Käsittelen vain neliosaisen sarjan osaa numero 2, ”Minne
menet Venäjä? Tapio Nurmisen johtamassa keskustelussa mukana olivat Liisa Jaakonsaari,
Tuomas Forsberg, Mikko Hautala ja Sini-Kukka Saari, kaikki nykyhistorian
erinomaisia tuntijoita.
Asiantuntijavieras Jaakko Iloniemi avaa keskustelutilaisuuden toteamalla, että emme tienneet 1990-luvulla,
miksi Venäjä muotoutuu, emmekä vieläkään varmuudella tiedä. Samaa voidaan sanoa
tälläkin hetkellä (vuonna 2024), meillä on
vain arvailuja. Se ei ole estänyt lukemattomia asiantuntijoita tai
harrastelijoita esittämästä enemmän tai
vähemmän osuvia arvauksia siitä, mitä tästä kaikesta seuraa.
Käyn tässä blogissa läpi esitettyjä arvioita ”Historian
loppu” -skenaarioiden näkökulmasta. Liisa Jaakonsaari näki 1990-luvulla odotukset
Venäjästä positiivisina, voisi puhua
ylioptimismisina. Moni ajatteli, että Venäjästä muodostuisi jopa liberaalin
demokratian tyyppinen valtio, jolla olisi nykyvaltion suhteet ympäröivään maailmaan.
Ajateltiin, että Venäjäkin voisi jakaa Euroopan Unionin arvot.
Sini-Kukka Saari: vallitsi euforinen tilanne, jossa mikä
tahansa oli mahdollista. Yhtä vaikuttava oli transitioteoria, jonka mukaan
kaikissa maissa tapahtuu demokratisoitumiskehitys suurin piirtein samojen
vaiheiden kautta. Venäjä oli yksi tähän kehitykseen osallistuneista. Näinhän ei
käynyt Venäjällä ja taka-askelia on otettu monissa kehittyneissäkin maissa.
Tuomas Forsberg näki suomalaisten asiantuntijoiden nähneen
Venäjän kehityksen realistisesti. Yleinen kanta oli, että emme voi tietää, mitä
tapahtuu ja epävarmuuden katsottiin pikemminkin lisääntyneen/lisääntyvän ajan kuluessa. Pitkässä juoksussa Venäjän
katsottiin kuitenkin etenevän kohti markkinataloutta venäläisin erityispiirtein.
Mikko Hautala: Venäjän markkinatalousviritelmät ovat
epäonnistuneet kerta toisensa jälkeen. Konkreettisesti markkinatalouden
kannattajien tappio kävi ilmi duumanvaaleissa 1993. Samaan aikaan lännessä
vallitsi kuitenkin toiveikas hypetys. Suomessa oli ehkä realistisin näkemys
tilanteesta: katsotaan, mitä siellä tapahtuu.
Venäjällä yritettiin uudistaa sekä taloudellista että poliittista
järjestelmää. Koska taloudelliset uudistukset epäonnistuivat, vastaavasti kävi
myös niistä johdetuille poliittisille uudistuksille. Luulo, että Venäjän talouden
loputtomilta näyttävät resurssit pelastavat maan, osoittautui vääräksi.
Venäjän rasitteena on, että menneisyyden hallinta on jäänyt
tekemättä. Historian vino käsittely varmistaa sen, että nykyaikakin kärsii
totuuden vajeista ja vääristelystä.
Punaisena lankana Venäjän ongelmien läpi kulkee aidon demokratian
puute, joka heijastuu kaikille elämänalueille.
Venäjän armeija oli
yksi 1990-luvun sekavuuden kauden suurimmista menettäjistä. Jos hypätään
nykyaikaan voidaan kuitenkin hämmentyneenä todeta, että armeija kuitenkin sinnittelee osin vanhan kaluston kanssa, menestyen joten kuten Ukrainan sodassa –
tosin suuria tappioita kärsien.
Yhdeksänkymmentäluvun talouden
sekasorrossa Venäjä ei yksinkertaisesti pystynyt osallistumaan vanhojen etujensa
sotilaalliseen valvontaan, kuten aiemmin. Tämä tuli selväksi mm. entisen
Jugoslavian alueen sodissa. Yhdysvallat oli suvereeni vallanpitäjä Venäjän
intressien yli. Samaan aikaan monissa
Länsi-Euroopan maissa sotilasmenot ajettiin alas kansainvälisen jännityksen
ja vastakkainasettelun lieventymisen seurauksena.
Keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, että Putinin
tavoitteena on Neuvostoliiton palauttaminen. Hän on todennut, että
hajoaminen oli 1900-luvun suurin
geopoliittinen katastrofi. Vaikka Venäjä rypisi missä tahansa ongelmissa, se ei
halua luopua suurvaltastatuksesta.
Yle Areenan keskusteluissa ei
viitattu Putinin Münchenin kongressissa (2007) pitämään puheeseen, jossa Putin
vielä nöyrästi vetosi länsimaihin hänen ajamansa tasapainon palauttamiseksi. Tässä kohtaa hän veti tueksi
BRICKS-maat ja syytti Yhdysvaltoja siitä,
ettei se huomioinut voimatasapainon muutoksia maailmanpolitiikassa. Näin
kirjoitin blogissani vuonna 2022: ”Münchenin turvallisuuskonferenssilla vuonna
2007 on ikävä kaiku Venäjän nykyisen ekspansion käynnistäjänä. Tärkeämpi asia unohtui: kävi niin, että Putin
tuolloin viimeisen kerran varoitti tulevasta idän ja lännen välisestä
konfliktista. Vuonna 2007 ei tajuttu, miten pitkälle Venäjä oli valmis menemään”.
Kaikkein tärkeimmät valtiot Putinin
ekspansiossa ovat Ukraina ja Valko-Venäjä. Hänen ajatteluunsa ei kerta kaikkiaan
sovi, että ko. valtiot ovat itsenäisiä.
Liisa Jaakonsaari toi esille Euroopan
maiden provokatiivisen lähestymistavan Venäjää kohtaan Ukrainan kysymyksessä. Ei
voi välttyä ajatukselta , että ne halusivat osoittaa Venäjälle kaapin paikan. Tilaisuus
teki varkaan. EU:n kiinnostus Venäjää kohtaan laantui kuitenkin vuosien
kuluessa ja samalla menetettiin
mahdollisuus vuoropuheluun.
Putinin kaudella Venäjä on omaksunut
ajattelutavan, jossa puskurivaltiot (ns. etupiiri) ovat valtiollisen rakenteen
oleellinen osa länttä vastaan. Lännessä periaate on, että kukin maa saa itse valita yhteistyökumppaninsa,
kun taas Venäjä pyrkii painostamalla tai pakolla liittämään puolustuksensa osaksi
itsenäisistä valtioista muodostuvan suojavyöhykkeen. Tässä on oleellinen
ristiriita Venäjän ja lännen välillä. Baltian maille ja Suomelle lännessä vahvistettu
liberaalidemokraattinen järjestelmä on ehdottoman tärkeä jo näiden maiden
itsenäisenä säilymisen vuoksi. Venäjä ei – osin heikkoutensa takia – pystynyt
vastustamaan Itä-Euroopan kansandemokratioiden liittymistä EU:hun ja Natoon,
mutta Neuvostoliiton entisten osavaltioiden osalta Venäjän asenne muuttui
oleellisesti tiukemmaksi.
Venäjällä on pysyvä pelko Ukrainan ja
muiden entisen Neuvostoliiton alueiden liukumisesta länteen. Venäjän ekspansiivinen propagandapuhe sekoittui
sen todellisiin intresseihin Neuvostoliiton entisiä osavaltioita kohtaan.
Niiden asemasta se ei halunnut tinkiä tuumaakaan. Tästä voidaan vetää suorat
johtopäätökset Ukrainan sotaan. Yksi merkittävä sivujuonne tapahtui, kun
lännessä ei uskottu Venäjän menevän ekspansiossaan niin pitkälle kuin se sitten
meni. Sama toistui 2022 helmikuussa, kun Venäjä jälleen lännen yllättäen teki
intervention Ukrainaan.
Miten ongelma ratkaistaan? Siinäpä
kysymys. Todennäköisesti vain aika pystyy hoitamaan tämän yhä pahemmin
laajamittaiselta sodalta haiskahtavan problematiikan.
:::::::::::::::::::::::::::
Venäjän yläluokka ei innostu
demokratiasta jo siitä yksinkertaisesta syystä, että se on menettäjä
tasa-arvoistamisen käynnistyessä. Muu väestö taas on flegmaattista, eikä kanna
kovin suurta huolta – suhteellisen pientä liberaalia aktivistijoukkoa lukuun
ottamatta – Venäjän autoritatiivisesta hallinnosta.
Demokratiasta ja Venäjästä puhuttaessa ei
voida sivuuttaa muun maailman demokratioissa parhaillaan
tapahtunutta/tapahtuvaa kansanvallan murenemista. Riittääkö liberaalien
demokratioiden kiinnostus enää kantamaan huolta Venäjän demokratiamurheista? Mikko
Hautalan mielipide on selvä: hän ei jäisi ”henkeään pidätellen” odottamaan demokratian läpimurtoa Venäjällä. Sitä ei minunkaan
mielestä tapahdu näkyvissä olevassa tulevaisuudessa.
Kaikki edellä kuvattu on
suurvaltapolitiikan erittelyä. Keskustelun juontaja esitti teesin: olisiko
Yhdysvaltain ja Kiinan ja Yhdysvaltain Venäjän suhteiden oltava paremmat kuin
Venäjän ja Kiinan suhteet keskenään (alun perin ilmeisesti Mikko Hautalan
aivoitus)? Ongelma on, että tämä ei toteudu nykytilanteessa.
Mikko Hautala nosti esille
mielenkiintoisen lisäelementin suurvaltojen kilpailun laannuttamiseksi. Hän
puhuu kybertasapainosta, kuten on puhuttu kauhun tasapainosta ydinaseissa. Kybersota
on yksinkertaisesti liian kallista siihen osallistuville valtioille, jotta
siihen kannattaisi ryhtyä. Tässä saattaa olla ajatuksen siemen säädellä kyberriskiä.
Erityissuhde vai tavallissuhde? Suomalaisilla on taipumus
ajatella, että meillä on erityissuhde Venäjään. Ajatus on, että tästä rakentuu jotain hyvää suomalaisille.
Joissakin tapauksissa näin onkin, mutta Mikko Hautala on sitä mieltä, että
erityissuhteen (suomettuminen!) käydessä rasitteeksi suomalaiset toivovat pikemminkin
”tavallissuhdetta”.
Keskustelijoilla oli selvästi odotuksia
Venäjä-suhteiden kehittymisen puolesta, mutta nyt olemme nähneet, että suhteet
ovat nollassa Ukrainan sodan takia. Parempinakin aikoina epäiltiin, että Venäjä
ei ymmärrä EU:ta. Se haluaisi keskustella mieluiten kansallisvaltiopohjalta.
Ehkä Venäjä ei haluakaan yhteisöä
keskustelukumppaniksi, koska kansallisvaltioiden kanssa asioiminen on Venäjän
kannalta helpompaa: ”Kuka on EU?”.
Lopuksi Yle Areenan keskustelussa keskityttiin
Venäjään uhkatekijänä. Sellaiseksihan se on muodostunut molemminpuolisen
varustelun ja Venäjän aggressiivisen käytöksen johdosta. Kun Suomi liittyi
Natoon, tilanne muuttui yhteistyön kannalta dramaattisesti huonompaan suuntaan.
Kaikki keskustelijat olivat samaa mieltä: Venäjän kanssa pitää olla varuillaan.
Olisi mielenkiintoista kuitenkin tietää, mitkä kannat keskustelijoilla on nyt
Venäjä-yhteistyön mahdollisuuksiin, kun Suomi liittyi Natoon ja Venäjä tuntuu yhä kompromettoidummalta.
Yhteisesti ei uskottu suhteiden parantumiseen
Putinin jälkeen. Sen sijaan Venäjällä on kasapäin Putinin jälkeisiä ongelmia
hoidettavanaan. Tämänkin blogikirjoituksen käsittelemässä ajanjaksossa on
historia ehtinyt loppua monta kertaa.
Vielä olisin toivonut yhtä keskustelunaihetta: onko mitään
mahdollisuutta luoda edellytykset kompromissille Ukrainan ja Venäjä välillä esimerkiksi
maa-alueista käytävän keskustelun pohjalta (oletus: suljetaan keskustelun piiristä
ulos sana ”EI”)?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti