Vaikka nyt kuvittelisimme, että meitä
koskettava sotatila on kaukainen uhka, olisi tärkeää käydä syvällinen
periaatteellinen keskustelu Suomen suvereniteetista (esim. oman alueemme
puolustamisen kaikista keinoista) eikä vain sivuuttaa kysymys itsestään
selvyytenä. Huonoimmassa tapauksessa vallitseva tilanne testataan vasta
tositilanteessa. Askarruttavia kysymyksiä on paljon. Yksi kysymys voisi olla, onko
Yhdysvaltain ja Suomen välinen DCA-sopimus rakennettu sen varaan, mikä USA:n
mahti on ollut (menneisyydessä) vai sen varaan, mitä se on - mahdollisesti
pienenevässä roolissa -tulevaisuudessa? Nämä voivat olla kaksi eri asiaa.
Entä onko
Venäjä muuttumassa siitä Venäjästä, jonka tunnemme (tai luulemme tuntevamme)?
Venäjä on ottanut etäisyyttä Neuvostoliiton aikaan aivan viime vuosiin saakka,
mutta nyt varsinkin ulkomaiset kommentaattorit näkevät Venäjän
”valtionpuolueen”, Yhtenäisen Venäjän, omaksuvan piirteitä NKP:stä ja sen
traditiosta. Putinin viittaukset Neuvostoliiton romahdukseen 1900-luvun
suurimpana geopoliittisena katastrofina vahvistavat hänen haluaan palauttaa
neuvostoimperiumi ainakin joiltakin osin. Kysymys on myös etupiireistä,
joista Putin pyrki pääsemään yhteistyöhön USA:n kanssa. Putin katsoo etupiirien
palauttamisen palvelevan Venäjän etua.
Jos presidentinvaalit
marraskuussa 2024 Yhdysvalloissa johtavat Donald Trumpin menestykseen, on
johtavilla suurvalloilla vastinpari vallassa. Putin ottaa hurjia riskejä
tuhlaamalla inhimillisiä ja materiaalisia voimavaroja Ukrainan sodassa. Trump
taas pyrkii harrastamaan näyttäviä ”diilejä”, joiden teon hän uskoo
hallitsevansa, mutta jotka vaikuttavat suurieleiseltä propagandalta
puolueettoman tarkkailijan näkökulmasta. Kummallakin mainitulla valtionpäämiehellä
on eksoottinen käsitys poliittisen johtajan toiminnan rajoista.
Mihin Venäjä pyrkii konkreettisesti
tulevaisuudessa esimerkiksi Suomen osalta? Sen voisi
kuvitella pyrkivän Suomea koskien supistuvan suvereniteetin malliin.
Tämä voisi ilmetä käytännössä ensin Suomen suvereniteetin häirintänä
(josta on jo näyttöä), sitten loukkaamisena ja lopulta
pyrkimyksenä suvereniteetin rajoittamiseen. Ehkä tässä kohtaa
voitaisiin verrata eräitä aiempia historian tilanteita nykytodellisuuteen.
Esimerkiksi näin:
Boris Jartsevin lähtökohta
neuvotteluissa 1930-luvun lopulla oli, että Suomen puolustus ei ole
itsenäisesti uskottava, vaan tarvitsee tuekseen turvallisuussopimuksen
Neuvostoliiton kanssa. Jartsevin pyrkimyksenä oli
Suomen suvereniteetin rajoittaminen.
Neuvostoliiton sotilasasiamies Andrushkevitsh
pyrki esimiestensä käskystä 1970-luvun alussa myös Suomen suvereniteetin
rajoittamiseen täkynään armeijoiden yhteinen protokolla esikuntayhteistyön
osana. Suomalaiset – aikansa Neuvostoliiton ehdotusta tutkittuaan – hylkäsivät
yhteistyövaihtoehdon. Nythän näyttää siltä, että vastaavaa esikuntayhteistyötä
ruvetaan toteuttamaan Suomen ja USA:n kesken
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Yhdysvaltain
kannalta Suomi on tulevaisuudessa osa lännen globaalia
turvallisuusstrategiaa ja vastaa osasta resurssitarpeita etenkin arktisella
alueella.
Presidentti Niinistö suhtautui
vieroksuen käsitteisiin Nato-Suomi ja Nato-presidentti ja niin minäkin vanhana
Nato-kriitikkona. Entinen Moskovan suurlähettiläs Hannu Himanen on arvostelut presidentti
Niinistöä mielin kielin suhtautumisesta Venäjään tai ainakin siitä, että Niinistö
ei vetänyt tarpeellisia johtopäätöksiä Venäjän aggressiivisista toimista
riittävän ajoissa. Ajattelen myötäsukaisesti presidentin varovaisuusfunktiosta.
Pitää muistaa, että hänet koetaan (ja hän koki itsensä) valtionpäämiehenä viimekätisenä
vastuunkantajana sodasta ja rauhasta. Asema ei ollut kadehdittava. Tässä
suhteessa hänen seuraajansa on ronskeilla kannanotoillaan herättänyt huomiota
mm. Naton kanssa tehtävää esikunta- ja materiaaliyhteistyötä koskien.
Voiko USA rajoittaa Suomen suvereniteettia?
Tuskin Nato-sopimuksen kautta, jonka viidettä artiklaa pidän hampaattomana maiden
välisten yhteistyöpuutteiden takia, silloin kun konflikti laajenee maailmanlaajuiseksi.
Sen sijaan DCA -sopimus sisältää useita potentiaalisesti suvereniteettia rajoittavia
kohtia. Epäilen jopa, että suvereniteetin rajoitukset vaikuttavat joillakin suomalaisilla
tahoilla olevan toivottavia.
Tänä päivänä Venäjä näkee Suomen
vihollisenaan aiemmin vallinneen laajamittaisen suopeuden sijasta. Kielteinen
kuva johtuu pääosin Suomen Natoon liittymisestä. Tilannetta pahentaa
DCA-sopimuksen luonne. Suomesta on tullut Venäjän päättäjien ja heidän myötäjuoksijoidensa
sylkykuppi, jota avoimesti uhataan ja pilkataan retoriikassa. Myös hybridi- ja kybervaikuttaminen ovat potentiaalisesti Venäjän toimenpiteiden kirjossa
mukana. Kohteena on erityisesti Suomen ja Venäjän pitkä raja. Suomessa on
varustauduttu ristiriitoihin, mutta on vaikea sanoa, onko Suomen valmistautuminen
ollut riittävää.
Suomen suvereniteetin säilyminen on
laskettu oman puolustuksen ja länsiyhteistyön varaan.
Voiko historia opettaa, missä kulkevat
Venäjän toimien rajat? Viimeisen sadan vuoden ajalta poimitut kipukohdat, joita
edellä on käyty läpi, keskittyvät Neuvostoliiton/Venäjän luottamuksen
puutteeseen, siis siihen, että Suomi pystyisi puolustamaan rajojaan Venäjän luoteisosan
(Pietari, Murmansk, Jäämeri ) ”puskurina”, joka asema Suomelle sovitettiin
pitkään Neuvostoliiton kokonaisstrategiassa. Niinpä Neuvostoliitto tarjosi ”apuaan”
mm. YYA-sopimuksen puitteissa vielä 1970- ja 80-luvuilla, jota Suomi ei suin
surminkaan halunnut ottaa vastaan. Sittemmin Natoon liittymisen myötä tilanne
on täysin muuttunut: Suomi päinvastoin toimii sopimuspohjaisesti Venäjää
vastaan yhteistyössä muiden Nato-liittolaisten kanssa esim. Venäjän
käynnistämää Ukrainan sotaa koskien.
Yhteenvetona voisi todeta, että Suomen
ja Venäjän suhteiden kipupisteet ovat kuin nuppineuloja taululla, joiden väliin
on vedetty punainen lanka. ”Nuppineuloiksi” tarjoan Suomen itärajaa,
jonka takana Venäjä tuntee väitetysti turvattomuutta: ”maantieteelle emme mahda
mitään” (1), Maiden välisten konfliktien takana aina olevia suurvaltaintressejä
(2), Suur-Venäjän ikuista laajenemisahneutta (3), Kulttuurien yhteensovittamattomuutta
ja kansojen mentaliteettieroja (4), Globaalia geopolitiikkaa, joka
jakaa kansakuntien intressejä (5), Liberaalin demokratian ja autoritäärisen
hallinnon sovittamattomia näkemyseroja (6).
Jos Venäjä onnistuisi saamaan
voimasuhde-edun lännen rintamasta nykykonfliktissa, en usko, että Suomi joutuisi
miehitysuhan alaiseksi, vaan se aiempien esimerkkien valossa joutuisi suvereniteetistaan
tinkien riippuvuussuhteeseen Venäjän kanssa. Kuinka kuristavaksi/ahdistavaksi suhde muodostuisi,
riippuu ainakin osittain Venäjän ja Suomen valtiojohdon keskinäisistä väleistä.
Nykyaikainen sota maalla, merellä
ja ilmassa on erityisesti siviileihin kohdistuen sen luonteista – kuten
Ukrainassa nähdään – että sotaa tulisi välttää viimeiseen saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti