maanantai 22. huhtikuuta 2024

Kilpailevien elämänmuotojen taistelu

 


 Vladimir Solovjev, yksi Vladimir Putinin 2000-luvun takapiruista - eikä ollenkaan pahimmasta päästä - totesi kerran ikään kuin ohimennen, että Aleksanteri I toimi kristikunnan yhdistäjänä viitaten siihen, että Aleksanteri oli sen liittouman johdossa, joka Napoleonin tappion jälkeen eteni aina Pariisiin saakka. Onhan se saavutus, Stalinkin pääsi vain Berliiniin Saksan toisessa maailmansodassa kärsimän rökäletappion jälkeen.

Voiko enää olla suurvenäläisempää asennetta! No, voi toki, mutta palataan siihen myöhemmin. Solovjevia harmitti, ettei Aleksanterin työ saanut jatkoa. Onneksi meillä on Vladimir Putin, joka puheiden perusteella voi täydentää Aleksanterin saavutusta!

Venäjällä on ollut intohimoinen tarve verrata omaa maata Eurooppaan. Välillä vallitsee alemmuudentuntoinen asenne sen johdosta, että Eurooppa  edustaa edistystä – jopa Venäjäkin myöntää sen. Mutta sitten herää vastavoima, jossa suuruudenhullu ekspansioajatus peittää alleen kaiken järjen käytön. Vallitsee elämänmuotojen välinen taistelu

Ehkä kattavimmin venäläisten arvojen ylemmyyttä on koostanut Sergei Lavrov, jonka mukaan lännen messianismi eli arvojen tuputtaminen on eurooppalaisen jälkikristillisyyden osa ja syypää nykyiseen epävakauteen. Lavrov puhuu uudesta yksinapaisesta maailmasta (ei kuitenkaan Amerikka-johtoisesta yksinapaisuudesta). Hän tarkoitti yksinapaisuudella yhden ja saman arvojärjestelmän omaksuvia maita, jotka muodostavat yhtenäisen ryhmän. Siinäpä pohjaa uudelle vallankumoukselliselle elämänmuotokamppailulle.

Lavrov jatkaa ajattelua siltä pohjalta, että Eurooppa on jälkikristillinen yhteisö. Lavrov haluaa tehdä selvän pesäeron nykyisen liberaalin demokratian periaatteiden ja Euroopan historiallisten kristillisten arvojen välillä. Lavrovin paheksuma liberaali demokratia on ”kaiken sallivaa”. Tämän ajattelun mukaan eurooppalainen poliittinen päätöksenteko siis poikkeaa alkuperäisestä ja arvokkaasta kristillisestä arvomaailmasta.

Lavrov syyttää länttä ”liberaalien lähestymistapojen ehdottomuudesta”.  Siis eurooppalaiseen arvoyhdistelmään kuuluu kaiken sallimisen ohella liberalismin ehdottomuus (= kaiken salliminen ehdottomasti). Tästä voi vetää johtopäätöksen, että liberalismin ehdottomuus  on - niin kuin Lavrov väittää – Euroopan suuri arvo-onnettomuus.

::::::::::::::::::

Nykyään ideologista sotaa käydään usein uskonnollisin tunnusmerkein.Timo Vihavainen on antanut  Kanava-lehden uusimman kolumninsa nimeksi (Kanava 3/2024) ”Pyhä sota”. Käsittelyn kohteena ovat Venäjän traumaattiset suhteet entisiin Neuvostoliiton osavaltioihin, ja Ukrainaan erityisesti, sekä koko muuhun maailmaan. Samalla yhdistän Vihavaisen kolumnin otsakkeen yhä suuremmilla kierroksilla käytävään ja itsetarkoitukselliset mittasuhteet saaneeseen sodan lietsontaan. Kokous järjestettiin Moskovan patriarkaatin tuella korostaen äärimmäisiä tavoitteita Moskovan politiikassa.

Kolumnin sisällössä Vihavainen viittaa ”Venäläisen maailman” (Russki mir) edustajakokoukseen pääsiäisen alla. Kokouksen viesti oli, että Pyhä sota Ukrainaa vastaan on saatettava loppuun ja Ukraina (Vähä-Venäjä) on liitettävä kolmiyhteyteen Iso-Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa. Vihavainen pitää kokouksessa annettua manifestia fasistisena. Tavoitteena on Venäjän väkiluvun nostaminen 100 vuoden aikana 600 miljoonaan ja siirtyminen maaseutumaiseen asumiseen. Perhearvot on tarkoitus palauttaa suurperheitä suosivaksi. Sanalla sanoen tarkoitus on kääntää aikakelloa taaksepäin menneen maailman olosuhteisiin. Samaan aikaan Venäjällä on meneillään kilpailu siitä, kuka tarjoaa ekspansiivisimman ratkaisun tulevaisuuden itseasetettuihin haasteisiin.

Em. kokouksessa kollektiivinen länsi julistettiin saatanalliseksi. Kompromissia lännen kanssa pidettiin mahdottomana.

Tavallisen venäläisen kanta meneillään olevaan sotaan on vaihdellut, mutta kääntynyt nyttemmin puolustamaan Venäjä toimia Ukrainassa. Lännen odotus kansan enemmistön asettumisesta sotaa vastaan on osoittautunut vääräksi.

Militaristinen kansallismielisyys on voittanut puolelleen yhä useampia venäläisiä. Sodan uhrit – mitä enemmän heitä on – kääntävät väestön myötätunnon uhrauksia suosivaksi ja ymmärtäväksi ja sotaisaa asennetta ruokkivaksi.  Edellä mainitut seikat ovat kohottaneet ”Voiton päivän” juhlallisuudet ennen näkemättömiin mittoihin.

Venäjän ortodoksisen kirkon mahtiaseman vuoksi sodalla on vankkumaton kirkon tuki ja sota on saanut pyhän sodan luonteen.

:::::::::::::::::::::::::::

On syytä huomioida, että länsi ei ole jähmettynyt siilipuolustukseen vaan on tarjonnut kilpailukykyisen mallin. Läntinen demokratia on taistellut omien arvojensa puolesta hyvällä menetyksellä.

Yksi menestyksekkäimmistä ”vallankumouksista” viimeisen sadan vuoden aikana on ollut liberaalidemokratian läpimurto. Se on selvinnyt voittajana autoritaarisista oikeistohallinnoista. Se on voittanut myös sosialistisen talousjärjestelmän omaksuen siitä vain yhteiskunnallisen osallistumisen maltillisimmat osat. Sen valta on pistetty lujille vasta aivan viime vuosina. Liberaalidemokratian menestys perustuu ehkä kaikkein selvimmin pitkäjänteiseen kehitystyöhön. Mitään ei ole saatu ilmaiseksi, mutta perusta, joka on luotu on osoittautunut kestäväksi puhutaanpa sitten  konservatiivisävytteisestä tai vasemmistosävytteisestä liberaalidemokratiasta.

Vasta näinä aikoina autoritaariset hallinnot ovat haastaneet avoimesti liberaalidemokratiat. Haastajina ovat arabifundamentalismi, Kiina ja Venäjä sekä näiden myötäilijät.

Liberaalidemokratian parhaat päivät osuivat sen nousuvaiheeseen toisen maailmansodan jälkeen . Vallankumoukset ovat yleensäkin olleet parhaimmillaan nousukiidossa, kun kaikki on uutta ja edistystä lupaavaa. Tottumus tai turtuminen (uutuuden viehätyksen sammuminen) ovat vallankumouksen pahimmat vastustajat, kuten myös mahdollinen vallankumouksellisten taistelu vallasta toisiaan vastaan.

Venäjällä on asetuttu aggressiivisesti puolustamaan Venäjän (lue Putinin) maailmanjärjestystä. Taistelun luonne ratkeaa vasta tulevina aikoina, mutta vastakkain ovat lännen kieltämättä haasteellinen vapaaehtoisuuteen perustuva yhtenäisyys ja yhteistyökyky ja Venäjän pakkoon perustuva autoritaarinen ja voimavaroja tuhlaava järjestelmä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti