Historioitsija
Juha Siltala arvioi aikoinaan suomalaisen keskiluokan synnyn tapahtuneen
aikavälillä 1966-1990. Ajoitus on paikallaan: kun kansanrintamahallitus
muodostettiin vuonna 1966, aikakauden ilmapiiri oli suopea köyhyyden
poistamiselle ja ihmisten nostamiseksi keskiluokkaan suhteellisesta niukkuudesta.
Lainsäädännöllisesti edettiin odotettuun suuntaan. Siteet aiempaan maailmaan
haluttiin katkaista ja ryhtyä toimiin elintason ja elämänlaadun kohottamiseksi.
Muistan itsekin, kun 1960-luvun lopulla - asioiden edelle kiirehtien - julistettiin komeasti, että nyt elintaso on
riittävän korkealla tasolla, on aika kiinnittää huomiota elämänlaatuun.
Keskiluokan
nousun kautta kesti 1990-luvun lamaan saakka. Sitten tuli romahdus, joka asetti
yhteiskunnalle uudet haasteet. Kuitenkin laman jälkeinen vuosien 1994-2007 (ei
seitsemän, vaan 14 lihavaa vuotta!) bkt:n kasvu keskimäärin vajaalla neljällä
prosentilla näytti Nokian ynnä muiden siivittämänä nostavan Suomen korkeimpaan
kategoriaan kansakuntien talouskilpailussa. Ja sitten finanssikriisin jälkeen
iski talouten syvä anemia, jossa kasvu on ollut kiven takana. Nousu lakkasi lähes
tyystin finanssikriisin ja nykypäivän välisellä 15-vuotisjaksolla. Ensimmäinen mieleen
tuleva ajatus: miten osasimmekin missata hyvän vaurauden kasvun ”korjaavalla”
liikkeellä, että emme vain luulisi itsestämme liikoja. Mutta onko asia ihan
näin? Yritän löytää kehityksestä jotain uutta näkökulmaa talouden asiantuntijoiden avulla.
Suomalaisten
yritysten työn tuottavuus kävi parhaiden
kilpailijoiden tasolla 1995-2008 vain 10 prosentin päässä Ruotsista ja
Tanskasta vain revähtääkseen muutamassa vuodessa kaksinkertaiseksi ja senkin yli. Mika Maliranta nostaa
yrityssektorin tuottavuusvajoaman ”kaiken pahan aluksi ja juureksi” ohi
heikentyneiden taloussuhteiden, kokonaisveroasteen alenemisen ja huonosti
harkittujen menopäätösten.
Mitkä
ovat edellytykset elpymiseen ja uuteen nousuun. Perusfundamentit ovat
ennallaan: suomalaiset pk-yritykset investoivat jopa enemmän kuin Ruotsin ja
Tanskan vastaavat yritykset. Tulokset näkyvät hitaasti kansantalouden tasolla varsinkin, kun on kyseessä ovat
pienet ja keskisuuret yritykset.
Yritysten
osaamistaidot ovat kilpailukykyiset. Mika Malirannan mukaan suomalaisten
yritysten digitalisaatioindeksi (Eurostat) on korkealla tasolla tekoälyn
käyttöönottoa myöten. Toivottavasti tässä ei ole kysymys vain siitä, että Suomi
on hyvä teoriassa, mutta ei saa ulosmitattua käytännössä tuloksia. Suurissa yrityksissä on panostettu
kiitettävästi perustutkimukseen. Maliranta on optimistinen koskien vaikutuksia
koko kansantaloudessa.
Julkisen
talouden velkasuhteen korostaminen on joskus aiemminkin ollut kovasti esillä,
mutta talous on osoittanut kykyä selviytyä haasteista kerta toisensa jälkeen.
Moni toivoo, että leikkausinnolla ei syödä orastavia kasvun edellytyksiä.
Talouden haasteita ei ole syytä vähätellä, mutta monen mielestä ongelma ei ole
kestävyysvaje vaan tulevaisuususkon vaje, siis synkistely.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
T&Y-lehden
numerossa 1/2024, artikkelissa ”Kaikesta huolimatta kohtuullinen 2000-luku”
Kevan toimitusjohtaja Jaakko Kiander avartaa käsitystämme talouden pitkän
aikavälin taloussuunnittelusta ja strategioista. Kianderin lähtökohta on sama
kuin minulla edellä eli kuva taloudesta on mielikuvissamme synkkä. Kiander
kiepauttaa talouden hyrrää pitkällä aikavälillä sellaiseen asentoon, että kuva
paranee! Perusasetelma on siis, että talouden kasvu vuoden 2009 jälkeen aina
tähän päivään saakka on ollut vaatimatonta. Julkisen talouden kuva
tulevaisuudessa on myös erittäin haastava.
Tällaisten
tarkastelukulmien ongelma on se, että valitaan tietoisesti ne ajanjaksot
tarkastelun kohteeksi, jotka tukevat omaa usein tarkoitushakuista lopputulosta.
Niinpä vuodet 2009-2023 ovat olleet keskimäärin heikon tai olemattoman kasvun
vuosia. Tosiasia on kuitenkin, että talouden vaihtelut ovat olleet suuria viime
vuosikymmenellä. Erityisen huonoja
kasvun vuosia olivat vuodet 2009 ja 2020 (ja kohtalaisen hyviä vuosia 2010-11). Nyt tullaan asian
ytimeen. Jos lähtökohdaksi otetaan kokonaistuotannon taso vuonna 2000, niin vuosien 2000-2023 keskimääräinen
talouskasvu Suomessa ei ollut sen
huonompi tai parempi kuin euroalueen maissa keskimäärin. Selitys on tietenkin
se, että aikaväli 2000-2008 kuuluu noihin alussa mainittuihin ”lihaviin”
(Nokia-)vuosiin 1994-2007 (tässähän joutuu turvautumaan miltei raamatullisiin
ilmaisuihin). Kysymys tällaisissa tarkasteluissa on siitä, mitkä vuodet valitaan mukaan ja siitä kuinka paljon ”epäsymmetrisiä häiriöitä” sisältyy tarkasteluvuosiin.
Lopulta
kysymys on siitä, mikä tarkastelutapa on lopputuloksen kannalta järkevin.
Hallitus asettaessaan tarkasteluun 15 laihaa vuotta ”2008-2023 haluaa osoittaa,
että vertailu muihin EU-maihin antaa Suomen tilasta ankean kuvan. Kiander taas
haluaa osoittaa, että paras arvio saadaan riittävän pitkällä tarkasteluvälillä,
jolloin epäsymmetriset häiriöt/myönteiset signaalit osittain tai kokonaan
kumoavat toisensa ja päästään lähemmäksi
arkitodellisuutta.
Kysymys
on myös hermojen pitävyydestä, lähdetäänkö säästöjen ja leikkausten tielle
vai suositaanko pitkän aikavälin (riski)sijoittamista tulevaisuuteen. Julkisen
talouden kunto näyttää muodostuvan ratkaisevaksi tekijäksi arvioitaessa Suomen
selviytymistä (jollei sitten maailmanrauha järky) tulevista haasteista. Tässä
kirjoituksessa on keskitytty bkt:n kehityksen seurantaan ylätasolla jättäen sen
eri komponentit vähemmälle tarkastelulle.
Onhan se selvää kun viidennes maamme ulkomaankaupasta katkaistaan, polittisista syistä, niin taloudemme on vakavien haasteiden edessä.
VastaaPoistaLisäksi viellä asemoitumisemme läntisen leirin pohjoiseksi koillseksi rajamaaksi ei ole mikään motiivi suurille globaaleille investoida juuri tänne.
Maamme talous kukoisti ja kehittyi idänkaupan aikana ja ansiosta,ei tuolloin myöskään unohdettu kaupankäyntiä lännen kanssa.
Nyt kun seuraavaksi läntinen maailma saa uuden vanhan johtajan, jonka motto on, amerikka ensin,silloin sieltä saadaan erinomaisia tarjouksia, meidän osaajille sirtymään sinne hyödyttämään juuri Yhdysvaltoja.
Lisäksi viellä se turvallisuss sopimus joka on tehty,antaa Yhdysvalloille täyden vapauden toimia täyden vapauden sotilaallisesti,vielläpä siten että Suomi vastaa heidän kaikista kustannuksistaan.
Tulee mieleen Suomen Saksan keisarikunnan kanssa tekemä sopmus 1918, joka onneksi raukesi Saksan keisarikunnan romahduksen yhteydessä.
Nyt ei ole odotettavissa Yhdysvaltaain romahtaminen,vaan Suomen tääydellinen alistuminen.