Viimeisen vajaan vuoden aikana
Ukrainan sota on täyttänyt median pääkirjoitukset, artikkelit ja kolumnit. Sama
linja tulee epäilemättä jatkumaan. Mutta Ukrainan sodan rinnalle on nousemassa
muita teemoja. Venäjä on laajentamassa arvostelun ja syytösten teemoja vastareaktiona
lännelle ja varsinkin Suomen ja Ruotsin todennäköiselle liittymiselle Natoon. Puheet
ovat jo alkaneet tiukentua. Natoon liittyminen sai Suomessa ja Ruotsissa kevään
2022 aikana suuren kannatuksen sekä poliitikkojen että tavallisten kansalaisten
parissa, johtuen Venäjän käynnistämästä Ukrainan sodasta. Vladimir Putin ja
Sergei Lavrov kommentoivat tuolloin: ”Miksi Natoon, teitähän ei olisi uhannut
mikään”. Totta lieneekin, että Suomi saa
osakseen vihamielisyystartunnan viimeisten joukossa. Tuossa vaiheessa annettiin
ymmärtää yleisellä tasolla, että Suomen ja Ruotsin vastaisiin toimenpiteisiin
ryhdyttäisiin varsinkin rajaturvallisuuden
parantamiseksi, mutta pidemmälle ei suunnitelmia valaistu.
Nyt Natoon liittyminen on Turkin ja
Unkarin takana, mutta Venäjällä on jo huomioitu vääjäämättömänä pidetty kehitys:
ennemmin tai myöhemmin ratifioiminen tapahtuu. Niinpä sekä Putin että Lavrov
ovat käyttäneet vastikään puheenvuorot suhteiden kiristymisestä. Puheenvuoroissa ei ole tuotu
esille Suomea erikseen, mutta siihen on selvästi viitattu. Mihin seikkoihin haluttiin
erikseen kiinnittää huomio? Putin otti esille toisen maailmansodan aikuisen (1941-1944)
Leningradin saarron nimittäen sitä kansanmurhaksi. Hallinto (tuomioistuimet)
ovat jo ryhmittyneet puheiden taakse. Kaikki merkit viittaavat siihen, että
syytökset Suomea kohtaan tulevat
olemaan kovia. Mistään konkreettisesta ei kuitenkaan edelleenkään puhuttu.
Ilmeisesti odotetaan Nato-sopimuksen ratifiointia myös Unkarin ja Turkin
osalta. Se taas on tällä hetkellä ainakin Turkin osalta täysin hämärän
peitossa.
Putin oli miettinyt selityksen
valmiiksi, miksi vasta nyt väitetty kansanmurha nostetaan tikun nokkaan. Perusteena
oli a) halu vaalia hyviä suhteita Suomeen, b) väitetty fakta, että ”vasta nyt” kaikki
tarvittava tieto kansanmurhan todistamiseksi on käytettävissä ja c) Leningradin
piirityksen järkyttävyys. Sen aikana kuoli puolesta miljoonasta miljoonaan leningradilaista.
Venäjä siis haluaa päivittää suhteet Suomeen – ja joihinkin muihin maihin – ikäviksi
kokemiensa poliittisten tapahtumien tasolle .
Vastaavasti Sergei Lavrov
lehdistötilaisuudessa uhkasi Venäjän ryhtyvän ”tarkoituksenmukaisiin”
toimenpiteisiin rajoilla, jos Suomi liittyy Natoon. Lavrov viittasi aiempiin
hyviin suhteisiin Suomen kanssa, jotka nyt turmellaan mahdollisella Natoon
liittymisellä.
Useiden Suomen eturivin
sotahistorioitsijoiden mukaan Suomen osallistuminen Leningradin saartoon on
tosiasia, vaikka vastaväitteitäkin on esitetty. Onko tällä edes merkitystä? Nyt
ei ole kysymys objektiivisesta historiantutkimuksesta vaan syyllisten
löytämisestä kansanmurhaan keinolla millä hyvänsä.
On tärkeää tietää, mihin painotukset
suhteiden heikentymisessä kohdistuvat. Nyt ainakin yksi keskeisistä painopisteistä
voidaan tunnistaa. Syy Neuvostoliiton/Venäjän ”turvattomuuden tunteeseen”
voidaan ”todistaa” aidosti tapahtuneeksi. Kysymys oli leningradilaisten
näännyttämisestä nälkään saarron avulla. Ei olisi mikään ihme, jos Venäjän rajajoukkoja
ja sotakalustoa vahvistetaan. Kysymys on pikemminkin siitä, mihin muihin
toimenpiteisiin Venäjä ryhtyy. Kaupankäyntiedellytykset ovat jo aiemmin tuhoutuneet
pakotteiden takia.
Suomi hakee turvakseen sotilaallista
liittoutumista, josta se pidättäytyi visusti vuosikymmenien ajan kylmän sodan
kaudella. Tietenkin YYA-sopimus esti sellaisenaan kaikki
liittoutumispyrkimykset varsinkin Saksan kanssa.
Natoon vedotaan Suomessa niin
luottavaisesti, että on pakko kysyä tarjoaako liittyminen niin merkittävän
pelotteen, että Venäjä ei tule kajoamaan
Suomeen. Viime kädessä kysymys on sotilaallisista turvatakuista Nato-sopimuksen
viidennen artiklan mukaan. En suoraan aseta tätä turvaa kyseenalaiseksi, mutta
Venäjä on osoittanut, että se on valmis
yllättäviin siirtoihin.
Naton päätöksentekosääntönä on
konsensus eli yksimielisyys. Natossa ei äänestetä eikä tehdä enemmistöpäätöksiä.
Jokainen jäsenmaa osallistuu päätöksentekoon. Tämä luo toisaalta uskottavuutta
ja luottamusta liittoa kohtaan, mutta voi johtaa erimielisyyksiin
jäsenvaltioiden kesken heikentäen sen iskukykyä ja pelotevoimaa. Turkin ja Unkarin tapaukset ovat esimerkkejä siitä,
miten kaupankäyntiä suhteilla voidaan harjoittaa.
Natosta on luotu kuva demokraattisena
ja sotilaallisena linnakkeena, jonka kimppuun
Venäjä ei uskalla hyökätä. Venäjän sodankäyntiin liittyy kuitenkin sellaista järjetöntä
uhkapeliä, johon lännessä ei suostuttaisi.
Omat uhrit eivät Ukrainassa merkitse juuri mitään, kunhan sodan päämäärä
toteutuu.
Lännessä on luotu kummallinen
ennakko-odotus, että Ukraina ilmiselvästi voittaa sodan, mutta siitä ei ole
mitään takeita. Pääministeri Marinin mukaan Suomen etulinja sijaitsee
Ukrainassa. Venäjä taas on valmistautunut pitkään sotaan ja on näyttänyt, että sillä on kykyä vastaanottaa sodassa
takaiskuja.
Sodan järkyttävyys on juuri tässä: kaikkien
keinojen käyttöön löytyy Venäjän puolelta valmius. Edes taktisten ydinaseiden
käyttöä ei suljeta pois. Tarkoitus pyhittää keinot.
Miksi Venäjä on valinnut tämän yltiöpäisen
toimintaperiaatteen? Onko Venäjä siis ensin retoriikassa ja sitten käytännössä voittava
sivilisaatio, joka murskaa vastustajansa toteuttaakseen jaloksi kokemansa ja historian
saneleman päämäärän. Tämä on paljon enemmän kuin pelkkä etupiirin tavoittelu omaksi
turvaksi. Venäjä konkreettinen päämäärä on kuitenkin jäänyt määrittämättä. Onko
todella kysymys vain katkeruudesta, jota tunnetaan Neuvostoliiton mahdin romahtamisesta?
Jonkinlainen selitys on ideologia:
kommunismi täytti tämän vaatimuksen. Se perustui maailmanvallankumoukseen ja
sosialismin levittämiseen kaikkialle. Onko Venäjän tarkoitus nyt sama: laajentuminen
niin pitkälle kuin on mahdollista? Mikään ideologia tuskin selittää päämäärää kattavasti.
Kyltymätön vallanhalu ja jostain historiasta kaivettu tavoite messianismista ja
luvatusta valtakunnasta (”kolmas Rooma”) voisi toimia vallanhalun apukäsitteenä.
Lavrovin mukaan Eurooppa on jälkikristillinen yhteisö.
Hän haluaa tehdä selvän pesäeron nykyisen liberaalin demokratian periaatteiden
ja Euroopan historiallisten kristillisten arvojen välillä. Lavrovin paheksuma
liberaali demokratia on ”kaiken sallivaa”. Tämän ajattelun mukaan
eurooppalainen poliittinen päätöksenteko siis poikkeaa alkuperäisestä ja
arvokkaasta kristillisestä arvomaailmasta.
Lavrov syyttää länttä ”liberaalien lähestymistapojen
ehdottomuudesta”. Eurooppalaiseen arvoyhdistelmään kuuluu
kaiken sallimisen ohella liberalismin ehdottomuus (= kaiken salliminen
ehdottomasti!). Tästä voi vetää johtopäätöksen, että liberalismin vaihtoehdottomuus
on – niin kuin Lavrov väittää - Euroopan suuri arvo-onnettomuus.
Länsimaissakin hyväksyttävän katkeruuden
ja vihanpidon argumentoinnin pohjaksi kelpaa oikeastaan vain toisen maailmansodan
vaatimat 27 miljoonaa venäläisuhria. Venäjän historiassa on epäsäännöllisin
välein koettu ns. sekasorron aikoja, joista esimerkiksi nostan ensimmäisen maailmansodan
ajan ja 1990-luvun. Toisaalta yhdeksänkymmentäluvun sekasorto näytti
länsivaltoihin päin demokratian jonkinasteiselta alustavalta läpimurrolta.
Siinä kuitenkin petyttiin. Autoritaarinen oligarkkivetoinen hallinto sai vallan
avaimet. Tämän päivän näkökulmasta Venäjän heikkous 1990-luvulla johti Neuvostoliiton
hajoamiseen (”viime vuosisadan suurimpaan geopoliittiseen katastrofiin”) sekä
sitä kautta kostonhimoiseen Venäjän vastaiskuideologiaan. Monet ovat lännessä
valmiit ennustamaan, että Ukrainan sota
seuraamuksineen on johtamassa jälleen yhteen sekasorron tilaan.
Läntisen rationalismin näkökulmasta
Putinin vähälle huomiolle jäänyt ”maailmansotajulistus” arvoyleisön edessä pari
vuotta sitten – kuuntelijoiden hurratessa - tuntui käsittämättömältä. Läntinen
media oli täysin ymmällä. Niinpä Putinin puhe vaiettiin hiljaa pelkkänä mahtipontisena
retorisena heittona. Olin yhtä ymmällä kuin muutkin. Sen jälkeen on tapahtunut
asioita, joiden takia Putinin puheelle on annettava jokin sisältö.
::::::::::::::::::::::::::
Miten länsi olisi voinut pelastaa Venäjä-suhteet ajautumasta haaksirikkoon?
Useimmat vastannevat tähän, ettei mitenkään. Kuitenkin Saksa yritti luoda oman
polun kelvollisille tai jopa hyville suhteille. Tästä Saksa on saanut kuulla
vähemmän mairittelevia kommentteja. Otan sen kuitenkin esimerkiksi tähän vaihtoehtoisena
ratkaisuna vastakkainasettelulle. Samalla yritän arvioida pyrkimyksen menestystä.
Kysymys on suuressa kuvassa, ei enempää eikä vähempää kuin voitolle pääsevästä
maailmankatsomuksesta: kumpi pääsee niskan päälle, vallanhimoinen ja
laajenemishaluinen autoritarismi vai liberaalin demokratian mukainen kansanvaltainen
kehitys? Saksalainen totalitarismi oli
saanut rankan opetuksen toisessa maailmansodassa. Nyt se halusi ennaltaehkäistä
sodanuhkaan ja sotaan johtavan kehityksen.
Saksalainen johtoajatus Venäjän
suhteen, ”Wandel durch Handel” muodosti esimerkin monille lännessä.
Nyt jälkeenpäin useampi taho on syyttänyt pyrkimystä kesyttää Venäjä
kaupankäynnin avulla naiiviksi ja hyväuskoiseksi. Venäjän kanta oli ja on kiveen
hakattu: Venäjä ei muutu! Silti besserwissermäinen ”tiesinhän, että näin siinä
käy” -jälkiviisaus ärsyttää: Saksa ei ollut nimittäin mitenkään yksin sen
ajattelun kanssa, että Venäjä sidotaan länteen rauhanomaisilla taloussuhteilla.
Venäjän ”ase” oli ja on energia,
varsinkin öljy ja maakaasu, eikä muuta juuri ollutkaan. Se sopi 1970-luvun
”Neue Ostpolitik”-suuntaukseen ja vahvistui vuosi vuodelta. Berliinin muurin
murtumisen aikoihin Neuvostoliiton osuus Saksan kaasusta oli kolmannes. Mutta ”Wandel”
ei ollut lopulta sitä, mitä odotettiin: kauppa oli liian yksipuolista ja
kukkoina tunkiolla heiluivat oligarkit.
:::::::::::::::::::::::::::::
Hesarin kuukausiliitteessä 12/2022
tarkastellaan Saksan halua ja mahdollisuuksia toimia Euroopan ja erityisesti
Ukrainan auttajana. Toimittaja Teppo Sillantaus perkaa kaikkea sitä, mikä
Saksan ulkopolitiikassa on asetettu kyseenalaiseksi. Pääväite on, että
Saksa ei panosta läheskään täysimääräisesti Ukrainan itsenäisyystaistelun
tukemiseen sodassa Venäjää vastaan.
Saksa on valinnut ”Ruotsin linjan”,
jossa raha ja vauraus ovat kaiken perusta: Onko Saksa siis Ruotsi? Ainakin
voisi sanoa, että maiden välillä vallitsee hyvinvointisukulaisuus ja tämä
yhdistelmä muodostaa antiteesin niille ajatuksille, joilla rakennettiin Venäjä-suhteiden
vihanpito. Mutta kaikki muuttuu. Ruotsikin on luopunut monista ruotsalaisuuden
kiveen hakatuista piirteistä ja on liittymässä mm. Natoon – ja vieläpä Suomen
johdattelemana! Finnjävel! (Ruotsin Nato-kriittinen sosiaalidemokraattinen
ulkoministeri manasi keväällä 2022 ihan oikeasti suomalaisia näiden kiireestä
Natoon). Jotain on murtunut Ruotsissa perustavaa laatua olevalla tavalla. Mutta
mitä tekee Saksa? Luopuuko Saksa turvallisuuspolitiikassa ”saksalaisesta”
pihiydestä, kun se on saanut olla USA:n suojeluksessa eikä halua sodan
osapuoleksi? Nihkeä suhtautuminen asevarusteluun ja aseiden käyttöön ja ylläpitoon
on jatkunut näihin päiviin. Jos sota syttyisi, olisi Saksan valmius korkeintaan
välttävällä tasolla. Miten se täyttäisi Naton velvoitteet? Saksalaisten
panssarivaunujen ja hävittäjien epäkuntoisuus oli kaikille kammottava yllätys. Saksa
laskee puolustuksensa liiaksi Naton varaan ja toisaalta sotaa on ylipäänsä pidetty
mahdottomana. USA:n vaatimus Nato-maiden kahden prosentin osuudesta
bruttokansantuotteesta sentään omaksuttaneen.
Saksa luottaa Natoon, Nato luottaa
Yhdysvaltoihin ja Yhdysvalloissa taistelee kaksi pääsuuntausta: yhteisvastuu
lännen puolustamisesta ja vetäytyminen Yhdysvallat ensin -ajattelun mukaisesti
omalle mantereelle. Mikä on Naton jäsenmaiden avustamiseen perustuvan viidennen
pykälän uskottavuus?
Suomessa oikeustieteen tohtori Martin
Scheinin luotaili Hesarin mielipidesivulla (14.1.2023) Naton jäsenvaltion
sitoutumisen laatua ja määrää (käyttäen esimerkkinä Suomea) kirjoituksessaan
”Naton jäsenyys ei tarkoita sotaan sitoutumista”. Tämä teksti on provosoiva monelle
periaatteelliselle natolaiselle. Kuin heittäsi bensaa tuleen.
Scheinin veti rajaa Naton viidennen pykälän
sitoutumisvelvoitteelle mm. seuraavissa kohdissa:
-velvoite auttaa toista
jäsenmaata: on Suomen itsensä
päätettävissä missä määrin ja mitä apua annetaan.
-Suomen tulisi välttää
tilannetta, jossa siitä auttaessaan
toista jäsenmaata tulee sodan osapuoli.
-Suomen ei tule ottaa alueelleen
toisen jäsenmaan komentovallassa olevia joukkoja.
-Suomella ei ole velvoitetta
hyväksyä ydinaseita alueelleen rauhan tai sodan oloissa.
Scheinin sai vastaansa pari entistä
suurlähettilästä, jotka väittivät, että
Scheininin logiikalla apu esimerkiksi Ukrainalle ei poikkeaisi
nykyisestä riittävästi ja heittivät pohdittavaksi olisiko Suomi tyytyväinen tämän
tasoiseen apuun vastaavassa tilanteessa. He kokivat vesittämisenä rajoitteet,
joita Scheinin asetti avun toimittamiselle.
Entiset suurlähettiläät väittivät,
että Venäjä ei ollut uskaltanut hyökätä yhteenkään jäsenmaahan 70 vuoteen Naton
ansiosta. Miten tähän olisi reagoitava? Itse näen esitetyn perusteen kovin
heiveröisenä.
Ylipäätään Suomessa tarvittaisiin
Scheininin esittämien ajatusten kaltaisia avauksia. Nyt Naton puolesta intoilevat
ovat vallanneet kritiikittömästi keskusteluympäristön.
:::::::::::::::::::::::::::::
Kaasuputkien räjäytykset olivat konkreettinen esimerkki Saksan linjan
haaksirikosta. Silti se vieläkin – kaiken jälkeen - kantaa huonoa omaatuntoa
toisessa maailmansodassa aiheuttamastaan hävityksestä sekä Ukrainalle että
Venäjälle.
Nostan Saksan linjan kaikesta huolimatta
sodan vaihtoehdoksi, vaikka se kärsikin kriisin tässä vaiheessa julkisuuden langettaman
tuomion rohkeuden puutteesta.
Elämme eskaloituvan sodan uhan alla,
siitä ei pääse mihinkään. Puhutaan sodan sumusta: tässä vaiheessa vallitsee läpinäkymätön usva rauhantoiveiden
ja sodan laajentamispyrkimysten välisellä harmaalla vyöhykkeellä. Sergei
Lavrovin mainitsema ja hyljeksimä eurooppalainen arvoyhdistelmä on
epäilemättä haasteiden edessä. Venäjä tarjoaa - epäuskottavasti - omaansa
tilalle.
Sodan lopputulos on hakusessa. Emme
tiedä voimasuhteita ennen kuin niitä koetellaan. Voi paljastua muitakin
savijaloilla seisovia jättiläisiä kuin Venäjä.
Europpakeskeinen historiallinen aikakausi on päättymässä.
VastaaPoistaKultainen miljardi, joka nyt asettaa pakotteita kaikille mahdollisille tahoille, jotka eivät leiki heidän säännöillään on todellakin vain yksi kahdeksasosa ihmiskuntaa.
Venäjä kokee itsensä loukatuksi ja vähekytyksi länsimaiden taholta, siksi se ja koska Hegel omalla filsfiallaan on ollut muovaamassa venäläistä maailmankuvaa, kahden eri suuntauksen kautta.
Vanhahegeliläisyys rantautui Venäjälle 1800 luvulla, kun Venäjän eliitti järkyttyi Ranskan vallankumouksen barbariasta.
Nuorhegeliläisyys saapui viipeellä Venäjälle Marxin ja marxismn muodossa,toki nyt tuo suuntaus on väistynyt,takavasemmalle.
Venäjän 1000-vuotista historiaa ja sen yhteyksiä tähän päivään käsittelen kirjoituksessa "Venäjän ekspansion juurisyyt") muutaman päivän päästä.
VastaaPoista