Silmiini sattui Demokraatti -lehden otsake: ”Häkkänen:
Nato-velvoitteiden täyttämiseksi tarvitaan lisää resursseja”. Kuinkahan moni oli
henkisesti varautunut siihen, että lasku kasvaa siitä, mitä alunperin on
arveltu tai tiedetty? Epäilen, että on karkeasti
kahdenlaista suhtautumista: 1) Puolustuskykymme takia Nato-velvoitteet on
maksettava sitä mukaa kuin niitä tulee, 2) Keskustelua sitoumuksista on pystyttävä
käymään koskien uusia tulevia velvoitteita, kuten esimerkiksi Norjassa on tapahtunut.
Norjassa tunnutaan ajateltavan, että Norjan puolustuskyvyn/Naton
puolustuskyvyn kasvattamisessa on
huomioitava se, mikä on Norjan kannalta välttämätöntä ja hyväksyttävää ja keskustelun
alaiseksi on asetettava se uusi varustelutaso, mikä tuo riskejä tullessaan.
Näitä ovat esimerkiksi ydinaseet Norjan maaperällä ja sotilastukikohdat Norjan
maaperällä sekä kaikki se, mikä näiden mukana tai niitä ennakoiden on tulossa
Norjan vastuulle.
Suomi vaikuttaa jälleen kerran luokan kilteimmältä oppilaalta.
Resurssilaita ainakin on kiinni: Maanpuolustuskurssin avajaisissa puolustusministeri Häkkänen totesi, että
Nato-velvoitteiden takia Suomen puolustuskykyä ei saa edes tilapäisesti heikentää.
Mitä se on? Vastaus: Nato-velvoitteiden täyttämiseksi tarvitaan lisää resursseja.
Niitä ei voi irrottaa oman puolustuskyvyn resursseista. Jos aavistukseni pitää paikkansa,
käydään rajua keskustelua sote-menoista, mutta puolustusmenot rajataan keskustelun
ulkopuolelle. Piikki on auki.
Lisäresursseja tarvitaan Naton hallintoon, sillä sotaa
käydään myös raskaalla kynällä. Mielenkiintoinen on seuraava muotoilu: Täytettävien
tehtävien (henkilöstö) määrä perustuu mm. jäsenmaan asevoimien kokoon. Jos
reservit lasketaan mukaan voi Suomelle olla tulossa tuntuva taakka taakka kannettavaksi.
Tehtävien täyttämisen siirtymäaika on kuusi vuotta. Mielenkiintoista tässä
on, että Yhdysvaltain ja Suomen ns.
DCA-sopimus on sekin resursseja vaativa
yhteistyökuvio. Yhteensä laskien Suomi ympäröidään varsinaisella
resurssipläjäyksellä. Voisin provosoiden kysyä kumpi tarvitsee enemmän toista,
läntiset yhteistyökumppanit Suomea vai päinvastoin.
Suorastaan veret seisauttavalta kuulostavat Nato-edellytyksenä
esitetyt pakollisiksi koetut ”pysyvät joukot”, jotka on tarkoitettu Naton
käyttöön, missä vain akuuttia tarvetta ilmenee. Globaalisti mitoitettu
turvallisuus maksaa, mutta oliko, ja kuinka moni tietoinen Natoon mentäessä tästä
velvoitteesta, ja jos oli, tiedottivatko tietävämmät ko. henkilö- ja menoerästä.
Turvallisuus maksaa, mutta onko nyt kysymys 4000 miehen ja naisen pantista
yhteisen puolustuksen hyväksi? Demari-lehti toteaa, että tuskin tällaista tarvetta täytetään vapaaehtoisilla
joukoilla. Lisäklausuulina on, että kerran sitouduttuaan joukoista ei voi enää irtautua
ilmoitusasiana. Ilmeisesti tämä sitoutuminen koskee myös vapaaehtoisesti mukaan
lähtijöitä. Suomen pitää näin osoittaa, että se pystyy tuottamaan turvaa muille
jäsenvaltioille.
Entä jos ilmenee, että Suomi itse tarvitsee em. kokeneet joukot?
Demarissa annetaan ymmärtää, että joukot
ovat pois kotimaan käytöstä.
Demarissa herätetään myös kysymys, onko Suomen koko reservi
280 000 sotilasta Naton käytettävissä, niin kuin Nato ilmeisesti olettaa.
Joka tapauksessa ammattisotilaiden siirto maan sisällä ei enää riitä, vaan
heidät voidaan lähtökohtaisesti sijoittaa ”mihin vain”. No, tässä ja muissakin
edellä läpikäydyissä asioissa Suomen lainsäädännön on taivuttava palvelemaan tarkoitusta. Käsitän, että
valtiovalta pyrkii tekemään lainsäädäntöön tarvittavat muutokset.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Hesarin kolumnissa (”Nato-Suomessa keskustelu kaipaa nyt
avoimuutta”) 4.11.2023 Erja Yläjärvi viittaa aluksi Yhdysvaltojen ja Suomen
väliseen DCA-puolustussopimukseen todeten sen vaativan Suomen eduskunnassa 2/3
enemmistön astuakseen voimaan. En epäile, etteikö tuollainen enemmistö olisi
helpostikin saavutettavissa.
Tärkeintä on sopimuksen sisältö. Sen mukaan mahdollistuu
Suomen alueiden luovuttaminen Yhdysvaltojen sotilaiden käyttöön. Lisäksi
sopimuksessa mahdollistetaan tietyissä tapauksissa tuomiovallan luovutus
Yhdysvaltojen käyttöön.
Paljon on luvattu. Asiaa lievennetään sillä tavoin, että
todetaan samojen DCA-pelisääntöjen olevan voimassa myöskin muissa Skandinavian ja
Baltian maissa. Joka tapauksessa DCA liittyy saumattomasti saman tyyppiseksi
toimivallan luovutuksen osaksi kuin edellä kuvatut Nato-sopimuksen periaatteet.
DCA voidaan nähdä myös Naton takalukkona ainakin Suomen osalta.
Yläjärvi haastaa avoimeen keskusteluun asiasta
kiinnostuneita ja heitähän pitäisi olla runsaasti. Mielipiteeseensä nähden hän
on itse hyvin maltillinen uusien avausten suhteet
Samaan syssyyn Yläjärvi pitää avoimuuden vaatimusta
hankalana lajina suomalaisille. Avoimia kysymyksiä ovat muun muassa Suomen
asema ja sen määrittäminen Naton sisällä. Tämä on tärkeää, koska liittouman sisällä on noussut - ja
nousee jatkossaksin - useita riidanlaisia kysymyksiä. Miten Suomi asennoituu mahdollisiin
kiusallisiin tilanteisiin, joista se on aiemmin liukastellut esimerkiksi
kantaaottamattomuudella.
Yksi iso kysymys on USA:n käyttäytymisen (muutoksen)
arvioiminen tilanteessa, jossa Donald Trump voittaa Yhdysvaltain
presidentinvaalit. Totuus on hukassa ja ainoa – Suomen omankin
edun vuoksi - luja perusta on luottaa
eurooppalaisten arvojen puolesta taistelevaan Ukrainaan. Suomen eturintama on Ukrainassa.
Suomen
presidentinvaaleissa ehdokkaiden kannat vanhaan tyyliin ovat kiveen
hakatut. En näe periaatteellista eroa ehdokkaiden välillä siinä, oliko suhteiden
Venäjä vai Yhdysvallat. Pakko on joitakin sävyeroja näkyä, jos ei Venäjä-kysymyksissä,
niin sitten EU- ja Nato-kysymyksissä. Norjan
ja Suomen puolustuspoliittisessa keskustelussa on valtava ero. Vielä on
muistettava, että Suomen presidentinvaalien
äänipotista arvioni mukaan 40 prosenttia on vasemmistolaisten ääniä. Ne
jyvittyvät harvoille tahoille ideologisesta näkökulmasta. Kuka porvareista on
”vasemmistolaisin” suhteessa Natoon?
Suomessa on juuri vaihtunut eduskunta ja tuota pikaa vaihtuu
myös presidentti. Tässä vaiheessa on
hyvä käydä keskustelua valtioelinten suhteesta Nato-Suomessa. Presidentin rooli
on tässä avainasemassa. Missä määrin keskustelu on avointa? Näyttää siltä, että
oikealla haluttaisiin pitää suu enemmän supussa ja vasemmalla sallittaisiin avoimempi
tiedonkulku ensinnäkin eri valtioelinten kesken ja mahdollisesti myös
äänestäjiin päin.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Vanhan sanonnan mukaan, jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan. Viime
kuukausien mediaa seuratessa on tullut mieleen, että sotaeuforia on voittanut taas
alaa. Jostakin syystä maailmanrauhan ylläpito ei tunnu onnistuvan muutamaa
kymmentä vuotta enempää. Ensimmäistä maailmansotaa edelsi ”kyllästyminen”
rauhaan. Monilla tahoilla koettiin - usein kostomielialan vallitessa - että
nyt on jälleen sankarillisten uhrautumisten aika. Sankarillisten uhrautumisten?
Ehkä niinkin, mutta taistelut käytiin mutavellissä.
Ydinaseet ovat – kauhun tasapainon kera – estäneet sodan
syttymisen liki 80 vuoden ajan. Sitä ennen ensimmäisen ja toisen maailmansodan välinen aikamatka oli
pari kymmentä vuotta. Brittihistorioitsija Eric Hobsbawm laskikin molemmat
sodat yhdeksi jatkumoksi, koska toinen maailmansota oli ensimmäisen maailmansodan sopimusten ja pakotteiden
seuraus. Ja eikö nytkin naapurin katkeroitunut presidentti ole edustanut
kantaa, jossa vaikutusvaltaa on jaettu maapallolla epäreilusti Venäjän ja
eräiden muiden maiden tappioksi.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Naton myötä Suomi sai kauan haussa olleen kytkennän
angloamerikkalaiseen henkiseen ilmapiiriin: olemme nyt - vihdoinkin - ”oikealla
puolella” lännen ja idän henkistä ja fyysistä rajaa, sanotaan. Rakenteilla on sekä
henkinen että fyysinen muuri Venäjän rajalle. En ole vakuuttunut, että tämä suhteiden totaalinen kylmeneminen on
kestävä tavoite .
Sitä on taas lipsuttu tuohon 'uhri on syyllinen' -syndroomaan. Ilman Putinin järjetöntä sotaa ja isovenäläistä naapurimaiden pomottamista Suomella olisi yhä vain epämääräinen Nato-optio. Vuosikymmenien aikana viilatut rauhanomaiset suhteet jatkuisivat suomalaisten puolesta kyllä yhä. Täällä ymmärretään ihan nokko, että luonnonvaroiltaan ehkä maailman rikkaimman maan kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä - varsinkin kun rahkeet eivät riitä muuhunkaan. Se viisaus näyttää unohtuneen, että kansainvälisissä asioissa Suomi ei ole tuomari, vaikka lääkäri voi joskus ollakin.
VastaaPoistaEn löydä omasta kirjoituksestani niitä piirteitä, joita olet siinä näkevinäsi. Jos viittaat minuun, niin en tee uhreista syyllisiä. Kirjoituksen tarkoituksena on herätellä keskustelua siitä, mihin sitoudutaan ja siitä, että päätösvallan luovuttamisessa jollekin ulkovallalle on oltava tarkkana (ei läpihuutojuttuna). Vrt. Hesarin kolumni 10.11.2023 "Nato-sopimusten kirjaukset tuomiovallasta vaativat harkintaa".
PoistaJuu ainoa hyvä puoli natossa että usa,englanti,ranska eivät ole vielä koskaan uskaltaneet hyökätä valtioon joka omistaa ydinaseen.
VastaaPoista