sunnuntai 12. toukokuuta 2024

Vierinkivet eivät sammaloidu

 


 

Tämä on tarina rockyhtyeestä nimeltä The Rolling Stones.

Minua on aina kiinnostanut ilmiöiden juuret: mistä kaikki oikein alkoi ja miksi ilmiöstä tuli vaikuttava. Niinpä tässäkin kirjoituksessa käsittelen nimenomaan Rolling Stones -yhtyeen nousua huipulle. Apuna käytän Petri Lahden tuoretta kirjaa ”Rolling Stones. 60 vuotta Rollareita” (2024). Kirja-arvio tämä ei kuitenkaan ole, sillä muistelen vain nuoruuden Vierinkiviä saman tyyppisesti kuin Lahtikin sen tekee. Itse kirja on vahvaa ja paksua paperia ja teksti sujuvaa ja juohevaa.

Päivitän paria vanhaa kirjoitustani nykynäkemystäni vastaavaksi. Miten näen Rolling Stonesin nyt 60 vuoden jälkeen? Historiasta innostuneena olen suunnannut yhden osan kiinnostuksestani englantilaisen mustan musiikin intoilijoiden (rhythm and) blues-harrastukseen, siihen samaan johon Rollaritkin  -  ja yhtyeen jäsenistä varsinkin Brian Jones - olivat uppoutuneet noina 1960-luvun alun päivinä.

Minulla kohdallani on ollut kysymys myöhemmin tapahtuneesta tutkimusmatkasta sellaiseen musiikkikulttuuriin, joka on kiehtonut minua kansalaisoikeusliikkeen ja mustan musiikin kautta.

Itse kiinnostuin alun perin Stonesista vuonna 1965 yhtyeen noustua juuri huipulle. En kuitenkaan yritä väittää, että olisin löytänyt Rollareiden rhythm and blues -kauden kappaleet jo tuolloin, vaan se tapahtui vasta myöhemmin musiikinhistorian tutkimusretkilläni.     

Monet kirjoittajat osuvat varmaan oikeaan erotellessaan sodanaikaiset 18-vuotiaat 1960-luvun 18-vuotiaista. Välissä on jyrkkä ajatteluero. Sodan käyneet nuoret elivät aivan eri maailmassa kuin sodan tuhoista elpyvän Englannin nuoret. Ankeaa oli sodan jälkeenkin, mutta elpyminen sai ilmenemismuotoja, jotka saattoivat yllättää. Nuoret ottivat rennommin ja omaksuivat samalla uusia, ei niin kurinalaisia käytöstapoja.

Sama voidaan todeta Mick Jaggerin kohdalla henkilötasolla. Miten hyvästä kodista tullut hyväkäytöksinen nuori muuttui nurkissa vetelehtijäksi ja opettajatapaamisen aikana röökiä vetäväksi Teddy Boyksi? Rock and roll -sukupolvelta puuttui vanhempien kunnioitus sillä tasolla kuin sitä odotettiin. Muisteltiin sen sijaan menneitä: sodan aikana pistettiin häiriköt kuriin!

Sain omalta osaltani kosketuksen nuorisomusiikkiin 1960-luvun alussa, vaikka oli turha odottaa paljoa radion olemattomasta pop-tarjonnasta,  puhumattakaan bluesista. Ei Englannistakaan löytynyt Muddy Watersin musiikkia levykaupoista. Hyvä jos myyjä edes tiesi moisesta muusikosta! Niinpä Mick Jagger ja Keith Richards kiertelivät ensin levykauppoja löytääkseen sankarinsa ja seuraavassa vaiheessa kuuntelivat toistensa kotona ja ystävien luona ”uutta” musiikkia.

Köyhän miehen bluesina palveli englantilaisten skiffle-musiikki johtotähtenään Chris Barber. Skiffle-yhtyeiden perustamisesta tuli tauti 1950-luvulla. Hyvin monet rockin kuuluisuudet aloittivat skifflestä.

Entusiastien piirissä blues-konserteista tuli pyhiinvaelluspaikkoja. Näiden kautta uusia innokkaita esiintyjäkandidaatteja alkoi ilmaantua. Yksi näistä oli Mick Jagger. Elettiin vuoden 1962 kevättä ja kesää. Samoihin aikoihin musikaalinen lahjakkuus nimeltä Brian Jones kokeili siipiään esiintyjänä. Keith ja Mick ihailivat multi-instrumentalisti Jonesin kykyjä - syystäkin. Se oli Brian Jones, joka rekrytoi myöhemmät Rolling Stones muusikot yhteiseen bändiin!

Jones myös keksi tulevalle suuryhtyeelle nimen Rolling Stones Muddy Watersin kappaleen mukaan. Kesällä 1962 yhtye alkoi pikku hiljaa muotoutua. Viimeisimpinä kokoonpanoon liittyivät basisti Bill Wyman ja rumpali Charlie Watts. Silloin oli edetty jo vuodenvaihteeseen 1963. Eräänlaisena harmaana eminenssinä blues-muusikkojen taustalla vaikutti Alexis Korner (”Father of British Blues”), jolla oli omat ansionsa Rollareidenkin innostajana ja taustahahmona.

Stones oli alun perin coverbändi, mutta lisäsi toisten kappaleisiin oman tatsin, jolloin ne muuttuivat luontevasti rollaribiiseiksi. Hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa kappaleet ”Route 66” ja Barrett Strongin jykevä ”Money (That´s What I Want)”.

Tuohon aikaan kaikkien piti ottaa huomioon Beatlet, jotka tunkeutuivat listoille juuri noina vuosina 1962-63, hieman ennen Vierinkiviä. Muut yhtyeet kokivat Beatlesin uudet saundit ahdistavan haastaviksi. Rolling Stones oli aina valtakunnallinen ja maailmanlaajuinen kakkosbändi niin kauan kun Beatlesit olivat olemassa. Stonesit olivat toki niin suuri ilmiönä, ettei kakkosena olemisesta ehtinyt muodostua suurempaa ongelmaa. Sitä paitsi puhtaana rockyhtyeenä Stonesit olivat ykkönen.

Rollarit tarvitsivat oman Brian Epsteininsa. Tähän rooliin sopi tuottaja Andrew Oldham. Pitipä bändillä olla oma Pete Bestinsäkin, nimittäin Ian Stewart. Molemmat saivat lähteä hieman ennen suurta läpimurtoa.

Rollarit levyttivät ensikappaleenaan version Chuck Berryn nopearytmisestä ”Come Onista”. Sitten olikin vuorossa ensimmäinen kiertue Englannissa syyskuussa 1963. Se tarjosi opiskelumahdollisuuden läheltä esikuvia: mukana kiertueella oli nimittäin mm. Bo Diddley. Keith Richards on väittänyt, että yhtye soitti tuosta kiertueesta eteenpäin yli tuhannella keikalla vuoteen 1966 mennessä. Se merkitsi siis tien päällä oloa lähes tauotta. Alusta lähtien keikoilla oli levotonta eikä yhtye itse ollut vähiten syyllinen mellakoihin: se suorastaan agitoi niitä.

Beatlesien viimeinen lahja Rollareille oli heidän kakkossinkkunsa ”I Wanna Be Your Man”, joka kipusi listoilla sijalle 12. Jossakin vaiheessa koitti hetki, jolloin coverbiisit eivät enää riittäneet, tarvittiin omaa tuotantoa. Niinhän tekivät kilpailijatkin – siis Lennon-McCartney. Jälleen tehtiin perässä: nyt säveltäjäparivaljakko oli Jagger-Richard (tuolloin vielä ilman s-kirjainta). Tästä muodostuikin ongelma yhtyeen sisälle, sillä bändin perustaja ja lahjakkain muusikko Brian Jones jouduttiin syrjäyttämään sävellystyöstä. Myöhemmän menestyksen kannalta tämä oli kuitenkin välttämätöntä, sillä Jones oli liian paljon bluesiin kallellaan. Ei sille koskaan löytyisi suurta yleisöä.

Sitä paitsi Brian Jones ei ollut muusikonlaadultaan säveltäjä.

Ensimmäinen albumille tiensä löytänyt Jagger-Richard -kappale oli ”Tell Me”, tarttuva iskusävelmä. Menestyssävelmät syntyivät siten, että Richard teki riffin, josta Jagger sitten jatkoi. Sitä mukaa kun Jaggerin ja Richardin sävellystaidot kehittyivät, murtui Brian Jonesin itseluottamus.

Keith Richards on sanonut että ”The Last Time” oli ensimmäinen aidolla tavalla rollareiden oma kappale. Tosin se on hyvin lähellä Staple Singersin kappaletta ”This Maybe The Last Time” – eli gospelia.

Petri Lahti kuvaa Vierinkiviä maanläheisesti -  niin kuin hän sanoo – ”täkäläisestä näkökulmasta”. Syntyy uskottava kuva eräästä rockin legendasta ja sen vaikutuspiiristä. Niin, rockista puheen ollen, eivätkö Rollarit olleet ensimmäisiä puhtaasti rockyhtyeitä, ei siis popyhtyeitä tai rock and roll -yhtyeitä! Rollarit olivat samalla kertaa sekä uusi että vanha.

”Täkäläisittäin ” eräs Stonesien uran kiintopisteistä oli yhtyeen Suomen konsertti Yyterissä juhannuksena 1965. Lahti kertoo yksityiskohtaisesti konsertin järjestämiseen liittyvistä sekoiluvaiheista. Tapahtumat lienee kuvattu tosiasiaperäisinä. Luin aiemmin paljon englantilaisia musiikkilehtiä Melody Makeriä ja New Musical Expressiä. Niiden artikkeleista jäi joskus mieleen, että mitä eksoottisempi paikkakunta maapallolla, sitä vähemmän tarvitsi pysyä totuudessa esim. konserttikuvauksissa. Tosiasia on, että suomalaiset, lehdistö mukaan lukien, vierastivat Stonesin poikia ja suhtautuivat suorastaan kielteisesti konsertin järjestämiseen. No, jatkossa tilanne muuttui.

Lahti kuvaa hyvin suomalaisten hidasta syttymistä uusille ilmiöille. Tämän saivat kokea myös britti-invaasion sanansaattajat. Listoilla brittipop näkyi hitaasti,  mutta vauhtiin päästyään jyräsi kyllä markkinat.

Stonesin poikien maine oli Englannissakin hiukan sottainen aiheesta ja aiheetta. Huumausaineiden hallussapito ja käyttö oli vakavin rikos, mihin he syyllistyivät.

Sitten itse musiikkiin. Nostan yhtyeen tuotannosta esille varhaisvaiheen pääosin mustan musiikin klassikot, joita olen itsekin  paljon kuunnellut. Lähteenä käytän pääosin Petri Lahden kirjaan sisältyvää mainiota discografiaa, joka muodostuu yhtyeen albumeista 60 vuoden ajalta. Samalla se toimii isona palana rockin historiaa:

-Route 66

-Money

-Tell Me

-Come On

-Carol

-Around And Around

-It`s All Over Now

Litttle Red Rooster

-Not Fade Away

-You Better Move On

-If You Need Me

-Time Is On My Side

-Pain In My Heart

-Heart Of Stone

-Cry To Me

Mutta älä unohda näitä: ”Play with Fire”, ”Bright Lights Big City”

Albumeja esitellään lähes 70 sivulla! Niiden julkaisut sijoittuvat aikavälille17.4.1964 - 20.10.2023.

Kuusikymmentäluvun alkupuolella single oli mahtitekijä levymarkkinoilla, ei niinkään LP. Pysyn tässä kirjoituksessa uskollisena alkuperäiselle levyformaattikulttuurille.

Sekä Beatles että Rolling Stones tekivät laajoja kiertueita kautta kaikkien mantereiden. Beatlesin menestys oli selvästi parempi osan yleisöstä pyrkiessä Stonesien kiertueilla ottamaan oman roolin ja mellakoimaan tai ainakin buuaamaan ajoittain.

Aivan kuten Lennon-McCartney, niin myös Jagger-Richard(s) sävelsivät muille artisteille, kuten Marianne Faithfullille  (As Tears Go By)  ja  Chris Farlowille (Out Of Time). Molemmat olivat ykköshittejä Englannissa ja myös Stones julkaisi niistä versiot.

Kiertueilla ja konserteissa tapahtui yhtä ja toista. Ed Sullivan showssa sattui mm. välikohtaus, kun Sullivan vaati muutosta yhden laulun sanoihin. Hittikappaleessa ”Let´s Spend The Night Together” piti kohdan ”spend the night together” kuulua ”spend some time together”. Jagger noudatti kaksinaismoralistista määräystä, mutta muljautti silmiään laulun ao.kohdassa.

:::::::::::::::::

Rolling Stonesin mustan musiikin kautta edustavat ehkä parhaiten vuosien 1962-64 (kts. luettelo edellä) tuotanto ja sitä seuranneen ”kultakauden” 1964-1967 hittejä olivat edellä mainittujen The Last Timen, Satisfactionin ja Let´s Spend The Night Togetherin lisäksi Ruby Tuesday, Painted Black, Lady Jane, 19th Nervous Breakdown ja kuuntelu kuuntelulta paraneva Get Off Of My Cloud.

Toki yhtye teki näiden jälkeenkin jättimäisiä singlehittejä, kuten Jumping Jack Flash, Sympathy For The Devil, Street Fighting Man, Honky Tonk Women, Brown Sugar, Start Me Up…. Yhtyeen albumit nousivat 1970-luvulta lähtien pääosaan singletuotannon hiipuessa.

Rolling Stones on ollut parhaimmillaan yhtyeen pysyessä omissa musiikkikategorioissaan. Heille tuli epäonnistumisia, kun he lähtivät matkimaan esimerkiksi Beatlesia 1960-luvun jälkipuoliskolla.

Rolling Stones on kohdannut urallaan sekä nousuja että laskuja, mutta aina se on toipunut - sekä menestyksistä että menetyksistä. Brian Jones ja Bill Wyman eivät jaksaneet – eri syistä – kovaa rokkibändin elämää ja luovuttivat kumpikin omalla tavallaan.

Stonesin ura on ollut ylisukupolvinen ilmiö monessa suhteessa. Kiertueilla on ollut kaikenikäistä porukkaa todisteena siitä, että Rollareiden musiikki on katoamaton aarre. Alun halveksunnan ja ihailun ristiinkäyminen on vaihtunut arvostukseksi yli kaikkien rajojen.

Rollarit ovat elävä kivettymä.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti