Seuraavassa pohdin pienellä riskilläkin lähitulevaisuudessa Suomeen tavalla tai toisella liittyviä geopoliittisia haasteita ja ”sormiharjoituksena” arvioita kriisien vaikutuksista Suomeen.
Helsingin Sanomat liputtaa ulko- ja turvallisuuspoliittisen
keskustelun puolesta tulevissa eduskuntavaaleissa, mutta toteaa saman
tien, ettei sitä ole näkyvissä eikä
kuultavissa, koska ylivoimainen enemmistö kansalaisista ja poliitikoista on
sitoutunut nykyiseen linjaan. Erottautumismahdollisuus
pitäisi olla, jos haluaa menestyä turvallisuuspolitiikalla tulevissa vaaleissa.
Meillä näyttää olevan ulko- ja turvallisuuspolitiikassa aina tämä sama ongelma,
tosiasiallinen vaihtoehdottomuus. Sama peli vallitsi YYA-sopimuksen voimassa
ollessa, vaikka moni tänään mutiseekin, ettei oikeasti ollut sopimuksen
kannalla. Mutta aika aikaansa kutakin….
Helsingin Sanomat – näin minusta tuntuu – muodostaa ”painostusrintaman”,
joka pyrkii sotilaallisen
reagointivalmiuden kohottamiseen ja siltä varalta Nato-päätösten
kiirehtimiseen.
Ulkopoliittisen
instituutin johtava tutkija Matti Pesu näyttää kaipaavan Nato-politiikan
painopistepohdintoja, mutta ei tee
aloitetta siihen suuntaan arvellen, ettei se vaalikansaa riittävästi kiinnosta.
Vedet seisovat nyt tässä kohtaa.
Toisaalta
ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kommentointi on herkkä asia eli kysymys kuuluu kuka saa sanoa ja mitä. Sen sai
tuta UPI:n johtaja Mika Aaltola, joka ryhtyi arvioimaan ja itse asiassa
ottamaan kantaa ratifiointijärjestykseen Suomen ja Ruotsin välillä. Jotkut
ulkopoliittista johtoa lähellä olevat tahot ovat arvostelleet tästä Aaltolaa.
Maanpuolustus ei oikein koskaan ole ollut
vaalien agendan kärkipäässä. Turkin häpeämätön peli Nato-sopimuksen ratifioinnin osalta nostattaa savua useimpien
kansalaisten korvista. Keskustelu onkin ottanut tulta, mutta lähinnä
Suomi-Ruotsi -maaottelun hengessä, varsinkin sen jälkeen, kun ulkoministeri
Haavisto lipsautti ennen aikojaan, että Suomessa mahdollisesti halutaan
irtautua moneen kertaan vannotusta rinta rinnan etenemisestä Ruotsin kanssa.
Viimeksi
on keskusteltu siitä pitääkö Suomen viedä Nato-jäsenyyttä käsittelevä laki
kiireellisesti eduskuntaan. Näin on nyt päätetty eli halutaan hoitaa kotimainen
osuus prosessista ”pois tieltä”. Kaikkia mahdollisia viivästyksiä halutaan
torjua jo etukäteen eikä Turkin ja Unkarin ratifiointeja jäädä odottamaan.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Pyrin
seuraavassa tarttumaan härkää sarvista ja nostamaan sellaisia teemoja
esille, joista nyt on julkisuudessa
laistettu.
Kun muut
miettivät Nato-suhdetta, mietityttää minua Venäjä-suhde sekä lyhyellä että pidemmällä
aikajänteellä. Nyt näyttää siltä, että Venäjälle ei jää mitään tilaa
tulevaisuuden kaavailuissa, vaikka oletan, ettei se valtiona katoa mihinkään, ei
naapurina eikä kartalta. Ennemmin tai myöhemmin asiaan palataan. Mutta ehkä
ajatus on juuri se, että palataan sitten, kun on sen aika.
Palaan aluksi
pohdintaan Suomen ja Ruotsin Nato-liittoutumisen haasteista. Suomessa
keskustelu on rajattu äärimmäisen suppeaksi missä tahansa virallisluontoisessa ympäristössä.
Jos ajatellaan, että joku haluaisi kyseenalaistaa liittoutumisen salatut ja
julkiset akanvirrat, voi alkaa valmistautua hyväntahtoiseen eristämiseen
avoimesta keskustelusta. Argumentointi liittoutumattomuuden puolesta on poistettu
agendalta: ”tämähän on käytännössä päätetty jo keväällä 2022”.
Kun Suomen
halutaan etenevän yksin Natoon vievällä valtatiellä, jää Ruotsi pähkäilemään menettelytapojen
sivupolkuja. Turkki on vain yksi taho,
tosin tärkeä sellainen, joka voi kyseenalaistaa Ruotsin Natoon menemisen. Itse
olen ajatellut, että pahimmassa tapauksessa Ruotsi, joka ei avannut portteja Natoon
omasta aloitteestaan, vaan Suomen aiheuttaman paineen vaikutuksesta, voi
vieläkin tehdä oharit ja jättäytyä pois liittoutumisen konkretiasta. No, näinhän
se ei suurella varmuudella tee, vaan näkee Natoon liittymisen välttämättömänä.
Historiasta
löytyy episodi, miten voisi käydä, jos Suomen ja Ruotsin yhteistyöpyrkimys
ajaisi karille. Heinäkuussa 1938 Suomi ja Ruotsi olivat saaneet valmiiksi Ahvenanmaan
yhteisen puolustussuunnitelman, josta Ruotsin
hallitus kuitenkin ilmoitti vuotta myöhemmin luopuvansa Neuvostoliiton kielteisen
asenteen, itse asiassa ärähtämisen takia.
Neuvostoliiton
hyökättyä Suomeen Ruotsi kieltäytyi lähettämästä apujoukkoja edes Ahvenanmaalle.
Myöhemmin Ruotsi toki avusti Suomea monilla tavoilla. Nyt elämme aivan
toisenlaisia aikoja ja puolustuskyvyt ovat rakentuneet eri pohjalle.
Mutta olemmeko
vieläkään oikeassa seurassa? Tämä ajatus ei ole jättänyt minua. Natoon vai ei -väittelyssä Naton kannattajien iskulause oli ”Natossa olemme
ansaitsemassamme yksiselitteisessä läntisessä seurassa”. Viime aikoina tällaisia
lausahduksia on kuulunut yhä harvemmin. Turkin ja Unkarin seurassa ei juuri kannata
ylpeillä länsimaisilla arvoilla. Tahtoen tai tahtomattaan ne ovat Venäjän
asialla.
Huolestuttavaa
meneillään olevassa kehityksessä - niin
kuin sen nyt näen - on, että jonkinasteinen ”militarismin henki” on tarttunut
Suomeen. Asioita aletaan nähdä yksipuolisesti vastakkainasettelun ja
asevarustelun pohjalta ja tässä tarkoitan asevarustelulla tilannetta, jossa
naapuri tulkitsee käyttäytymisemme tarkoitushakuisesti uhkaavaksi haluttiin
sitä tai ei. Samalla naapuri saa tarpeettomasti uusia sytykkeitä sinänsä epäuskottavalle
propagandalleen.
Natosta ja
viidennestä artiklasta on tullut taikakalu, joka suojelee meitä kaikelta
pahalta aivan liian optimistisesti. Tosiasiassa Suomen oma puolustuskyky on
ratkaiseva. Nato täydentää sitä sikäli,
kun eri Nato-maiden kansalliset päätöksentekoelimet antavat suostumuksen
joukko-osastojen lähettämiseen tai muuhun apuun. Natolla ei ole omaa armeijaa. Naton
asevoimien teho riippuu eri aselajien kansallisten harjoitusten tehokkuudesta
ja eri maiden joukko-osastojen ja aselajien yhteisharjoitusten tehosta. Tämän
kaiken ehtona on yksimielisyyden saavuttaminen 30 jäsenmaan kesken.
Oliko
Natoon sitoutuminen aivan välttämätöntä? Useimmat vastaavat, että kyllä oli ja
Vladimir Putin saa kantaa siitä suurimman vastuun aggressiivisen hyökkäyssotansa
takia. Kun Vladimir Putin ja Sergei Lavrov kysyivät kumpikin Suomelta - Natoon
liittymisen käytännössä ratkettua viime keväänä - että ”miksi liitytte Natoon?
Teitä ei olisi uhannut mikään”, olivat huomautukset todennäköisesti rehellisiä (!)
- ehkä ainoan kerran Ukrainan sodan kestäessä. Ymmärrän toki, jos Putinin ja
Lavrovin mielipiteet niputetaan samaan valehtelun mereen kuin muutkin nykytilaa
koskevat lausunnot.
Entä jos
Putin onnistuu lopulta - kasvoja menettämättä - Ukrainan sodan laajoissa ja
laajenevissa tavoitteissa, mikä kohtalo odottaa Suomea ja muita maita? Uskon, että – parhaassakin tapauksessa - seuraa
painostusta kovimman kautta ja päädytään/joudutaan jonkinasteiseen
yhteistyösopimukseen, ”Suomen linjaan”, jonka turvin elämää jatketaan
eteenpäin.
Mutta
nythän on lännessä päätetty, että Ukraina ei häviä ja huonoimmillaankin
päädytään tasapeliin!
Mikä on
Suomen pitkän aikavälin selviytymisstrategia tästä
eteenpäin? Sille voitaisiin määrittää ”rajat”. Lähden tässä siitä, että Venäjä säilyy,
samoin länsiliittoutuneet, kymmenien vuosien tarkastelujaksolla. Kulloinkin vallitseva
olosuhteiden määrittämä vapauden aste rajaa Suomen liikkumatilan. Asema
vaihtelee, mutta toiseen reunaan jää
riippuvuus Venäjästä ja sopimusjärjestelyt riippuvuuden määrittämiseksi. Toisessa
reunassa - kokonaisvaltaisen länteen
integroitumisen seurauksena - taloudellinen riippuvuus länteen kasvaa ja
poliittis-ideologinen sitoutuminen lännen tavoitteisiin Euroopan liittovaltion tai
sitä lähellä olevan rakenteen kautta vahvistuu.
Molemmissa
tapauksissa itsenäisyys perinteisessä mielessä haurastuu tai jopa menetetään.
En ehkä suhtautuisi noin suurella luottamuksella herrojen Putin ja Lavrov lausahduksiin. Toisaalta, Putin totesi joidenkin Kultarantakeskustelujen tiedotustilaisuudessa, kysyttäessä Venäjän mahdollisista aikeista Suomen osalta jotenkin niin (muistinvaraisesti), että miksi ihmeessä Venäjä tänne hyökkäisi, ystävällismieliseen naapurimaahan. Sanoipa hän niinkin, että ei ollenkaan epäile Natomaiden valmiutta käydä sotaa Venäjää vastaan, viimeiseen suomalaiseen asti. Siinä kyllä miettimistä tässä tilanteessa.
VastaaPoista