Helsingin sanomat tarttui Alexander Stubbin alkukauden aktiviteetteihin ja linjavalintoihin laajassa kirjoituksessa, joka oli nimetty ”Stubb: Meillä on nyt enemmän valinnanvaraa”. Etusivun pääkirjoituspalatalla seurasi tarkennus edelliseen: ”Stubb avasi linjaansa, jonka ytimessä on länsi”. Molemmat kertovat osatotuuden Stubbin ajatuksista, sanoista, sisimmästä, mutta eivät läheskään kaikkea. Huomasin erittäin haastavaksi muodostaa omaa kantaani Suomen nykyisestä ulkopoliittisesta suuntautumisesta. Siihen tarvitaan sekä tulkintoja että tuntemuksia. Vaikeata on myös vetäytyä sen taakse, että ”katsotaan, miten tilanne kehittyy”. Tarvitaan ripeätä reagointia, mutta samalla harkittuja linjauksia.
Kun olen verrannut Niinistön linjaa Stubbin linjaan, niin keskeinen
arvio Stubbin osalta perustuu uuden
presidentin kuherruskuukausiin julkisuuden
kanssa, enkä nyt tarkoita pelkästään ensimmäistä 100 päivän jaksoa. Kuva Stubbista
vasta muotoutuu. Olen jo ehtinyt hieman vierastaa Stubbin avointa ja poikamaista tyyliä ”pahoine unineen”, joita hän sanoo nähneensä.
Kun sanon näin, toistan, että pitää olla
tarkkana: ettei sorruta hätäisin johtopäätöksiin muutaman viikon aikaikkunan kokemuksella
uudesta presidentistä. Onneksi takana on vaalitaistelu, joka täydentää kuvaa keskeisten ehdokkaiden ajattelutavasta.
Äärimmilleen pelkistettynä sanoisin, että lännettymisen leima
on jättänyt syvän, ja helposti tunnistettavan jäljen Stubbiin. Niinistö
näyttäytyy tässä valossa harkitsevalta, hiukan jopa epäröivältä ja ainakin
mietteliäältä: ikään kuin kysyen itseltään, mihin olemme menossa? Sanon suoraan,
että tunnen Niinistön linjan itselleni läheisemmäksi. Yritän silti ymmärtää
niitä, jotka haluaisivat presidentin laukovan mielipiteitä itsevarmasti antaen
kuvan, että päämies tietää, mitä tekee.
Olen joskus antanut Stubbille nimen ”cold war warrior”, kylmän
sodan sotilas, jota ei sattuneesta syystä enää viljellä kovin yleisesti. Toinen
määrittely, joka liippaa uutta presidenttiä
läheltä on Yhdysvaltain 1950-luvunn ulkoministerin John Foster Dullesin sanomaksi väitetty tokaisu: ”puolueettomat
valtiot ovat moraalittomia”. Piti siis valita puolensa lännen ja idän välillä
saadakseen osakseen hyväksynnän. Ehkäpä siitä on johdettu ajatus, että Suomi oli
”harmaalla vyöhykkeellä”, jollain hankalasti hahmoteltavalla tavalla ”puolueeton”, mutta kuitenkin merkitsevästi
– pakon edessä - itään päin kallellaan.
Niinistö ei ehkä kokenut sittenkään oloaan epämukavaksi, vaan haki linjansa Ukrainan
sodan sumussa. Stubb taas liputtaa yksiselitteisesti lännen voittoisan ideologian
puolesta, vaikka myöntääkin tilanteen haastavuuden.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Suomettumiskäsitettä kumpaankaan presidenttiin, ei nyiseen
eikä hänen edeltäjäänsä, ole liitetty missään
asiallisessa yhteydessä. Itse olen tuominnut suomettumisessa yhden piirteen
nimittäin sen, että jotkut suomalaiset käyttivät neuvostosuhteita toisia
suomalaisia vastaan, mutta kuinka paljon suomettumisessa oli kysymys tasapainoilusta
idän ja lännen välillä suurten ja pienten valtioiden kesken? Koen, että suomettumisesta
käyttäytymiskaavana ei koskaan ole vapauduttu (eikä vapauduta) geopoliittisista
syistä, ei edes nykyisessä lännettyneessä tilassa, niin vaikeaa kuin sitä onkin myöntää. Sanon näin, vaikka
Venäjän paine tai painostus on ollut enemmän tai vähemmän Suomen uhkana ainakin
700 vuotta ja jatkuu edelleen. Tätä tosiasiaa olen kerrannut tuoreessa
blogikirjoituksessa ”Kamppailu suvereniteetin säilymisestä” 11.4.2024. Useimmat
suomalaiset kokivat vapautumisen tunteen, kun Venäjän paine alkoi hellittää1980-
ja 1990-luvun kuluessa. Nyt olemme uudessa tilanteessa joka sekään ei ole
paineeton sotaa enteilevän ilmapiirin vallitessa, päinvastoin.
Entinen Moskovan suurlähettiläs, nyt eläköitynyt Hannu Himanen on arvostellut presidentti Niinistöä
mielin kielin suhtautumisesta Venäjään tai ainakin siitä, että Niinistö ei
vetänyt tarpeellisia johtopäätöksiä Venäjän aggressioista riittävän ajoissa. Rohkenen
olla eri mieltä.
Kukaan ei puhu enää idänkaupan potentiaalista Suomen
ulkomaankaupassa. Tilanne hyväksytään pakotteineen olemassa olevaksi realiteetiksi.
Suomen talouden nykyisten vaikeuksien keskellä Venäjänkauppaa ei näytetä
kaivattavan. Kuitenkin pitkällä aikavälillä se jättää ihan varmasti kasvuun aukon.
Hesarin haastattelussa Stubb toistaa tuttuja teesejään: kyllä,
Suomi elää ulkopolitiikassa uutta käänteentekevää aikaa, kyllä, Natoon
liittyminen sanelee pitkälle Suomen suuntautumisen, kyllä, Suomen on juuri nyt maksimoitava vaikutusvaltansa
maailmanpolitikassa, kyllä, Suomen toimintavapaus ei ole koskaan historiassa
ollut näin laaja. Olemme nyt siis ainutlaatuisessa asemassa Stubbin mukaan. Rohkenen
nostaa varoittavan sormen pystyyn: historia on kesken. Minua kiusaa ajatus,
että Stubb elää hetkessä. Entä seuraavassa hetkessä?
Minulla on joitakin epäilyjä Stubbin ajatuskukkasten
suhteen, mutta joissakin asioissa hän liikkuu ajan hermolla, kuten korottaessaan
globaalin etelän idän ja lännen rinnakkaiseksi voimatekijäksi tulevaisuudessa
Tarja Halosen tapaan.
En mahda mitään sille, että vierastan ajatusta, että kaikki tuntuu olevan suurta ja ”ekseptionalistista”
nyky-Suomen ulkopolitiikassa. Vähintäänkin haemme paikkaa amerikkalaisen
ekseptionalismin suojista. Olemme irtautuneet pahasta ja liittoutuneet hyvän
kanssa!
Entä Suomen suvereniteetti? Miten sille on käynyt tai
käymässä. Olemmeko nyt pysyvästi liittoutuneet tahon kanssa, jossa voimme
tuntea olevamme aidosti suvereeni valtio. Ukrainan sotakaan ei koske meitä?
Voiko USA rajoittaa Suomen suvereniteettia? Tuskin ainakaan Nato-sopimuksen
kautta, jonka viidettä artiklaa pidän hampaattomana maiden välisten
yhteistyöpuutteiden takia ainakin silloin, kun konflikti laajenee
maailmanlaajuiseksi. Sen sijaan DCA-sopimus sisältää useita potentiaalisesti
suvereniteettia rajoittavia kohtia. Epäilen jopa , että suvereniteetin
rajoitukset saattavat joillakin suomalaisilla tahoilla olevan toivottavia.
Tiedämmekö kaikki ulottuvuudet, jotka liittyvät Yhdysvaltain
kanssa tehtyihin diileihin? Kuinka luotettavasti amerikkalaiset vastaavat omista velvoitteistaan?
Ristiriita tuntuu ilmeiseltä. Stubbille Venäjää ei ole, eikä
tule enää olemaan siinä asemassa, jossa
se on ollut kylmän sodan aikana ja kauan sitä ennen useissa kohdin historiaa.
Toisaalta Venäjä samaan aikaan rakentaa maailmanjärjestystä (Putin order),
jossa se itse on maailman napa. Jompikumpi
näkemys on totuudelle vieras. Putinin Suur-Venäjällä
on kannustimena esimerkiksi se, että Aleksanteri ensimmäinen seisoi valloittajan
paikalla Pariisissa vuonna 1814 ja marsalkka
Zukov Berliinissä 1945.
Suomi ja sen suvereniteetti on ollut ikiaikoja kolmen suurvallan
puristuksessa: Venäjän, Ruotsin ja Saksan. Kukin näistä on osoittanut häikäilemättömyyttä
oman edun tavoittelussa. Suomen armeijan taistelutahdolla ja hyvällä onnella
vastoinkäymistä on selvitty, mutta uhraus on ollut suuri.
Stubb näkee Euroopan olevan kahtiajakautuneena näkyvissä
olevan tulevaisuuden ajan. Minusta hänen perustelunsa eivät kuitenkaan ole kestävällä
pohjalla. Eurooppa on ollut kahtiajakautunut toiseen maailmansotaan liittyvän tapahtumasarjan
seurauksena, mutta muilta osin se on ollut
jakautunut moniin valtablokkeihin satojen vuosien aikana. Juuri tälläkin hetkellä Eurooppa pirstaloi
itseään ja kannanottojaan, vaikka paperilla sen pitäisi olla yhtenäisempi kuin koskaan
(EU, Nato). Itsekkäiden valtapyyteiden maanosana Eurooppaa vaivaa degeneroituminen.
Sitä vaivaa myös vastuunkannon puute koskien sekä sen sisällä toimivia yhteisöjä
että yksittäisiä maita.
Stubbin näkemyksissä kiinnittää huomiota johtopäätösten
ristiriitaisuus. Hän esimerkiksi toteaa, että muutos ulkopolitiikassa kohdistuu
liikaa Natoon! Ylipäätänsä julkinen keskustelu on liian sotaisaa kansalaisten miestä. Olen kuitenkin käsittänyt niin, että Stubb
itse kalisuttelee asearsenaalia ja ylikorostaa Naton merkitystä turvallisuustekijänä.
Hän myös mielellään luettelee
aselajeittain Suomen armeijan vahvuuksia ilmeisesti oman uskonsa
vahvistamiseksi. Miksi, kyllähän potentiaaliset kilpailijat ja kumppanit tietävät
voimasuhteet.
Presidentti Niinistö on suhtautunut vieroksuen käsitteisiin
”Nato-Suomi” ja ”Nato-presidentti” ,joita Stubb on suosinut. Vanhana Nato-kriitikkona
olen jakanut Niinistön vieroksumisen.
Perusteltua sen sijaan
on pyrkimys kahdenvälisten suhteiden
parantamiseen Kiinan, Brasilian ja Nigerian kanssa. Suomella ei ole rasitteenaan
kolonialistista perinnettä. Arvopohjan ohuus kyllä joutuu koetukselle näitä
suhteita syvennettäessä
Stubbin mielitermi, ”arvopohjainen realismi”, joka on
USA-tuomisia – tarjoaa kompromissin
autoritaaristen valtioiden kanssa toimimiseen, huolehtien kuitenkin
demokraattisten periaatteiden noudattamisesta. Arvopohjaisuus on selvästi liipaisimella
tässä yhtälössä, johtuen autoritaarisuusarvojen voimistumisesta.
Neuvostoliittoon aikanaan kohdistunut ylivarovainen arvostelu
on nyt vaihtunut varovaisuuteen Yhdysvaltoja kohtaan. Viime mainitun Stubb tosin
ymmärrettävistä syistä kieltää, mutta sanoisin, että se on ilmiselvä linja. Stubb
on länsiorientoitunut valtionpäämies kiireestä kantapäähän. Ulkopolitiikan
Stubb näkee kolmen kauppana, presidentin, hallituksen ja eduskunnan, laajentaen
vastuullisten tahojen piiriä Niinistöön verrattuna.
Nykyisin maailmalla vallitsevan suuntauksen mukaisesti
Suomessa on eräissä gallupeissa korostunut kansalaisten kaipaaman vahvan
johtajan rooli muiden keskeisten
instituutioiden sijasta. Stubb ottanee vahvan johtajan luottamuksen mielellään vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti