Tapio Bergholm on ottanut urakakseen kirjoittaa Mauno Koiviston elämäkerran. Juuri ilmestynyt toinen osa, ”Kova Koivisto”, jatkaa ensimmäisen osan, ”Kiihkeä Koivisto”, viitoittamalla tiellä.
Harvoin
voidaan sanoa varmasti, että juuri oikea kirjoittaja on saatu elämäkerran tekijäksi.
Nyt niin voidaan todeta. Bergholmilla on mahtavat taustatiedot aikakaudesta
aiemman perehtymisen mahdollistamana. Kirjoittajana hän on todella
sujuvakynäinen.
”Kova
Koivisto” -teoksessa on ainesta moniin blogikirjoituksiin. Niinpä keskityn tässä
vain Mauno Koiviston suhtautumiseen nuorison liikehdintään 1960-luvulla.
:::::::::::::::::::::::::::
Mauno
Koivisto nousi pääministeriksi kiihkeässä nuorison radikalisoitumisvaiheessa
(Koiviston ensimmäinen hallitus 22.3.1968-14.5.1970) reiluksi pariksi vuodeksi.
Vuonna
1968 elettiin devalvaation jälkeistä nousukautta, jota kuitenkin sävytti
jättimäinen siirtolaisuus Ruotsiin, nuorison liikehdintä, atomivoimalakysymys,
pohjoismaiden talousliitto Nordek, keskiolut ja monet muut paljon keskustelua
herättäneet aiheet. Silti aikalaiset todistavat, että ilmapiiri ja tunnelma
olivat toivorikkaita, asia, jota olen itsekin nuo ajat eläneenä tuonut esille
näissä kirjoituksissani. Kuusikymmentäluku oli tosiaankin toiveikkaiden
odotusten aikaa. Hetken puhuttiin jopa elämänlaadusta elintason tavoittelemisen
sijaan.
Varsinaisen mediapersoonan maineen Koivisto hankki
vuoden 1968 lopulla TV:n Jatkoajassa, joka oli oikea Talk Show tai Late Night
Show, ensimmäinen tai lähes ensimmäinen laatuaan Suomessa. Sitä minäkin
seurasin reaaliaikaisesti hyvin, hyvin kiinnostuneena. Valitettavasti monien
TV-filmien, kuten Jatkoajankin, päälle on ajettu muuta ohjelmistoa vuosien
varrella. Kuitenkin juuri Koiviston vierailusta Jatkoajassa on säästynyt
meheviä pätkiä. Mukana olivat Aarre Elo illan isäntänä, Hannu Taanila ja Lenita Airisto keskusteluttajina
sekä toisena vieraana Koiviston lisäksi näyttelijä Kirsti Wallasvaara.
Jokaisella on keskustelussa oma roolinsa: Lenita ilkikurisia haasteita
heittävänä porvarina, joka ihastuu sosialisti Koivistoon, Taanila
ammattiärsyttäjänä ja Wallasvaara sekoituksena hiukan naiivia yhteiskunnallista
vaikuttajaa ja näpsäkkää, ujoa viehätysvoimaa.
Toki ohjelmasarjassa 1967-69 oli vielä harjoittelun
makua tämän päivän Talk Show -ohjelmiin verrattuna, mutta toisaalta pieni
kypsymättömyys ja kömpelyys kuorruttivat aitouden tunnun lopputulokseen.
::::::::::::::::::::::::::::
Jatkoajassa mainittuna lauantai-iltana keskusteltiin
meneillään olleista tai juuri taakse jääneistä levottomista ajoista
ylioppilasmellakoineen. Myhäilevä Koivisto otti isällisen ja hiukan ironisen
asenteen tapahtumiin ja pyrki lyömään leikiksi koko hullun vuoden
nuorisolevottomuudet. Kirsti Wallasvaara yritti parhaansa mukaan puolustella
nuorison oikeutetuksi kokemaa protestia.
Jälkikäteen Koiviston maine nousi omiin sfääreihinsä
tuona iltana pääministerin tietyn vapautuneisuuden ja rentouden myötä , mutta
sanoisin, että legenda tuosta illasta on kasvanut vuosien saatossa – sitä
enemmän, mitä kauemmin noista ajoista on kulunut.
En mitenkään jaksa muistaa, mikä oli reaktioni
katsellessani ohjelmaa livenä, mutta jos arvaan oikein, myötätuntoni oli
Wallasvaaran puolella, jonka radikalismi oli sävyisää, maltillista ja tuoretta.
:::::::::::::::::::::::
Kuusikymmentäluvun muistan henkilökohtaisestikin
positiivisen odotuksen vuosikymmenenä. Menin oppikouluun 1960-luvun vaihteessa.
Silloin käynnistyi todellinen oppikoulubuumi, joka sai jatkoa, kun nuoret
vastaavasti kirjautuivat suurin joukoin yliopistoihin 10 vuoden kuluttua.
Koivisto toteaa tilanteen ja esittää ajan
poliittisen ja ideologisen kantaaottavuuden johtuneen opiskeluaikojen
pidentymisestä. Tästä seurauksena nuoriso ei saanut kosketusta ”tuotannolliseen
elämään”, toteaa Koivisto yllättävän rajaavasti.
Koivistosta tuli pääministeri ”hulluna
vuotena” 1968, joka heijastui Koiviston mielipiteissä ja asenteissa.
Kansainväliset jännitteet kasvoivat:
vallitsi kauhun tasapaino, johon jonkinasteisen helpotuksen toi osittainen
ydinkieltosopimus vuonna 1963.
Viisikymmentäluvulta peräisin olevan dominoteorian
mukaisesti arveltiin kommunismin pyrkivän
leviämään siten, että kapitalistiset maat kaatuisivat yksi kerrallaan kuin
dominopalikat.
Nuorten radikalismi pakotti Koiviston
ottamaan kantaa mm. mielenosoituksiin ja muihin mielenilmauksiin. Koivisto tajusi, että
korkeakoulumielenosoituksissa oli kysymys yhteiskunnan syvällisemmästä
muutoksesta, vaikka mielenosoitusten kustannuksella joskus leikkiä laskikin.
Bergholm lainaa Koiviston tärkeää
puhetta sosiaalidemokraattien maakuntajuhlassa Harjavallassa 9.6.1968. Puhe on
täynnä räväkkää vastareagointia nuorison kantaaottavuuteen. Ohessa referoin ja
kommentoin puhetta:
Eurooppalainen sosialidemokratia oli
hylännyt Marxin ja alkanut rakentamaan hyvinvointikapitalismia.
Opiskelijaradikalismin paluu Marxiin, Leniniin, Trotskiin ja Maoon oli
”elintason kohottamiseen keskittyneille työväenpuolueiden johtajille yllätys ja
järkytys”. Miksi lisääntynyt hyvinvointi johti vallankumouksen ihannointiin?
Eikö tässä piillyt ristiriita?
Koivisto piti ”professori Antti
Eskolan ja muiden anarkistien kapinaa itsetarkoituksena”. Koiviston jatkuva
kummeksunnan aihe oli tyytymättömyys jo saavutettuun. Koivisto pitää tätä
eräänlaisena masokismina. Kertooko silloinen kehitys kyllästymisestä perinteisiksi
koettujen saavutusten kirjoon? Koivisto koki joka tapauksessa tällaiset
ajatukset ”tyhjiksi” (mutta ne kelpasivat osattomiksi jääneille nuorille) korostaen,
että tärkeimmät päätökset palvelulupauksista suomalaisessa yhteiskunnassa oli
jo tehty.
Koiviston suhtautuminen nuorten
liikehdintään tuntuu kategorisen kielteiseltä.
Hän vetää johtopäätökset:
-Ollaan kyllästyneitä yhteiskunnan
jatkuvaan rauhanomaiseen muutokseen.
-Erityisesti Suomessa anarkistien
ajatukset näyttävät olevan ”eräänlaista ylisyöneiden yhteiskuntapiirien
ilmavaivoja”.
-Koiviston mielestä anarkismi johti
siihen, että syntyi halu ”lukitsemattomien ovien särkemiseen”.
-kohderyhmä hekumoi poikkeavuudella ja
tappioilla.
Mielenkiintoista on verrata Koiviston puhetta
tämän päivän nuorison ja aikuisten kohtaamattomuuteen osoitettua kritiikkiä
vasten. Koiviston puhe kuulostaa pinnallisesti ajatellen arvosteluryöpyltä nuoria kohtaan, jotka eivät
osaa käyttäytyä, ja jotka eivät ymmärrä
olla kiitollisia yhteiskunnalta saamastaan tuesta. Vielä tänäkin päivänä puhe
nostattaa kulmakarvoja. Näin suorasukaiseen konservatismiin ei oltu totuttu
vasemmistopoliitikon taholta. Oliko tällä mitään yhteyttä Koiviston
ideologiseen taustaan? Koiviston omaksuma setämäisyys nosti karvoja pystyyn myös
aikalaisissa.
Koiviston puheessaan käyttämät
ilmaisut olivat herkkua pilapiirtäjille ja lehtien otsakkeiden muotoilijoille
(esim. HS:n Kari Suomalainen). Puheen vastineita hiottiin piirun tarkoiksi ja
julkaistiin johtavissa lehdissä. Koko käsitettä ”anarkistit” pidettiin
liioiteltuna, jos sillä tarkoitettiin mielenosoituksiin osallistuneita.
Koivisto tuotti pettymyksen myös omille nuorille ihailijoilleen ja
kannattajilleen. Kaiken lisäksi porvarit pääsivät ilkkumaan, kun
sosiaalidemokraattien omista joukoista nousi tällainen ”itsekritiikki”.
Harjavallan puheesta on lyhyt
ajallinen matka saman vuoden myöhäissyksyn Jatkoaikaan (kts. edellä), jossa oli
kuitenkin omanlaisensa irvaileva henki: ”Ketkä tekevät vallankumouksen?”, ”Milloin
nähdään seuraava vallankumous?” jne.
Havaittuaan pelin hengen Koivisto löi leikiksi koko
mielenosoituskulttuurin
Koiviston Harjavallan puheenvuorossa oli
varmaankin turhautumista siitä, että äärimmäinen vasen laita sai joukot liikkeelle
ja hyvää tarkoittavat demarien rauhanomaiset muutokset ja muutostavoitteet eivät
saaneet vastaavaa huomiota. Kiittämättömyys on maailman palkka!
Koivisto huomasi itsekin puheensa ylilyönnit
ja kutsui Kesärantaan lähipiirinsä taktiseen kokoukseen, jossa hän (alkuperäisen
puheen laatineen Seppo Lindblomin kanssa) hiukan lievensi kärjekkyyttään –
mutta ei oleellisesti.
Koko kesän 1968 järjestettiin
mielenosoituksia ja vastamielenosoituksia (ns. punaiset lauantait). Tunteita
nostattivat Vietnamin sota ja aivan erityisesti Tšekkoslovakian miehitys, joka
oli kova paikka Koivistolle.
Vasemmistoradikaalit nuoret olivat
”aktiivisia ja äänekkäitä”, mutta heidän
vaikutusvaltaansa on liioiteltu.
Koivisto näki levottomuuksien takana sukupolvikysymyksen: ”nuori polvi on
painottanut enemmän muutosta kuin turvallisuutta, kun taas vanha polvi on
painottanut turvallisuutta paljolti johtuen kiivaasta yhteiskunnallisesta muutoksesta”.
Keskustelu jatkui tämänkin jälkeen.
Koivisto säilytti aluksi kriittisyytensä nuoria kohtaan, mutta oli sittemmin
sovittelevampi. Pääministeri tähdensi sukupolvien välisen kuilun umpeen luomisen
tärkeyttä keskinäisen keskustelun avulla. Kaiken jälkeen Koivisto oli valmis
vähintään tarkentamaan kantaansa, jollei peräti sitä muuttamaan. Hän ryhtyi muutoksen
airueksi toteamalla, että ”tuotantoelämään osallistumattomuus” on tuonut
nuorten ajatteluun uudentyyppisen riippumattomuuden. Tämä taas on edelleen
lisännyt edellytyksiä ”kriittisten ajatusten pelottomalle julkituomiselle”.
Näin Koivisto tuntui löytävän polun
pään eteenpäin huomioimalla opiskeluvaiheen pidentymisen ja elinkeinorakenteen
muutoksen: uusi kehitysvaihe edellytti sekä uutta ajattelua että myös uutta
luovaa kriittisyyttä.
Ajattelun ympyrä täydentyi, kun
Koivisto altavastaajaksi sd-puoluetoimikunnassa jouduttuaan myönsi uuteen
ajatteluun päästävän vain kriittisesti suhtautuvan nuorison avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti