On arvioitu, että populistiset puolueet jatkavat läpimurtoaan Euroopan
vaalisumassa 2024. Samalla on nähtävissä, että populistit integroituvat kiinteämmin
olemassa olevaan puoluekenttään (esim. Italia, Ruotsi, Suomi, Hollanti) ja
pääsevät entistä tehokkaammin vaikuttamaan hallituksen kautta tai muutoin
noudatettavaan politiikkaan. Ääriajattelusta on jouduttu tinkimään, jos siitä
on edes haluttu pitää kiinni, kun hallitusvastuu houkuttelee. Populistisissa ja ääriryhmissä on siis
ajateltu vakauttaa puolueen asema luopumalla kaikkein radikaaleimmista
tavoitteista, mutta samalla yhteiskunta kokee jäljelle jäävien muutosvoimien
vaikutuksen, joita seuraavassa yritän eritellä.
Osassa maita, joissa
radikaalioikeisto on tavoittelemassa valtaanpääsyä, kiivas vastakkainasettelu
jatkuu (esim. USA). Yhdysvaltain pikkuhiljaa
käynnistyviä presidentinvaaleja seuratessa on tullut jälleen mieleen, kuinka
vaikeata on hallita demokraattista järjestelmää. En tietenkään väitä, että
hallitseminen autoritäärisen järjestelmän avulla olisi helpompaa, päinvastoin.
Mutta kirjoitetaan nyt liberaalin demokratian ongelmista, kun ollaan
järjestelmän sisällä.
Juuri nyt tuntuu, että hyvinvointiyhteiskunnan
”parasta ennen”-päiväys meni jo. Se ei ole mennyt kertalaakista, vaan hiljaa
hivuttaen. Siitä on kuitenkin tarpeeksi jäljellä, jotta hyvinvointiyhteiskunnan
nimi voidaan toistaiseksi säilyttää. Eikä muutos toteudu suoraviivaisesti,
koska vanhalla hyvinvointiyhteiskunnalla on puolustajansa – useat vanhat,
perinteiset puolueet.
Selvimmin muuttunut tilanne näkyy
julkisten palvelujen vaikeutuneena saatavuutena. Osa ihmisistä on kypsynyt palvelujen
karsimiseen ja vaihtanut palveluntarjoajan yksityiseen. Tullaan monimutkaiseen
yhtälöön, jossa julkisen ja yksityisen palvelun hinnoittelu/kustannustenjako
vaikuttaa herkkään tulonjakoaparaattiin.
Muutos vanhasta tutusta uuteen
tuntemattomaan on haasteellinen. Ihmiset tuntevat, ettei nykyinen liberaali
demokratia vastaa heidän tarpeitaan. On kuitenkin kyseenalaista pystyvätkö autoritaariset,
populistiset tai radikaalit ryhmät ottamaan niukkuuden haasteen vastaan tosiasiallisesti.
Populismi on välivaiheen ilmiö, joka tuskin pystyy tarjoamaan pysyviä
elementtejä elämisen ja toimeentulon uusiksi osa-alueiksi. Pidemmässä
juoksussa moderni voisi muodostua kahdesta toisiaan vastaan kulkevasta
trendistä. Toinen on valtion ohjausvaikutuksen lisääminen silloin, kun on kysymys esimerkiksi energia- ilmasto- tai muista suurista asioista ja toinen trendi muodostuu ihmisten/yksilöiden
kyvystä ottaa haltuun sellaisia palveluja, jotka olivat yhteiskunnan
hoidettavana aiemmin. Ihmisillä saattaa olla taipumus jättää välillisen
demokratian toteutus kasvottomalle virkavallalle ja oma osallistuminen hiipuu
ohueksi. Demokratia ei kehity, sitä vain ylläpidetään.
Mietintämyssyssä on ollut Suomen puolueiden
kannatusmuutosten merkitys tilanteessa, jossa ”uusi” populistinen/radikaali puolue
tunkeutuu suurten puolueiden joukkoon. Tarkoitan tässä tietenkin perussuomalaisia
ja muita oikeistoradikaaleiksi muuttuneita puolueita. Jälkimmäisestä
esimerkkinä on Yhdysvaltain republikaaninen puolue: vanha puolue (tai
huomattava osa siitä) muutti luonnettaan, kun omaksui ”Movement Conservatismin”
(Reagan, Goldwater, Trump…) radikaalit periaatteet.
Myös perussuomalaisilla yksi
lähtökohta menestykselle on ideologinen tai pikemminkin ideologiset muutokset
vanhan ideologian sisällä. Perussuomalaiset on muuttunut populistisesta
konservatiivisesta puolueesta (työväenpuolue ilman ideologiaa) radikaaliksi oikeistopuolueeksi,
joka on ajanut oikealta kokoomuksen ohi.
Kaikkia perussuomalaisista johdettavia puoluekentän muutoksia on toistaiseksi
vaikea hahmottaa.
Kaivoin esille erään vanhan
blogikirjoituksen (”Amerikkalainen unelma ja painajainen” 4.11. 2016), jossa
oli yksi kappale, jossa mielestäni tavoitetaan Suomessakin tapahtuneen muutoksen
ydin: ”Ideologisista syistä ……… köyhät miehet ja naiset vastustavat (itseään
hyödyttävää) sosiaaliturvaa ja antavat äänensä republikaaneille, jotka ovat
olleet ”isoa valtiota” (siis kattavaa sosiaaliturvaa) vastaan ja ovat
keventäneet suurituloisten verotusta. Hämmentävää tässä on, että pienituloiset
republikaanien kannattajat äänestivät omaa etuaan vastaan. He haluavat olla
”kunnollisia” eivätkä halua valtiolta mitään, mutta eivät halua muidenkaan
saavan.”
Perussuomalaiset ovat tavoittaneet
jotain oleellista oikeistoradikaalista republikaanisen puolueen ajattelusta.
Meillä polarisoitumiskehitys (köyhyyteen putoaminen, rikkaiden eriytyminen) ei
ole niin pitkällä kuin Yhdysvalloissa, joten sitä ei kannattane erikseen
painottaa. Mutta omillaan toimeentuloa korostavat arvokysymykset nousevat
arvoon arvaamattomaan ”kaikki pidetään mukana” -ideologian ohi.
::::::::::::::::::::::::::
Olen
joskus spekuloinut, kuinka helppoa tai vaikeaa on liittyminen ”uuteen ”
puolueeseen vanhan puolueaparaatin
ohitse. Perussuomalaisiin ajautuu muissa puolueissa tavalla tai toisella
pakit saaneita, mutta on paljon niitäkin, joita vanhat puolueet eivät viehätä.
Tätä polkua pitkin perussuomalaiset ovat saaneet lahjakkaita (nuoria) poliitikkoja
riveihinsä enemmän kuin ehkä muutoin olisi ollut mahdollista. Tietenkin ajan
myötä - joka nyt on jo nähtävissä - perussuomalaiset
muuttuu osaksi vakiintunutta puoluekenttää, jolloin samankaltaistava vaikutus
rupeaa puremaan ja uutuudenviehätys poistuu.
Perussuomalaisia
sitoo hallitukseen velanhoito ja talouden niukkuuden vaateet. Suostuminen niukkuuden
talouteen on vallannut pikkuhiljaa koko perussuomalaisten eduskuntaryhmän. Talouden
tiukkuudesta on tullut mantra, jonka
nimiin vannotaan aktiivisesti, onpa siitä tullut jollakin tapaa kunnia-asia.
On
omaksuttu kanta, jonka mukaan hyvinvointiyhteiskunnan palveluja on paisutettu
liikaa. Valtiovarainministeri Riikka Purran kovaa retoriikkaa on alettu
tavallaan ihailla kannattajien keskuudessa. Elinkeinoministeri Wille Rydmanin
asettuminen Purran perälaudaksi on pitänyt epäilijätkin rivissä. Kovalla
linjalla on erottauduttu jopa muutoin samanhenkisestä kokoomuksesta.
Kannatuksen nousu siivittää haavetta jatkuvasta puolueen nousukierteestä.
Toisaalta
kansalaisiin kohdistuvia leikkauksia ja säästöjä ei ole vielä toteutettu, joten
on odotettavissa, että vasta siinä vaiheessa ärtymys purkaantuu, kun niukkuus näkyy
omalla tilillä.
Presidentinvaalit
niin tärkeät kuin ne olivatkin, eivät ole himmentäneet vasta kolmanneksi niissä
sijoittuneen Jussi Halla-ahon gloriaa, joka henkilönä on yksi puolueen suosion
salaisuuksista. Myös itärajan sulku on satanut sisäministeri Mari Rantasen kautta
puolueen laariin. Eurovaaleissa kesäkuussa
2024 odotetaan puolueen menestyksen jatkuvan.
Radikaalilla
oikeistolla on nyt tilaisuus ja paikka iskeä, koska meneillään on varsinainen
vaalien suma ympäri maailmaa.
Erilaisilla
yhteiskunnilla on erilaisia tapoja (ja osaamista) sulauttaa populistisia (tai
vastaavia) näkemyksiä itseensä. Suomalainen yhteiskunta on ehkä sulauttavimpien
joukossa: Veikko Vennamon ja Timo Soinin populistit, kansandemokraatit 1940- ja
1970-luvulla, äärioikeisto 1930-luvulla ovat kaikki esimerkkejä siitä, että
eristäminen ei välttämättä ole tuloksellisin linja. Populistiset liikkeet voi
syleillä vaarattomiksi. Tässä on liberaalidemokraattisen mallin suuri voima.
Suurin
vaara, minkä liberaalidemokratia voi aiheuttaa itselleen on mielestäni
ylemmyydentunne, nöyryyden puuttuminen. Kymmenien vuosien näytöt ovat
tuudittaneet ajatukseen, että liberaalidemokratia on lyömätön järjestelmä. Jos
näin koetaan, niin silloin kannattaa palauttaa mieleen liberaalidemokratian oma
taistelujen tie onnistujaksi.
Perussuomalaiset
ovat integroituneet osaksi suomalaista poliittista päätöksentekokoneistoa usean
yrityksen jälkeen. Sekä perussuomalaiset että poliittinen järjestelmä ovat
muuttuneet. On tapahtunut sopeutuminen
vallitsevaan tilanteeseen. Jää
nähtäväksi, miten kehitys kehittyy. Kokemus on opettanut, että ihmiset haluavat
pidemmällä aikajänteellä niukkuuden sijasta kokea vaurastumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti