Suomessa on käyty taistelua vahvan johtajan puolesta ja vastaan itse asiassa koko itsenäisyyden ajan. Ratkaiseva taistelu käytiin vuosina 1918-1919. Suomalaiset jakautuivat kuningasmielisiin ja tasavaltalaisiin. Sisällissodan luoma epämääräinen ja sekava tila ja Saksan myöhään jatkunut menestys maailmansodassa edesauttoivat kuningasmielisten voittoa. Askel tähän suuntaan otettiinkin, kun ”hallitsijaksi” ehdittiin valita saksalainen Friedrich Karl osin yksityisten kansalaisten aktiivisuuden ansioista. Toteutuessaan kuninkaan valtaoikeudet olisivat Suomen mallissa olleet laajat.
Saksan olosuhteet kuitenkin muuttuivat 1918-1919
ratkaisevasti. Sen henkinen selkäranka murtui uuvutussodassa. Se joutui sodassa
häviölle ja niin kuningashaaveilu Suomessa sai väistyä. K.J.Ståhlbergin ja perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajan, myöhemmän sisäministeri Heikki Ritavuoren urhoollisten ponnistelujen
ansiosta Suomi sai tasavaltaisen hallitusmuodon.
Kuningasmieliset saivat tappionsa vastapainoksi ja
hyvitykseksi läpi vahvan presidentin mallin. Nuoren tasavallan sekava tila
jatkui 1920-luvulle tultaessa. Ståhlberg,
niin ansioitunut tasavallan rakentaja
kuin olikin, joutui puolustamaan vasta
saavutettua hallitusmuotoa ja toimimaan
kansakunnan olojen rauhoittajana. Ritavuori sen sijaan sai maksaa hengellään
taistelustaan oikeistolaisia kumousmiehiä vastaan. Tästä lähtökohdasta edettiin
1920- ja 1930-luvun valtataistelun sävyttämiin vastatakkainasetteluihin. Kuningasmielisten valttikortti oli C.G.E. Mannerheim, josta pyrittiin tekemään valtakunnan
autoritäärinen johtaja. Mannerheimin taustalla toimineet ns. aktivistit eivät
suinkaan luopuneet pyrkimyksistään vallan anastamiseksi, vaikka päätös
tasavallasta oli tehty. Aktivistit, epäonnistuttuaan 1920-luvunvaihteessa, yrittivät
valtaan pääsyä uudelleen Mäntsälän kapinan aikoihin. Mannerheim, joka oli antanut
hiljaisen suostumuksensa puolestaan käydylle kamppailulle, ei missään vaiheessa
sitoutunut lopputulokseen ennen kuin se olisi ollut hänelle varmasti suotuisa. Parlamentarismin
kannattajat voittivat Lapuan liikkeen kumousyritykset ja diktatuuripyrinnöt ja toisaalta
Mannerheimkään ei kompromettoitunut, vaan säilytti asemansa valtakunnan vahvana miehenä
myöhempää käyttöä varten.
Kun sitten lähestyttiin sotaa 1930-luvun lopulla, vahvistui demokraattinen Suomi merkittävästi punamultahallituksen
myötä: tarvittiin ideologiset rajalinjat rikkovaa vallankäyttöä. Suomi oli
varsin yhtenäinen käydessään sotaan. Oleellista kirjoitukseni teeman kannalta
on, että 1930-luvun lopun poliittiseen ratkaisuun päästiin puhtaasti
tasavaltaisen demokratian kautta, ei autoritaarisen johtajan avulla.
Sota-ajan vallankäyttö oli harvainvaltaa monessa suhteessa. Käytännössä
maata johti muutaman vahvan päättäjän kokoonpano. Tilanteeseen päädyttiin sotaolojen
sanelemana ”luontaisena” ratkaisuna. Sota-ajan johto on joka tapauksessa aina suppea.
Demokraattinen päätöksenteko joutui hetkeksi sivuraiteelle.
Sodan jälkeen palattiin nopeasti edustukselliseen
demokratiaan Neuvostoliiton painostuksen keskellä. Paasikiven asema oli vahva,
vaikka päiväkirjoissaan hän saattoi antaa toisenlaisen kuvan haasteistaan.
Hallitukset vaihtuivat tiheään, mutta Paasikivi - presidentin valtaoikeuksilla
plus tekohampaita louskuttavalla ”Paasikivi-lisällä” - hallitsi maata suvereenisti.
Kekkosen aikana tilanne muuttui. Aluksi presidentin asema
oli heikohko ja hän joutui turvautumaan Neuvostoliiton vetoon Suomen asioissa. Tilanne
ei kuitenkaan palautunut normaaliparlamentarismiksi myöhemminkään, vaan
Kekkonen käytti valtaoikeuksiaan – virallisia ja epävirallisia - suurpiirteisesti
hyväkseen. Hallitukset vaihtuivat esimerkiksi 1970-luvulla niin tiheään siksi, että
Kekkonen joutui paitsi suojaamaan asemaansa niin myös käyttämään
neuvostokorttia vastustajiaan vastaan. Hallituksen piti palvella Kekkosen
asettamaa päämäärää.
Kekkonen jakoi mielipiteitä, mutta omiensa joukossa hänellä
oli vahva asema. Poikkeuslailla 1973 Kekkonen viimeistään vahingoitti parlamentarismia
räikeällä tavalla. Mitä pidemmälle presidenttikaudet jatkuivat, sitä yksinvaltaisemmaksi
Kekkonen kävi. Ei ollut ketään asettamassa kyseenalaiseksi presidentin
valtaoikeudet ylittäviä menettelytapoja.
Pitkä presidenttikausi vahvisti presidentin autoritaarista otetta.
Voitaneen sanoa, että
Kekkonen turvautui hätävarjelun liioitteluun varmistaakseen asemansa valtakunnan
huipulla. Väistämätön kuitenkin tapahtui. Kekkonen haurastui ja hetken aikaa presidentin
valtaa käyttivät muut tahot, kunnes monien eri välivaiheiden jälkeen
järjestettiin presidentinvaalit, jotka voitti Mauno Koivisto.
Koivisto valittiin anti-Kekkosena, joka merkitsi lähinnä presidentin
viran korostuneen merkityksen asettumista säällisiin puitteisiin. Ulkoisten suhteiden
hoitajana Koivisto piti ohjat tiukasti hallussaan. Venäjän ote Suomesta höltyi,
joskin hitaasti. Suomen integroituminen EU:hun, YYA-sopimuksesta irtautuminen
ja muun vallankäytön normalisoituminen johtivat melko seesteiseen valtasuhdeasetelmaan. Voitaneen
sanoa, että Koiviston aika (Halosen ja Ahtisaaren kausilla lisättynä) merkitsi
paluuta melko normaaleihin parlamentarismin käytäntöihin.
Presidentin valtaoikeuksia kavennettiin ja eduskunnan ja
hallituksen valtaa lisättiin
perustuslakiuudistuksissa vuonna 2000 ja 2012. Vasemmistossa ollaan oltu
suopeampia presidentin valtaoikeuksien kaventamisessa kuin oikeistossa.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva julkaisi vastikään tutkimuksen,
jossa selvitettiin millaisen presidentin
suomalaiset haluavat. Vastaukset olivat odotettuja, mutta myös yllätyksiä
sisältäviä.
Yhteistä vastaajissa oli, että lähes kaikki toivoivat
presidentin olevan kansakunnan keulakuva ja edistävän Suomen mainetta
ulkomailla. Myös arvojohtajuus ja keskusteluun herättäminen ovat vanhoja
tuttuja presidentin henkilöön liittyviä viittauksia ja toiveita.
Kolme neljäsosaa toivoo uudelta presidentiltä vahvaa ulko-
ja turvallisuuspoliittista otetta. Samalla enemmistöosuudella toivotaan, että
seuraava presidentti olisi vahva Puolustusvoimien ylipäällikkö.
Se, että presidentin ei haluttu olevan ”junailija” viittaa
päätelmään, että poliittisena taustavirittelijänä presidentin ei haluttu
toimivan , vaikka osana presidentin toimenkuvaa nämäkin varmaankin ovat,
haluttiin tai ei.
Mediassa on todettu aivan oikein, että presidentin on nähty
olevan eräänlainen kaikkien alojen ihmemies, jota hän ei tietenkään käytännössä
ole. Odotukset ovat joka tapauksessa korkealla, joka helposti pitää sisällään
pettymyksen siemenen. Vain kaksi
prosenttia suomalaisista pitää presidentin valtaa liian suurena.
Ylivoimainen enemmistö haluaa presidentin toimivan
parlamentarismin puolustajana, mutta toisaalta halutaan, että presidentti on
kriisijohtaja (73 prosenttia suomalaisista)! Mistä moinen ristiriitaisuus on
selitettävissä? Perustuslain uudistuksissakin on menty toiseen suuntaan. Ehkä
tässä tavoitellaan jonkinlaista hybridiä, jossa normaalioloissa kunnioitetaan
parlamentarismin perintöä, mutta vaikeina aikoina presidentin sallitaan hivuttautuvan
vallankäytön eturintamaan.
Hyvää tässä on, että kansanvallalle annetaan edelleen suuri
arvo, mutta keskustelua on herättänyt, miksi presidentin pitäisi puuttua
valtioelinten, puolueiden tai kansanryhmien toimintaan, jossa osapuolten
toivotaan keskenään sopien ratkaisevan
asiat.
Ehkä tässä näkyy pettymys politiikan riitaisuuteen:
halutaan, että joku viheltää tiukan paikan tullen pelin poikki. Onneksi päättäjien valtavirran kanta on melko
selvä: halutaan kunkin toimijan pysyvän lestissään.
Monien maiden esimerkit osoittavat toisaalta, että
demokratia on vaarassa. Meillä tämä
näkyy ajoittain kovana arvosteluna demokraattista päätöksentekoa kohtaan, mutta
laajempaa järjestelmäkritiikkiä harvemmin ilmenee. Syytä on olla valppaana,
sillä muutosherkkyyttä voi olla Pohjolan perukoillakin.
:::::::::::::::::::::::::
Se asema, joka suurin
piirtein määritettiin presidentin toimivallaksi itsenäistymisen alkuvuosina, on
säilynyt kautta vuosikymmenien ja vastannee melko hyvin suomalaisten kantaa. Demokratiaan
sisältyy poliittista keskustelua, riitelyäkin. Kansalaisilla on taipumusta
ajatella, että jonkun täytyy vetää yhteen osapuolien kannat ja tarjota isoissa
asioissa eväitä sopuun. Kansakunta on omalla painoarvollaan ohjannut myös
presidentin valtaa demokratian puitteiden mukaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti