Kun kirjoitan em. totuuksista myönnän
vähäisen ymmärrykseni tuon sanaparin merkityksistä. Siksi käsittelen teemaa
vain nykyisten jännitteiden näkökulmasta.
Perestroikan aikana Neuvostoliitossa
toteutettu glasnost (avoimuus) oli yritys kuroa umpeen pravdan ja istinan
välinen kuilu. Iivonen: Tavoite saavutettiin kuitenkin vain osittain. Menneisyydessä
syntyneiden patoutumien purkaminen osoittautui liian vaativaksi tehtäväksi,
varsinkin kun siihen liittyi voimakas kansallinen trauma, jossa Venäjä aina
nähtiin uhrina, jota muut halusivat vahingoittaa. Demokratia, jota ilman istina
ei voi kukoistaa, nähtiin Venäjälle sopimattomana. Sen uskottiin tarvitsevan
vahvan johtajan, joka määritti, mihin suuntaan oli kuljettava. Kymmenen vuoden
hapuilun jälkeen tuohon rooliin astui Vladimir Putin.
Viimeistään viime vuoden helmikuusta lähtien totuus on ollut
hupaa uuden kylmän sodan kulutuksessa. Vanha propagandalähtöisyys - tietoinen
asioiden totuudesta vieroittaminen - on saanut kyytiä ja tilalle on tullut
härski valehtelu. Valehtelusta on syytetty aiheellisesti Venäjää. Vaikka
lännessäkin myönnetään, että totuuden ja valheen välillä on lukemattomia harmaan
sävyjä, määritetään totuus ja valhe yleensä hyvin kategorisesti ja jyrkästi
toistensa vastakohdiksi. Entä jos omaksuisimme Venäjän totuus-sanan merkitykset
ja rupeaisimme tulkitsemaan maailmaa em. kahden totuuden näkökulmasta?
Oppisimmeko ymmärtämään enemmän ”totuudesta”?
:::::::::::::::::::::::::::::
George F.
Kennan (1904-2005!) toimi Yhdysvaltain Moskovan suurlähettiläänä vuosina
1944-46 ja 1951-52. Hänen kuuluisuutensa perustuu paljolti Moskovasta Washingtoniin
1946 lähetettyyn ns. ”Pitkään sähkeeseen” (Long telegram) sekä sitä
seuranneeseen ”X-artikkeliin” Foreign Policy -lehdessä vuonna 1947. Noissa
kirjoituksissa Kennan analysoi Neuvostoliiton strategiaa ja olemusta ja rakensi
suuntaviivat pitkäksi aikaa Yhdysvaltain suhtautumiselle Neuvostoliittoon.
Joku voisi sanoa, että valehtelu kuuluu venäläiseen kulttuuriin,
mutta ehkä hieman spesifemmin ja konkreettisemmin voisi ihmetellä, miksi Venäjä
tuntee itsensä saarretuksi vihamielisen lännen taholta. Onko sillä jotain
tietoa, joka ei ole yleisessä tiedossa? Tuskinpa vain. Ehkä kysymys on vanhasta ”kennanilaisesta” venäläisestä
totuudesta? Ohessa referoin George F. Kennanin ajattelua 1940-luvun lopulta ja
50-luvun alusta: Kennanin mielestä Neuvostoliitolle on ominaista itämainen
salamyhkäisyys, juonittelu ja haluttomuus kunnioittaa objektiivista totuutta.
Tästä Kennan päätyy arvioon, että ”on vaikea uskoa, että Stalinilla
itselläänkään on minkäänlaista objektiivista kuvaa ulkomaailmasta”. Jos
”Stalin” korvattaisiin tässä ”Putinilla”, oltaisiinko oikeilla jäljillä? Viime
aikoina yhä useammin ainakin lännessä on otettu esille Putinin kyvyttömyys
tajuta todellisuutta. Ilman toimivaa demokraattista läpinäkyvää järjestelmää
moni diktaattori on tehnyt tässä suhteessa pahimman virheen: diktaattori
ympäröi itsensä samanmielisillä yes-miehillä ja -naisilla, jotka ottavat ”totuuden” haltuunsa käsiteltäväksi omaksi ja
päämiehensä hyödyksi.
Kennan varoitti tuolloin (1946) kommunistihysteriasta: ”Olen
vakuuttunut, että meidän maassamme olisi tänään paljon vähemmän Neuvostoliiton
vastaista hysteriaa, jos kansamme ymmärtäisi paremmin tilanteen realiteetit”.
Tällä Kennan tarkoitti sitä, että Neuvostoliitosta ei saa antaa kuvaa, joka
pelottaa ihmisiä, vaan päinvastoin hallituksen tulee antaa realistista tietoa
Neuvostoliitosta. Vainoharhaisuuden nousussa Kennan ennakoi tulevaa
kommunismihysteriaa. Tähän moni voisi lisätä, että tuo mainittu yritys ymmärtää
Neuvostoliitto-Venäjää ei riitä. Pitäisi siis ymmärtää totuuden ja valheen
sekoitusta aina sen mukaan kuin se palvelee noudatettavaa politiikkaa.
Kommunismin pahuuteen on vannottu vuosikymmeniä - ja
aiheesta - mutta oliko kommunismi historiakatsannossa vain yksi
peitetarinamaisesti diktatuurin päälle rakennettu kaapu, jonka piti suojata totalitaristista
järjestelmää, mutta joka oli vain vuosisataisen (tai tuhantisen) imperialismin
yksi sovellustapa. Siis oppirakennelma, jonka nimissä paljasta imperialismia (=
sosialismin levittämistä) voitiin harjoittaa ”legitiimisti” marxismin argumentoimalla
väärennetyllä perinnöllä.
Kennanin mielestä Neuvostoliitolla ei ollut riittävästi
voimaa käynnistää (suur)sota. Tästä johtuen todellista suursodan vaaraa ei
ollut näköpiirissä. Yhdysvalloille riitti, kun analysoitiin oikein
Neuvostoliiton tarkoitusperät. Ne pystyttiin mitätöimään ”älykkäillä ja
rakentavilla (Neuvostoliiton propagandan vastaisilla) ohjelmilla.”
”Long telegramin” mukaan ”Kreml suhtautuu neuroottisesti
maailman tapahtumiin ja tämän takana on sen perinnäinen turvattomuuden tunne”.
Mitään tästä Kennanin lausumasta ei tarvitse muuttaa tänä päivänä.
Lopputuloksena on jännityksen kiristyminen suurvaltojen
välillä. Vastavuoroisesti toimiva varustelukierre voi alkaa ja on jo
käynnistynyt, jos ajatellaan nykypäivää.
:::::::::::::::::::::::::::::::
Venäjällä on oma world orderinsa (tai Putinin world order) ,
joka paheksuu läntistä rappiota ja uskonnottomuutta. Se tarjoaa omaa
uskonnollisuuttaan ja demokratiavaihtoehtoaan ja onkin saanut läntisten
valtioiden oikeistopiireistä tukea. Mutta…. mutta….Ukrainan sota viimeistään on
paljastanut Venäjän todellisen karvan.
1990-luvulla haaveiltu ”eurooppalainen Venäjä” jäi haaveeksi
johtuen suurvaltojen keskinäisestä eripurasta ja taistelusta vaikutusvallasta
sekä varsinkin Venäjän vainoharhaisesta epäilystä lännen tarkoitusperiä
kohtaan. ”Eurooppalainen Venäjä” on idässä käännetty toisinpäin tavoittelemisen
arvoiseksi Venäjänmalliseksi Euroopaksi. Eurooppa on tämän ajattelun
mukaan hylännyt nykyisellään Venäjän
ylläpitämän alkuperäisen kristillisen perinnön.
Putin ja hänen taustajoukkonsa ovat yrittäneet haastaa
läntisen ”rappeutuneen” kristinuskon. Heidän mielestään kristillinen
eurooppalainen perintö on siirtynyt Venäjän johdettavaksi. Lopputuloksena Euroopan
unionin ja Venäjän välillä vallitsee epätasainen kilpailu eurooppalaisuuden
määrittämisestä.
::::::::::::::::::::::::::
Edellä kuvattu voisi toimia määrityspohjana, joka edelsi
Ukrainan sotaa.
Venäjälle turvallisuusjärjestelmän muutos tarkoitti Vladimir
Putinin mukaan (puhe ulkomaalaisille diplomaateille 1.12.2021) sitä, ettei Nato laajennu itään. Putin vaati
tuolloin kirjalliset sopimustakuut (turvatakuut), ettei ekspansiota tapahdu.
Käytännössä tämä tarkoitti perinteisen etupiiriajattelun paluuta Eurooppaan ja
koski sanamuotoja tulkiten myös Suomea. En pysty osoittamaan tätä tavoitetta
näennäistotuudeksi.
Helsingin Sanomissa viitattiin vastikään Sergei Lavrovin joulukuussa
2021 Etyjin ulkoministerikokouksessa Tukholmassa pitämään illallispuheeseen, jonka sisältöä Ruotsin tuolloinen ulkoministeri Ann Linde lainasi jokin aika
sitten. Lavrov hätkähdytti kuulijoita
(ml. Anthony Blinken) toteamalla puheessaan, etteivät he enää usko
eurooppalaiseen turvallisuusjärjestelmään. Kului vain pari kuukautta, kun Venäjä konkreettisesti osoitti, mihin se
tähtää muutettavalla tai muuttuneella
turvallisuusjärjestelmällä: käynnistyi Ukrainan sota.
Jälkikäteen nähtynä - Ukrainan sotaa edeltävät - jännitystä
kiristävät toimenpiteet etenivät loogisesti. Nyt nähtynä Lavrovin puhe
Tukholmassa joulukuussa 2021 ei näytä niin järisyttävältä kuin minä sen näki
Ann Linde, sillä ennus- ja askelmerkit olivat nähtävissä. Tapahtumien clue
onkin siinä, pidettiinkö puhetta konkreettisia
toimenpiteitä edeltävinä todellisina vaiheina (istina) vai vain pelkoa
herättävinä uhkakuvatotuuksina (pravda).
Lavrov perusti puheensa historian uudelleentulkinnalle
(”vaihtoehtoinen historianäkemys”), jota yritin kuvata edellä. Lavrov paalutti puheensa satoja
vuosia vanhalle venäläiselle historianäkemykselle toisaalta turvajärjestelmää
rakentavasta Venäjästä ja toisaalta
imperiumia kasvattavasta suurvallasta.
Ukraina on kaikissa tapauksissa Venäjälle koeponnistusten
paikka. Lisärekrytointipuheet rintamalle on otettava vakavasti. Euroopan Venäjän
vastaisen rintaman etulinja kulkee Ukrainassa. Panostaminen Ukrainan
aseistamiseen on investointi Euroopan
(Pohjoismaiden, Suomen) turvallisuuteen.
.
Ukraina ei ole mikään liberalidemokratian ja suvaitsevaisuuden mallioppilas.
VastaaPoistaUkrainassa ei vallitse uskonnon,eikä mielipiteenvapaus.
Ukraina on kieltänyt toistakymmentä oppositopuoluetta, joita syytetään venäjämielisyydestä.
Tietenkin ovat venäjämielisiä, koska ukrainalaisita suuuri joukko on etnisiä venäläisiä.
Ukrainan kohdalla federaatio olisi ollut luontaisin valtiomuoto, mikäli Ukraina olisi haluttuu säilyttää valtiollisena kokonaisuutena.
Mitä tuohon rehellisyyteen tulee, myös länsi on ollut petollinen suhteessa Venäjään.
Viime aikoina niin Saksan, kuin myös Ranskan tuolloiset johtajat ovat tunnustaneet,ettei Minskin sopimuksia ollut tarkoituskaan panna käytäntöön, ne olivat vain jan ostamista Ukrainalle varustautumista varten.
Putin on joutumassa arvostelun kohteeksi Venäjällä, tämän naiviutensa vuoksi, lisäksi häntä syytetään liiasta länsimaiden mielestelystä, aikaisepina vallassaolon aikoina.
Puolustusministeri Shoigu saattaa olla ensimmäinen joka joutuu eläkkeelle ja hänet korvattaneen kenraali Aleksander Djuminilla.
Ukraina oli eräs korruptoituneimmista maista ennen sotaa
VastaaPoista