Olen paljon työskennellyt sodan käyneiden eläkeläisten
kanssa ja pannut merkille, että tavallinen rivimies ei sittenkään halunnut
muistella noita aikoja sankaruusmielessä, ehkä siksi, että vain harva oli
sankari sodan pahimmilla hetkillä.
Omat muistikuvani isäni sodasta sekoittuvat kirjan antamaan kuvaan:
rintamamiestapaaminen 1960-luvun vaihteessa, minä pikkupoikana isäni
mukana, taksimatka Uttiin pullon
kiertäessä ringissä jo taksissa, laskuvarjokoulutus ja näytös ja paljon
menneiden muistelua, joita kuuntelin korvat
höröllä...
Tämän kirjoituksen työnimenä oli ”Helvetti 1944” samannimisen
amerikkalaisen elokuvan mukaan (1956, ohjaus Robert Aldrich, pääosassa muistettavasti
Jack Palance, tunnetaan myös nimellä Attack!), jonka näin nuorena poikana televisiosta,
ja joka järkytti suuresti mielenrauhaani. Elokuva on toteutettu joiltakin osin samassa hengessä
kuin Halosen kirja: sotaa ei yritetä muokata joksikin sellaiseksi, mitä se ei ole.
Nimi vaihtui, koska vuoteen 1944 liittyi myös rauhanodotustoiveita.
Merkittävä näköala sodan uhreihin paljastuu kotikuntieni
Savitaipaleen, Mäntsälän ja Suomenniemen sankarihautojen rivistöistä, joiden välisiä
käytäviä usein mittailen yksin ja yksityiskohtiin huomioni kiinnittäen tai
johtopäätöksiä vetäen, ikään kuin flaneeraten menneisyyttä…..
Halosen teoksessa sota nähdään väinölinnamaisesti ”sammakkoperspektiivistä”
ryhmien ja joukkueiden sotana
(sotamiehet, aliupseerit, joukkueiden johtajat), ei perinteisenä kenraaleiden suurten
joukkojen ja yksiköiden liikkeiden seurantana, joskin strategia ja
armeijakuntien ja divisioonien asemoinnit ovat koko ajan taustalla ja ajan tasalla.
Samalla valotetaan kotirintaman poliittisen päätöksenteon - sotatapahtumien
kanssa samanaikaisia - tuskallisia haasteita. Eri teemojen yhtäaikainen
kuljettaminen vaatii hyvää rytmitystä kuulostaakseen sujuvalta.
Kirja kattaa kronologisesti ajanjakson kesäkuun alusta Valkeasaaren
tulimyrskyyn ja siitä heinäkuun puoleen väliin 1944 eli siis käytännössä
venäläisten hyökkäysvaiheen. Halonen tarkastelee hyökkäysvaiheen yhtä rintamaa
kerrallaan päiväkohtaisesti. Kirjoittajalla on kuvauksessa jännittävä
lisäelementti. Hän on valinnut yhden sotilaan sodan omakohtaiseen rinnakkaiskuvaukseen.
Tämä sotilas on Onni Hämäläinen (jalkaväkirykmentti 45), jonka muisti
hämmästyttää lukijaa. Kirjan ilmestyessä aika oli jo jättänyt Hämäläisen…
Halonen on kerännyt huiman määrän rintamasotilaiden
valokuvia autenttisista tapahtumista. TK-miesten kuvissa ei ole sodan
käänteentekevistä vaiheista ainuttakaan (!) valokuvaa. Halosen kirjassa
julkaistut kuvat ovat kotialbumeista, mutta suurin osa erinomaisia laadultaan.
Osa on ilmeisesti värikäsiteltyjä?
Halonen ei unohda luppoaikaa, jota asemasodassa on
turhautumiseen saakka. Mutta puuhaakin riitti:
vartiointitehtävät, rakennustyöt, urheilu, kenttäpostin seuraaminen,
puhdetyöt, normaalit jokapäiväiset askareet ja odotus jostakin tulevasta, jota
ei välttämättä toivottu….
Halonen viivähtää tarvittavan ajan jatkosodan kovimpien
taistelujen akuutteja tapahtumia edeltävissä vaiheissa. Käy ilmi, että
suomalaiset saivat paljon tietoa venäläisten liikkeistä useista lähteistä. Ne
olivat pahaenteisiä, mutta niitä vain ei tahdottu uskoa. Mannerheimia taas
”suojeltiin” ikäviltä tiedoilta. Tämä on todettu monissa muissakin
lähteissä tilanteeksi venäläisten suurhyökkäyksen alla. Miehistöllä oli
mielessä kesän maatyöt ja ylin sodan johto oli katteettoman optimistinen sodan
tulevaan kulkuun nähden. Paras ennakkokuva taisi sittenkin olla tavallisella
rivimiehellä, joka näki ja kuuli
vihollisen taisteluhautojen työntymisen
kohti omia asemia.
Halonen kuvaa suurhyökkäyksen valmisteluja
yksityiskohtaisesti ja niiden perusteella voi todeta, että venäläiset yrittivät
tosissaan läpimurtoa massiivisella ylivoimalla kesäkuun alussa. Suomalaisten asemasodan
aikana rakennetut puolustuslinjat sijaitsivat muuttuneessa tilanteessa osin
väärissä paikoissa. Lisäksi asemasodan aikainen mukavuudenhalu (= muuttamishaluttomuus)
oli este ottaa käyttöön optimaalisia asemia. Ylipäällikön välittömät alaiset ja
vaikutusvaltaiset kumppanit yrittivät vaikuttaa Mannerheimiin, jotta
puolustuslinjat olisivat asialliset, mutta Mannerheim torjui ehdotukset.
9.6. aikaisin aamulla taivas repesi. Venäläisten
suurhyökkäys alkoi. Yksittäiset sankariteot hukkuivat kollektiivin, Suomen
armeijan, selviytymiskyvyn myrskyihin. Kysymys oli siitä, kuinka moni selviää
hengissä tai raajarikkona monen metrin korkeuteen nousseen pölypilven keskellä
infernaalisen äänivallin ympäröidessä tienoon ja yksittäisten räjähdysten
sekoittuessa toisiinsa.
Oli pakko perääntyä. Halosen käyttämä sanasto ei mielestäni
sisällä käsitettä ”torjuntavoitto”.
Halonen kuvaa suurhyökkäyksen jälkeistä toimintaa samalla
johdonmukaisella tavalla kuin aiempiakin
vaiheita kertoen tarinoita ja sattumuksia, joita yksittäiset sotilaat ja sotilasryhmät
kohtasivat. Erona ehkä aiempaan laajalevikkiseen kirjallisuuteen on, että
Halosen lähtökohdat ovat äärimmäisen konkreettisia traagisuudessaan ja
dramatiikassaan. Tulee mieleen isoisäni maatilan vintin hämärissä luetut ”Kansa
taisteli” -lehdet. Sotaan mukaan tulee koskettavasti lähitaisteluiden sydämenhakkaukset
ja verisyys.
Otan tässä esimerkin kirjan kliinisestä lähestymistavasta (tapahtuu
Karjalan kannaksella Vuoksen maastossa kesäkuun lopulla 1944): ”(Aseenaan)
panssarintorjuntatykki alikersantti Kauko Tuomala ampujana ja Lataajana korpraali Heinonen tuhosi ensitöikseen kolme
kärjessä tullutta vihollisen sotkaa, kohta neljännen ja viidennenkin tankin.” Vihollinen huomasi tietysti tykit ja kohdisti
niihin tulen. Vielä tämänkin jälkeen Tuomala ampui kolme panssarivaunua mäkeen,
yhteensä siis kahdeksan. Vielä vihollisen vastaiskujen keskellä Tuomala tuhosi
neljä vetotraktoria ja kaksi tykkiä. ”Neljä ja puoli tuntia taistelun
alkamisesta Tuomalan tykki vaikeni. Siihen tuli Katjusha-raketinheittimestä täysosuma.
Alikersantti Tuomala näytti ensin kokonaan kadonneen, mutta ennen pitkää
aseveljet löysivät alaruumiin suojakuoppaan paiskautuneena ja soran alle
peittyneenä. Lisäksi etsitystä ympäristöstä löytyivät kädet ja joitakin
kallonkappaleita”.
Halosen kirjan suhtautuminen sotaan on asiallinen ja pelkistävä,
miltei nöyrä. Ylimielisyys, puhumattakaan vihasta vastustajaa kohtaan puuttuu
kirjasta. Loppukesä/alkusyksy 1944 sisältää sibeliaanisesti synkkyyden keskellä toivonpilkahduksen
rauhasta: ”yön vallat aamun valkeus jo voittaa”.
Halosen kirjan teksti on konstailematonta, sujuvaa suomen kieltä
ja poikkeaa rakenteeltaan eduksi monista muista jatkosodan sotakirjoista sulattaessaan
sodankäynnin ruohonjuurilähestymistavan ja hierarkkisen kerroksellisuuden saman
kirjan kansien väliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti