”Spede” on Aleksi Delikourasin elokuva elokuvan tekemisen (ja
varsinkin komedian tai farssin tekemisen) vaikeudesta. Keskushenkilö on kaikkien
tuntema Pertti Pasanen eli Spede, joka harjoitti koomikon vaativaa työtä 1950-luvulta
lähtien, aluksi radiossa ja sitten TV:ssä. Mukana elokuvassa ovat tietenkin
myös Vesku, Simo, Marjatta, Ere Kokkonen ja Jukka Virtanen. Spedeä näyttelee
Riku Nieminen ja selviytyy kohtalaisen hyvin vaativasta roolista, jonka esikuvasta
melkein kaikilla suomalaisilla on jokin käsitys.
Speden henkilöhahmon kuvaamisen haaste on siinä, ettei ole yhtä
Spedeä vaan monta. On tuottaja Spede, ohjaaja Spede, näyttelijä Spede ja taiteilija
Spede, elokuvien rahoittaja Spede, rahamies ja rahanahne Spede, naistenmies ja avioliiton
rikkoja Spede, keksijä Spede, työnarkomaani Spede, kriitikoita vastaan taisteleva
Spede, omia turhaumiaan väkivaltaisesti ulkopuolisiin purkava Spede, suuria instituutioita
(esim. Yle) vastaan taisteleva Spede ja kunnianhimoisempia kollegoja vastaan kamppaileva
Spede, vain muutaman mainitakseni.
Elokuvassa Speden elämä pyritään ”siivuttamaan” eri
tehtäviin ja se on todella haastava tehtävä. Tämä johtaa siihen, että kukin edellä
luetelluista ambitioiden kohteista ohenee aivan silmissä.
Aivan klassisia ovat Speden taistelut julkisia
apurahakoneistoja vastaan, joista Spedelle useimmiten jäi luu käteen. Spede
taisteli samalla itsekunnioituksen säilyttämisen puolesta vaihtelevalla
menestyksellä. Hänen omintakeinen taiteellisuutensa jäi paitsi arvostuksesta, jonka se
objektiivisestikin arvioiden olisi ansainnut.
Minkä Spede valitsi elämäntehtäväkseen useista
vaihtoehdoista? Sanoisin suorasukaisesti, että hauskana olemisen ja sen avulla
rahan tekemisen. Koomikon luonnetta on vaikea määrittää, sillä koomikko saattaa
”kotioloissa” olla varsin sulkeutunut ja vakava, ehkä tuskainenkin. Henkilöä
arvioitaessa voi siis kohdattaessa tulla vastaan odotuksiin nähden poikkeavia piirteitä.
Elokuvassa Speden synkkää puolta – verbaalista ja fyysistä väkivaltaisuutta – vain
ohuesti sivutaan. Speden pinna lienee ollut hyvin usein kireällä, jopa katkeamispisteessä
riittämättömyyden tunteiden kalvaessa mieltä.
Häntä piinasi hauskan miehen maine. Piti esittää koko ajan
jotain muuta kuin sisimmässään oli. ”Kaikkihan Speden tuntevat” -iskulause
sisältää suuren väärinymmärryksen. Viihdyttäjä-juontaja Heikki Hietamies taisi
kerran sanoa, ettei hän ole koskaan tavannut niin tosikkomaista miestä kuin Spede
oli.
Spede sisimmässään halusi tehdä hauskoja laatuelokuvia,
mutta siitä tavoitteesta hän ei yksin
pystynyt selviämään. Hän tarvitsi ”kavereita”. Elokuvien tekeminen oli keskinäisriippuvuuden
sanelema työnteon laji. Jos Spede-elokuvassa haluaa nähdä syvällisempiä ihmissuhdemekanismeja,
niin Ere Kokkosen ja Speden ihmissuhde täyttää vaatimuksen. Speden kaksinkamppailu
Ere Kokkosen kanssa liittyy mitä intensiivisimmin elokuvan teon organisointiin
ja päätöksenteon ristiriitoihin, ja tietenkin elokuvan tekemisen taiteellisiin päämääriin.
Se on ainoa osa Spede-elokuvassa, jossa
keskitytään johonkin teemaan pitkäjänteisemmin. Kokkonen pyrkii luomaan taiteen
tekemisen tasolle määreet, joita kiireisen Speden on vaikea omaksua. Käsittääkseni
Kokkonen tavoitteli elokuvamaisempaa otetta ja vähemmän sketsikokoelmaa.
Speden ja Kokkosen kaksinkamppailu on kuvattu
elokuvassa suhteellisen uskottavasti.
Jos elokuvassa esitetty näkemys pitää paikkansa, oli Kokkosen osuus
huomattavasti aiemmin kuvattua intensiivisempi ja vahvempi.
Spede halusi luoda omien sääntöjensä mukaisia elokuvia. Ajattelu
tulee hyvin esille eräässä Jörn Donnerin johtamassa vanhassa keskusteluohjelmassa, jossa mukana ovat
Spede ja Lenita Airisto. Spede julistaa lähes 10-kohtaisen ohjelman elokuvataiteen tukemisen ja tekemisen
koko prosessin kuvaukseksi. En tiedä pystyikö hän saamaan asettamansa tavoitteet
läpi, nimittäin mukana painoi arvioijan subjektiivinen näkemys. Speden ja Yleisradion
suhteet samoin kuin muut yhteydet rahoittajiin
ja palkitsijoihin olivat kauttaaltaan rasitteiset.
Speden yksi etu ja haaste oli, että hän oli onnistuneimmillaan sketsiviihteen tekijä, ja siinä hän oli parhaimmillaan
loistava. Speden vanhoissa elokuvissa saattoi käydä niin, että vitsit loppuivat
puolen tunnin kohdalla, suurin piirtein samassa ajassa, jossa päättyivät TV:n
puolen tunnin pituiset Spede-showt. Speden elokuvien tekeminen vaikutti
kaaosmaiselta, vaikka väitettiin, että käsikirjoitusta noudatettiin
tunnontarkasti.
Työnarkomaanina Spede laiminlöi tärkeitä ihmissuhteita. Hän
ajautui tilapäisiin suhteisiin ja palasi – silloin kun palasi - kotiin huonon
omantunnon saattelemana. Vaimoon suhde rapistui ajan kanssa, mutta raha liene poissulkenut
kokonaan irtautumisen.
Speden ylivoimainen menestyksen sinetti oli elokuvien
katsojamäärät, parhaimmillaan liki miljoona katselijaa/elokuva. Hän todella
osasi luoda elokuvia, jotka vetosivat
Suomen kansaan. Pahaksi onneksi meikäläisen kaltaisiin ihmisiin hänen elokuvansa
tehosivat vain kohtuullisesti. Väitän, että vähemmällä kiireellä jäljestä olisi
tullut vielä parempaa ja mietitympää. Katsojilta Spede sai lyömättömän mandaatin hänen
elokuviensa tasoa arvostelevia tahoja vastaan.
Yksi Spede-elokuvan pinnalle liimatuista lyhyistä teemanpätkistä
oli Edvin Laineen lyhyt piipahdus elokuvassa jonka tarkoituksena lienee ollut
Speden vastaisen liittouman edustajan - siis Laineen - esiinmarssi, jossa hän tuomitsi
viihteen tekemisen elokuvien pohjana perusteellisesti. Tämäkin episodi osoittaa,
miten tiukoille Spede joutui oman elokuvan genreä puolustaessaan.
Elokuvanteon hahmoista eniten toisiaan vastaavina tyyppinä
nähdään Ere Kokkonen ja Vesa-Matti Loiri , jonka ohjaaja antaa käyttää pari
ehkäpä ohjaajan mieltymyksiä vastaavaa kommenttia komedian/farssin tekemisestä.
Spede oli riippuvainen Vesa-Matti Loirista ja hänen henkilöhahmoistaan,
varsinkin Uuno Turhapurosta. Loirin lähtö Turkuun teatterintekijäksi kehittämään
ammattitaitoaan Holmbergin ja Långbackan johdolla oli Spedelle ankara isku
vasten kasvoja. Ilmat pakenivat miehestä ja Spede lysähti kasaan silmissä. Tämä
kohta elävimmin kuvaa näyttämötaiteilija Vesa-Matti Loirin korkeatasoisia
suorituksia Turussa verrattuna Speden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Speden rahat
eivät pystyneet viemään pohjaa Loirin ambitioiden täyttymiseltä Turussa, joka
oli Loirin uran kannalta ainoa oikea ratkaisu hänen irtautumisekseen Speden
otteesta.
::::::::::::::::::::::::
Elokuva Spedestä ei ole ollut menestys. Miksi?
Spede jää Suomen kulttuurihistoriaan viihteen tekemisen
jättiläisenä. Hän oli brändi, josta riitti palanen monille muillekin. Spede
halusi itse johtaa kaikkia työn alla olevien teosten osa-alueita. Hän jopa
halusi omistaa yhteistyökumppaninsa.
Elokuva paitsi pönkittää Speden mainetta, niin myös
esittelee ihmisen nimeltä Pertti Pasanen hyvine ja kelvottomine piirteineen.
Sketsiviihteen taitajana (sekä käsikirjoittajana että
esittäjän ominaisuudessa) Spede nousee omaan luokkaansa.
Ps
Pienenä sivujuonteena tartun Spede-elokuvan hahmojen
tupakointiin. Speden kaverit olivat ketjupolttajia. Tässä mielessä elokuva oli rehellisempi
kuin esimerkiksi aiemmin arvostelemani ”Oppenheimer”, jossa totaalinen
polttamattomuus oli mielestäni ”ohjelmallista”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti