Olkoon tarkastelun lähtövuosi 1914.
Vuoteen 1914 mennessä
liberaalidemokratia näytti suorittaneen läpimurron. Jopa Venäjä ja Turkki
tekivät myönnytyksiä perustuslaillisen hallitusmuodon suuntaan. Vuoden 1920
paikkeilla liberaalille demokratialle näytti avautuvan mahdollisuus laajaan etenemiseen.
Itse asiassa oli vain muutamia valtioita, joissa ei ollut minkäänlaisia vaaleja
vuosien 1919-1947 välillä. Kuitenkin juuri tuolla aikavälillä liberaalit poliittiset
instituutiot joutuivat perääntymään lähes sekasortoisissa olosuhteissa.
Historioitsija Eric Hobsbawmin mukaan ainoat tehokkaat
demokraattiset poliittiset instituutiot olivat Britanniassa, Suomessa (”juuri
ja juuri”, kuten Hobsbawm toteaa), Irlannissa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Tässä
jaottelussa ei käsitellä siirtomaita, joissa tosin ei ollut myöskään
demokratisoitumispiirteitä.
Jo toisen maailmansodan viimeisinä
vuosina oli nähtävissä demokraattisten valtioiden voitto, sillä nämä valtiot
olivat suurelta osin samalla puolella ja olivat sodassa menestyneitä.
Liberaalidemokraattiset valtiot pystyivät omin voimin vahvistamaan asemaansa
tarjoamalla kansalaisilleen mm. hyvän
sosiaaliturvan pahan päivän varalle. Tämä oli jotain aivan muuta kuin sotien
välinen aika, jolloin Eric Hobsbawmin mukaan demokratioita oli vain
kymmenkunta, Suomikin vain nipin napin.
Monet tahot pitivät toisen
maailmansodan jälkeistä järjestelmää tavallisen ihmisen voittona
sosiaaliturvajärjestelmien plus muiden julkisen sektorin palvelujen tehdessä
läpimurron. On kuitenkin syytä muistaa,
että natsi-Saksan sosiaalietuuksien paletti oli jo 1930-luvulla hyvin kattava
sekin. Diktaattorit ostivat erilaisilla eduilla kannatuksensa kansalaisilta ja
samalla pyrkivät vastaamaan demokratioiden kilpailuun. Oikeusvaltiota ei
kuitenkaan mahdollistettu. Yhdeksänkymmentäluvun alussa oli luontevaa pitää
liberaalia demokratiaa voittajana, olihan sosialismi raunioitunut. Muutos
tapahtui hämmästyttävän nopeasti. Maailma oli ja on kuitenkin huomattavasti
monimutkaisempi paikka kuin se maailma, joka nähtiin kaksinapaisena toisen
maailmansodan jälkeen. Itse sodassa idän autoritarismi (Neuvostoliitto!) sekä
demokraattisten valtioiden liitto saavuttivat kaksoisvoiton fasismista.
Francis Fukuyama julisti liberaalin demokratian voittokulkua
heti, kun se oli mahdollista, eli 1990-luvun alussa. Sen jälkeen demokratian
asema on joutunut uudelleen puntaroinnin kohteeksi monta kertaa. Sittemmin olen oppinut ymmärtämään Fukuyaman syvällistä
ajattelua hänen myöhempien kirjallisten tuotteidensa kautta.
Sodan jälkeen tapahtunut
suurvaltojen riitaantuminen ja valtapoliittinen taistelu (toissijaisesti
ideologioiden välinen kamppailu) johtivat kaksinapaisen maailmankuvan
muodostumiseen lähes 50 vuodeksi.
Lännessä
olemme sitä mieltä, että liberaali demokratia tarjoaa parhaat mahdollisuudet
turvalliselle, tasapainoiselle ja onnelliselle elämälle – ainakin toistaiseksi.
Voidaan kysyä, kuinka kauan tehokkaan
tietoliikenteen oloissa autoritaariset valtiot pystyvät pitämään voimassa oikeusvaltio-
ja demokratiarajoituksensa. Nyt ne ovat pärjänneet, vaikka suhtautuvat välinpitämättömästi
ihmisoikeuksiin ja sananvapauteen, jotkut hyvinkin kielteisesti.
Olemme pitkään
(jopa lähes 80 vuotta) säästyneet suursodalta. Se on jotain aivan muuta kuin
maailmansotien välinen 20 vuoden rauhanjakso. Kuuluisassa kirjassaan
”Äärimmäisyyksien aika” (1994) Eric Hobsbawm näkee ensimmäisen ja toisen
maailmansodan jatkumona, siis yksi sota: 1914-1945. Sille löytyy perusteita.
Nyt on merkkejä
ilmassa, että muutos ikävään suuntaan voi tapahtua lähivuosien kuluessa. Ja jos
se tapahtuu, on syy diktatuurivaltioiden ja liberaalidemokratioiden välisissä
ristiriidoissa. Venäjä näyttää aggressiivisuudellaan mallia. Asevoimien osuudet
budjeteissa ovat kasvaneet, raja ei kulje enää kahden prosentin bkt-osuuden kohdalla.
Autoritaariset valtiot ovat vahvistuneet tarkasteltaessa niiden asevoimien
iskukykyä ja taloudellisia panostuksia.
Amerikkalainen
republikaanien taustajoukoissa toiminut Robert Kagan arvioi liberaaleja
demokratioita olleen satakunta (!) 2020 luvun aattona. Jos näin on, tilanne ei
ole toivoton millään lailla. Mutta kysymys on tietenkin kansanvallan tason määritelmästä
ja kriteereistä, jotka liberaalille demokratialle asetetaan.
Harrinvirta
korostaa, että autoritaariset voimat vahvistuvat esimerkiksi arabimaissa. Sellaistakin
tapahtuu, että autoritääriset voimat lujittuvat demokratioissa (AfD, Saksa!),
kun nationalismi, populismi ja vihapolitiikka lisäävät kannatustaan.
Liberaaleissa
demokratioissa elävien on tunnustettava, että monet autoritaariset valtiot ovat
pitäneet järjestelmäkilpailussa hyvin puolensa. Niiden ei tarvitse selitellä demokraattisia
harharetkiä tai asioiden hidasta valmistelua. Päätökset toimeenpannaan usein
yhden ihmisen päätöksellä tai veto-oikeudella. Monet tavalliset kansalaiset
ihailevat moista tehokkuutta.
Samaan aikaan
liberaaliin demokratiaan on hiipinyt ylimielisyyden tuntu. Kilpailija ei ole
noteerattu sen realististen voimavarojen mukaan.
:::::::::::::::::::::::::
Mikä
vahvistaisi liberaalien demokratioiden voittokulkua?
Mitä liberaaleilla
demokratioilla on tarjota vastineeksi autoritarismin joillekin silmiinpistäville
onnistumisille? Toki lännen demokratioissa ollaan ylpeitä siitä, että demokraattiset
oikeudet ja oikeusvaltioperiaatteet ovat korkealla tasolla. On saavutus sinänsä
pitää yllä moitteettomia kansalaisvapauksia.
Ainakin
osavastauksen kysymykseen tarjoaa sosiaalidemokratian menestys, nimittäin
sosialismin menestynein muoto oli sosiaalidemokraattinen, sosiaaliseen
markkinalouteen ja demokratiaan perustuva yhteiskuntajärjestelmä. Se on
vallannut alaa toisen maailmansodan jälkeen ja taistelee vallasta
keskustaoikeistolaisten voimien kanssa, jotka myös täyttävät liberaalin
demokratian vaatimukset.
Monet ovat sitä
mieltä, että liberaalin demokratian tulevaisuus näyttää nyt heikommalta kuin
pari-kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt sen on taisteltava asemastaan. Liberaalin
demokratian täytyy todistaa olemassaolonsa oikeutus uudessa
maailmantilanteessa. Sen on pyrittävä vastaamaan sekä mielikuvissa että
konkreettisesti nykydiktatuureille tai vaikkapa Natsi-Saksan 30-luvun
”hyvinvointiyhteiskunnalle”, joka pyrki
luomaan 1000-vuotisen valtakunnan imperialistisin tavoittein ja sama tavoitteisto
on nähtävissä Putinin ”rajattomassa ideologiassa”(= tulevassa uudessa
maailmanjärjestyksessä), joskin kansalaisten hyvinvoinnin kannalta paljon epäuskottavammin.
Joka tapauksessa Putinin tavoite on kumppaniensa kanssa luoda uusi
maailmanjärjestys, joka jakaa maailman
liberaalidemokratioihin ja toisaalta autoritaarisesti johdettujen maiden
ryhmään ja työntää syrjään nykyinen yksinapainen maailmanjärjestys korvaten se moninapaisella.
On monia vastakkainasetteluja,
jotka sekoittavat edellä kuvattua järjestelmätaistelua: demokratiat vastaan
autoritääriset valtiot, sivistys vastaan barbaria, fundamentalismi vastaan
uskonnonvapaus, terrorismi vastaan järjestelmän väkivallaton vakaus…… jotkut -
varsinkin ääriainekset - haluavat lyödä vetoa voittavasta yhdistelmästä.
Vladimir Putin on sanonut
oireellisesti, että kylmä sota ei päättynyt ”rauhansopimukseen”. Tässä mielessä
nykyinen konflikti on kylmän sodan ”jatkosota”, josta Venäjä hakee hyvitystä ”vanhan” – vielä päättymättömän –
kylmän sodan aiheuttamille traumoille.
Liberaaleille demokratioille ei voi luvata automaattisesti luottamusta herättävää tulevaisuutta, vaan
enemmänkin potentiaalista ryvettymistä mitä moninaisimmissa sopeutumispyrinnöissä
ja ulkoisissa konflikteissa, joihin ne katsovat olevansa ”valistuneen” valtion
tavoin oikeutettuja puuttumaan.
Markku Harrinvirta toteaa
kolumninsa viimeisessä kappaleessa, että ”demokratioiden ja diktatuurien
kilpailu on noussut kaikkien näkyville”.
Mutta voimmeko puhua puhtaista demokratioista tai puhtaista diktatuureista
tänään? Otetaan esimerkiksi Ukraina. Harrinvirta:
”Vladimir Putinin Venäjä käy sotaa demokraattista Ukrainaa vastaan”. Kuitenkin
Ukrainalla – monen tahon myötätunnon kohteella - on oman demokratian rakentaminen enemmän tai
vähemmän retuperällä korruptio-ongelmineen.
Mikä edesauttaa demokratian ylläpitämistä? Epäilemättä perinteet,
joilla on esimerkiksi Länsi-Euroopassa kymmenien vuosien ellei sadan vuoden
historia. Mikä harjoitus parhailla demokratioilla onkaan takanaan! Vastaavasti
Itä-Euroopan kansandemokratioilla ei näitä kokemuksia ole kertynyt. Itä-Euroopassa
sotien välissä vallinneen autoritaarisen hallinnon perään rakentui
sosialistinen diktatuuri. Yritykset pystyttää demokratia lännen mallin mukaan -
Venäjän ikeestä vapautumisen jälkeen - johtivat epävakaaseen poliittiseen kulttuuriin
ja sitä kautta totuttelun kohteena olleen järjestelmän murenemiseen ja
korvaamiseen autoritaarisilla tai vain hauraasti demokratiaa muistuttavilla
järjestelmillä.
Mielenkiintoista on, että monien autoritaaristen järjestelmien
tukipilareina ovat tavalliset kansalaiset, jotka kyllästyivät
monipuoluejärjestelmän eripuraan (vrt. Suomi 1930-luvulla). Vielä on
huomioitava lukuisat muut taustalla
vaikuttavat seikat: oliko Puola ensisijaisesti innostunut läntisen Saksan
demokratiasta vai molemmissa maissa vaikuttavasta uskonnollisperäisestä poliittisesta
traditiosta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti