Michita varoo ottamasta kantaa ydinaseiden sijoittamiseen
Suomen alueelle, mutta kaikesta päätellen juuri se vaihtoehto houkuttaa. Kun
suomalaisten suuri enemmistö oli vielä Natoon liittymistä vastaan, todettiin
varoituksen sanana, että Naton jäsenenä Suomi muodostaa lännen etulinjan tai eteen vedetyn tukikohdan ja on siten väistämättä
syttyvän ydinsodan osapuoli. Nyt Michita ennustaa samaa Naton jäsenenä. Mutta
tällaista tämä peli on nyt, kun olemme Nato-Suomessa. Annetaan kuva verhotusti,
ettei ole mitään vaaraa, kun Yhdysvaltain ydinaseet tarjoavat suojan.
Tarkoitus ei ole edetä tämän pidemmille uhkien esittämisen tiellä.
Kysymys on tässä vaiheessa maailmanlaajuisen jännityksen kiristymisestä, jossa
yhteydessä Suomi on konfliktin tai kriisin potentiaalinen osapuoli valitsemansa linjan takia.
Samaan aikaan meille näytetään Suomessa kuvattuja kotivideoita, joissa nuori tai keski-ikäinen Vladimir
Putin kuluttaa aikaansa leppoisasti kavereidensa kanssa pelaten pöytätennistä ikään
kuin viholliskuvat olisivat loitonneet johonkin taivaanrannan taakse näkymättömiin.
Tuohon aikaan 1990-luvulla olikin niin, että Venäjä pyrki asettumaan demokraattisesti
johdettujen kansojen yhteyteen yhtenä sen toimivana osana.
Vielä 2000-luvun alussa Venäjä oli valmis kompromisseihin tulkintani
mukaan, mutta vähitellen toivo hiipui. Olisivatko lännen toimet Ukrainan
suhteen olleet yhtä selkeästi Ukrainan demokraattisia voimia tukevia, jos olisi
tiedetty vuoden 2007-2008 tienoilla, mikä on lopputulos?
Sitten Putin itse hännystelijöineen tai hänen pahat henkensä
saivat uskomaan, että Venäjä oli uhattuna lännen taholta. Sitähän todisti Naton
eteneminen Venäjän rajoille kaikista päinvastaisista vakuutteluista huolimatta.
Venäjä katsoi, että sitä uhattiin. Edelleen pahat henget rakensivat maailmanjärjestystä,
jossa Venäjällä on johtava asema. Mutta siihen päästäisiin vasta valtavien
uhrausten jälkeen.
Miksi Putin omaksui nämä kannat? Siksi, että hänen suuri valtakuntansa
oli kärsinyt koko 1900-luvun suurimman geopoliittisen katastrofin menettäessään
”alusmaansa” ja puskurinsa Itä-Euroopan
kansandemokratioiden vapautuessa ja Neuvostoliiton osavaltioiden
itsenäistyessä. Jonkun täytyi herättää kansakunta ydintalven horroksesta ja jonkun
oli ruvettava etsimään keinoja, jolla tappiot käännetään toistuviksi voitoiksi.
Putin ei halua olla se valtionpäämies Venäjällä, jonka jälkimainetta pilkataan
Venäjän suurvalta-aseman menettämisestä.
Erikseen ovat sitten ne tahot, jotka hakevat syitä Venäjän
laajenemispyrkimyksille myyttisestä ja mystifioidusta historiasta ja muinaisista
uskonnollisista selityksistä.
Viime aikoina on lännessä keskusteltu siitä, onko Naton kyky
puolustaa itseään ja muita jäsenvaltioita niin korkealla tasolla kuin on
annettu aiemmin ymmärtää. Kysymys on paljolti siitä, miten Ukrainan sodan arvioidaan
päättyvän. Monet tosin näkevät Ukrainan sodan jatkuvan ennakoimattoman ja
ennustamattoman ajanjakson.
Venäjän tarkkoja suunnitelmia ei tiedetä. Putin itse
määrittää Venäjän olevan ”rajaton”, eli että venäjä hyökkää mihin ilmansuuntaan
tahansa ja puolustaa aluettaan mistä ilmansuunnasta tahansa tulevaa hyökkäystä
vastaan. Onko tällainen hokema propagandaa vai sisältääkö se sisällään kestävän
strategian, sitä arvuutellaan.
Oma lukunsa on Naton sisäisen päätöksenteon horjuvuus esimerkiksi
Ukrainan kysymyksessä, mutta muutenkin. Unkari ja Puola ja nyt viimeksi Slovakia ovat asettaneet
ehtoja avustusten jatkumiselle tai kokonaan torjuneet avustamisen jatkamisen.
Vielä pahaenteisempää on Yhdysvaltojen kannan muuttumismahdollisuus, jos republikaanit
(ja Donald Trump) voittavat presidentinvaalit. Nato on rakennettu siten, että päätöksenteon
tulee olla yksimielinen. Avustustoiminnan laatu taas voi olla mitä tahansa
aseista huopiin saakka. Joka tapauksessa Natoon kuuluvat kansallisvaltiot itse päättävät
osallistumisesta Naton projekteihin.
Mitä tulee Suomeen, niin meillä tuntuu olevan monissa
piireissä horjumaton luottamus Yhdysvaltain apuun viime kädessä. Tätä ajatusta
tukee erillisen yhteistyösopimuksen (DCA) laatiminen Yhdysvaltain kanssa,
vaikka meillä on jo Nato-sopimus. Sopimus on poikkeuksellinen. Suomi sallisi toisen valtion joukkojen
läsnäolon maassa tavanomaisia sotaharjoituksia pitkäkestoisemmin. Näissä
piireissä on luultavasti kannatusta ajatuksille tuoda Naton sotilastukikohtia tai
ydinaseita Suomeen ja osallistumisesta
Viron ilmatilanvalvontaan Ämarin tukikohdasta käsin. Virossa ei tunnuta oltavan läheskään
yhtä innokkaita Suomen aktiiviseen osallistumiseen Viron ilmavalvontaan Virosta
käsin kuin suomalaiset intoilijat haluaisivat. Viro luultavasti haluaa taktisista
syistä tukeutua ilmavalvonnassaan keskisen ja itäisen Euroopan maiden
hävittäjiin. Onneksi presidenttiehdokkaissa on tarpeellista varovaisuutta ilmavalvontapyrkimysten
varalle. Ydinaseet ovat siis Naton pelote tai pikemminkin USA:n, Britannian ja
Ranskan pelote, sillä Natolla ei ole omia ydinaseita.
Viime vuosikymmenien kehitys on johtanut ns. harmaan vyöhykkeen kutistumisen. Se tarkoittaa, että valtio on suurvaltablokkien
ulkopuolella, ”harmaalla” vyöhykkeellä. Harmaalla vyöhykkeellä on huonohko kaiku, sillä
nykykehitys on johtanut siihen, että
paine valita puolensa on kasvanut. On vahinko, että neutraliteetti tulkitaan
kantaaottamattomuudeksi ja puolueettomuus moraalittomaksi (John Foster Dulles).
Myös Suomi pyrittiin leimamaan 2000-luvulla liittoutumattomana maana harmaalle
vyöhykkeelle kuuluvaksi. Nyt tämä kelpo vaihtoehto on kuollut ja kuopattu.
Sitten on tarkasteltava vielä asioita puolustusteollisuuden
ja niiden kustannusten näkökulmasta. Nyt ajattelu on sellainen, että
puolustusmenot ovat säästöjen ulkopuolella. Ne saavat jatkaa kasvuaan, koska
kysymys on maanpuolustuksesta. Kun Yhdysvallat uhkaa mahdollisesti
vetäytymisellä Euroopasta, pyrkii Eurooppa resursseja lisäämällä paikkaamaan
USA:n jättämän aukon. Lisäksi Naton sisäisen rintaman haurastuminen luo uusia
haasteita. Menoja siis kasvatetaan aivan varmasti…
Vielä on ainakin yksi merkittävä näkökulma käsittelemättä:
Venäjä pyrkii luomaan globaalin USA:n vastaisen rintaman, johon se kokoaa Yhdysvaltoihin kriittisesti asennoituvia valtioita mukaan, kuten
BRICS-maat, mutta myös muita maita.
Tuntuu siltä, että arpa on heitetty ja Suomi luovuttanut
kohtalonsa muiden maiden käyttöön. Ja luokan kiltein oppilas on mukana tässä
sotapelissä.
Kiitos erinomaisesta blogista. Kun nyt perustellaan ratkaisuja sillä, että Venäjä on sellainen ja sellainen, niin kaiketi esim. presidentit Paasikivi, Kekkonen ja Koivisto tämän yhtä hyvin tiesivät kuin mekin (Koivistohan kirjoitti hyvän kirjankin). Mahdollisesti lähivuosina maailmanjärjestys muuttuu ainakin jonkin verran, emmekä tiedä tulosta, mutta kuten sanot, olemme tässä varsin varhaisessa vaiheessa jo sitoneet pelivaraamme. Mielelläni katselen muitakin kirjoituksiasi.
VastaaPoistaKiitos rohkaisevasta palautteesta! Pari tuhatta näitä on tullut väsättyä. Koiviston kirja - jonka olen lukenut - on nyt uudelleen esillä 2000-luvun alun jälkeen.
VastaaPoista