perjantai 11. maaliskuuta 2022

Musiikki ajattomuuden mittarina

 


Helsingin Sanomat otti yhteyttä isoon joukkoon suomalaisia muusikoita, musiikkialan vaikuttajia, musiikkitoimittajia ja muita alalla aktiivisesti toimivia. Näitä asiantuntijoita pyydettiin listaamaan korkeintaan 20 itselle juuri tällä hetkellä parasta laulua paremmuusjärjestyksessä. Lista julkaistiin Hesarissa 15.1.2022. Valitsijoita kertyi 70 . Ehdotetuille kappaleille annettiin pistearvo sen mukaisesti monentenako kappaleet olivat henkilön listalla. Noin 200 kappaletta sai enemmän kuin yhden ehdotuksen. En tässä kajoa pistelaskujärjestelmään tarkemmin, mutta perusteet kyllä riittävät minulle.

Eri asia on sitten,  miten pätevä tällainen viihdekäyttöön tarkoitettu lista on paremmuuden kuvaajana. En viitsi olla kovin kriittinen kuitenkaan,  vaan poimin tässä kirjoituksessa  listasta kappaleita, jotka puolustavat minun mielestäni parhaiten sijoitusta listalla.  Lisäksi otan esille lopuksi muutamia kappaleita, jotka olisivat ”oikeutetusti” kuuluneet listalle.

Valitsijat toimivat – vapaasti kun saivat valita – haluamiensa kriteerien perusteella. Ehkä itse lajittelisin kappaleita vuosikymmenittäin ryhmiteltynä, jos tekisin alusta loppuun tällaisen listan. Sen toteuttamin olisi kuitenkin lisännyt vaikeuskerrointa.

Olen iloinen siitä,  että mukana Hesarin 100 parhaan listalla on useita omia suosikkejani sen lähes 60 vuoden ajalta,  jolloin olen musiikkia seurannut. Kun musiikin lajeja ei ollut rajattu,  on mukaan päässyt kaksi lähinnä  klassista musiikkia edustavaa, mutta monilta muilta osin listalle kuuluvaa sävellystä, nimitäin Sibeliuksen ”Finlandia” (1900)  ja ”Var det en dröm” (1902). Muilta osin lista on valtaosin populaarimusiikkia (ml. jazz) sisältävä kokonaisuus.

Tällaisten listojen ongelma on yleensä se,  että mukaan listalle pääsee aivan tuoreita kappaleita jo yksin siitä johtuen,  että ne soivat kuulijan mielessä juuri nyt. Siksi vierastan, että mukana on suosikkeja parin viime vuoden ajalta. Vasta aika näyttää niiden pysyvän arvon.  Mutta tässä nimenomaisessa listassa vaara tuoreista valinnoista on vältetty suurimmaksi osaksi, kiitos valitsijoiden valveutuneisuuden. Useimmat ovat ajatelleet,  että listalle tulisi valita päivän suosikkien sijasta valita ajattomia kappaleita, musiikkityylin klassikoita, siis ikimuistettavia kappaleita.

Eniten Hesarin listalla on kappaleita 1970- (26), 1980- (21) ja 1960-luvuilta (20). Tämä sopii makuuni oikein hyvin.

Oma listani ei ole paremmuusjärjestys. Minun valintoihini vaikuttaa yhteiskunnallinen asennoitumiseni musiikkiin. Tällä tavalla lista laatien päädytään hyvin voimakkaasti angloamerikkalaiseen musiikkiin.

Omat valintani (20 kpl) keskittyvät nimeämääni pop- ja rock-musiikin kulta-aikaan eli vuosille 1966-1968.  Suluissa on kappaleen sijoittuminen  Hesarin  listalla.

 

Juokse sinä humma (98.), Tapio Rautavaara, perustuu kansansävelmään (1953)

Hienoa, että tämä sävelmä on päässyt listalle. Se on ajaton kappale. Humma jatkaa juoksuaan läpi elämän kavioiden kopistessa. Kun yhdessä säkeessä todetaan , että

”Voi kuinka pieninä palasina onkaan

mun leipäni maailmalla”

menen täysin vastustuskyvyttömään kuntoon. Siinä on kaikki, koko ihmisen historia.

 

A Day in the Life (2.), The Beatles, Lennon & McCartney (1967)

Beatlesin kultakaudelta, Sergeant Pepper -albumilta. Ylittämätön sävellys, ylittämätön albumi. En ymmärrä,  miksi tämä pitkäsoittolevy on  hiukan laskukierteessä viime aikojen all stars -äänestyksissä.

 

What´s Going On (4.), Marvin Gaye (1971)

Gayen mestariteos (myös samanniminen albumi)  mustan rodun menestyksekkään tiedostavilta päiviltä. Mihin se aika onkaan kadonnut!

 

Finlandia (5.), Jean Sibelius, san. Koskenniemi (1900)

Jos isänmaallisuus on hukassa tai hiipumassa, soita tämä muistin virkistämiseksi.

 

Strawberry Fields Forever (13.), The Beatles, Lennon & McCartney (1967)

Beatlesin huippusingle, jolla muistellaan lapsuuden kesiä (Strawberry Fields + Penny Lane). Sgt Pepper -sessioista irrotetut singlepuoliskot, joita ei kuultu albumilla.

 

Like a Rolling Stone (16.), Bob Dylan (1968)

Kaikkien aikojen parhaaksikin valittu biisi. Nobel-runoilijan mestariteos. Tarina anonyymistä henkilöstä, joka putoaa korkeasta statuksesta. How does it feel?   Itseironiaa?

 

All Along the Watchtower (47.), Jimi Hendrix, Bob Dylan (1968)

Kaikkien aikojen paras cover-versio mistään kappaleesta? There´s Too Much Confusion. I Can´t Get No Relief.

 

Strange Fruit (1.), Billie  Holiday, Lewis Allan (1939)

”Strange Fruit” ansaitsee ykköspaikkansa, mutta yllättää silti. Menestyjät ovat aina aikansa tuotteita. Rasismin purkaukset Yhdysvalloissa ovat nostaneet oikeutetusti valoon uhrien kohtalon. Strange Fruit,  jos mikä symboloi ahdistavaa nykypäivää ja virkaväkivaltaa. Se on  rasismin symboli ja muistutus, että kaiken kehityksen jälkeen on taannuttu joiltakin osin kansalaisoikeuslakeja edeltävään tilaan.

 

God Only Knows (17.), The Beach Boys, Brian Wilson, Tony Asher (1966)

”Rantapojut” -lempinimi ei tee oikeutta Beach Boysille muutoin kuin heidän surf-kautensa osalta. Kypsän vaiheen ”God Only Knowsin” lauluharmoniat ja liki uskonnollisen harras tunnelma tekevät sen sijaan oikeutta yhtyeelle. Brian Wilson ei jää parhaimmillaan juurikaan jälkeen Lennon-McCartneystä.

 

A Change Is Gonna Come (26.), Sam Cooke (1964)

”I was born by the river, in a little tent….” Kansalaisoikeusliikkeen hymni. Sam Cooken ikimuistettava työ. Voiko olla merkityksellisempää kappaletta?

 

Sinua, sinua rakastan (30.), Kaj Chydenius, san. Aulikki Oksanen (1968)

Sinua, sinua rakastan on peräisin elokuvasta Asfalttilampaat. Kuusikymmentäluvun uudet elokuvat tuottivat joitakin erinomaisia kappaleita,  jotka ovat jääneet elämään. Sinua, sinua… on yksi niistä.

 

The Show Must Go On (36.), Queen, Brian May, Freddie Mercury&co  (1991)

Viimeinen single, jonka Queen julkaisi ennen Freddie Mercuryn kuolemaa. Kappaleen maine on vain noussut ilmestymisajakohdan jälkeen. Nyt se on klassikko.

 

(Sitting On) The Dock of the Bay (45.), Otis Redding, Steve Cropper, Otis Redding (1968)

Postuumisti julkaistu ykköshitti Reddingin kuoleman jälkeen. Yksi suosikeistani jo levyn ilmestymisen aikoihin, eikä se ole menettänyt tenhoaan sen jälkeenkään. Joutilasta oloa ilman tulevaisuuden näköaloja. Mikään ei muutu laulaja toteaa allapäin, mikään ei huvita.

 

Purple Rain (39.), Prince (1984)

Princen albumi  Purple Rain oli käsittämätön menestys vuonna 1984. Nimikappale vetosi minuun ja muihin villillä saundilla, jota ei muilta kuultu. Siihen  jää koukkuun.

 

Yesterday (86.), The Beatles, Lennon & McCartney (1965)

Levy,  joka viimeistään myi Beatlesin kaikille. Beatlesista tuli käsite, joka vetosi mökin mummoonkin. Myönnettäköön, että valintani osui kappaleeseen ensi sijaisesti sen käsittämättömän menestyksen takia.

 

A Whiter Shade of Pale (46.), Procol Harum, Gary Brooker, Matthew Fisher, Keith Read (1967)

Miltei puhki soitettu klassikko, mutta tuottanut niin paljon hienoja hetkiä, että ansaitsee ilman muuta paikkansa. Symboloi koko kuusikymmentälukua. Monet artistit ovat onnistuneet mainiosti tulkinnallaan tästä kappaleesta.

 

Eleanor Rigby (92.), The Beatles, Lennon & McCartney (1966)

Yksi Beatlesin rakastetuimmista kappaleista. Paul McCartneyn  sävellys tuo mieleen klassisen musiikin sävyjä, joita täydentää psykedelinen teksti.

 

Here Comes The Sun (69.), The Beatles, George Harrison (1969)

Harrisonin viivästynyt ”läpimurto” tapahtui kahdella hienostuneella kappaleella Here Comes The Sun ja Something , jotka ovat aivan Lennon& McCartneyn parhaiden kappaleiden veroisia.

 

Waterloo Sunset (32.), The Kinks, Ray Davies (1967)

The Kinks oli yksi British invasionin kärkiyhtyeistä. Ray Daviesin sanoittajalahjakkuus terävöitti yhtyeen menestystä.

 

Stairway to Heaven (15.), Led Zeppelin, Jimmy Page, Robert Plant (1971)

Heavy rockin norsu, joka sai tästä kappaleesta todellisen jättipotin.

::::::::::::::::::::::::

Jos olisin laatinut em. listan puhtaalta pöydältä painottaen hiukan eri tyylejä, olisivat mukaan tulleet esimerkinomaisesti mm. seuraavat kappaleet:

Respect, Aretha Franklin,  Bus Stop, Hollies, Something, Beatles, Hey Jude, Beatles, Imagine, John Lennon, Good Vibrations, Beach Boys,

Johnny B. Goode, Chuck Berry, I Put A Spell On You, CCR,  You´ve Lost That Loving Feeling, Righteous Brothers, Summertime, Janis Joplin, 

Karelia Suit, The Nice, Für Elise& Moonlight Sonata, Vanilla Fudge, Black Magic Woman, Santana, Satisfaction, Rolling Stones, Whole Lotta Shaking Going On, Jerry Lee Lewis, Child In Time, Deep Purple, Whole Lotta Love, Led Zeppelin, It´s  A Man´s, Man´s, Man´s World, James Brown, 

I Heard It Through The Grapevine,  Marvin Gaye, My Girl, The Temptations, Tutti Frutti, Little Richard, Dancing in the Streets, Martha and the Vandellas,

Suspicious Minds, Elvis Presley, Bring It on Home to Me, Sam Cooke, In The Midnight Hour, Wilson Pickett, Papa Was A Rollin´ Stone, Temptations.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti