elementti suuressa kuvassa. Tähän vastakkainasetteluun joutuvat muut maat
ottamaan kantaa. Kiinalle Venäjä on tärkeä apu suurvaltojen pelissä. Vastaavasti
Venäjä pysyy toimintakykyisenä Kiinan avulla.
Mielestäni Juha Vuori osui oikeaan nähdessään nyky-Yhdysvalloissa
halun palata kylmän sodan kaksinapaiseen maailmanjärjestykseen, jossa ryhmittymien
vastakkaiset navat ovat Kiina ja Yhdysvallat,
mutta Kiina ei halua Vuoren mielestä tällaista asetelmaa! Kiina perustaa tilanneanalyysinsä
moninapaisuuteen, jossa se itse
näyttelee keskeistä roolia.
Mistä moninapaisuudesta puhuminen alkoi? Ainakin jokin alku oli, kun Venäjä alkoi sitä markkinoimaan
puolustautuessaan ylivoimaiseksi tunnustamaansa Yhdysvaltoja vastaan. Kiinalle
tämä asetelma kelpasi. Venäjä ehkä katsoi pärjäävänsä moninapaisuuden tarjoamassa
viitekehyksessä Yhdysvaltoja vastaan.
Kaksinapaisuudessa pyritään Kiinan mielestä hegemoniaan,
ylivoimaan, joka on Kiinan strategian
vastainen suunta maailmanpolitiikassa. Kiina on ”soihdunkantaja”
maailmanlaajuisessa yhteisössä. Jos Kiina hyväksyisi hegemonian, olisi se itse
osa tätä ajattelua. Tätä Kiina ei halua. Kiinan tosiasiallinen suhde valtaan
näyttäytyy tässä valossa ambivalentilta: tekeytymällä lähes kaikkien
kumppaniksi se pyrkii syleilemään maailman omakseen.
Olen joissakin yhteyksissä pyrkinyt näkemään suurvaltojen
imperialismin historiallisessa tarkastelussa eri suuntauksia. Vanhat kolonialistiset
maat perustivat valtansa alueiden haltuunottoon. Yhdysvallat, joka vastusti esimerkiksi
Britannian kolonialismia, eksyi ”vanhaan imperialismiin” hetkeksi
tavoitellessaan 1900-luvun vaihteessa Kuubaa ja Filippiinejä. Se ”vetäytyi” pian
omaan ”tukikohtaimperialismiinsa”, jossa maailmaa hallittiin
sotilastukikohtaverkoston avulla. Kiinan strategiassa on jotain samaa, mutta se
painottuu ainakin näennäisesti pehmeälle
kaupalliselle haltuunotolle, ei sotilaalliseen vallantavoitteluun.
Penttilä puolsi lähtökohtana (vanhan) kylmän sodan asetelmaa
todeten, että uusi kylmä sota on nimenomaan teknistä laadultaan. Teknologioiden
välillä vallitsee repivä kilpailu. Penttilä väittää USA:n olevan voitolla tässä
kilpailussa: ”Silicon Valley is back”. Ja suunta näyttää samalta myös
tulevaisuudessa. Rohkenen asettaa kyseenalaiseksi kilpailun voittajan
julistamisen näin varhain. Pidemmällä aikavälillä Penttiläkin näkee Kiinan
resurssien riittävän tasapäiseen kilpailuun.
Myös Aunesluoma liputtaa ”Amerikan vuosisadan” puolesta. Se
saa ikään kuin uutta virtaa maailmantapahtumista.
Rinna Kullaa edusti ryhmässä jonkinasteista toisinajattelua.
Hän näkee Kiinan ja Venäjän suhteen keskinäisriippuvuutena, ei Kiina-johtoisena
yksipuolisena suhteena, antaen krediittiä Venäjälle ydinasevaltana. Hän myös
näkee kylmän sodan kaltaisen piirteen nykykehityksessä päinvastoin kuin muut
keskustelijat. Edelleen hän näkee myös ”muut” (Euroopan eri alueet) kuin suurvaltojen
suhteet vaikuttavana tekijänä. Kullaa avaa kiehtovan näkökulman muuttumattomaan
maailmaan, vaikka näennäisesti ”kaikki” (puolijohteet, mikroprosessorit, tekoäly,
kvanttitietokoneet….) on muuttanut maailmaa. Kiina painottaa hiukan eri asioita
kuin muut modernissa teknologiassa, kuten valvontaa teknologian avulla…
Tekoäly on yksi keskeinen eri maiden panostuksia kuvaava
ilmiö. Kiinan tekoälykehittelyllä esimerkiksi on pitkä historia. Ehkä puolileikillisesti
voisi sanoa, että Kiinan kohdalla on kysymys sen historiallisen vaikutusvallan,
mahtiaseman palauttamisesta.
Penttilä edustaa suoraviivaista sauhuoptimismia muihin
keskustelijoihin verrattaessa väheksyen esimerkiksi internetin merkitystä. Itse
näen internetin luontevana ja välttämättömänä osana kehityskulkua. Jos sitä ei
olisi ollut – olisi olemassa – voitaisiin puhua puuttuvasta renkaasta. Kehitys
on jatkumo.
EU:n Penttilä leimaa tyypillisimmillään ”reguloijaksi”
pyrkiessään valaisemaan sen kilpailukyvyttömyyttä. Penttilä kehaisee Pohjolan
erottuvan eurooppalaisesta viitekehyksestä nimenomaan sen kehityspotentiaalin
johdosta. Puhutaan uudesta Kalmarin Unionista. Pohjola on siis kollektiivina pieni
suurvalta.
Viimeisellä rajalla tullaan kysymykseen sodasta ja rauhasta.
Voiko Yhdysvaltain ja Kiinan välillä puhjeta sota? Entä onko mahdollista
diplomatian keinoin lieventää jännitystä sodanuhatessa? Mitään yksiselitteistä vastausta
asiantuntijanelikko ei antanut.
Intian väkiluku on juuri ylittämässä tai ylittänyt Kiinan
väestön määrän. Keskustelijat näkivät Intian keskeisenä toimijana (Penttilä erityisesti) tulevaisuudessa . Rohkenen epäillä tätä.
Jotenkin Intialla on yhteiskunnallisista olosuhteista johtuen liian paljon rajoitteita
ja rasitteita, jotta se voisi nousta Kiinan ja Yhdysvaltain haastajaksi suurvaltana
ainakaan lähiaikoina. Väkiluvun kasvu ei yksin indikoi nousua johtoasemaan.
Rinna Kullaa näki keskustelussa vahvimmin ”muut valtiot” (BRICS)
kehitykseen vaikuttavana tekijänä. Johtavien valtioiden suhteet ovat monitahoisempia
kuin aiemmin. Aunesluoma kuuluu niihin, jotka, epäilevät BRICS-maiden liikkumavaraa.
Ne ovat riippuvaisia itseään suuremmista toimijoista. Kakkosluokan suurvallat
tuovat lisää muuttujia perinteiseen suurvalta-asetelmaan (Aunesluoma), mutta
eivät uhmaa perinteistä valtarakennelmaa. Samalla kaikkinainen arvaamattomuus
ja suhteiden kompleksisuus lisääntyvät.
Moninapaisuus on verkottumista omalta osaltaan ja sitoo
maita toistensa yhteyteen erilaisin variaatioin. Seurauksena tulevaisuuden
ennustaminen vaikeutuu.
Kiinalla on globaalissa ehdotusvalikoimassaan
turvallisuusaloite. Turvallisuuteen
Kiina pyrkii luomalla hyvinvoivat olosuhteet mahdollisimman moneen maahan.
Tähän kuuluu osana terrorismin vastainen taistelu. Rauha tuo Kiinalle
”asiakkaita”, siksi se panostaa rauhantyöhön omista lähtökohdistaan.
Onko Venäjällä roolia tukevaisuudessa? Kullaa: Venäjä on
menettänyt vaikutusvaltaansa Japaniin aggressiivisilla toimenpiteillään.
Aiemmin Japani pyrki paljon voimakkaammin hyödyntämään taloudellisesti
esimerkiksi Siperiaa. Toisaalta eräänlaisena vastapainona Venäjä pyrkii
aktiivisesti lisäämään vaikutusvaltaansa Afrikassa Kiinan ohella. Nämä maat toimivat
Afrikassa hiukan eri periaatteilla: Kiina lähestyy kohdemaita kaupallisilla
periaatteilla (infran rakentaminen), Venäjä voimistaakseen asemaansa suhteessa
Yhdysvaltoihin ja muihin demokratioihin. On vaikeaa sanoa yksiselitteisesti
Venäjän pyrkimysten todellisesta luonteesta. Penttilä on siinä oikeassa, että
tässä turbulenssissa länsi on vaarassa menettää vaikutusvaltansa Afrikassa
kokonaan.
Eurooppa on monien afrikkalaisten maiden näkökulmasta
menettänyt kasvojaan Afrikassa. Mm. ruokapulasta – liittyen Ukrainan sotaan –
syytetään länttä: ”länsi pitkittää sotaa”. Penttilä: monet Afrikan valtiot ovat ostaneet Venäjän
selityksen Ukrainan sodasta. Aunesluoma: Euroopassa tajutaan tilanne, mutta
keinot ja strategia ovat olleet vääriä. Kiina taas yrittää päästä osingolle
Afrikassa rauhanturvaamisoperaatioiden avulla.
Globaalisti tilanteen
voisi summata juuri Afrikan monitahoisen problematiikan kautta. Ongelmat eivät
ole yksinkertaistumassa vaan monimutkaistumassa.
Yhteenvetona voisi todeta, että A-Talkin keskustelu oli
harvinaisen korkeatasoinen.
tuo Brics on oikeasaan putinin visioima löyhä yhteenliittymä, joka on hiljalleen kasvattanut merkitävyyttään maailmassa, nyt jo se on taloudeltaan surempi, kuin G seitsemän.
VastaaPoistaBrasilian entinen presidentti Russef on bricsin kehtyspankin pääjohtaja.
Brics on saanut runsaasti uusia jäsenhakemuksia, joten lähitulevaisuudessa sen organisoituminen saattaa uusintua.
Euraasian Unionin pääsisihteerillä Glazyrovilla on suunitelma laajennetun kulyakannan käyttöönotosta, sinä valuttajärjestelä sidottaisin reaalisin aineisiin, kuten maametallit, makeavesi metsä ym.
Putin mielellään suosi puheissaan BRICS-maita johtuen siiitä, että hän pyrki Yhdysvaltain vastaiseen moninapaiseen maailmaan. Itse käsite lienee keksitty lännen pankkimaalmassa.
VastaaPoista