Sinänsä Raamattu oli paljon kysymyksiä herättävä paksu
kirja, jota opettajamme käsitteli tunnustuksellisesti. Yritin eläytyä, mutta en
onnistunut. Olin liiaksi kiinni
uskontojen historiassa. En pitänyt teeskentelystä tai sitten en vain ymmärtänyt
koko lähestymistapaa aineeseen. Monet muut opettajan johdolla eläytyivät Raamatun
kiehtoviin tarinoihin. Olin siis tavallinen pakana, joka kävi joulukirkossakin
aikuisiällä enemmän tunnelman kuin kirkonmenojen sinänsä tai saarnojen takia.
Tietotubettaja Ville Mäkipelto ja psykologi ja teologian
tohtori Paavo Huotari analysoivat uudessa kirjassa ”Sensuroitu. Raamatun
muutosten vaiettu historia” (Otava, 2023) Raamattua niin kuin sitä on kirjoitettu
vuosisatojen ajan eli muuntaen sitä kulloistenkin kirjoittajien tarkoitusperien mukaan
tai aikaan sidottuna uskonnollisena teoksena.
Raamattua on aikojen kuluessa ”valjastettu politiikan ja vallankäytön
perusteiksi”, niin kuin kirjoittajat toteavat. Ihminen on kirjoittanut
jäljentämällä Raamattua sukupolvesta toiseen virheineen kaikkineen. Jo tästä
syystä on syntynyt tulkintoja ja
tulkintaerimielisyyksiä, joita jälkipolvet omaksuvat.
Toki uskon ja uskomisen ei tarvitse perustua Raamattuun, jota jotkut
tulkitsevat sanasta sanaan ikään kuin Jumala tai hänen lähettiläänsä
maan päällä olisivat sanelleet raamatun tekstin. Varsinkin opiskeluaikana
tapasin paljon nuoria, jotka kokivat
uskonasian korkeimpana voimana, jota oli vaikea ja ehkä tarpeetontakin
määritellä tarkemmin. Sillä sai sitä paitsi sivuutettua kiusalliset kysymykset:
usko on uskon asia.
On vaikea sovittaa tähän päivään vanhojen kirjoitusten naisen
aseman häivyttämistä ja monijumalaisuuden sensuroimista. Lähdettiin ikään kuin
siitä, että aina uusimmat versiot Raamatusta lähenivät lopullista totuutta.
Mietin, miten käsittelisin Mäkipellon ja Huotarin kirjaa ja päädyin Raamatun parin tarinan
esimerkinomaiseen luotaukseen. Raamatussa Jeesuksen elämää kuvaillaan neljässä
evankeliumissa, Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen mukaan. Kirkonmenojen
kaava perustuu pitkälti evankeliumeihin.
Evankeliumit kertovat uskon päähenkilön, Jeesuksen elämästä.
Kun evankeliumien pääosin yhtäläiset rinnakkaiskertomukset eroavat kuitenkin joiltakin
osin toisistaan, voidaan arvioida kirjoittajien omaa "toimituksellista" panosta.
Toki sellaistakin on yritetty, että luodaan konsensus eri versioiden välillä,
siinä kuitenkaan onnistumatta.
”Sensuroitu”-kirjan kirjoittajat kertovat yhdestä kaikkein
muistettavimmista Jeesukseen liitetyistä ihmeteoista eli kävelystä veden
päällä. Evankeliumeilla on siitä
kullakin oma versio, varhaisin on Markuksen evankeliumissa. Ja näin tarina
etenee: kun Jeesus jää kalastajakylään rukoilemaan, lähtevät opetuslapset
veneellä järvelle. He joutuvat puhjenneessa myrskyssä hätään. Pelastaessaan aallokon keskelle
joutuneita, Jeesus kävelee vettä pitkin apuun. Opetuslapset syystäkin
ällistyvät ja luulevat näkevänsä aaveen. Jeesus rauhoittelee heitä ja pian
tuuli tyyntyy.
Matteus kirjoittaa samasta tapahtumasta värikkäämmin: kun
opetuslapset havaitsevat Jeesuksen kävelevän veden päällä, lähtee rohkein
heistä, Pietari uskaliaasti Jeesusta vastaan vain todetakseen, että alkaa vajota pinnan alle. Jeesus nostaa
hänet turvaan samalla moittien Pietaria uskon heikkoudesta. Nähdessään Jeesuksen
suorittamassa urotekoaan, heittäytyvät opetuslapset veneen pohjalle ylistäen
häntä Jumalan Pojaksi. Miksi tarina otettiin mukaan Raamattuun? Matteuksen evankeliumin
kirjoittamisen aikoihin oli tärkeää
osoittaa tekstimuutoksin (erona vanhempiin versioihin), että Jeesus on juutalaisten
odottama Messias.
Johanneksen evankeliumi sisältää Markuksen tavoin
pelkistetyn version ihmeteosta. Jopa teon paikka vaihtuu kokonaan toiseksi .
Kertomukset eivät ole irrallisia vaan kullakin niistä on oma
funktionsa. Näin Raamattua muotoiltiin kuhunkin ajankohtaan soveliaaksi.
:::::::::::::::::::::::
Jeesus harjoitti todennäköisesti parantamistoimintaa. Niinpä
evankeliumit sisältävät lukuisia kertomuksia parantamisihmeistä. Ville
Mäkipelto ja Paavo Huotari ottavat esille verenvuotoa sairastavan naisen.
Tästäkin on eri versioita evankeliumeissa. Paranemistapahtuma perustuu yhdessä
versiossa kosketukseen. Markuksen evankeliumin mukaan nainen yrittää toistuvasti
koskea Jeesukseen vellovan väkijoukon keskellä, lopulta onnistuen, Jeesuksen
todetessa, että ”uskosi on parantanut sinut”.
Sama kertomus toistuu Matteuksen evankeliumissa. Tällä kertaa
paraneminen ei perustu pelkästään kosketukseen vaan Jeesuksen sanoihin.
Mäkipelto ja Huotari näkevät paranemista auttavan kosketuksen ja sanojen
välisen eron. Kosketus on luonteeltaan maaginen ja ihmeitä tekevä voima taas perustuu
sanojen voimaan.
::::::::::::::::::::::::::
Kaikkien neljän evankeliumin mukaan yksi Jeesuksen
läheisimmistä opetuslapsista oli Pietari. Hän oli kristillisen kirkon ensimmäinen
johtaja. Evankeliumeissa nähdään Pietarin rooli kunkin evankeliumin
näkökulmasta omalla tavallaan. Matteuksen ja Markuksen tulkinnat ovat keskenään
samanlaiset. Niistä poiketen Luukkaan
evankeliumi sisältää Pietarin kutsumisen opetuslapseksi pidemmän kaavan mukaan.
Kysymys on siitä, lasketaanko kalaverkot vai ei. Pietari olisi jättänyt asian
sikseen, mutta Jeesus pyysi laskemaan verkot vielä kerran. Tuloksena oli
”Pietarin kalansaalis”. Kalansaalisihme Pietarin opetuslapseksi kutsumisen ”siltana”
poikkeaa muista opetuslapseksi ottamisista. Pietarin poikkeava rooli
opetuslapseksi kutsumisessa korostaa
hänen merkitystään: Pietari on se ”kallio”, jolle ylösnoussut Kristus rakentaa
kirkkonsa.
Mäkipellon ja Huotarin tarkoitus on osoittaa, että sekä ajallisesta
lähtökohdasta että kirjoittajasta johtuen evankeliumien
tarinat ja tulkinnat poikkeavat toisistaan sen yhteiskunnallisen tilanteen mukaisesti, joka kirjoittamishetkellä vallitsi. Käsittääkseni
Mäkipellon ja Huotarin työssä on kysymys historian lähteisiin perustuvasta tutkielmasta.
Raamattu ei ole Jumalan sanan kirjaamista pilkuntarkasti, vaan korostaa enemmänkin raamattua ihmisten käden työnä vuosisatojen kuluessa.
::::::::::::::::::::::::
Kirjassa on epilogi , josta käy ilmi, että kirjoittajat ovat
lähtöisin helluntailaisesta elämänpiiristä. Molemmat antavat ymmärtää, että he
omaksuivat yhteisönsä kautta tiukan käsityksen raamatullisuudesta. Jumalan
tahtoa piti noudattaa elämänohjeena.
Raamatun muuttumattomuuden ihanteen murtuminen ei ole
heikentänyt Raamatun arvoa vaan lisännyt historialähtöistä mielenkiintoa sitä
kohtaan, toteaa Huotari.
Uskonnonopetus ei kuulu kouluun, vaikka oma uskoñnon ope olikin erittäin järkevä ja pùuttui väärinkäytöksiin heti.
VastaaPoistaT
Ei uskonto-opetusta kouluun.
VastaaPoistaRaamattu on mielestäni hyvin poliittinen asiakirja. Sen eri versioita on kirjoitettu joko kulloisenkin kirjoittajan omaa maailmakatsomusta tukevana tai sitten konsensusta tavoitellen. Raamattu pyrkii olemaan viisas ihmisten ajatusten kokoelma. Sitä pitäisi lukea sellaisena aivan kuten Karl Marxiakin.
VastaaPoista