Ensin pieni alkuverryttely aiheen vierestä…
Esa Saarisen mukaan hänen esitelmiensä vaikuttavat elementit
ovat (Saarisen) ääni sekä se,
että ne toimivat alustana kuuntelijan/lukijan/osallistujan omille
ajatuksille.
Huomaan käyttäväni lukemiani
kirjallisia lähteitä, en niinkään kirjakritiikin kohteena kuin alustana,
josta omat ajatukset saavat herätteitä.
Kun kuuntelee hyvää esitelmää ja tekee muistiinpanoja niin jälkikäteen
”kerrattaessa” tuppaa teksti olemaan omituisen väljähtänyttä: tulee kysyneeksi,
mitä erityistä tässä oli. Se, mikä puuttuu kerrattaessa on esitelmänpitäjän ÄÄNI
(yhtä hyvin voisi puhua persoonasta). Saarisen ratkaisu ongelmaan on luennon
nauhoitus!
Tämä tuli mieleen jälleen kerran, kun luin Antto Vihman
kirjoittamaa teosta nostalgiasta: ”Nostalgia. Teoria ja käytäntö” (Teos, 2021).
Keskityn tässä erityisesti kirjan lukuun ”Haluan normaalin Suomen takaisin”. Se
toimikoon ajatusteni alustana.
Oma suhtautumiseni nostalgiaan? En ole erityisen nostalgiaan
taipuvainen tyyppi. Kirjoittaessani historiasta yritän puhdistaa todellisuuden nykypäivän
kaihosta ja kaipuusta, oikein tai väärin. Pyrin pikemminkin selvittämään, mistä nostalgia jonkin asian yhteydessä
syntyy.
Nostalgiaan taipuvaiset ihmiset leimataan helposti menneisyyteen
jämähtäneiksi, vaikka ”ennen oli paremmin” -ajattelussa saattaakin olla joskus vinha
perä. Ylen radiokanavalla muisteltiin taannoin 80-lukua. Osa tunteikkaista menneiden
muistelusta koskien esimerkiksi palvelujen heikentynyttä saatavuutta piti
hyvinkin paikkansa. Tieto- ja tavaraliikenne kyllä sujuu teoriassa ja teknisesti
nykyisin monta vertaa paremmin kuin ennen, mutta miten on virheettömyyden,
ymmärrettävyyden ja luotettavuuden
kanssa. Entä mitkä ovat vanhenevien ihmisten digitaaliset mahdollisuudet
saavuttaa palvelut tänään?
::::::::::::::::::::::::::
Antto Vihma selittää nostalgia-sanan etymologiaa: se
muodostuu kahdesta sanasta nostos (kotiinpaluu) ja álgos (kipu). Historia on
täynnä menneitä märehtivien ”kotiinpaluun kipuilua”. Kirjassa keskitytään
modernin ajan kaipaukseen.
Nostalgiaa voi eritellä jakamalla sitä osiin. Kirjassa
eritellään kolme lähestymistapaa: entistävä (vanhojen hyvien aikojen
palauttaminen nykyrappion korjaamiseksi), pohdiskeleva (menneen idealisointi) ja
banaali (populaari, pinnallinen) nostalgia.
Kirjan keskittymisessä poliittiseen nostalgiaan näkyy
kirjoittajan politiikantutkijan tausta. Siksi yläkäsite populismi korostuu
tarkastelussa.
Kirjassa todetaan, että ”nostalgian kulta-aika on alkanut.
Se on populismin, polarisaation, kulttuuripessimismin, myyttien rakentamisen ja
voimistuvien kansainvälisten jännitteiden aikaa”. Olisiko tuossa
pähkinänkuoressa nostalgian ajan idea?
Yksi nostalgisen ajattelun kulmakivistä on nostalgisen
kuluttamisen helppous nykypäivänä, koska digitalisoitunut yhteiskunta on kiinnostunut
omasta menneisyydestään, ainakin lähimenneisyydestä. Se on helposti
saavutettavissa. Sen sijaan itse nostalgisen ajattelun ”lait” eivät ole juuri
muuttuneet vuosisatojen kuluessa.
:::::::::::::::::::::
Kirjan Suomea koskeva osuus keskittyy politiikan tekemiseen
nostalgialla. Aiheen käsittelyssä
keskitytään pelkästään perussuomalaiset -puolueeseen. Nostalgia-käsitteen
piiriin kuuluvista muista aiheista sivuutetaan siis suurin osa.
Nostalgia on suomalaisen populismin pysyvä elementti. Vihma
jakaa suomalaisen populismin kolmeen vaiheeseen: 1) maaseutupopulismi (Veikko
Vennamon ja SMP:n perintö), 2) ylikansallinen päätöksenteko, (erityisesti EU, Timo Soinin läpimurtotuote), 3) islamin
ja maahanmuuton uhka (Jussi Halla-ahon oikeistopopulistinen linja).
SMP:n vastinpari perinteisten suurpuolueiden joukossa oli maalaisliitto, joka lähti 60-luvun
puolessa välissä tavoittelemaan suurempaa kannatusta kohderyhmänä kaupungit.
Kaupunkien valtaus epäonnistui samalla, kun SMP valtasi asemia keskustan aiemmilla
nautinta-alueilla.
SMP:n nostalgia merkitsi paluuta agraari-Suomen arvoihin.
Synnytettiin ihannekuva maaseudulla asuvista rehellisistä ihmisistä kontrastina
kaupunkien turmelukselle. Televisio oli urbaanien arvojen valtavirran moottori.
Osa TV:n ohjelmista edusti smpläisten moittimaa tapainturmelusta. Samaan aikaan
1970-luvun vaihteen molemmin puolin
rakennemuutos aiheutti ryntäyksen kaupunkeihin ja Ruotsiin. Olosuhteet olivat
otolliset myöhemmälle maaseutunostalgian suurelle aallolle.
SMP:n nostalgia perustui yhteiskunnan modernisoitumisen ja
kaupungistumisen vastustamiseen Yhteiskunnan nopea rakennemuutos 1960-luvun
lopulla ja 1970-luvun alussa satoi SMP:n laariin. Puolueen kannatuspohja lepäsi
pientilojen varassa. Tässä oli ongelma: ne eivät enää elättäneet maaseudulla
sinnittelijöitä kuin osaksi ja muuttuivat vähitellen elinkelvottomiksi. SMP
katosi puoluekartalta.
Perussuomalaiset edustaa populismin toista polvea Suomessa. Ensimmäisen
sukupolven SMP:llä oli parhaimmillaan 18 kansanedustajaa. Perussuomalaiset teki
läpimurron vuoden 2011 eduskuntavaaleissa, jolloin se sai 19,1 prosentin
kannatuksen. Puolue on puolustanut
saamaansa menestystä sitkeästi monien vaiherikkaiden vuosien aikana
2010-luvulla.
Vennamolainen nostalgia perustui iskulauseisiin, kuten
”seteliselkärankaiset”, ”Sorsa-Virolaisen siviilijuntta”, ”talonpojan
tappolinja” ja ehkä kokoavana sloganina ”unohdetun kansan puolesta”.
Tavoitteena oli toimia ”pienen ihmisen” puolesta.
Veikko Vennamo itse oli varakkaasta suvusta, mutta
puolueella oli osoittaa joukoistaan myös todellinen kansanmies,
varapuheenjohtaja Eino Poutiainen, josta
mopoineen ja murteineen tuli eräänlainen SMP:n väärentämätön symboli.
SMP:n toinen tuleminen tapahtui kahdella kärjellä, ensin
Timo Soinin ja sitten Jussi Halla-ahon voimin. Heidän teemoinaan olivat yllä
mainitsemieni kolmen vaiheen kohdat 2 ja 3. Samalla tapahtui ohjelmamuutos pois
smpläisestä pienen ihmisen problematiikasta kohti kansallismielisyyttä korostavaa tavoitetta. Uhkana nähtiin
ylikansalliset tahot ja kansan eheyttä rikkova maahanmuutto. Jälleen aseina
käytettiin iskeviä ilmaisuja, kuten Vennamonkin aikaan: Timo Soini: ”missä EU,
siellä ongelma”….
Vuoden 2018 presidentinvaaleissa puolueen ehdokas Laura
Huhtasaari otti käyttöön nostalgisen iskulauseen ”Suomi takaisin”. Hän
tarkoittaa tällä, että ”suomalaiset ensin” amerikkalaisen vastineensa ”America
First” mukaisesti. Huhtasaari jätti presidentinvaaleissa taakseen ns. vanhojen
puolueiden ehdokkaita. Haluttiin korostaa paluuta vanhaan turvalliseen Suomeen
(”Turvallinen Suomi takaisin”). ”Perusasiat” (mitä ikinä niillä
tarkoitettiinkaan) nostettiin tikunnokkaan. Kokonainen perinteinen länsimainen elämänmuoto
oli vaaravyöhykkeessä perussuomalaisten mielestä.
Em. termien alle pyritään niputtamaan kaikki vastenmielinen
kokemus. Länsimaisuuden vallitsevaa
suuntaa nimitellään ”oudoksi”. Juurisyyt ovat ”kommunismissa”. Intellektuellit
ja (mädättävä) eliitti ovat pääsyylliset kaikkeen pahaan.
Suomessa vallitsevat samat trendit kuin lännessä
(Yhdysvallat, Länsi-Eurooppa). Taustalta on erotettavissa autoritaarinen
populismi ja entistävä (vanhat hyvät ajat mieleen palauttava) nostalgia, joilla
on laajaa kysyntää läntisessä maailmassa.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Antto Vihman kirjaa lukiessa tulee väistämättä mieleen, että perussuomalaisessa ajattelussa halutaan
palata johonkin menneeseen - nostalgiseen
tilaan - jolloin elämän edellytykset olivat kunnossa. Yksityiskohtiin ei mennä ehkäpä juuri sen
takia, että menneessä tapahtuneet eivät nekään ole vastanneet aikoinaan ihmismielen
onnellisuuden odotuksia.
Tulee jopa mieleen, että kaikki se, mitä on rakennettu edistyksellisyyden nimissä
pyritään nyt kyseenalaistamaan. Moderni maailma haluttaisiin pysäyttää: maailma
seis! Se tuskin onnistuu, kuten eivät ole onnistuneet aiemmatkaan yritykset
historiassa. ”Höyrykoneiden” maailma ei palaa. Lääkkeeksi nostalgiseen
synkkyyteen esitetään usein positiivisen tulevaisuudenkuvan omaksumista. Silti
kaipuu vaan on tunne suurin….
Tarvitaan koko elämän pituista oppimisprosessia modernin
maailman ymmärtämiseksi. Vastavuoroisesti on
totuttava ajatukseen, että ihmisen omaksumiskyky on rajallinen ja
vaihtelee kovasti siirryttäessä ihmisryhmästä toiseen. Kehityksen pullonkaulat
ja suoranaiset virheaskeleet ovat tosiasia. Niiden kanssa on opittava elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti