Saksasta on tullut sekundaarinen partneri eräissä kansainvälisissä yhteistä tahtoa vaativissa hankkeissa. Ukrainan varustaminen järeillä aseilla on yksi keskeisistä kipupisteistä. Miksi Euroopan mahtivaltio on ajautunut ainakin toistaiseksi sylkykupiksi. Kysymys on kyvystä toimittaa aseita Ukrainalle, eikä mitä tahansa aseita vaan Leopard-panssareita. Saksalta ei ole saatu kunnollista vastausta. Kun muut maat, joissa on käytössä Leopardeja eivät ole saaneet Saksalta lupaa toimittaa panssareita Ukrainalle, ovat suhteet moniin maihin viilentyneet.
Kysymys on paitsi solidaarisuudesta, niin myös
tehokkaasta avusta hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle valtiolle. Jostain syystä Saksa on estynyt osallistumasta
avunpyyntöön. Syitä lienee useita, mutta päällimmäiseksi minulle on jäänyt
seuraavat: 1) Saksa pelkää Venäjää, 2) Saksa pelkää joutuvansa osapuoleksi
Ukrainan sodassa, 3) Panssareiden toimitusketju sisältää lukuisia epävarmuustekijöitä
mm. huoltoa koskien: liian suuri osuus panssareista ja mm. ilma-aseesta ei ole toimintakunnossa,
4) Gallupeista on nähtävissä, että Saksassa vain niukka enemmistö on
panssareiden toimittamisen kannalla, 5) Saksa ei ole huolehtinut asevoimiensa riittävästä
vahvuudesta sillä tarmokkuudella kuin muu Eurooppa siltä odottaa: kokonaisia
aselajeja on ajettu alas ja niiden uudelleen iskukykyisiksi saattaminen vie aikaa.
On muitakin syvällä saksalaisessa todellisuudessa olevia
syitä. Yritän seuraavassa valaista joiltakin osin tapahtunutta kehitystä (osa
seuraavassa esitetyistä argumenteista on ollut esillä aikaisemmissa kirjoituksissani).
Saksa
supisti Bundeswehria rajusti Saksojen yhdistymisen jälkeen. Vuonna
2011 Saksa lakkautti yleisen asevelvollisuuden ilmeisesti säästöjen vuoksi. Se
oli optimismin aikaa, jolloin ajateltiin fukujamalaisittain
historian loppuneen ja liberaalin demokratian voittaneen. Saksassa ajateltiin
niin, että Saksa on ainoa maa Euroopassa, joka voi aloittaa sodan, ja kun sen
armeija ajettiin alas, oli johtopäätös, ettei kukaan Euroopassa voi aloittaa
sotaa. Suomessa samaan aikaan liki poikkeuksellisesti säilytettiin
asevelvollisuusarmeija, joka on nyt hampaisiin saakka
aseistettu. Rekrytointia ollaan laajentamassa yhä suuremmassa määrin
naisiin. Puolustusvoimien sodanaikainen vahvuus on 280 000
sotilasta. Suomi voi kehaista toimineensa vastavirtaan ja ajoittaneen armeijan
iskukyvyn oikein. Saksa taas on nyttemmin julkisudessa otettu esimerkiksi
maasta, joka on laiminlyönyt rauhanaikaisen puolustusvoimien
ylläpidon ja kehittämisen. Saksassa on pitkällä aikavälillä tuudittauduttu
rauhantilaan eikä ole uskottu maanosan kriisiytyvän tai joutuvan sodan uhan
alaiseksi. On eletty sinänsä kunnioitettavassa Pax Euroopan hengessä. Mutta
pahimmillaan suurin osa saksalaista hävittäjistä ei ole noussut ilmaan
huoltojen laiminlyönnin takia.
Saksalainen johtoajatus Venäjän
suhteen, ”Wandel durch Handel” muodosti esimerkin monille lännessä.
Nyt jälkeenpäin useampi taho on syyttänyt pyrkimystä kesyttää Venäjä
kaupankäynnin avulla naiiviksi ja hyväuskoiseksi. Todellinen tilanne on kylmäävä:
Venäjä ei muutu! Silti besserwissermäinen ”tiesinhän, että näin siinä käy”
-jälkiviisaus ärsyttää ainakin minua: Saksassa ei oltu nimittäin
mitenkään yksin sen ajattelun kanssa, että Venäjä sidotaan länteen
rauhanomaisilla taloussuhteilla. Venäjän ”ase” oli ja on energia, varsinkin
öljy ja maakaasu, eikä muuta juuri ollutkaan. Se sopi 1970-luvun ”Neue
Ostpolitik”-suuntaukseen ja vahvistui vuosi vuodelta. Berliinin muurin
murtumisen aikoihin Neuvostoliiton osuus Saksan kaasusta oli kolmannes. Oli
kuitenkin liioiteltua odottaa, että kauppa estäisi suhteiden kriisiytymisen.
Tapahtui paljon muutakin.
Nordstream-kaasuputkien
räjäyttämiset kertoivat omaa kieltään (kyber)sodan tulosta Itämeren alueelle.
Kaasuputkien piti olla esimerkki
turvallisesta energiantoimituksesta, koska putket kulkivat
kansainvälisillä vesillä. Tämän varaan Angela Merkel laski.
Saksan Ruotsi-suhteessa kysymys on
”hyvinvointisukulaisuudesta”. Saksa on valinnut Ruotsin linjan, jossa raha, vauraus
ja rauha ovat kaiken perusta: onko Saksa siis kuin Ruotsi? Kaikki muuttuu.
Ruotsikin on luopunut monista ruotsalaisuuden kiveen hakatuista piirteistä ja
liittymässä mm. Natoon – ja vieläpä Suomen johdattelemana! Finnjävel! (Ruotsin
Nato-kriittinen sosiaalidemokraattinen ulkoministeri manasi keväällä 2022 ihan
oikeasti suomalaisia näiden kiireestä Natoon). Jotain on murtunut perustavaa
laatua olevalla tavalla Ruotsissa. Mutta mitä tekee Saksa? Luopuuko Saksa
turvallisuuspolitiikassa ”saksalaisesta” nuukuudesta, kun se on saanut olla
USA:n suojeluksessa toisesta maailmansodasta lähtien? Nihkeä suhtautuminen
asevarusteluun, aseiden käyttöön ja kunnossapitoon on jatkunut näihin päiviin
saakka, kuten edellä käy ilmi. Jos sota syttyisi, olisi Saksan valmius
korkeintaan välttävällä tasolla. Saksa laskee puolustuksensa liiaksi Naton
varaan ja toisaalta sotaa on pidetty mahdottomana. USA:n vaatimus Nato-maiden
sotilasmenojen kahden prosentin osuudesta bruttokansantuotteesta sentään täyttynee.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Ehkä tapahtumien kulku johtuu
siitä, että historian tapahtumista (toinen maailmansota) johtuen saksalaisilla
on kaduttava muisto Neuvostoliiton (ja Ukrainan) kimppuun hyökkäämisestä
maailmansodassa. Ehkä juuri tästä johtuu tietty venäläisiin kohdistuva
”suomettunut” suopeus, joka saa muut ymmälle.
Saksa on tienhaarassa: sen olisi irtauduttava
toisen maailmansodan jälkeisestä doktriinista, joka johti Saksojen yhdistymiseen
ja Pax Saksa -rauhaan, tai sitten omaksuttava jälleen selkeä rooli Euroopan sotilaallisena
johtajana - tällä kertaa yhteisestä
suostumuksesta.
Helsingin Sanomien
pääkirjoituksessa (HS 24.1.2023: ”Scholz hukkaa tilaisuutensa johtaa Eurooppaa”)
todetaan tyypillisesti, että Saksan on suostuttava johtamaan Eurooppaa. Yhtä
lailla Saksan ja Ranskan on löydettävä toisensa
EU:n alkuperäisen ajatuksen mukaisesti. Scholz saa ankarat moitteet surkeasta
viestinnästä. HS vaatii yhteistä visiota Saksan johdolla.
On selvää, että Saksan on vaikea
myöntää Venäjä-politiikan virheitään (kaasuputki ym.). Ongelman ytimessä
on Scholzin umpimielinen simpukkamaisuus,
joka jarruttaa yhteisen politiikan avauksia. Emmanuel Macron haluaa toimia itsenäisen
Euroopan puolesta – eikä niin kuin Saksa, joka turvautuu Yhdysvallat-johtoiseen
Natoon. Mutta jääkö Macronin julistavasta mahtipontisuudesta mitään käteen?
Johtuuko Scholzin vaiteliaisuus
siitä, että hän näkee aseiden huolto ym. ongelmat ja Venäjän arvaamattomuuden paremmin
kuin monet muut ja siksi välttää tunnustamasta Saksan heikkouksia?
PS
Kun jossain aikaisemmassa kirjoituksessa totesin, että
1800-luvun ja 1900-luvun suursodista ei ole opittu mitään, niin taas kerran
ollaan lähestymässä sodan syttymisen jyrkännettä. Tässä mielessä osoittaisin
kunnioitusta Saksalle (vaikka ehkä naiiviin kansalliseen aseriisuntaan sortuikin
nykykriisin alla) siitä, että sodan opetukset ovat edelleen heillä muistissa:
saksalainen yhteiskunta rakennettiin sodan jälkeen korostetusti ”ei enää
koskaan sotaa” -ajattelua varten.
Ihmiset tahtovat vain käyttäytyä niin, että
sotien toistuvuus unohtuu ja suuri sota syttyy tai uhkaa syttyä muutaman
vuosikymmenen välein.
PS PS
Vihdoin 25.1.2023 Saksa teki päätöksen
Leopard-panssarivaunujen toimittamisesta eurooppalaisen koalition osana
Ukrainaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti