Kuka oli mainoksen ”Daisy”?
Hän oli myöhempi lapsimalli Monique M. Luiz (os. Corzilius) s. 3.5.1961.
Hän edustaa kaiken sen loanheiton keskellä, mitä vaalikampanja edusti,
puhtautta, viattomuutta ja elämäniloa. Mainoksen voima perustuu ristiriitaan
todellisuuden ja Daisyn ilmentävän valoisan tulevaisuudenodotuksen välillä.
Kysymys on Lyndon B. Johnsonin vaalimainoksesta vuodelta
1964, jolla hän halusi dramatisoida hetkeä,
jolloin ydinsota käynnistyy, ja kuvata, mitkä vaikutukset sillä on.
Kauhun tasapaino oli yleisesti hyväksytty ilmaus tuon ajan ilmapiiristä. Mainos
oli suunnattu vastaehdokas Barry Goldwateria ja hänen kannattajiaan vastaan,
joita syytettiin liian kevytmielisestä suhtautumisesta ydinsotaan. Vastaavasti
Goldwaterin leiri syytti Johnsonia ydinsodalla uhkailulla ja äänestäjien
pelottelulla ja sillä, että annettiin ymmärtää, että Goldwater ei ainoastaan
puhuisi retorisesti ydinsodasta vaan aloittaisi sen.
Mainos esitettiin vain kerran (7.9.1964) ja syykin oli
ilmeinen. Se oli tuon ajan ääni- ja
kuvavirrassa liian rankka näytettäväksi toistuvasti TV-yleisölle. Se näytettiin
myöhään illalla, koska oletettiin, että
pikkulapset ovat nukkumassa…. ja vain heidän äänestyskelpoiset vanhempansa
katsovat TV:tä.
Vaalimainoksen esittämisestä on kulunut lähes tarkalleen 60
vuotta. Olen monesti miettinyt, mikä vaikutus tuolla mainoksella olisi tänä
päivänä, jos se näytettäisiin nyt, kun niin monet puhuvat suursodan uhasta. Mikä
on muuttunut, ja mikä on ennallaan? Kuka
ryhtyy ensimmäisenä hulluksi napinpainajaksi?
Joka tapauksessa mainos herätti ristiriitoja Johnsonin
esikunnassa. LBJ itse kannatti mainoksen toistamista normaalimainoksen tapaan. Toisaalta oltiin sitä mieltä, että mainos
täytti kerran, ja vain kerran esitettynä paikkansa parhaalla mahdollisella
tavalla. Sitä todistaisi se, että mainos on jäänyt elämään historiaan.
Vaalikampanjan jatkuessa Johnson korosti, että ei ollut sellaista
käsitettä kuin ”konventionaalinen
ydinase”. Ydinasetta ei pitänyt tavanomaistaa.
Daisy-vaalimainos alkoi muistuttaa pientä aikasytytyksellä
varustettua ydinpommia. Tilanne eteni vaalitaistelun luonteen mukaisesti
kiistelyyn siitä, ketä mainoksesta voitaisiin syyttää, sen esittäjää vai sen
tulkitsijoita. Republikaani Barry Goldwater käytti joka tauksessa tilaisuutta
hyväkseen mollatakseen Johnsonin ”Daisyn” avulla.
Daisyn varjolla julkaistiin muitakin samaan periaatteeseen perustuvia
mainoksia. Sitä on kuvattu käänteentekeväksi TV-mainokseksi, joka on jättänyt pysyvän jäljen TV-mainonnan historiaan.
Sen ideaa on käytetty hyväksi myöhemmissä mainoksissa sekä USA:ssa että muualla
maailmassa.
Daisy-mainosta moitittiin sen synnyttämästä ilmapiiristä, joka ilmensi
goldwaterilaista
impulsiivisuutta. Johnsonin leirissä tulkittiin niin, että mainos kuvaa
Goldwaterin halua käynnistää heppoisin perustein ydinsota. Republikaanien ehdokas pyrittiin leimaamaan
sodanlietsojaksi (warmonger). Toisaalta hän antoi sotaisilla puheillaan itse sille
katetta.
Daisy-mainoksesta tuli yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja
ristiriitaisimmista TV-mainoksista. Eräs seuraamus oli, että psykiatrit
rupesivat tutkimaan, oliko Goldwater sovelias Yhdysvaltain presidentiksi.
On liioiteltua väittää Goldwateria sotahulluksi pelkän ”Daisyn”-propagandan
perusteella. Kyllähän Goldwaterin puheet
muutoinkin olivat ydinaseella uhkailuun päin kallellaan. Miksi siis tuhlata ruutia
asiaan, joka oli muutoinkin selvä?
Itse presidentinvaalissa Johnson sai maanvyörymävoiton (486
valitsijamiestä) Goldwaterista (52 valitsijamiestä).
::::::::::::::::::::::::::::::
Olemme jälleen tänä päivänä amerikkalaisen vaalisirkuksen vaikutuksen
kohteina. Ydinaseet ovat tällä kertaa uhkakuvana taustalla. Nyt valtteina ovat
etniset solvaukset, edellisten vaalien väitetyt väärinkäytökset, ikärasismi ja
vastustajien edustajien haukkuminen
hulluiksi.
Joku voi ihmetellä, miksi nyt nähdään vuoden1964 tapahtumat näin
korostuneina, kun verrataan niitä Donald
Trumpin pyrintöihin, vaalivilppikampanjoihin tai vaihtoehtoisten totuuksien
markkinointiin ym. Mikä olisi perustavaa laatua olevalla tavalla muuttunut 60
vuodessa? Ei mikään? Ehkä kaikki keskeinen sai sytykkeen liikuttavasta mutta
samalla pelottavasta Daisy-mainoksesta. Konkreettisesti toteutetut mainokset sitten
räätälöidään kullekin ”katsojamaailmalle” erikseen eri aikoina.
Sanoisin, että ”Daisy” on edelleen vavahduttava esimerkki
TV-mainonnan vaikuttavuudesta. Onko se samalla hyvien tapojen vastainen? Entä
onko ”hyvien tapojen vastaisuutta” enää olemassakaan? Sen saa jokainen päättää
tykönään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti