keskiviikko 16. maaliskuuta 2022

Nato-päivitys 6.0 ”Ukraina”

 

Ukrainan sodan takia päivitän Nato-selvitystäni. Tämä ”Ukraina-päivitys” on samalla päivitys numero kuusi. Pääpiirteiltään se ei ole juurikaan muuttunut edellisestä versiosta, mutta yksityiskohdissa on muutoksia. Vaikka viittaan ohessa Ukrainaan,  on tarkastelunäkökulma  yli  Ukrainan sodan. Tarkoitus on jatkossakin ajantasaistaa selvitystäni maailmanpolitiikan muutosten tahdissa.

 

1) Skandinaviassa Ruotsi ja Suomi ovat liittoutumattomina maina alueen vakauden symboleja. Nykyinen - ja kymmeniä vuosia jatkunut - rauhanomainen ympäristö  ei ole sattuma eikä tue riskinottoa liittoutumisen kautta.

2) Sanotaan, että Nato-maan kimppuun ei ole koskaan hyökätty. Ei ole myöskään hyökätty Länsi-Euroopan sotilaallisesti liittoutumattomien maiden kimppuun (Ruotsi, Itävalta, Sveitsi, Suomi, Irlanti) kertaakaan Naton olemassaolon aikana.

3) On väitetty, että Naton jäsenenä Suomi on ”oikeassa” demokraattisesti johdettujen maiden viiteryhmässä. Päinvastoin Natossa on runsaasti autoritäärisesti tai epävakaasti johdettuja maita (Unkari, Puola, Turkki, Bulgaria, Romania). Liittoutumattomana maana - kohdassa kaksi mainittujen maiden joukossa - Suomi on itselleen soveliaassa seurassa.

4) Naton viides artikla on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen määrittäessään muille jäsenvaltioille annettavan tuen periaatteita. Silti sen nimiin vannotaan. Viidennen artiklan mukaan kukin jäsenmaa päättää itsenäisesti ja kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti antamansa avun luonteen ja laajuuden. Realismia on viidennen artiklan kohta, jossa todetaan avustuskeinona ”poliittiset toimenpiteet”. Useimmat jättäytynevät tosi paikan tullen tämän klausuulin taakse. Viidettä artiklaa ei ole kertaakaan testattu käytännössä. Projisoidaanko Naton apuun ylimitoitettuja toiveita?

5) Suomen saama tuki – jos olisimme Naton jäseniä – voi olla ”kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti” lähinnä poliittista tukea luonteeltaan samaan aikaan, kun liittoutumisen kaikki rasitteet lankeavat osaksemme (altistumme vaaralle, että aluettamme käytetään Naton jäsenenä vihollista vastaan – joka voidaan kokea Naton vihollisena, muttei välttämättä meidän!).

6) Venäjälle Suomen vastainen pitkä raja on sen kaikkein rauhallisin raja. Jos Suomi ja Ruotsi muuttaisivat kantaansa liittoutumiskysymyksessä, merkitsisi se Euroopan geopoliittisen aseman muuttumista. Itämerestä tulisi Naton sisämeri, jonka yhdessä kulmauksessa on Pietari. Murmansk – Pietari -linja on tärkeä väylä Venäjän puolustuksen kannalta.

7) On täysin mahdollista, että Venäjän ja Suomen yhteinen pitkä raja tuo Suomelle Naton jäsenenä ajan mittaan vastuita, joita emme ole alun perin halunneet. Entä ovatko muut maat valmiita puolustamaan Suomen pitkää rajaa?

8) Suomi on ollut Venäjälle ja Venäjä Suomelle erittäin merkittävä yhteistyökumppani kaupankäynnissä. Liittoutuminen tuskin parantaa kaupankäynnin edellytyksiä. Ukrainan sota osoittaa, että pakotteiden negatiiviset vaikutukset kohtaavat niin liittoutumattomia kuin liittoutuneita maita.

9) Suomi ei ole ollut Venäjän hyökkäyksen kohteena muulloin kuin suurvaltojen (Venäjä itse, Saksa, Ruotsi, Ranska) pelinappulana viimeisten runsaan parin sadan vuoden aikana.  Liittoutuminen tai liittoutumisen epäily lisää sodan riskiä. Natossa Suomi on mahdollisen suurvaltasodan osapuoli ja sen ensi-iskun potentiaalinen kohde. Oikeastaan ainoa asia, jota Venäjä Suomessa pelkää on, että sen aluetta käytetään hyökkäykseen Venäjää vastaan. Yhteiskunnallisella näkijällä Matti Kurjensaarella oli viesti, joka on pätevä tänäkin päivänä: M.K. viittaa kolmekymmentäluvun ”pelottavaan oppiin Suomesta länsimaisen kulttuurin etuvartiona” ja jatkaa: ”Etuvartio ei ole itsenäinen, se odottaa aina päävoimia muualta. Sillanpääasema on aina vaaranalainen. Etuvartio on aina alistettu jollekin muulle, itseään voimakkaammalle ryhmittymälle. Etuvartiona Suomi on aina oleva suurempien käskyläinen ja juoksupoika”.

10) Itsenäinen uskottava puolustus, jossa Suomi itse päättää puolustusvoimiensa koosta ja aseistuksesta, nostaa hyökkäyskynnystä mistä tahansa ilmansuunnasta tulevaa vihollista vastaan. Suomi on hakeutunut uskottavaan puolustusta parantavaan aselajiyhteistyöhön Ruotsin kanssa. Kumppanuus Nato-maiden kanssa perustuu molemminpuoliseen tahtotilaan. On väitetty, että Suomi on Nato-kumppanuutensa takia jo Venäjänkin mielestä osa Natoa. Näin ei kuitenkaan ole,  vaan Venäjälle Natoon kuulumisen ja kuulumattomuuden välillä on suuri ero

11) Ns. asiantuntijoista (mukaan lukien sotilasasiantuntijat) ei ole välttämättä ratkaisemaan liittoutumiskysymyksiä. Asiantuntijoilla on aina työyhteisönsä: sotilailla painaa kauluslaatta (sotilaat tekevät esikunnissa heille kuuluvaa työtä, jossa otetaan koko ajan huomioon sotilaallisten toimien mahdollisuus). Näkökulma on liian kapea-alainen politiikan välineenä. Media-, talous- ja poliittisen eliitin Nato-kannatuksen vaikuttimia on tutkittu aivan liian vähän. ”Asiantuntijoiden” tai ”tutkijoiden” taustat tulee aina ottaa huomioon (mistä he saavat rahoituksensa ja mitä mahdollisia sitoumuksia heillä on keskenään ristiriidoissa oleviin osapuoliin). Asiantuntijan lausunto on myös mielipide eikä välttämättä enempää.

12) Liittoutumista harkittaessa on mahdollistettava pakoton laaja-alainen keskustelu. Liittoutumattomuuden mahdollisuus on aina oltava realistisena vaihtoehtona. Emme siis lineaarisesti lähene liittoutumista. On vahva tuntuma, että Suomen  puolueettomuus (liittoutumattomuus) riittää Venäjälle jopa sen etupiiriajattelun puitteissa. Puolueettomuusstatuksen eteen tehtiin Suomessa paljon töitä etenkin 1970-luvulla. Neuvostoliito vastusti tuolloin puolueettomuutta ja halusi sitoa suhteet ensisijaisesti YYA-sopimukseen. YYA-sopimus edusti etupiiriajattelua, puolueettomuus sen vastavoimaa. Nyt tilanne on kääntynyt niin, että Venäjä painostaa Suomea pysymään puolueettomana ja moni taho Suomessa haluaa loitontua siitä ja liittoutua länteen. Nyt puolueettomuus haiskahtaa ummehtuneelta 1970-luvulta. Tämä ideologinen suhderailo on niin syvä, että sitä on vaikeaa kuroa umpeen,  saati kumota. Suomi vaatii psykologisesti koko ajan vahvistusta länsimielisyydelleen. Suomi on jo nyt länsimaa!

13) Diplomatia on aina ensisijainen ratkaisukeino konfliktin uhatessa. Aktiivinen liittoutumattomuuspolitiikka on paras tae säilyttää liikkumavara monimutkaisten suhteiden verkostossa. Silti on varauduttava äkillisiinkin muutoksiin. Historiassa näyttää toistuvan hulluuskaudet. Nytkin vähän ennen myrskyä vallitsi suhteellisen vakaa poutasää. Pax länsimaat horjuu.

14) Yksi hyvin merkittävä seurausvaikutus Suomen kiireiselle etenemiselle Nato-kysymyksessä on kansalaisten jakautuminen kahteen leiriin. Se toimii pidäkkeenä esimerkiksi presidentillä, joka haluaa olla kaikkien suomalaisten presidentti.

15) Suomi hoitaa rauhanaikaisia suhteitaan Venäjään käytännönläheisesti,  ei periaatteelliseen vastustukseen perustuen. Siksi Suomella on liikkumavaraa enemmän kuin monella muulla maalla. Mikään helppo naapuri Venäjä ei ole. Sillä on tapana koetella pikkuista Suomea vaihtelevin keinoin, kuten Saimaan kanavan puunkuljetusten tukkimisella, huostaanottokiistoilla tai turvapaikanhakijatulvalla pohjoisrajalla. Viimeisimpänä Venäjä on pyytänyt tietoja venäläisiin kohdistuneista oikeusrikkomuksista. On näyttöä, että Venäjän puolelta jännitteitä pyritään aiheuttamaan uusissa muodoissa lisää. Ne voidaan tulkita painostuskeinoiksi,  joilla Suomen politiikkaan pyritään vaikuttamaan.

16) Olen usein näissä kirjoituksissani tuonut esille, että Naton kannattajien mielestä Natoon liittymistä vastustajien puheenvuorot eivät ole osallistumista keskusteluun lainkaan, vain Natoa kannattavien mielipiteet ovat ”aitoa keskustelua”. Keskustelun koko asteikon tulee tietenkin olla täysimääräisesti käytössä. Kaikkein yksinkertaisinta ja epärelevanteinta ”keskustelua” on se,  kun ”lasketaan plussat ja miinukset” ja tehdään päätös liittymisestä tai liittymättömyydestä tältä pohjalta. Näin ei tosiasiassa ratkaista Nato-kysymystä,  vaan tehdään asiasta niin yksinkertainen, että se tulee ”ymmärretyksi”. Tosiasiassa ei ole mitään yksityiskohtaista argumenttien luetteloa. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä tämäkin kirjoitus on vain kokonaisuuden hahmottelua.

17) On väitetty, että idän ja lännen välillä on ”harmaa alue”, joka rajaa sen (vaikutus)alueella sijaitsevan maan toimintaedellytyksiä. Suomen on väitetty kuuluvan harmaaseen alueeseen. Harmaa alue on asenteellinen määritelmä,  joka pyrkii luomaan kohdemaasta geopoliittisesti epäedullisen vaikutelman:  Suomen ei tämän mukaan pidä jäädä – väitetysti - autoritaarisesti johdettujen valtioiden vaikutuspiiriin, vaan pyrkiä aktiivisesti liittymään kaikilla tavoin länsimaihin. Tosiasiassa liittotumattomuus ei ole millään muotoa ”harmaata”, vaan tietoinen kansainvälistä  kanssakäymistä ja  turvallisuuden lisäämistä  palveleva poliittis-taloudellinen kokonaisuus.  Harmaa alue on rinnastettavissa Yhdysvaltain ulkoministerin John Foster Dullesin 1950-luvun lopulla puolueettomiin maihin liittämään määritelmään, jonka mukaan puolueettomat maat ovat  ”moraalittomia”, so. jokaisen maan on valittava puolensa itä/länsi -akselilla.

18) Mediassa Nato-myönteisyys on lisääntynyt vuosien varrella. Esimerkiksi Helsingin Sanomat ei ole sitoutumaton lehti,  mitä tulee kannanottoihin koskien liittoutumista/liittoutumattomuutta. Se on liittoutumisen kannalla, on ollut jo ainakin 15 vuotta. Suuri osa muista tiedotusvälineistä on vähintään varovasti  samalla kannalla. Nyt on meneillään todellinen vyörytys Natoon liittymisen puolesta. On omaksuttava kriittinen ote lehti/mediatietoihin, jotka eivät edusta millään tavalla objektiivista totuutta. Kansalaismielipiteen riippumattomuuden säilyttäminen on päätöksenteon kivijalka.

19) Meitä houkutellaan esimerkiksi Baltian maiden taholta liittoutumaan, koska sen katsotaan lisäävän balttien turvallisuutta. On eri asia lisätäänkö sillä Suomen turvallisuutta. Ruotsissa rauhan aikaa on ollut 210 vuotta, Suomessa 78 vuotta. Ruotsi edustaa sopivan viileää suhtautumista liittoutumista kohtaan myös historiakatsannossa. 

20) Ukrainan sodan yhteydessä on tapahtunut EU:n yhtenäisyyden vahvistumista turvallisuuspoliittisessa mielessä, joka on syytä panna merkille. Onko nyt ensimmäinen kerta,  kun EU vakavassa mielessä tarjoaa vaihtoehdon Natolle yksin tai yhdessä Naton kanssa? 

21) Maltti on valttia. On kaikin tavoin pyrittävä kärsivällisyyteen arvioitaessa kansainvälistä tilannetta. Varsinkin Nato-mieliset ovat ”keskusteluissa” kiirehtineet  päätöksentekoa.  Hätiköiminen mielipiteenmuodostuksessa, puhumattakaan paniikista,  ei palvele Suomen etua.

22) Teoreettisella  tasolla voitaneen todeta, että  ”eliitin” ja ”kansan” välillä on suhtautumisero Natoon. Aseisiin, varusteisiin ja armeijaan nojautuva äänensä kuuluviin saava eliitti on taipuvaisempi omaksumaan Natoon suopeita kantoja turvallisuutta tuovana ratkaisuna, kun taas monet kansalaiset ovat painaneet visusti mieleen opetukset,  joita on saatu aiempina vuosikymmeninä ja vuosisatoina: monesti kansa (siviilit) on se, joka on kantanut raskaimman taakan sodassa. Osa tavallista ihmisistä kuitenkin luottaa päättäjien viisauteen olivat johtopäätökset mitkä tahansa.

23) Presidentti Niinistö korotti vastuun (vastuunkannon) sille kuuluvaan arvoon nykyisessä konfliktissa. Jos haetaan Nato-jäsenyyttä, niin mikä on seuraus,  ja miten kannetaan aiheutuneiden seurausten vastuu? Ja vielä: kenen ottama vastuu on uskottava?  Vallitsee kuilu niiden välillä, joilla on vastuu verrattuna niihin, joilla ei ole vastuuta. Nato-jäsenyys ei tuo Suomelle suojaa itsestään selvästi niin kuin kuvitellaan tapahtuvan. Tästä presidentti on meitä muistuttanut.

Johtopäätös kiteytettynä:

Ratkaisun olisi löydyttävä kehikosta a) oma itsenäinen puolustus, b)  Nato-yhteistyö, c) EU-integraation syventäminen, d) Ruotsi-yhteistyö, e) turvatakuut Yhdysvalloilta kahdenkeskisesti. Tuskin näistä mikään toimii yksin ratkaisuna. Tarvitaan siis kombinaatio tarjolla olevien (a-e) vaihtoehtojen kesken tarvittavin painotuksin + aktiivista diplomaattista toimintaa.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti