Viime vuoden lopulla kirjoitin blogikirjoituksen koulutuksen ja kulttuurin siirtovaikutuksista, jossa avainjohtopäätös tai pikemminkin väite, oli seuraava: ”Rakenteellista epätasa-arvoa tarkastellaan yksikön ongelmana, johon hänen on löydettävä ratkaisu itseään kehittämällä”.
Perustin kirjoitukseni Helsingin
Sanomien yleisöosastossa julkaistuihin
pariin kirjoitukseen (Satu Heikkinen 16.8.2023: ”Elämässä pärjääminen ei
ole täysin itsestä kiinni” ja Tiina Helin 9.8.2023: ”Kulttuurimme tuottaa
itsekkäitä ihmisiä”), joissa käsiteltiin suomalaisen henkisen pahoinvoinnin
syy-yhteyksiä ja vastuukysymyksiä. Avainväite on seuraava: ”vastuu
rakenteellisten ongelmien ratkaisusta sälytetään yksilöiden harteille”.
Molemmissa kirjoituksissa viitataan siis siihen, että yhteiskunnalliset ongelmat
tulevat (muka) sillä ratkaistuiksi, kun kansalaiset tekevät itsestään
terapeuttisen tiedon avulla parempia kansalaisia esimerkiksi työllistyäkseen. Kirjoittajat
kyseenalaistavat oletuksena esittämänsä väitteen.
Tällä ajattelulla on luotu
markkinat psykologisille ja terapeuttisille palveluille aina koutsaamiseen
saakka. Rakenteellista epätasa-arvoa
tarkastellaan yksilön ongelmana, ei yhteiskunnallisena ongelmana.
:::::::::::::::::::::::::
Samaa aihemaailmaa käsittelee
Kukka-Maria Ahokas Voima-lehden nro 6/2023 artikkelissa ”Pääoma pulpetissa”,
jossa hän haastattelee Helsingin yliopiston professori Kristiina Brunilaa.
Referoin ohessa artikkelia ja esitän omia arvioita siinä käsitellyistä
teemoista.
Aiemmin on korostettu sitä, että
koulutus periytyy, tässä ei ole mitään uutta. Nyt tulisi fokus suunnata siihen,
miksi yhteiskunnalliset hierarkiat pysyvät itsepintaisesti yllä. Tuloksena – väittää
Brunila – koulutus vahvistaa olemassa olevia yhteiskunnallisia hierarkioita, eriarvoisuutta
ja erioikeuksia.
Mutta on eletty aikoja, jolloin
koulutus mursi eriarvoisuutta ja erioikeuksia…..
Yhdyn Brunilan sanoihin, mutta tiedossani
on pari poikkeusta saagaan. Kirjailija ja aikansa johtava näkijä Matti
Kurjensaari kertoo eräässä kirjoistaan, kuinka 1920- ja 1930-luvulla - mukaan
lukien hän itse - murtauduttiin sääty-yhteiskunnan jäänteiden häkin läpi ulos ja ylös vanhoista rakenteista.
Silloin – ensimmäistä kertaa - talonpoikien, putkimiesten ja muurarien lapset purkautuivat joukoittain
korkeampaan opinahjoon johtavalle väylälle. Aiemmin oppikoulutielle pääsivät
vain ylempien tulotasojen perheiden vesat. Kurjensaari koulutti itsenä
maisteriksi saakka, vaikka – kuten hän tunnusti – opintoja aloittaessaan joutui
ehtimiseen jättämään ruokailuja viikonloppuisin väliin rahapulassa.
Sama paradigman
muutos toistui 1950- ja 1960-luvun vaihteessa, kun käynnistyi valtava ryntäys
oppikouluihin. Nämä samat oppikoululaiset - minä muiden mukana – valtasivat
yliopistot 10 vuotta myöhemmin. Mitäpä tuosta, vaikka professorini Aira Kemiläinen
kauhisteli – meidän kaikkien kuullen – kuinka taso oli pudonnut aiempaan verrattuna.
Tämän kaiken sallittiin tapahtuvan tietoisesti, koska kansakunta tarvitsi
pikaisesti uusia nuoria kykyjä uudistuakseen. Kasvukivut oli maksettava.
::::::::::::::::::::::::::
Brunila
kysyy, ”miksi ei tueta ja miksi ei
kerrota, että sinussa on potentiaalia”,
ja jatkaa: koulutus ei mystisesti vain periydy, vaan ”koulutusjärjestelmä
käytäntöineen ja kulttuureineen uusintaa hyväosaisuutta ja etuoikeuksia”. Brunila
ei tietoisesti käytä luokkajakoperustetta
työväenluokka - keskiluokka - yläluokka, koska se ei ole riittävän eksakti (vrt.
keskiluokka, mitä sillä tarkoitetaan?) kuvaamaan reaalimaailmaa.
Brunila
puhuu siitä, mikä on primääriä kuvaten työmarkkinoiden epävakautta ja siitä
aiheutuvaa epävarmuutta. Tästä voisi jatkaa vielä toteamalla, että monilla
opettajilla on vaikeaa kohdata oppilaan köyhyys johtuen opettajan omasta
vakaasta taloudellisesta tilasta. Opettaja ei kuitenkaan tee tätä tietoisesti,
vaan se on sisäänrakennettuna toimintaympäristöön.
Oppilailta
vaaditaan sopeutumista, koska jako eri
kategorioihin on koko ajan meneillään koulussa. Rakenteellisista ongelmista
tulee yksilöön kiinnittyviä ominaisuuksia, puutteita ja vajavuuksia, jotka yksilön
täytyy itsessään tunnistaa. Pulmatilanteissa tarjotaan oman itsensä muokkaamista
psykologisin ja terapeuttisin välinein, joiden avulla huomio kiinnitetään kohti
yksilöä, vaikka häiriö olisi ympäristössä.
Markkina-ajattelusta
on tullut osa koulun arkea, jonka seurauksena oppilaista halutaan
”taloustalkoohenkisiä”. Poliitikot ja talouselämä luovat painetta tähän
suuntaan, väittää Brunila.
Vastaavasti
koulutyön muutos heijastuu myös opettajan kuvaan. Brunila puhuu – edellä esitettyyn
viitaten – opettajien kokemasta ”merkityskadosta”. Se merkitsee opettajan työn
hämärtymistä. Myös opettajille tarjotaan yksilöterapiaa. Brunila jää kaipaamaan
problematiikan ”yhteiskunnallistamista”. Yksi syy asioiden hitaaseen muutokseen
voi olla koulujen politisoitumisen pelko. Köyhyydestä ja kurjuudesta puhuminen
voi tuntua vieraalta päättäjien näkökulmasta. Sinänsä, jos lasketaan yhteen
opetukseen kohdistuneet työryhmä- ja kehittämistyöt asialle on uhrattu
suunnattomasti aikaa ja rahaa . Mutta entä jos on ratkottu haasteita, jotka
eivät ole olleet relevantteja?
Vaikuttaa
siltä – oheiseen artikkeliin viitaten - että railo on yksilöpsykologisten
käyttäytymissyiden ja järjestelmää
koskevien puutteiden välissä. Tästä rakentuu helposti ideologinen
vastakkainasettelu. Porvaristo näkee ongelmat yksilöpsykologisina ja etsii
ratkaisua terapeuttisin keinoin, kun taas vasemmisto tarjoaa yhteiskunnallisia
ja rakenteellisia syitä ongelmien ratkaisuksi.
Samaan
aikaan koulujärjestelmästämme on paljastunut pahoja puutteita oppimisen
tuloksellisuuden näkökulmasta, ja näiden haasteiden ratkaisemisella on kiire. On
ilmeistä, että kouluopetuksen sisälle on rakentunut vinoumia, jotka vaativat
systeemisiä korjauksia. Voisivatko Brunilan edellä esitetyt - sinänsä aika kategoriset
– väittämät tarjota eväitä suunnanmuutokselle?
Yksilön autonomia tulisi ollakoulutuksen keskeinen prioriteetti.
VastaaPoistaLapsia tulisi koulia omatoimiuuteen,esimerkiksi metsästämään ja valmistamaan omat eineksensä.
Nyt koulutus tuottaa ihmisistä pelkkiä työelämän kaipaamia osaajia,sen pitäisi olla ainoastaan bonus perustaitojen lisäksi.