Suhteeni sotilaalliseen liittoutumattomuuteen tai liittoutuneisuuteen käy ilmi blogikirjoituksistani. Olen pitänyt liittoutumattomuutta parempana ratkaisuna kuin liittoutumista. Liittoutumisprosessi etenee kovaa vauhtia eduskunnan äänestyspäätökseen 188-8 siivittämänä. Vain Turkin vastarinta toimii esteenä hakemuksen hyväksymiselle.
Kansakunnan suuri enemmistö on halunnut osoittaa yksimielisyyttä
siirtymällä kollektiivisesti ja osin aiempien kantojen vastaisesti liittoutumisen
kannalle. Tämä on toisaalta hämmentävä muutos, mutta samalla ”korkeampana
ajatuksena” yhteiseksi koetun tahtotilan korostamista.
Mitä on liittoutuminen? Sen tulkinta tuottaa melkoista päänvaivaa.
Otan esimerkiksi YYA-sopimuksen, jota on
tulkittu äärestä ääreen. Wikipedia määrittää YYA-sopimuksen suurin piirtein niin
kuin minäkin: ”YYA-sopimus toisaalta korosti Suomen
itsenäisyyttä, (ja) asetti ennakkoehtoja Neuvostoliiton mahdolliselle avulle
puolustautumisessa, mistä seurasi se, että YYA-sopimuksesta esitettiin
erilaisia tulkintoja”. Ja Wikipedia mainitsee edelleen, että ”(esimerkiksi)
Yhdysvaltain julkinen asenne … oli poliittisesti korrekti, koska Suomi
pidättäytyi kylmän sodan aikana
ottamasta kantaa Neuvostoliiton ja Yhdysvaltain välisiin
vastakkainasetteluihin”. Suomi on useimmiten kylmän sodan aikana luokiteltu
puolueettomien maiden viitekehykseen, koska se itse halusi niin. Myös lukuisissa
Suomen ja Neuvostoliiton kommunikeoissa tuodaan esille YYA-sopimuksen
yhteydessä Suomen puolueettomuusasema tai pyrkimys puolueettomuuteen. Tämä
ajatus juontaa juurensa Paasikiven diktaatista YYA-sopimusneuvottelujen aikaan,
jolloin hän halusi betonoida Suomen riittävän riippumattomuuden.
Toisenkinlaisia näkemyksiä on.
Janne Saarikivi kirjoittaa 5.6.2022 Helsingin Sanomien esseessään
”Liittoutumattomuus on rakas ajatus, mutta vilkaistaanpa välillä historiaan”
seuraavasti: ”Liittosuhteessa Neuvostoliiton kanssa (YYA-sopimus) jouduimme sietämään
nootteja ja presidentin oli nautittava
Moskovan luottamusta. Toisaalta edut olivat paremmat kuin Varsovan liiton
mailla. Suomessa ei ollut venäläisiä joukkoja ja kauppa kukoisti. Vaalejakin
sai pitää, kunhan ne eivät liikaa vaikuttaneet politiikkaan”. Näin yliolkaisesti
ja ylenkatsoen kirjoittaa mies, joka ei
vaikuta kovin kiinnostuneelta erittelemään liittoutumisen tai liittoumattomuuden
eroja spesifimmin. Samainen YYA-sopimus oli myös liikkumatilan mahdollistaja,
jonka Saarikivi tendenssimäisen pääteesinsä ohessa vaivoin myöntää. Suomen
asemaa ei voi edes verrata itäblokin valtioiden asemaan suhteessa
Neuvostoliitoon.
Saarikivi tekstillään haluaa
osoittaa, että Suomi on historiansa aikana lähes aina ollut liittoutunut jonkun
tahon kanssa eikä sen takia kannata ihmetellä, että Suomen liittymisessä Natoon
olisi jotain erityistä ja historian logiikasta poikkeavaa.
Jotkut, jotka haluavat nähdä, että Suomi ei ollut
kylmän sodan aikana puolueeton (ja sotilaallisesti liittotumaton) luokittelevat
Suomen surutta liittoutuneisiin valtioihin, mitä itse en tee, en ainakaan ilman
suuria varauksia. Itse näkisin suurimman osan koko 1900-luvun historiasta osoittavan
Suomen tendenssimäistä pyrkimystä sotilaalliseen liittoutumattomuuteen harvoja jaksoja lukuun ottamatta. Korostaisin saavutettuja
etuja noudatetun politiikan seurauksena: selviytyminen sitoutumattomuuspyrintöjen
avulla oli vaikuttava saavutus.
::::::::::::::::::::::::::::
Entä mihin menemme, kun
menemme Natoon?
Ikuisista pohjoismaisista kilpakumppaneista Suomi oli valmiimpi
Natoon ja Ruotsi peesasi. Näin kuittaantui se karheus, joka maiden välille jäi EU:hun liittymisestä.
Ruotsi ei kertonut aikomuksistaan. Ruotsi pysyi toisaalta aiemmin pois Natosta,
joka helpotti Suomen asemaa. Toki aiemmiltakin historian vaiheilta on jäänyt hampaankoloon
asioita. Näin tapahtui talvisodan alla, kun suomalaiset avustuskysymyksissä luottivat
sellaisiin ruotsalaislähteisiin, joilla ei ollut riittävää päätäntävaltaa.
On sanottu, että suomalaisten Nato-kanta kääntyi päivässä venäläisten
hyökätessä Ukrainan kimppuun 24.2.2022. Se pitäneekin likipitäen paikkansa. Valveutuneimmat
heräsivät todellisuuteen jo 17.12. 2021 Vladimir Putinin tunnetun etupiirien
laajennusta koskevan ja Naton laajenemista Venäjän rajoille koskevan puheen
seurauksena.
Naton suojiin Suomi yleisen käsityksen mukaan haluaa ensi sijassa
turvatakuiden takia. Mutta toimivatko takuut, jos syttyy yleiseurooppalainen sota? On todennäköistä,
että jokainen pyrkii keskittymään oman turvallisuutensa takaamiseen. Olen myös
muistuttanut Naton viidennen artiklan väljyydestä koskien tuen määrää ja laatua.
Luotettavimpana tukipilarina useimmat pitänevät Suomen omaa vahvaa puolustusta,
mikä sinänsä ei ole ristiriidassa Nato-tuen kanssa. Suomen ei tarvitse hyväksyä
ydinaseiden tai tukikohtien sijoittamista alueelleen, eikä niin pitäisi tehdä. Uusi Nato-joukkojen komentaja
Euroopassa C.G.Gavolin on todennut, että sotaharjoituksissa noudatetaan suurta
läpinäkyvyyttä ja vältetään toimintaa, jolla ärsytetään vastapuolta. Vastuuntuntoista
puhetta!
On täysin uskottavaa, että jos Venäjä ei olisi helmikuussa hyökännyt
Ukrainaan, olisi liittoutumattomuuden kannatus säilynyt korkealla tasolla eikä nykyistä
hakemusvaihetta olisi käynnistetty ainakaan tässä vaiheessa. Ukrainan ja Suomen
vertaamisessa olisi pitänyt olla hyvin varovainen. Ukrainan geopoliittinen
asema riskinä Venäjälle on paljon suurempi kuin Suomen asema. Monet tekivät
meillä uhkakuvavertailun kuitenkin Ukrainan ja Suomen välillä, mitä rinnastusta
on vaikea perustella.
Natoon liittymistä on perusteltu sillä, että Suomi pääsee mukaan sille kuuluvaan arvoyhteisöön. Tosiasiassa arvot vaihtelevat jäsenvaltioiden välillä autoritäärisestä liberaaliin demokratiaan eikä Suomi tarvitse uskottavan länsiorientaation tueksi Natoa. Suomi on ollut oikeasti länsimaa kymmeniä vuosia. Suomi voi Ruotsin tavoin pyrkiä luomaan edellytyksiä demokraattisemmille hallitsemisen muodoille Naton sisällä. Natoa halutaan siis muuttaa arvoiltaan liberaalimpaan suuntaan. Turkin esimerkki osoittaa, että työkenttää piisaa. Nato on pahimmillaan yhtä eripurainen kuin EU.
Ruotsi ja Suomi voivat miedontaa Baltian maiden aggressiivisuutta
varsinkin huomioiden Skandinavian maiden puolustusvastuut Baltiassa. Sen sijaan
rauhanturvaoperaatioista ei ehkä tarvitse nykyiseen nähden tinkiä. Sitä osoittaa
Nato-maa Norjan laaja osallistuminen rauhanturvatyöhön.
Varsinkin baltit ovat tukeutuneet Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyteen
vedoten suomalaisten kykyyn puolustaa myös Viron aluetta varsinkin ilmavoimien avulla. Mihinkä Suomen
puolustuskykyä venytetäänkään! Uhrautuuko luokan kiltein oppilas puolustamaan myös
muita resurssinsa ylärajoilla. Naton sisäisessä työnjaossa näin voi käydä. Suomi
kuitenkin ensisijassa ajattelee saavansa Naton kautta vahvistusta huoltovarmuuteensa.
Suomea on monesti aiheellisesti verrattu saareen. On myös spekuloitu, minkä
hyödyn Suomi saa Naton ”luotolla” tänne sijoittavien suuryritysten panostuksista.
Naton myötä maariski pienenee?
Ruotsissa demarien kannatus on Nato-haun myötä kiivennyt 33-34 prosenttiin,
korkeammalle kuin pitkiin aikoihin. Onko niin, että kansankoti Ruotsi haluaa Natoon
varman päälle demarien suojissa? Vanha turvallisuushakuinen Ruotsi!
Suomen Nato-hakemus mitä ilmeisimmin yllätti Venäjän. Putin,
Lavrov ja kumppanit ovat todenneet, että
Suomea ei olisi ”puolueettomana” uhannut mikään, ja että Natoon liittyminen on
virhe. Tässä on kysymys uskottavuudesta, jota Putinilla ja Lavrovilla ei ole
enää. Tosiasiaksi jää, että Venäjän hyökkäys suvereenin valtion kimppuun oli
koko tapahtumaketjun syy.
Kun Ukrainan sota on nyt ollut käynnissä hyvän toista sataa päivää,
ovat jälkiviisaat jo vauhdissa: olisi pitänyt reagoida aiemmin uhkaaviin
merkkeihin (Krim, Itä-Ukraina) tms. Itse en lähde näiden viisastelijoiden matkaan.
Nato tulee kokemaan metamorfoosin,ennen kuin Suomi pääsee Natoon. Turkki on läntiselle arvoyhteisölle tärkeämpi jäsen , kuin Suomi ja Ruotsi yhdessä.
VastaaPoistaYhdysvaltan näkökulmasta Suomi on kuin vapaaehtoinen , puolustamaan Yhdysvaltain intressajä pohjoisessa ja valmis viellä maksamaan auliudestaan,niin hyvin on maamme saatu kultuurillisesti sidottua aglosaksiseen maailmaan.
Jos me viellä eläisimme Kekkosen aikaa, hän käyttäytyisi, kui n Erdogan.
Yhdysvallat rakensi maahamme, omlla kustannuksillaan seisologisen mittausverkoston, kun Yhdysvallat tahtoi valvoa Neuvostoliiton ydinkokeita, juuri maamme kallioperässä.
Jos maamme valtiaat olisivat tuolloin olleet nykyisen kaltaisia idealisteja, he olisivat maksaneet Yhdysvalloille kyseisen hankkeen toteuttamsesta.
Olenkin verranut viimeaikoina nykyistä hallitusta Kivimäen vastavaan, myös se ajoi mamme melkoiseen katastrofiin.
Aika jyrkkiä kannanottoja.... Sen allekirjoitan, että hyväuskoisuus ja sinisilmasyys istuvat tiukasti Suomessa.
VastaaPoista