En kuitenkaan aio referoida ja kommentoida tuoreinta onnellisuustutkimusta
vaan lähestymistapa on toinen. Pyrin erittelemään onnellisuusvajeen syitä, vai
pitäisikö puhua sopeutumisesta kanssaihmisten, omien murheiden ja onnen hetkien
yhteiskunnallisiin syihin.
Olemme yksilötasolla kuin vanheneva Suomi, sieltä täältä
kolottaa ja sairastelevuus ei ainakaan vähene. Pärjäämme, mutta se edellyttää
ylimääräisiä ponnisteluja. Aina ei usko tunnu riittävän paremman huomisen
odottamiseen.
Kansanvallalla on Suomessa pitkä historia ja se varmaankin
heijastuu ihmisten mielipiteissä: vanhassa (demokratiassa) vara parempi. Sitä
paitsi, onhan ”demokratisoimista” harjoiteltu sata vuotta. Suomi ja muut Skandinavian
maat ovat ohittaneet kauan sitten yhteiskunnallisen epäjärjestyksen ja
kumouksellisuuden mahdollisuuden. Yhteiskunnallinen konsensus on saanut aikaan vakuuttavia tuloksia. Jokin
kuitenkin vaivaa ihmisiä, joten mietitäänpä hetki syntyjä syviä: jokin jäytää
sisintämme. Välillä tuntuu nimittäin, että yhteiskunnallisen hyvinvoinnin
kanssa kilpailee tasapäisesti ihmisten huono sopeutuminen nykyaikaiseen
ahdistavaksi koettuun ympäristöön.
Minusta tuntuu, että rikas Ruotsi 1960-luvulla edusti
idylliä, jota me muualla asuvat ihailimme
ja kadehdimme. Kansankoti ikään kuin valmistui.
Ihminen yleensä muuttuu hitaasti, kun taas uudet keksinnöt
ilmantuvat markkinoille nopeimpien ehdolla. Ns. tavallinen kansa on hätää
kärsimässä kehityksen vauhdikkuuden kanssa. Esimerkiksi perussuomalaisten
menestys johtuu käsittääkseni kyvystä jarrutella tai tyrmätä kaikkein
liberaaleimpia kehityspolkuja.
Entäpä jos haaste asetetaan toisinpäin! Miten saavutetaan
tunnelma ja olosuhteet, jotka vallitsivat vuosia tai kymmeniä vuosia sitten.
Voitaisiinko menneen tulevaisuuden päivistä oppia jotain?
Aloitan pohdinnan eräästä muistorikkaasta perhealbumin valokuvasta,
jossa isoisäni maalaistalon pihalla muutama henkilö keskittyy leppoisasti keskinäiseen
jutusteluun niin, että läsnäoleva kamera ja kuvaaja eivät häiritse ketään.
Mukana ovat enoni vaimonsa kanssa, heillä vierailevat kauemmat sukulaiset, ja
sitten isäntäparin parikolmevuotias lapsi, ”pappa”(isoisäni) ja minä aivan vauvana
äidin sylissä. Kokoelman täydentää vieraiden iso koira, johon enoni suuntaa
kaihoisan katseen (muutamaa vuotta myöhemmin ilmestyi tähänkin taloon koira).
Kuvanoton ajankohdasta en ole varma, mutta
päättelen, että vuosi oli 1952. Kuvittelen
mielessäni, että kaikilla oli positiivinen odotus tulevaisuuden varalle: tila oli
vauras, Neuvostoliiton kanssa oltiin sujut sotakorvauksista, olympiakisat olivat
aivan ovella ja aurinkokin paistoi….
Tuo kuvanottohetken pihapiiri sulki sisäänsä siistiksi leikatun
nurmikon, jota reunustivat omakotitalo, sitä vastapäätä oleva navetta sekä yhdellä
sivulla pitkä nukkuma-/varastoaitta (plus ”kärrliiteri”), jota vastapäätä oli kuusiaita.
Nurmikko rehotti vielä muutama vuosi takaperin hyötynurmikkona, josta sitten niitettiin
viikatteella lehmille heinää märehdittäväksi. Oli siirrytty aikaan, jolloin
nurmikko täytti nykyajan vaatimukset.
Tuo miljöön siistiytyminen vaikutti yhden elämänmuodon
täydellistäjältä. Parasta aikaa kesti vain 1960-luvun lopulle, kun talon ainoa poika
kuoli yllättäen. Mutta nuo maalaistalon
ihmiset elivät ajassa. Kohtalo ohjasi suurempia voimia, jotka sittemmin
näivettivät tilan, lehmät annettiin pois ja pellot vuokrattiin naapureille. Yksi
aikakusi päättyi niin kuin monet sen jälkeen.
Yhtä vaikeaa kuin on sopeutua uuteen maailmaan on hakea
menneestä parhaat piirteet säilytettäväksi. Minä ottaisin mukaan nykypäivään
noista ajoista ensinnäkin työtä’ pelkäämättömän uutteruuden ja työtä
helpottavat laitteet (nykyajan tietotekniikkaa paljon käyttäneenä tuntuu joskus
siltä, että manuaalisesti työ olisi jo tehty). Toiseksi ottaisin mukaani naapureiden
pyyteettömän auttamishalun (vastavuoroisuudesta ei tarvinnut erikseen sopia).
Kolmanneksi ja vaikeimmin hallittavaksi asiaksi nostaisin - tiettyyn rajaan saakka - yhteisön sisäisen
kontrollin. Kaikkein suurimmat möläytykset ja huonoimmat käytöspiirteet karisivat tällä metodilla pois.
::::::::::::::::::::::::
E2 Tutkimus on koonnut vuosittaisessa katsauksessa
yleiskuvan suomalaisten ”mielenmaisemasta”. Tutkimus kysyy : ”Miten meillä
menee?
Luottavatko suomalaiset Suomeen? E2 vastaa tutkimustuloksia
lainaten : ”Selkeä enemmistö (70 %) luottaa
suomalaisen yhteiskunnan kykyyn ratkoa ongelmia. Luottamus on keskimääräistä
yleisempää vanhemmissa ikäryhmissä ja niiden joukossa, joilla on vahva
sosioekonominen asema.”
Hieman
ristiriitaisesti suomalaiset luottavat yhteiskuntaan, mutta kaipaavat silti vahvaa
johtajaa: ”Vaikka luottamusta yhteiskuntaan on, suomalaiset kaipaavat vahvaa poliittista
johtajaa. Johtajuutta kaipaa ylivoimainen enemmistö (79 %) suomalaisista.”
Mielenkiintoinen
on tutkimustulos koskien odotuksia yritysjohtajia kohtaan, joilta odotetaan
aktiivisempaa otetta yhteiskunnallisiin asioihin: E2 vastaa: ”Myös yritysjohtajilta suomalaiset odottavat aktiivisempaa
yhteiskunnallista otetta. Enemmistö suomalaisista toivoo heidän osallistuvan
julkiseen keskusteluun nykyistä enemmän. Muutamat yritysjohtajat ovat ottaneet
näkyvästi kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten ilmastokriisiin, nuorten
ongelmiin ja rasismiin. Tulosten perusteella tilausta yritysjohtajien
ulostuloille olisi enemmänkin”.
Kolmannes
(33 %) suomalaisista kertoo, että poliittinen keskustelu herättää heissä vihan
tunteita. Näin arvioi keskimääräistä useampi alle 45-vuotias. Myös työtilanne
ja toimeentulo vaikuttavat: työttömät (49 %) sekä jokseenkin tai erittäin
huonosti toimeentulevat (46 %) ilmaisevat keskimääräistä useammin, että
poliittinen keskustelu saa heissä aikaan vihan tunteita.
Johtajuuden
puute ja politiikan väljähtäneisyyskö ovat vaivojen syynä?
Mikä
on siis poliittisen keskustelun rooli vihantuntojen herättäjänä? Politiikka on
syyttä suotta ajautunut syntipukiksi vaikeiden yhteiskunnallisten haasteiden
edessä. Ehkä tästä syystä halutaan nyrkillä pöytään lyöviä johtajia, jotka sanovat,
miten asiat hoidetaan. En kuitenkaan usko, että onnellisuus autoritaarisissa
olosuhteissa kasvaa paremmin.
:::::::::::::::::::::::::::::
Korkean
elintason maiden tietynlainen väsähtäneisyys paljastuu, kun suoritetaan
kansainvälisiä vertailuja. Seuraavat havainnot ovat E2-tutkimuksesta. Nuoret tiikerivaltiot
loistavat halussa ottaa haasteita vastaan. Vanhastaan tähän ryhmään kuuluvia
maita ovat olleet Etelä-Korea ja Taiwan. Niitä ennen Japani oli esimerkki
voimakkaan kasvun maasta, mutta Japanin on vallannut sama kasvun piiputtaminen kuin
mikä tilanne on vallinnut läntisissä korkean elintason maissa. Nykyisiä kasvun
tiikereitä ovat esimerkiksi Intia ja Singapore. Ne saavat kasvuodotuksissa
korkeita prosenttiosuuksia kansalaisten keskuudessa.
Ruotsi
on ääriesimerkki korkean elintason maasta, jolla on kansalaisten mielestä
huonot kehitysodotukset. Ruotsalaisista peräti 79 prosenttia arvioi maansa olevan
matkalla huonoon suuntaan. Ranskalaiset ovat osoittautuneet oikeiksi ammattipessimisteiksi
tämän tyyppisissä mittauksissa. Intiassa vastaavasti peräti 75 prosenttia väestöstä katsoo maansa suunnan
olevan oikea.
Suomalaisia
huolestuttavat eniten toimeentuloon, terveyteen, jaksamiseen ja turvallisuuteen
liittyvät asiat, kun taas positiivisen kehityksen maissa painottuvat
huolestuttavina asioina inflaatio, rikollisuus ja köyhyys.
Me
Suomessa olemme kokeneet tuon optimismin jo 1950- ja 1960-luvulla esimerkiksi
tavalla jota kuvasin edellä maaseutupaikkakunnan oloissa. Mutta oppia ei
pitäisi ottaa nostalgiaa elvyttämällä vaan palauttamalla mieliin esi-isien eteenpäin
vievät ponnistelut.
Oireellista
on, että E2-tutkimuksen mukaan puolet suomalaista pyrkii parantamaan
elämänlatua työntekoa ja kulutusta vähentämällä. Ikärakenteen muutokset tukevat
tällaisia ajatuksia. On vaikeaa kuvitella, että työnteon vähentäminen olisi
ensisijainen ratkaisu ongelmiin. Vahvan johtajan kaipuu liittynee tähän:
haluttaisiin jonkun muun tekevän tarvittavat korjausliikkeet.
:::::::::::::::::::::::::::::
Sixten
Korkman edustaa monessa suhteessa järkiperäistä suhtautumista nykypäivän
ilmiöihin. Hän kuulema vetää kirkot täyteen oppiensa tai pikemminkin
pohdintojensa kuuntelijoita, vaikka
ilmoittaa olevansa ateisti. Näin ekonomistista tuli humanisti. Välittäjiä on
tarvittu kautta historian. Jospa Korkman omaksuisi sovittelijan roolimallin.
Uupuvien
harmaahapsien sijasta tarvittaisiin motivoituneita jaksajia, so. työurien
pidentämistä. Viime mainittu on mahdollista vain työoloja parantamalla.
Pitäisikö
luopua Korkmanin tavoin taivaasta ja helvetistä ja palata tämänpuoleiseen
ratkomaan filosofisia ja käytännöllisiä haasteita.
Entä
onnellisuusindeksit? Jos ei ole aivan varma siitä onko onnellinen, voi vastata,
kuten Korkman, joka arvelee, että on ”luultavasti onnellinen”.
Pitäisikö
palata velvollisuuseettisiin hyveisiin, joiden mukaan onnellisuuta ei kannata
epätoivoisesti jahdata?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti