Suomi oli juuri tehnyt päätöksen itärajan sulkemisisesta
pari viikkoa sen jälkeen, kun oli tehty päätös rajan avoimena pitämisestä. Viestinä
Venäjälle oli, että Suomi hallitsee poikkeuksellisen tilanteen, jossa rajaan
kohdistuu hybridivaikuttamisen keinoja. Näin ainakin luultiin.
Ihmettelyyn siitä, miksi Venäjällä Vladimir Putin ei
puheessaan kansakunnalle kiinnittänyt mitään huomiota itärajaan, Tuomas Forsberg aivan oikein vastasi, että Suomen
raja ei Venäjällä ole priorisointilistan kärjessä varsinkin, kun Venäjän
rajaliikenteen vaikeuttamiskeinot eivät ole johtaneet tulokseen.
Jatkuva avaaminen ja sulkeminen ei voi keskustelijoiden
mielestä jatkua vaan on löydettävä pysyvämpi ratkaisu. Rauhanajan ratkaisut
eivät riitä, kun Venäjä katsoo käyvänsä sotaa Natoa ja koko länttä vastaan.
:::::::::::::::::::
Keskustelijat ottivat myös kantaa Charly Salenius-Pasternakin
yllätyslausuntoon, jonka mukaan suomalaisten reserviläisten on syytä olla ”elämänsä kunnossa” vuonna 2025. On jääty
arvailemaan, mitä Salonius-Pasternak oikein tarkoitti lausunnollaan. Cooperin
testissä 3000 metriä ei taida riittää, kun Salonius-Pasternak oletettavasti näyttää
mallia. Joka tapauksessa hän ehti herättää huolta herkemmissä suomalaisissa tarpeettoman
hätäisellä lausunnollaan. Ehkä hän halusi päästä asemaan, josta käsin voi
todeta jossain vaiheessa, että ”mitä minä sanoin”.
Presidentinvaalikampanjasta Salenius Pasternak saa tukea
ajatukselleen. Alexander Stubb on useampaan otteeseen pitänyt esillä
ylistämäänsä Suomen armeijan iskukykyä maa-, ilma- ja merivoimineen luetellen koulupoikamaisella
innokkuudella käytössä olevat ohjukset merkki- ja mallikohtaisesti. Erityishuomion
saa tykistö, jota verrataan kilpailijoihin antaen ymmärtää, että se on ylivertainen
moneen muuhun maahan verraten ja vastaten
monta vertaa suurempien kansakuntien kyvykkyyksiä.
Mikä tässä kuulostaa vastenmieliseltä? Sanoisin, että
sapelinkalistelumainen henki, jolla asevoimien iskukyvyn rummuttaja haluaa
viestiä, että täältä pesee, jos toimeen tartutaan. Yksikään
presidenttiehdokkaista ei puhu rauhanasiasta edes muodon vuoksi.
A-talkin keskustelijat myötäilivät Salenius-Pasternakin sotaisaa
henkeä, joskaan eivät yksityiskohtaisesti käyttäneet samoja ilmauksia. Hannu
Himanen sentään toi esille, että kyberhyökkäysstrategiat voivat olla
arsenaalissa perinteisen sotimisen sijasta. On lukemattomia tapoja painostaa
tai uhata hybridisodankäynnin keinoilla ilman varsinaisia sotatoimia.
Kaikki vannoivat Nato-yhteistyön nimiin tulevissa
koettelemuksissa. Vuotta 2025 potentiaalisena sodan uhan vuotena ei kannatettu
johtuen jo siitä, että valmistelujen ja valmiuksien ennen aktiivisiin toimenpiteisiin
ryhtymistä pitää olla kunnossa. Venäjä on vuonna 2025 vielä Ukrainassa kiinni.
Forsbergin spekuloi sen verran, että näki Moldovan ja
Valko-Venäjän olevan liipaisimella seuraavaksi. Länsimieliseksi perinpohjin tunnustautuva
Risto E. J. Penttilä ilmaisi optimistisesti kantanaan, että Venäjä ei tule hyökkäämään
Naton tai Nato-maiden kimppuun. Tästä voisin sanoa - lietsomatta sodan uhkaa -
että jossain vaiheessa Putinin arvaamattomuus voi ulottua myös Naton vastaisiin
toimiin. Penttilän vuodatus Naton puolesta menköön hänen ideologisen suuntautumisensa
piikkiin.
Epävarmoja seikkoja tulevaisuutta arvioitaessa ovat mielestäni
Naton viides artikla, ja sen toimiminen tiukassa paikassa, joka on jäänyt tähän saakka testaamatta
oikeastaan missään kriisissä.
Himanen lisäsi oman panoksensa arvailuihin epäillen, että
Venäjä ”koettelee” Suomen uutta presidenttiä heti toimikauden alussa. Olisikohan
tämä spekulaatio jonkin vanhan kaavamaisen ajattelun tulosta?
Kaikkein järkevimmältä puheenvuorolta kuulosti Tuomas
Forsbergin kanta, kun hän palautti keskustelun Putinin puheiden juurille,
niihin aikoihin, jolloin hän, Medvedev
ja kumppanit puhuivat etupiireistä. Uskallan sanoa, että keskustelun
palauttaminen etupiireihin tuo realismia puheenvuoroihin.
Venäjä ei ole saavuttanut sotatoimillaan sitä, mikä oli tarkoitus eli Ukrainan palauttaminen
Venäjän yhteyteen tavalla tai toisella
esimerkiksi alistamalla Itä-Ukraina Venäjän etupiiriksi, vaikka sillä
säilyisikin jonkinasteinen autonomia. Etupiirit voisivat olla kaupankäynnin
väline Donald Trumpin kanssa, jos tämä pääsee presidentiksi. Hieman
vanhahtavilta kuulostavat etupiirit kuuluvat varsinkin Venäjän intresseihin.
Venäjän strategiassa etupiirit eivät siis ole väistyneet
mihinkään. Muiden suurvaltojen kohdalla on kysymys moderneimmista
imperialismin toteutustavoista, joka käy
ilmi oheisesta kuvasta. Venäjä etupiiritavoitteineen on kateellinen muille
suurvalloille. Ranska, Englanti, Espanja ja Portugali edustavat vielä vanhempaa
imperialistista toteutustapaa, nimittäin kolonialismia. Se on pyyhkiytynyt pois
kartoilta. Kuvassa on hahmoteltu uuden kylmän sodan asetelmia suurvaltojen
kesken Eurooppa polttopisteessä:
Suurentaaksesi kuvan klikkaa sitä!
Juuri nyt ajankohtainen DCA merkitse kahdenvälisten suhteiden verkostoa ja Nato ja DCA ovat lännelle ”vyö ja henkselit” (Penttilä). Varmistuksia tarvitaan, koska Natoon kuuluu ambivalentisti käyttäytyviä maita. Siksi tarvitaan – näin oletetaan – DCA:ta kahdenvälisenä sopimuspohjaisena suhteena. Penttilä vaatii edelleen läntisen liittouman laajennusta Naton ja DCA:n lisäksi määrittelemättä asiaa tarkemmin.
Tiilikainen tukee Penttilää. Nato, jonka nimiin Suomessa vain
hetki sitten vannottiin tuntuu nyt kummallisen epävarmalta taholta. Esimerkiksi
Unkari ei tunnu sopivan yhteisen kuosiin
millään. Turkkikin on selvä riski. Entä kestääkö kahdenvälinen DCA-sopimus
Trumpin? Olemme melkoisen suhde- ja
sopimusviidakon äärellä, jos kaikki epävarmuudet otetaan huomioon sopimuspaikkauluineen.
Himanen viittaa monesti esille ottamaani Naton viidennen artiklan
heiveröisyyteen avunantomekanismina. Onko Nato siis niin heikko, että se
tarvitsee vyön ja henkselien lisäksi kainalosauvat tuekseen? Penttilä itse
asiassa tunnustaa, että Nato ei ole ”se juttu”, vaan kokonaisuus, joka
rakennetaan Naton tueksi.
Epävarmuudesta kertoo, että Yhdysvalloissa on jouduttu
turvautumaan pakkoon: kongressin
päätöksellä presidentti ei voi ajaa enää Natosta irtautumista muutoin kuin
kongressin luvalla. Nato-lukon avulla on luotu Trump-lukko!
Mutta voitaisiinko DCA-sopimusta ”ohentaa” säästösyistä varsinkin,
jos Trump valitaan presidentiksi? Entä USA:n kiinnostuksen kohdistuminen
Etelä-Kiinan merelle ja/tai Lähi-Itään? Heikentääkö tämä yhdistelmä transatlanttista
yhteyttä?
Muitakin syntisiä on: Himasen käsitys on, että Ranska ja Saksa
- suhteessa niiden kokoon - osallistuvat yhteisiin puolustushankkeisiin paljon nihkeämmin ja
pienemmin resurssein kuin esimerkiksi Pohjoismaat.
Edellä mainittujen tapahtumien kanssa samaan aikaan käynnistetään Ukrainan ja
Moldovan EU-liittymisneuvottelut, jotka eivät ole helppoja johtuen esimerkiksi
Venäjän ja Unkarin vastustuksesta. Neuvottelut tulevat jatkumaan pitkään. Monet
keskenään riitaisat tahot pitäisi saada sopimaan asiat. Venäjä vaatii Ukrainaa
etupiirikseen ja siten itseään päättämään elintärkeistä Ukrainaa koskevista asioista.
Tätä kirjoitettaessa iso avustuspaketti Ukrainalle on
vaiheessa.
::::::::::::::::::::::::::::
Nato-fundamentalistit esittivät aikoinaan Naton olevan ainoa
järkevä vaihtoehto, kun piti päättää Natoon liittymisestä. Nyt katsotaan
DCA-sopimus paljon Natoa tärkeämmäksi sopimukseksi. Miksi yleensäkään liityttiin
Natoon, joka monessa suhteessa on osoittautunut riesaksi? Nato-fundamentalistit
alkavat varmaankin puhua Nato-DCA -yhdistelmästä varmuuden maksimointina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti