Onko demokratia maailman huonoin valtiojärjestys?
Demokratian haasteet tänä päivänä:
Tuntuuko siltä, että demokratia on yhtä kuin poliitikkojen riitelyn
vaatima tila? Viime aikoina demokratia on asetettu yhä useammin kyseenalaiseksi
jopa demokratian vahvimmissa linnakkeissa. Ajatellaan vaikka Yhdysvaltain
kongressitalon valtausta, joka oli kuin
tyrmäysisku suoraan kansanvallan arvokkaimpaan osaan, sen lakia säätäviin
aivoihin. Oireita saman typpisestä demokratian alennusmyynnistä on nähtävissä
muuallakin.
Latinalaisesta Amerikasta saamme jatkuvasti kuulla demokraattiseen
järjestelmään kohdistuvista laittomuuksista. On käynyt niin – ja niin on käynyt
jatkuvasti – että uudet vallanpitäjät ovat heittäneet vaalien jälkeen vanhat
tyrmään (elleivät sitten ole surmanneet) ja vähän ajan päästä uusien vaalien
jälkeen tapahtuu sama toisinpäin. Kysymys on siitä, että valmius demokratiaan
ei ole kunnossa.
Heterogeeninen kansa jakautuu niin moniin eripuraisiin ryhmiin,
ettei pysyvää demokratian tarvitsemaa vakautta pystytä saavuttamaan. Suurimpia esteitä
demokratian toteutumiselle on taloudellinen eriarvoisuus, jonka seurauksena suuri
osa kansalaisista ei näe oikeudenmukaisuuden toteutuvan.
Oman edun tavoittelu, etujen ristiriita sekä jatkuva kompromissiton
riitely tyypillisesti lisäävät demokratian toteuttamisen vaikeuskerrointa.
Oma lukunsa ovat liberaalista demokratiasta käytännössä luopuneet
valtiot, jotka katsovat asioiden etenevän sujuvammin autoritaarisessa
poliittisessa ympäristössä. Esimerkiksi Venäjä on julistanut kilpailun venäläisen
autoritaarisen maailmanjärjestyksen ja läntisen liberaalin demokratian mukaisen
maailmanjärjestyksen välille.
Demokratiaa voisi määrittää näinkin:
Demokratia tarkoittaa kansanvaltaan perustuvaa valtiojärjestystä.
Demokratian muotoja ovat edustuksellinen, suora ja osallistuva demokratia.
Demokratia voi perustua yksinkertaiseen
tai määräenemmistöön.
Demokratia on perusteltua siinä vaiheessa, kun valtion perustuslaki
hyväksytään kaikkien keskeisten poliittisten voimien yhteisenä
tahdonilmauksena.
Autoritarialla on valmius muuttua demokratiaksi siinä vaiheessa, kun
löytyy ensimmäinen vähemmistöön jäänyt johtava poliitikko, joka hävitessään
vaalit myöntää vilpittömästi vaalitappion.
Pääsääntöisesti demokratia toteutuu olosuhteissa, joissa enemmistö(koalitio)
voi vaalien tuloksena halutessaan päästä
valtaan ja vähemmistö(koalitio) hyväksyy oppositioon jäämisen samojen vaalien
tuloksena. Vähemmistöhallitus voidaan muodostaa, milloin minkään enemmistön muodostavat puolueet eivät pääse yhteisymmärrykseen
hallituksen muodostamisesta.
Demokratian pysyvyyden keskeisenä kriteerinä on yhteiskuntarauhan
säilyminen tilanteessa, jossa vallan tavoittelijoita on paljon, ja valtaan pyrkijät joutuvat odottamaan niin
kauan, että saavat vaaleissa kannatuksen, joka yksin tai yhdessä muiden kanssa mahdollistaa rauhanomaisen valtaan pääsyn.
Demokratia voi kestää vain sellaisissa olosuhteissa, jossa yhteiskunta
on hyvin järjestäytynyt ja kansan sivistystasoa
on koeteltu riittävän monta kertaa demokraattisessa prosessissa.
::::::::::::::::::::::::::::
Seuraavassa esitettävä tarkempi erittely demokratian olemuksesta
perustuu osin fil. tri Tero Tulenheimon artikkeliin ”Ongelmallinen demokratia” Kanava-lehdessä
1/2020 (olen itse käsitellyt aihetta mm. blogi-kirjoituksissa ”Demokratian
kritiikki ja itsepuolustus” 14.2.2020 sekä ”Demokratian loppu” 13.6.2014).
Demokratia voi toteutua, milloin kansanvallan ”peruspiirteet” ovat
lähtökohdiltaan haasteen kestävässä kunnossa. Demokratian keskeinen peruspiirre on oikeudenmukaisuuden
odotus. Demokratiaa kannatetaan sen vuoksi, että se tarjoaa kullekin yksilölle
”vähäisen mutta yhtäläisen” tilaisuuden ”oman tilanteensa parantamiseen
poliittisen vaikuttamisen kautta”. Jännite vallitsee kahden asian välillä:
kansalaisten on uskottava vaikutusmahdollisuuksiinsa, mutta toisaalta
demokratia ei toimi ilman kompromisseja.
Arvioidessaan päätöksentekomenetelmän seurausten
suhdetta kansalaisten oikeudenmukaisuusodotuksiin Tulenheimo puhuu demokratian
perusresursseista. Niiksi hän määrittää mm. seuraavat: äänioikeus, sananvapaus,
vapaus valita asuinpaikka, vapaus valita työpaikka useampien vaihtoehtojen
joukosta. terveydenhuolto, yhteiskunnan tukema koulutus ja jokin tulojen
minimitaso. Näistä on helppoa olla yhtä mieltä.
Ristiriita syntyy usein, kun kansalaiset vaativat
lakkaamatta uusia palveluja tai toimenpiteitä (esim. veronkevennysvaatimukset),
jotka saattavat vaikeuttaa perusresurssien turvaamista. Demokratiassa syntyy
usein tilanteita, joissa sekä vaaditaan lisää resursseja että halutaan samaan
aikaan säästää. Tulenheimo mainitsee tämän ristiriidan kansalaisten
turhautumisen lähteenä. Demokratialta puuttuu kyky säädellä itse itseään. Ainoa
tie eteenpäin on tasapainottelu erilaisten vaikuttavien voimien välillä.
Käsitän niin, että Tulenheimon mukaan demokratiaa uhkaa asioiden hajoaminen
käsiin, kun suuri kokoava voima puuttuu.
Demokratiaa uhkaa vaara, että
kansalaiset menettävät kiinnostuksensa poliittista järjestelmää kohtaan, koska
kokevat, etteivät saa riittävästi vastakaikua tahtotilalleen. Seurauksena voi
olla yhteiskunnan syyttely kaltoinkohtelusta ja mahdollinen yhteiskuntarauhan
rikkoutuminen.
Demokratiassa huonoksi
valtionhoidoksi leimataan usein lyhytnäköisesti se, mikä ei tyydytä
vaatimuksia. Päätöksentekijöitä pääsääntöisesti syyllistetään tästä. Vaaditaan
oman eturyhmän mukaisia päätöksiä tai sitten ”kaikkea hyvää kaikille”.
Tulenheimo mainitsee vielä äärimmäisenä keinona anarkismin, jossa ei edes
odoteta toiveiden toteutumista.
Mistä demokratialle tärkeä
dynamiikka syntyy? Demokratia yrittää säilyttää kansanvallan, mutta järkeistää
sitä edustuksellisen järjestelmän kautta. Yksittäiset edunvalvontaesitykset
vesittyvät kompromissien kautta. Yleensä kaikki joutuvat tyytymään vähempään,
kuin mitä alun perin halusivat.
Demokratian vahvuus on siinä, että
sen dynamiikka synnyttää vapaasti järjestelmän sisäistä kritiikkiä, joka
mahdollistaa muutokset, pienet tosin, mutta kuitenkin.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Demokratiasta sanottua sitaatein:
”Demokratia on maailman huonoin valtiomuoto − mikäli sulkee pois
kaikki muut valtiomuodot.” Winston Churchill
”Demokratia on korkeatasoisin hallitusmuoto, sillä se
perustuu ihmisen kunnioitukselle järkevänä olentona.” John F. Kennedy
”Yksi demokraattisen yhteiselon edellytyksistä on sen
ymmärtäminen, ettei ihminen ole yksin oikeassa.” Alf Ahlberg.
”Demokratia voi olla olemassa vain siinä määrin kuin maan asukkaat
nauttivat kansalais- ja poliittisia vapauksia.” Martin Kriele
”Epäily auktoriteettien edessä on demokratian suola.” Paul
Henningsen.
Mitkä seikat – kootusti – voisivat auttaa demokratiaa?
1) Yleissivistävän opetuksen pohjaa on laajennettava:
systemaattinen ”demokratiakoulutus”.
2) On pystyttävä taistelemaan tieteellisen tiedon
puolesta.
3) Talouden kasvua on saatava aikaan: talouden kasvu
on demokratian kasvua, mutta samalla on
oltava malttia vaurastua.
4) Kansainvälisten suuryritysten demokratiaa
kaventavaa valtaa on kahlehdittava.
5) On hyväksyttävä ajatus, että demokratia ei ole
läheskään täydellinen ratkaisu kansanvallan ongelmiin. Kuitenkin taistelun sen
puolesta on jatkuttava.
6) Osallistumisen kanavia on monipuolistettava
(suoran demokratian tarjoamat vaihtoehdot).
7) On pohdittava uudelleen meritokratian,
poliittisen päätöksenteon ja kansanvallan keskinäisiä suhteita, kuitenkin niin,
että demokratia pysyy johtotähtenä.
8) On huolehdittava, että arvovapaa poliittinen
keskustelu on kaiken demokraattisen uudistustyön edellytys.
9) Demokratian pahin vihollinen on korruptoitunut
päätöksentekoympäristö: se avaa mahdollisuuden autoritaarisille vaihtoehdoille.
10) Demokratia on mitä suurimmassa määrin tulon- ja
varallisuudenjakokysymys. On vältettävä tilannetta, jossa valta siirtyy vähitellen varakkaimmille
esim. vaalirahoituksen kautta.
PS
Pyysin myös tekoälyohjelma Chat GPT:ltä ”lausuntoa” aiheestani
”Demokratian haasteet tänä päivänä”(tämän kirjoituksen ensimmäinen kappale).
Oheistan seuraavassa vastauksen:
- Yhteiskunnallisten ristiriitojen ja polarisaation
kasvu
- Väärät uutiset ja propaganda
- Äänestäjien apatia ja poliittisen osallistumisen
väheneminen
- Taloudellisten eriarvoistumistrendien vaikutukset
yhteiskunnan tasapainoon
- Globalisaation ja teknologian aiheuttamat
muutokset järjestelmässä
- Valtion ja yksilöiden valtasuhteiden uudelleen
määrittely.
Vastauksen ”henki” vastaa hyvin omia ajatuksiani, jopa niin
pitkälle, että olisin voinut pyytää jo etukäteen – siis ennen omaa
kirjoitustani – Chat GPT:n vastausehdotuksen, jota olisin sitten käyttänyt ”tukiälynä”.
Chat GPT painottaa minua enemmän globalisaation ja teknologian
aiheuttamia muutoksia sekä väärien uutisten ja propagandan merkitystä
demokratian haasteena.
Vaikutelmaksi kirjoituksesta jää, että kasa huolellisesti muotoiltuja korulauseita. Mainitsematta jää esimerkiksi ainakin suomalaisen demokratian suurin ongelma: asioiden päättäminen parlamentissa puoluekurin avulla ja perusteella. Tässä "demokratiassa" asioista päättävät siis puoluetoimistojen politrukit, eivätkä kansan valitsemat edustajat. Puoluekuri tekee hallituksen toimiin kohdistuvista välikysymyksistä aina yhtä tympeän ja vastenmielisen näytelmän. Toinen ongelmakenttä on se, että ei täällä kansalaisten selvänkään enemmistön kanta ratkaise sitä, päätetäänkö asiasta jotain ja miten. Esimerkkinä vaikkapa tuo ikuisuuskysymys pakkoruotsista. Mikä sitten on se voima, mikä saa edustajat päättämään valitsijoidensa tahdon vastaisesti? Vanhastaan on todettu, että seuraa rahaa!
VastaaPoistaPuoluekuriko suurin ongelma? Puoluekurin sivuuttamisen jälkeenkin jäljelle jää yhteisesti sopiminen enemmistöjen avulla, jos päätöksenteon halutaan toimivan. Meni kymmeniä vuosia aikaa, että päästiin eroon vuoden kestävistä hallituksista. Selvä demokratian vakauden tuoja ovat olleet vaalikauden kestävät hallitukset, vaikka välillä pitääkin tehdä kivuliaita päätöksiä. Sen edellytyksenä ovat olleet hallituskoalitiot, jotka noudattavat hallitusohjelmaa. Neljän vuoden välein kansalla on mahdollisuus äänestää uudet päättäjät remmiin. Pitkäjänteisen päätöksenteon ehtona ovat kohtuullisesti pitävät periaatteet (ml. äänestyskäyttäytyminen). En usko jatkuviin hetkellisiin enemmistöihin perustuvaan päätöksentekoon.
VastaaPoista