Minä niin kuin moni muukin on pyrkinyt löytämään juuria nyky-Venäjän ekspansiivisille pyrkimyksille. Mitkä ovat imperiumin luomisen uskonnolliset ja historialliset taustat? Mistä kumpuaa ajatus luoda suur-Venäjä, jolla ”ei ole rajoja”?
Kanava-lehden numerossa 1/2023 on professori Kari Tarkiaisen
monella tapaa valaiseva artikkeli ”Toistuuko Venäjän historia?”, jota
seuraavassa referoin höystettynä omilla väliintuloillani. Siinä kuvataan venäläisten
ajattelua isänmaansa pyhyydestä, laajentumishalun oikeutuksesta sekä ulkomaalaisten pettämisestä ”sydämen
kyllyydestä”.
Tarkiainen avaa näistä historian kokemuksista nousevaa déjà
vu -tunnetta, että nykyhistoriassa sama, mikä on koettu aiemmin, toistuu yhä uudelleen.
Menneisyydessä koettu jatkuu samankaltaisena, kunnes paradigman muutos
aiheuttaa suunnan vaihtumisen. Ymmärrän niin, että länsimainen käsitys
jatkuvuudesta on paljon monitahoisempi ja kriittisempi. Ymmärrän myös niin,
että jatkuvuuden aiheuttama toistuvuus ei sovi sellaisenaan länsimaalaiseen ajatteluun, vaan taipumus on järkiperäisesti eritellä
muutoksen ja jatkuvuuden suhdetta. Sen sijaan Venäjässä on enemmän vakiintunutta
toistuvuutta.
Vladimir Putin laskee Venäjän suurvallan (alun perin Rus,
sittemmin Moskovan suuriruhtinaskunta) syntyneen, kun ruhtinas Vladimir Suuri
kääntyi kansoineen kristinuskoon vuonna 988 Krimillä. Tämä tapahtuma tekee
ymmärrettävämmäksi Venäjän kiintymyksen Krimiin: se on pyhä paikka. Sen sijaan
käsitys Ukrainasta ”Venäjän kehtona” on väärä. Venäjä sai kruununsa
mongoleilta.
Venäläinen suurvalta syntyi Moskovassa ja nimettiin
Rossijaksi, joka peri hallintokulttuurinsa mongoleilta. Mongolien osuus Venäjän
poliittisen suuruuden lähteenä oli avainasemassa. Mongolit levittäytyivät
aroille rajoituksetta. Yhteys on nähtävissä myös Putinin huomautuksesta, kun
häneltä kysyttiin Venäjän oikeista rajoista: ”Venäjällä ei ole rajoja”, hän totesi.
Suurvalta-ajatus oli toteutusta vaille valmis.
Mongolitausta ja -perinne erotti Venäjän läntisistä
valtioista. Sille oli ominaista itsevaltius ilman kansalta saatua valtuutusta.
Mongoleista vapauduttuaan ja vallattuaan
Novgorodin 1478 Venäjästä tuli Länsi-Euroopan naapuri. Venäjä peri lännessä yleistyneen
käsityksen itäisten kansojen väkivaltaisesta historiasta. Ekspansiivinen Venäjä
herätti pelkoa Euroopassa samalla tavalla kuin Turkki, jonka joukot etenivät
vuonna 1529 aina Wienin porteille saakka.
Moskova loi itsestään käsityksen kolmantena Roomana (”Moskova
- kolmas Rooma”). Neljättä Roomaa ei tule, koska kolmas - se nykyinen - on ikuinen. Oppi
syntyi Itä-Rooman hajoamisen (1453) jälkeen, jolloin kolmas Rooma julistautui Rooman ja Bysantin (Rooman
valtakunnan itäosa) valtakuntien ainoaksi perilliseksi ja - ennen kaikkea - puhdasoppisen
kristinuskon keskukseksi. Vieraaksi mielletyn Bysantti-nimityksen avulla länsi
halusi tehdä eron läntiseen Rooman
valtakunnan osaan.
Vladimir Putin ja Sergei Lavrov
jatkoivat ajattelua siltä pohjalta, että Eurooppa on jälkikristillinen yhteisö.
Putin ja Lavrov haluavat tehdä selvän pesäeron nykyisen liberaalin demokratian
periaatteiden ja Euroopan historiallisten kristillisten arvojen välillä.
Lavrovin paheksuma liberaali demokratia on ”kaiken sallivaa”. Tämän ajattelun
mukaan eurooppalainen maailmankatsomus siis poikkeaa alkuperäisestä ja
arvokkaasta kristillisestä arvomaailmasta. Näin Lavrov ja Putin luovat
vihamielisen suhteen kahden maailmankatsomuksen välille, joka projisoituu pahan lännen ja hyvän idän väliseksi
taisteluksi.
:::::::::::::::::::::::::::::
Kansallisvaltioaate ei saanut - päinvastoin kuin muualla Euroopassa - merkittävää jalansijaa idässä. Rossija oli monikansallinen valtio, jossa kielellä ei ollut valtiota ylläpitävää merkitystä. Kansallisvaltiot syntyivät Venäjän reuna-alueille, ml. Suomi.
Venäjällekin syntyi pieniä lähinnä anarkistisia nationalistisia ryhmiä varsinkin 1800-luvulla. Ne jättivät oman leimansa Venäjään, mutta niillä ei kuitenkaan ollut yhteiskuntaa laajemmin muuttavaa vaikutusta.
Venäjän olemus oli ja on ristiriitainen: toisaalta venäläiset ovat
suunnattoman ylpeitä mahtavasta valtiostaan ja toisaalta heillä on
alemmuuskompleksi länsimaalaisten edessä.
Vähitellen itsevarmuus on voittanut alaa Venäjällä,
huipennuksena voitonpäivän viettäminen yhdeksäs päivä toukokuuta Suuressa isänmaallisessa
sodassa saksalaisista saadun voiton ja kaatuneiden
muiston kunnioittamiseksi. Nyt 1900-luvun lopussa 2000-luvun vaihteessa
kärsityt tappiot projisoidaan katkeruutena Neuvostoliiton hajoamisen (”Viime
vuosisadan suurin geopoliittinen katastrofi”) tuottamaan häpeään. Venäjän
suuruus halutaan palauttaa, käynnistämällä maailmanvalloitus Ukrainasta.
Venäjällä on perustettu 2000-luvun alussa konservatiivisia
ajatushautomoja, joissa ideoidaan
keinoja pyhän Venäjän suuruuden ajan palauttamiseksi. Nämä hautomot ovat kehittänet ajatusta
poliittisesta ortodoksiasta, joka hyödyntää edellä kuvattuja Putinin ja
Lavrovin tavoitteita. Toisaalta Venäjästä syntyy käsitys ulkomaailmaa
vastaan suunnatusta aggressiosta,
toisaalta taas suojautumisesta ulkomaisia harhaoppeja (pinnallinen
materialismi) vastaan. Molempia vastaan tarvitaan Venäjän suurvaltaa. Koko 9.
toukokuuta ajatusmaailma on hämärän ortodoksiuskonnollisuuden läpitunkema
sodassa kaatuneiden syntien anteeksisaamisineen.
Putin kuvataan Hitlerinä, mutta taustalla on edellä kuvattu
metafyysinen uskonnollinen rakennelma, jolla julmuudet ”perustellaan”. Monesti,
kun lukee tai kuulee venäläisten ajatuksia sodasta jää käsitys, että sota jää
vieraaksi eikä sitä kannateta, eikä
ainakaan ymmärretä sen luonnetta, mutta ei kuitenkaan ryhdytä vastustamaan sitä
aktiivisesti. Annetaan tapahtumien vieriä eteenpäin johdon ohjailemana ikään
kuin kansalaisten tunnot olisivat täysin irrationaalisia ja ulkoistettuja.
Toisaalta sodalla on vankkumattomat kannattajansa, jotka eivät rasita itseään
epäilyllä sodan oikeutuksesta. Syvällä venäläisyydessä oleva välinpitämättömyys
sallii julmuudet eikä altista syyllisyyden tunteelle. Läntiseen ihmiseen
tyypillisesti kumuloituva syyllisyyspainolasti jää käsittelemättä.
Kari Tarkiainen luettelee maailmankuuluja venäläisiä
kirjailijoita, jotka kannattivat kukin
aikanaan isänmaansa imperialismia, ja
jotka ”lumoutuivat tsaarinvallan loistosta”. Kysymys on taiteilijoiden
vastuusta ja siitä kulttuurista, joka heitä Venäjällä ympäröi, ja josta he
eivät välttämättä vapaudu hirmutekojenkaan tapahtuessa. On kuitenkin - onneksi -
toisia taiteilijoita ja kulttuurihahmoja, jotka ymmärtävät sotien julmuuksien
keskellä toisen asemaan asettumisen merkityksen.
Kari Tarkiaisen artikkelia voi suositella luettavaksi
kenelle tahansa, joka vaivaa mieltään yhteiskunnallisen omantunnon kysymyksillä.
PS
Neuvostoliiton aikaisen sosialismin levittäytymispyrkimys
sivuutetaan nykyisin varsin kevyesti. Ulkokohtaisesti arvioiden sosialismin
levittäytymispyrkimys ja ”pyhän Venäjänmaan” ekspansio vähintäänkin sivuavat
toisiaan, mutta onko niillä mitään yhteytä keskenään?
Tuohon viimeksimainittuun voi todeta että kyllä itäeuroppa oli ainoastaan Neuvostoliiton etupiiri ja suojavyöhyke.
VastaaPoistaVenäläisen maailman näkökulmasta Neuvostoliiton hajaminen oli venäläisille geopolittinen katastrofi ,koska silloin 25 miljoonaa venäläistä jäi Venäjän ulkopuolelle.
Suomi valtiona ja oikeastaan jopa kansakuntana syntyi Venäjän keisarikunnan ja itse keisarin henkilökohtaisen suostumuksen ja suopeuden ansiosta.
Jos olisimme jääneet Ruotsin yhteyteen, mitää sellaista kuin Suomi valtiona tai kansakuntana olisi enää olemassa.
Ruotsalaiset näet olivat kaiken mahdollisen luokittelussa tuottelijaita,he kehittelivät rotuopit, kallonmittaamiseen, suomalaisten pääkalloja vietiin Tukholmaan tutkittavaksi,että voitisiin osoittaa suomalaisten alempirotuisuus, mogooliperimä.
Ruotsalaiset vovat pyydellä anteeksi tekojaan, vaikka miljoona kertaa, mutta se ei poista pois, heidän syyllisyyttään, kyseisten oppien myöhemmässä soveltamisess, esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Saksassa.
Suomi omassa suomalaisuudessaan ei ole pelkästään läntistä kultuurillista perimää, vaan sekä läntistä että itäistä,se tekee Suomesta oman ainutlaatuisen kokonaisuuden maailmassa,sitä meidän täytyy ,tämän länsimaisuus myytin keskelläkin pitää mielessä.
Rasismi oli 1930-luvulla - osin natsi-Saksan myötävaikutuksella - hyväksyttävämpää kuin nykyisin.Monet kansalaisuudet rodullistettiin. Suomalaiset mongoleja!
PoistaMielenkiintoista pohdintaa, jota jää kyllä miettimään ja punnitsemaan. Historian valossa näyttää tosiaan siltä, että venäläisten on jotenkin täysin mahdotonta ylläpitää rauhanomaisia kauppa- ja kulttuurisuhteita mihinkään naapurimaahan. Kaupan osalta kyseessä on kehitysmaa, jonka tärkeimmät vientiartikkelit ovat raaka-aineet ja energia. Kulttuurin osalta ratsastetaan pääasiassa tsaariajan klassikoilla. Sosialismiajan merkittävin kirjailija lienee toisinajattelija Solženitsyn. Tiede, no joo. Esimerkiksi Fysiologian ja lääketieteen Nobel palkinto on myönnetty venäläiselle tutkijalle (Ilja Metšnikov) viimeksi v. 1908 (jaettu Paul Ehrlichin kanssa). Että eipä olisi paljon suurvenäläiseen pullisteluun syytä. Suomalaistenkin käsitys maasta ja sen toimintatavoista kiteytyi joskus sanontaan 'Paska haisee ja balalaikat soi!'
VastaaPoista