lauantai 5. maaliskuuta 2022

Demokratian pelastustalkoot

 

Monet ovat ryhtyneet demokratian pelastustalkoisiin. Yksi näistä on Foreign Policy -lehti, jota Helsingin Sanomien Vesa Siren lainaa kolumnissaan 16.1.2022. Kysymyksessä on eräänlainen  demokratian korjaussarja. Lehden vieraina on 10 kansainvälisen politiikan asiantuntijaa.  Artikkelissa pohditaan länsimaiden keinoja edetä demokratian pelastamistyössä. Mikä oli tärkein toimenpide demokratian  puutteiden  korjaamiseksi juuri nyt?  Yhteisenä nimittäjänä kaikille osallistuneille näyttäisi olevan  länsivaltojen yhteistyön tiivistäminen.  Yhteen hiileen puhaltamisen  kohteina mainitaan hakkereiden vastainen yhteistyö, joka ei ole kunnolla edes alkanut,  ja ”kaikki yhden puolesta”  -taisteluvalmius (Naton 5. artiklan tavoin) taloudellisissa tavoitteissa (esim. vastapakotteet pakotteiden asettajien tavoitteiden vesittämiseksi).

Listalta löytyy myös kaksipuoluejärjestelmäkritiikki, jossa tavoitteeksi asetetaan Pohjoismaiden kaltainen monipuoluejärjestelmä. Ei se hallitseminen pohjolassakaan helppoa ole, mutta ymmärrän,  että kaksipuoluejärjestelmä autoritaarisen hallinnon ja monipuoluejärjestelmän välissä on ehkä kaikkein haavoittuvin demokratian kannalta. 

Muut ehdotukset perustuvat yhteiskuntarakenteen muutoksiin (epätoivottavan valikoitumisen eliittikouluihin ja eliittialueisiin torjuminen, valvontayhteiskunta vs. demokratia vastakkainasettelu , rahanpesun torjuminen yhteistyötä tiivistämällä). 

Vesa Siren jää kaipaamaan Foreign Policy -lehdestä demokratian perustaa eli kajoamista mahdollisuuteen aidosti äänestää, joka on jäänyt ”itsestään selvänä” listalla mainitsematta. Demokratian vastustajat tekevät kaikkensa voidakseen vaurioittaa vaalitapahtumaa tai ääntenlaskentaa. Vaalit voivat olla lopulta vain kuori näennäisdemokratian suojana (vrt. Yhdysvalloissa republikaanien  pyrkimys vesittää vaalitapahtumat). Autoritaarisesti johdetuissa maissa äänestäminen/vaalit on ohennettu valtaa pitävien viikunanlehdeksi.

Muitakin demokratian puolesta -listoja on laadittu. Itsekin olen seurannut Berkeleyn yliopiston professorin Robert Reichin esiintymisiä ja kirjoittelua demokratian puolesta. Hänellä on käytössä eräs avainsana,  jonka haluan tässä uudelleen lanseerata. Se on demokratian ”kutistuminen” (shrinking). Tämä ilmiö kulkee nykydemokratian kokemissa tappioissa läpi punaisena lankana: demokratian tietyt peruspilarit halutaan säilyttää, mutta niistä puristetaan ”demokratiahenki” pois. Demokratiakaavun avulla pyritään säilyttämään fasadi kunnossa ulkomaailmaa varten.

::::::::::::::::::::::::::::::::

Capitol-kukkulan tapahtumien jälkeen on demokratian toimivuuden suhteen  vallinnut morkkis. On kysytty epäuskoisena,  miten tämä kaikki pääsi tapahtumaan maailman vanhimmassa demokratiassa. Mikään ei viittaa siihen,  etteikö jotain samanlaista voisi tapahtua uudelleen. Osa ihmistä on menettänyt luottamuksensa kansanvaltaiseen järjestelmään. Mutta onko mitään yhtä syytä, miksi  Capitolista on tullut demokratian alennustilan symboli.

Yhtäältä on nähty,  että keskiluokka on turhautunut ja sen huonoin aines on mellakoinut pois pahaa oloaan (”meiltä” on viety ”voitto”). Totta onkin,  että Capitolin valtaajissa oli keskiluokkaisia ihmisiä runsaasti mukana. Voima-lehden pääkirjoituksessa kirjailija Emilia Kukkala toteaa, että fasismi on versonnut aina siellä, missä keskiluokka on alkanut pelätä asemansa puolesta. Ja Capitolilla pahimmat pukarit olivat näitä ahdistuneita valkokaulustyöntekijöitä. Keskiluokan ja fasismin yhdistelmä tarvitsee johtajan,  jotta täysi eliksiiri toteutuisi. Esimerkkejä on tuoreesta menneisyydestä…..

Totta kai mukana Capitolissa oli myös hyödyllisiä idiootteja,  jotka seurasivat lampaina johtotähtiä tietämättä itsekään, mitä tarkalleen ottaen ajavat. Minunkin käyttämässä Kansainvälisen demokratia -instituutin,  Idean luokittelussa Yhdysvallat on tipahtanut osittaisten demokratioiden ryhmään.

Jotkut hyvää tavoittelevat ihmiset ovat yrittäneet luoda mielessään demokratian yläpuolelle elimen  (instituution, johtajan), joka olisi valistunut hallitsija riittävin valtaoikeuksin , ei kuitenkaan valistunut itsevaltias. Mutta eivätkö Ranskan ja Yhdysvaltain presidentit ole isolla vallalla varustettuja maanisiä? Jätetään asia tällä kertaa auki.

::::::::::::::::::::::::::::::::

”Eliittipaniikin” teoria on mielestäni yksi demokratian toteuttamiseen liittyvistä lähestymistavoista. Sitä käsitellään Tuukka Tervosen kirjoittamassa HS:n artikkelissa ”Kansa ei hätäänny vaan eliitti” 10.1.2022. Suuronnettomuuden tapahduttua eliitti pelastautuu, mutta keskiluokka jää siivoamaan (katastrofin) jälkiä. Ihmiset sekasortoon ajava massapaniikki on siis monelta osin pelkkä myytti. Viihdeteollisuus  (katastrofielokuvat ym.) tukee ajatusta, että ihmiset joutuvat suunniltaan ja käyttäytyvät epärationaalisesti.  Selviytyjät kuvataan yleensä ryöstelemässä toisten omaisuutta. Tosiasiassa käytännön esimerkein on osoitettavissa,  että ihmiset pääsääntöisesti käyttäytyvät suuronnettomuuden sattuessa vastuuntuntoisesti auttaen toisiaan. Eliitti selviää vähemmällä ja voi jopa hyötyä onnettomuuksista. Tosi asiassa tutkimusten mukaan ryöstely ei lisääntynyt oleellisesti esim. Katrina-myrskyn aikana. Monesti tavalliset onnettomuuksien uhrit rientävät apuun jo ennen kuin viranomaiset ovat paikalla. Toisaalta meillä on esimerkkejä,  joissa tavallisen (auto)onnettomuuden osuessa kohdalle  ihmiset ajavat ohi tai rupeavat kännykkäkuvaajiksi.

Ajattelen tätä asiaa positiivisesti. Ison onnettomuuden osuessa kohdalle ihmiset välittävät toisistaan ja auttavat hätään joutuneita. Juuri tämä ihmisten käytös saa uskomaan, että demokratialla (toisten hyväksi ajattelemisella) on sija ihmisten käyttäytymisessä. Järjestelmän itsensä on tehtävä itsensä tykö: kansanvaltaisen järjestelmän on toimittava niin,  että ihmisten luottamus siihen säilyy.

On kysyttävä,  onko eliitillä valmiutta toimia demokratian puolesta. Björn Wahlroos on joskus kyseenalaistanut demokratian  nykyiset toimintaperiaatteet kehittelemällä vaalijärjestelmää, jossa äänestäjällä on useampi ääni (voidaan äänestää ehdokkaan puolesta tai vastaan). Tavoitteena on torjua ”enemmistön tyrannia”. Mietittyään tarkemmin hän on luopunut ajatuksesta: vaalijärjestelmä muodostuu liian spekulatiiviseksi.

:::::::::::::::::::::::::::::::::

Yhteiskuntaan pesiytynen jyrkkärajaisesti erottelevan ”luokka-ajattelun” nosti alun perin valokeilaan amerikkalainen filosofi Michael Sandel.  Sandel  puhuu meritokratiasta, joka on muodostunut vähitellen järjestelmäksi, jossa kysymys on korkean koulutuksen mukanaan tuoman asiantuntijuuden ylikorostamisesta verrattuna sinänsä ammattipätevien  ”tavallisten” työntekijöiden taitoihin. Kysymys on  jonkinlaisesta  - ehkä hiukan liioitellun räväkästi muotoillusta - ”kyvykkyyden hirmuvallasta”.  Harvardin professori Sandel on kirjoittanut teemasta teoksen,  jonka nimi on ”The Tyranny of Merit” (2020).

Onko tällainen diskriminoiva ajattelu nykydemokratiaa tukahduttava sairaus?

Saksan liittokansleri Scholz  käyttää käsitettä ”Respekt”, kunnioitus. Sillä hän tarkoittaa keinoa välttää pitkälle koulutetun ihmisen tuntema väärä ylpeys asemastaan. Päinvastoin korkeasti koulutettujen tulisi tuntea kunnioitusta vähemmän tai lyhyemmän koulutuksen ammattilaisia (esimerkiksi hoiva-alan, sairaaloiden ja kauppojen kassojen työntekijät) kohtaan, koska heidän panoksensa yhteiskunnan toimivuuden kannalta voi olla ratkaiseva. He ovat siis substanssiosaajina yhteiskunnan kannalta monesti yhtä meritoituneita kuin korkeasti koulutetut kumppaninsa. Scholz on Sandelinsa lukenut.

Voisiko tämän näkökulman ottaa uuden  demokratian lähtökohdaksi?

:::::::::::::::::::::::::::::::::

Miten saataisiin monien kaipaama demokratiaprosessi suoremmaksi, välittömämmäksi?  Kansanäänestys on yksi keino, mutta sekin vaatii ison koneiston. Sitä paitsi on asioita, joita ei häveliäästi haluta kansalaisten päätettäväksi. On siis löydettävä sopivan konkreettinen, mahdollisimman yksiselitteinen (mahdollisimman vähän päätöksentekovariaatioita sisältävä) asia äänestyksen kohteeksi. Tämän ajattelun varauksena on  demokratiaan tarkoituksellisesti  sisällytetty harkinta, jossa päätöksenteko etenee useiden elinten perättäisten käsittelyjen kautta.

Vielä on mainittava päätöksenteon vaikeuttajana kehittyneen nykydemokratian itsensä aiheuttama ylitsevuotava itsekritiikki - demokraattisen järjestelmän masokistinen itseruoskinta -  jossa ei jätetä kiveäkään kääntämättä, jotta saataisiin (itsetarkoituksellinen) muutos tai vallanvaihto aikaiseksi: säännönmukaiset vaalit ovat hidaste. On vaara, että demokraattisen järjestelmän vahvuus  eli sananvapaus kääntyy itseään vastaan kaiken disinformaation ja somettelun keskellä.  Seurauksena on yhteiskunnan polarisaatio tai vielä pienemmiksi vaihtoehdoiksi pirstoutuminen. Oleellista on kuitenkin tämä: demokraattinen järjestelmä antaa itsestään huonomman kuvan kuin se ansaitsee.

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti