keskiviikko 14. joulukuuta 2022

Sissit-elokuva: tappajan taudinkuva

 


 Kirjoitin blogissani Mikko Niskasen elokuvasta ”Sissit” 21.2.2012. Siinä on käyty juonta läpi pääkohdiltaan, joten en palaa tässä yksityiskohtiin. Elokuva (1963) tuli juuri TV:stä (katsottavissa edelleen Areenassa). Saatoin palata vanhoihin muistikuviin. Hyvistä elokuvista löytyy aina uusia näkökulmia. Sissit perustuu Paavo Rintalan käsikirjoitukseen, josta hän elokuvan valmistumisen jälkeen teki menestys- ja kohukirjan "Sissiluutnantti" (1963).  Välillä siis näinkin päin.

Ja tarina alkaa….

Luutnantti Takalan (Matti Oravisto) vaimo (Tea Ista) varmistelee, että sotilaspuku on viimeisen päälle luutnantin yllä, onhan hän menossa veteraanitapaamiseen. Hän kertoo täsmälleen, mille korkeudelle Mannerheim-risti pitää asettaa. Kaikki, mitä vaimo sanoo, tuntuu olevan oikein. Lauhkeana kuin  lammas luutnantti vain kuuntelee ja tottelee. Herkullinen kohtaus, kun ajattelee, että siinä on talvi- ja jatkosodan tappaja. Tarvitaan siis suomalainen nainen kesyttämään tämä leijona!

Vielä saattomatkalla asemalle vaimo muistuttaa, että kaveripiirin houkutuksiin ei pitäisi sortua – siis varovaisena alkoholin kanssa ! Takala tapaa sissiporukkansa. Seuraa liikuttava kohtaus sankarihaudalla, jossa Takala muistelee sissijoukon niitä miehiä, jotka eivät palanneet viimeiseltä partiolta syvälle vihollisen selustaan.

Sen jälkeen mennään ravintolaan, jossa vietetään viinanhuuruinen ilta menneitä muistellen. Ravintolakohtaus päättyy mielettömään kamera-ajoon ympäri ravintolapöydän juttujen muuttuessa yhä hurjemmiksi. Ravintolajakson alku- ja loppuilta muodostavat elokuvalle mainion kehyksen, jonka sisällä  sissiporukan tarina kerrotaan.

Filmi on aina vedonnut minuun. Useiden katsomiskertojen jälkeenkään sen vaikutus ei ole laantunut. Tämä siitä huolimatta, että elokuva ei ole mitenkään täydellinen, pikemminkin rosoinen ja hieman epätasainen. Nämä ovat kuitenkin toissijaisia asioita. Minusta elokuva on aliarvostettu. Johtunee siitä, että Niskasen elokuvia Pojat, Käpy Selän alla ja Kahdeksan surmanluotia pidetään - syystäkin - mestariteoksina. Nostaisin ”Sissit” samaan sarjaan.

Pääosassa Matti Oravisto luutnantti Takalana tekee upean sisäistyneen  roolisuorituksen. On vaikeaa kuvitella ketään parempaa tähän rooliin. Eikö hän olekin aliarvostettu suomalaisten elokuvatähtien joukossa?

Mistä elokuvan kiehtovuus johtuu ? Ehkä sen vetovoima välittyy parhaiten luutnantti Takalan olemuksesta. Todentuntuisesti hän heijastelee sotilaan ja upseerin kokemuksia. Mutta elokuva kertoo paljon enemmänkin. Se kertoo, kuinka sankari pelkää. Se kertoo, kuinka taistelutehtävään lähtö on yhä vaikeampaa. Ehkä on niin, että kun on tarpeeksi monta kertaa selvinnyt hengissä, ihminen  vaistomaisesti alkaa pelätä, ettei kohtalo enää olekaan suopea.

Takala on kyyninen. Hän on entinen teologian opiskelija, joka ei enää usko jumalaansa. Miksi? Siksi, että hän on menettänyt kyvyn uskoa, että kaiken tappamisen keskellä voisi olla jokin korkeampi järki. Miksi muutoin sorruttaisiin sodan infernaaliseen järjettömyyteen ?

Sissijoukkuettaan Takala puolustaa kuin leijona. Hän hankkii joukkueelleen - sissiretkeä varten - suklaata omaa talousupseeria aseella uhaten. Kaikki on sodassa sallittua, kunhan ei ammuta omia! Tätä Takala pelkääkin. Elokuvassa kuvataan, kuinka sissijoukkueen kaikkein kovapintaisin kaveri menettää sissiretken jälkeen täydellisesti hermonsa ja yrittää ampua haamujen riivaamana oman joukkueensa jäseniä. Allegoriana, elokuvan loppujaksossa - viimeisellä sissiretkellä - Takala pettyneenä joukkueensa tappioihin menettää täydellisesti itsehillintänsä ja yrittää tavoitella asetta edesvastuuttomassa mielentilassa. Vain oman joukkueen tovereiden ripeä päälleryntäys estää katastrofin.

Sota muuttaa Takalaa selittämättömällä tavalla. Hän pelkää itseään. Hän on menettänyt kyvyn empaattisuuteen. Tietenkin hän käyttää sotimisen ohessa naisia hyväkseen, koska mitään sääntöjä ei ole. Ei mitään! Sodassa voi ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja käsitellä muita ihmisiä vahvemman oikeudella. Toisaalta juuri ja juuri tuntemansa naisen puolesta hän on valmis tekemään mitä tahansa, vaikkapa uhkaamalla itseään korkeampiarvoista upseeria ”linjojen eteen viemisellä”, jos tämä on erehtyy hänen tyttöönsä, kuten elokuvassa tapahtuu:  siinä uros puolustaa omaa naarastaan olosuhteissa, jossa kukaan ei katso teetkö oikein vai väärin.

Taistelukohtausten kliimaksissa on ”Pallikukkulan” valtaus. Kukkulan onnistunut haltuunotto nostaa – naapurikomppanioiden  epäonnistuttua - Takalan mainetta entisestään todellisena sankarina, jota sissijoukkueen jäsenet ihailevat. Kuitenkin samaan aikaan hän pelkää. Ketä? Ehkä itseään nähdessään Pallikukkulan voitonjuhlissa ”valkoisen kuoleman” - kuvitellun haamuolennon, joka tunkeutuu krapulaisen miehen aivoihin avaten konepistoolilla tulen. Ehkä tuossa ”valkoisessa kuolemassa” on hänen oma kuvansa, hirviömäinen olento, jota Takala vihaa!

Kun Takala ollessaan lottatytön kanssa sängyssä,  kuulee yhtäkkiä konepistoolin rätinän hän tuntee itsensä tappajaksi tässäkin tilanteessa ja kehottaa tyttöä pukeutumaan. Hän aavistaa tappavansa itsessään jotain hyvää - ja juuri sitä hän pelkää.

Voisiko Takalan kaltainen olla siviiliin päästyään pelkkä juoppo ihmisraunio? Kyllä, mutta Takalan tapauksessa tuskin. Ei hän mikään lasiin sylkijä olisi, vaan ottaisi siinä kuin muutkin. Ehkä hän olisi menestyvä liikemies. Vai olisiko hän sittenkin pappi, joka on löytänyt uudelleen jumalansa ?

Elokuvan loppujaksoissa Takala saatetaan tilanteeseen, jossa hän joutuu kaukana linjojen edessä  päättämään aseettoman vihollissotilaan – panttivangin - ampumisesta. Sissiporukassa päätetään äänestää ammutaanko vanki,  vai päästetäänkö menemään. Takala on tappamisen kannalla. Kuitenkin kaksi joukkueen jäsentä asettuu tapettavan eteen asettaen oman henkensä peliin. Takala turhautuu tajutessaan hävinneensä kiistan ja antaa raivostuneena vangin mennä. Takala aavistaa kuitenkin oikein. Vihollista ei olisi pitänyt päästää vapaaksi ilmiantamaan koko porukka. Syntyy hillitön ryntäys kohti omia linjoja vihollisen tulen alla , joka päättyy monen toverin menehtymiseen – juuri niiden, joita sankarihaudalla myöhemmin muistetaan. Sankari epäonnistuu viimeisellä sissikeikalla.

Ehkä tuo viimeisen sissiretken kiista olisi voinut laukaista tappelun ravintolassa.  Ohjaaja Niskanen harkitsi tappeluvaihtoehtoa päätyen kuitenkin seesteiseen loppuun, jossa humalaiset miehet asevelihengessä poistuvat toisiaan tukien ravintolasta. Jotkut ovat tätä loppukohtausta arvostelleet liian vaisuna. Rintala teki kirjaansa toisenlaisen lopun: hän päästi tappelun valloilleen. Minä puolestani arvostan elokuvan loppua. Siinä on hieno tunnelma. Siinä on jotain samaa kuin ollessani isäni kanssa veteraanien tapaamisessa yli 60 vuotta sitten. Pikkupojan aivoihin piirtyi kuva alkoholivoittoisesta aseveljeydestä, se jotenkin kuului siihen aikaan. Siihen kuului myös loputtomat sotajutut, juuri sellaiset, jotka kertoivat takaloista ja muista sankaritekoja tehneistä.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Niskasen ansio on siinä, että hän pystyy niin aidon tuntuisesti välittämään sotaa käymättömälle sukupolvelle veteraanien kaveruuden, todellisen aseveljeyden. Ehkä tuota veljeyttä tarvittaisiin tänäkin päivänä. Silloin unohtuisivat ne mitättömät riidanaiheet, joista saadaan lukea joka päivä lehdistä.

Miten näen Sissit juuri nyt? Ensinnäkin yhdistän elokuvan tämän päivän levottoman maailman tapahtumiin. Se tuntui neljännellä tai viidennellä uusintakatsomisella hyvin ajankohtaiselta. Sodan luonne on arkipäiväistynyt, mutta samalla muuttunut jotenkin julmemmaksi.

Elokuva kertoo paitsi sodasta niin myös luutnantti Takalan (ruotsalaiset nimesivät roolisuorituksen perusteella Oraviston Pohjolan parhaaksi näyttelijäksi!) mielenliikkeistä ja taistelusta itsensä kanssa. Takalan kautta projisoituu kuva ihmisestä, joka taantuu Vienan korvessa metsästäväksi luontokappaleeksi kaiken teknologian keskellä. Hän muodostaa reviirin ympärilleen, eräänlaisen Takalan piirin, jonka rajojen sisäpuolella hän – ja vain hän – vallitsee, ei käskemällä vaan luontaisen auktoriteettinsa ansiosta. Jotain muutakin tapahtuu: hän – entinen teologian opiskelija - tajuaa julmuuden sisällään kasvavan ja pelkää sitä, taistelee sitä vastaan, muttei lopullisesti ymmärrä, mikä tauti hänessä on. Takala – sankari ja antisankari – on ihmisen paradoksi, joka näkee ilta-auringossa punarunkoisia honkia, jonkin kuvitellun tai todellisen symbolina.

Takalassa on jäljellä enää kyllästyneen ”leipätappajan” rooli. Kaikki hohto sankaruudesta on kadonnut. Naisensa (kenen milloinkin) lähellä Takalan kyynisyyden takaa paljastuu kuitenkin häivähdys inhimillisyydestä, jonka puolesta hän haluaa taistella.

Joukkueenjohtaja Takalalta odotetaan enemmän kuin muilta . Häneltä odotetaan ratkaisua ”Pallikukkulan” valtaukseen. Hän keksiikin sen ja suorittaa onnistuneen operaation luotettujen miestenä avulla. Kenraalilta saakka tulee kiitokset. Takalassa on tapahtunut muutos: hän ikään kuin toteaa tapahtuneen ilman sen suurempia mielenliikkeitä. Ja sitten tapahtuma huuhdellaan ja juhlitaan pois mielestä viinalla, se samainen tapahtuma, jota myöhemmin ravintolassa muistellaan antaen arvo myös niille,  jotka eivät selvinneet perille.

On yksi asia, jonka varassa Takalan elämä toimii, joukkuetoverit. Keskinäinen luottamus ryhmässä on betonoitu, vaikka on koko ajan koetuksella. Yksi elokuvan pääteemoista onkin aseveljeyden ylistys. Ohjaaja Niskanen on tajunnut toveruuden syvimmän merkityksen. Muistan omasta isästäni, kuinka tärkeitä olivat sotakaverit. Sen aikaiseen tyyliin kohtaamiset olivat viinanhuuruisia. Oli niitä joiden psyyke läpäisi sodan ilman näkyviä vaurioita ja niitä,  joihin sattui niin, etteivät pystyneet enää siviilissä selviytymään.

::::::::::::::::::::::::::::::::::

Niskanen on rakentanut elokuvaan toiveikkaan lopun. Elokuva korostaa toveruuden merkitystä, yhteen hiileen puhaltamisen tärkeyttä. Tämä on viesti tälle päivälle, jossa luottamus toiseen ihmiseen horjuu ja mietitään vastakkainasettelun hyötyjä ja haittoja.

Sissit on hieman rosoinen elokuva. Lievästä epätasaisuudesta huolimatta korottaisin sen kotimaisten huippuelokuvien joukkoon. Sisäistyneellä tarkastelunäkökulmallaan se pesee monet ulkomaiset teknisesti orientoituneet huipputuotteet, joissa korostetaan sankareiden kaavamaista hyveellisyyttä.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti