Yhdeksännen osan tunnusilmiö on punk.
Joka puolella syntyi Tee se itse -lehtiä, jotka oli tehty monistuskoneella, ja
levisivät kädestä käteen. Lehdillä oli epäsovinnaisia nimiä, kuten ”Hilse”.
Vanhan rokkarin mielestä tuntui, että asiat lyötiin läskiksi. Oliko kysymys
vastalauseesta liian vakavalle keskustelulle? Oliko aiempi yhteiskunta-analyysi
mennyt yli hilseen? Oliko kysymys kapinasta ilman syytä vai vinosta suhtautumisesta
hyvinvoivien ihmisten teennäisyyteen? Vai kenties jostain aivan muusta? Ehkä vain
oltiin kaikkea vastaan. Minä en tiedä.
Maailman kuuluisin punk-yhtye Sex
Pistols oli tulossa Suomeen, mutta perui vierailunsa. Emme tainneet olla valmiita.
Presidentinvaalit järjestettiin vuonna
1978, äänestysprosentti jäi alhaiseksi. Vaaleissa ei ollut mitään
jännitysmomenttia, Kekkonen dominoi.
Ajan tanssi oli disco. Ehkä sitä
vaikuttavuudessa voitiin verrata twistiin. Nyt vain muotitanssi sai globaaleja
ulottuvuuksia. Ensin se oli vain
uutuustanssi, sitten se muuttui discohuumaksi. Danny: disco vähensi elävän
musiikin tarjontaa, ja kavensi samalla artistien ansaintaa, mutta yleisö sai
mitä halusi. Vuonna 1978 voitiin puhua discobuumista. Levyt menivät myyntitilastojen
kärkeen. Discon suosion yksi salaisuus oli, että tanssijan ei tarvinnut hakea
partneria, hengailtiin vain. Äänitemusiikin menestys perustui 1970-luvulla
paljolti C-kasetin suosioon. Disco merkitsi ulkomaisten artistien suosion
kasvua Suomessa. Disco-parivaljakko Baccara oli ensimmäinen ulkomaalainen artisti,
joka myi LP:tä Suomessa yli 100 00 kappaletta. Sanoituksen viettelevyys ja
vihjailu yhdistettynä pehmeän murteellisella englannin kielellä laulettuun
sävelmään ylitti levymyynnissä kaikki odotukset. Olin silloin armeijassa, ”Yes
Sir……” soi Sotkun jukeboksissa kyllästymisen saakka.
Feministinaiset olivat alun perin
mukana taistolaisissa, mutta se sai torjuvan vastaanoton hyvin maskuliinisessa
taistolaisliikkeessä. Läheltä seuranneena tuntui välillä siltä, että naisten
roolina oli toimia liikkeen miesjäsenten muusina (poliitikon työtä innoittavina
naisina). Sukupuolten tasa-arvo toimi kuitenkin
monien mielestä Suomessa hyvin, ainakin, jos sitä vertasi moniin ulkomaisiin
vastinpareihin.
Radikaali feminismi sai kuitenkin
jalansijaa Suomessa, joka kertoi, että jotain naisten tasa-arvosta puuttui
ainakin kiihkeimpien naisasianaisten mielestä. Keskustelu kiihtyi vuonna 1979.
Naisten tasa-arvo oli monien radikaalien mielestä pelkkä illuusio. Haluttiin
keskustella naisten seksuaalisuudesta ja naisten kulttuurista.
Syntyi feminismin vastaliike. Suomalainen
lehdistö katsoi, että naiset olivat kiittämättömiä ja uppiniskaisia. Naisethan
olivat saaneet paljon sellaista, mikä monilta muilta puuttui, muun muassa
ensimmäisten joukossa äänioikeuden.
Kansan Uutiset lanseerasi käsitteen
feministisika ja heti perään Suomen kuvalehti punahuulisen possuhahmon Muppet
Shown Miss Piggyä mukaillen. Uusfeminismiä kommentoitiin satiirisesti.
Feministeistä pyrittiin luomaan hyvin vastenmielinen kuva.
::::::::::::::::::::::::::::::
Vuonna 1978 Suomessa oli 200 00
työtöntä. Työttömät ja varsinkin työttömät nuoret menivät kadulle. Syntyi
mellakoita: ”ei ole paikkaa mihin mennä”. Nuorisojengien yhteenotoissa syntyi
ihmisuhrikin.
Neuvostosuhteet johtivat suuriin
rakennushankkeisiin, kuten Kostamukseen, olkoonkin, että molemmin puolin oli joustettava
kannattavuudesta. Ihmisiä kuitenkin työllistettiin. Ystävyydellä oli hintansa,
samoin sinisilmäisellä rehellisyydellä, tai sen maineella.
Talvisodan ja jatkosodan syntymisen
syviä vesiä luotaava ”Sodan ja rauhan miehet” -dokumenttisarja esitettiin Suomen
televisiossa Neuvostoliiton suurlähettilään Vladimir Stepanovin vastalauseista
huolimatta vuonna 1979. Olen katsonut sen ainakin viiteen kertaan alusta loppuun
ja aina yllättynyt yksityiskohdista, joita sen kautta paljastuu. Dokumenttisarja
perustuu alkuperäislähteisiin ja oli ja on yksi Ylen ohjelmatoiminnan merkkipaaluja.
Dokumenttisarja on täynnä onnistuneita näyttelijäfiguureja ulkonäköä myöten. Hyvä
Yle!
Suomettumisen historia sivuutetaan
ohimennen Tervon dokumenttisarjassa, ja ehkä niin on oikein, koska perusteellinen
käsittely veisi liian suuren osan dokumentin ohjelma-ajasta, jos olisi haluttu luoda
tarpeeksi monipuolinen kuva kyseisestä ilmiöstä.
Forssan Koijärvi on erään historianvaiheen
virstanpylväs. Lintujärvi miehitettiin vuonna 1979, jotta estettäisiin sen kuivattaminen
ja tuhoutuminen lintujärvenä. Tervo osoittaa, että yksilöiden voima voi
nujertaa päättäjien tahtotilan väkivallattomalla vastarinnalla, jos virkavallan
vastustajat ovat riittävän motivoituneita ja sitkeitä. Koijärvi on
luonnonsuojelun merkkipaalu.
Koijärviliikkeen menetelmät olivat
uusia verrattuna kuusikymmentäluvun toimintatapoihin. Nyt kytkeydyttiin kiinni
kaivinkoneeseen ja estettiin fyysisesti sen kuljettajaa tekemästä työtään.
Videokamerat olivat paikalla ja viranomaisten
käskyt kuultiin kotikatsomossa. Se oli esimerkki suorasta toiminnasta. Ja kaikki
tämä väreissä.
Tuohon aikaan tehtiin aloitteita
uusista tavoista ilmaista itseään, eikä vain aloitteita: ryhdyttiin tuumasta
toimeen. Perustettiin esimerkiksi elävän musiikin yhdistyksiä. Itse toimiminen
oli kaiken a ja o talonvaltauksineen.
Kuka tahansa voi olla mitä tahansa, vaikkapa muusikko. Tässä tultiin punkin
ytimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti