Miten vapautua sodan kiroista ja päästä aselepoon ja rauhan tilaan?
Pohdintojen keskiöön voisi nostaa Euroopan turvallisuutta koskevan
kokouksen tai konferenssin koollekutsumisen, johon merkittävistä valtioista
voisivat osallistua myös USA ja miksei Kiinakin ulkojäseninä.
Rauhan suuntaviitoja voitaisiin hakea menneistä vastaavista
rauhantekijäisistä. Vaihtoehtoja on monia. Valitsin tähän rauhanteon
elementiksi Wienin kongressin 1814-15 tapahtumat. Mistään analogiasta ei ole
kysymys, sillä suhtaudun historian toistumiseen skeptisesti, mutta kyllä Wienin
kongressin päätelmien palaset tai elementit sopivat voimasuhteiden ja rauhan
rakennusaineiksi nykyisinkin.
Käytän ohessa Wienin kongressia käsittelevien faktojen lähteenä
akatemiatutkija Timo Miettisen teosta ”Eurooppa. Poliittisen yhteisön historia”
(Teos, 2021).
Napoleonin sotien päättymisvaiheessa vuoden 1814 syyskuussa
Euroopan johtajat kokoontuivat Wieniin keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta.
Ihan vielä en näe nykykonfliktin ratkaisun momentumina rauhantekijäisiä,
mutta seuraavassa onkin tarkoitus hahmotella tulevaisuuden mahdollisuuksia ja
haasteita sitten, kun jollakin taholla on rohkeutta tehdä aloite aselevon
aikaansaamiseksi tai sodan lopettamiseksi.
Tavoitteena Wienissä oli kestävän tasapainon rakentaminen
Eurooppaan. Ykkösasia oli Ranskan tulevaisuuden määritteleminen Napoleonin
sotien jälkeen , mutta sen rinnalla Britannian, Venäjän, Preussin ja Itävallan suhteiden
tasapainoon saattaminen. Taustalla vaikutti suhtautuminen liberalismiin ja nationalismiin.
Venäjä ja itäisen Keski-Euroopan maat pelkäsivät liberalismin ja nationalismin uhkaavan
monarkiaa. Ne rakensivat olemassa olonsa vanhan järjestelmän, Euroopan kristillis-konservatiivisen
perinnön varaan.
Wienin kongressi loi eurooppalaisen järjestelmän keskeiseksi tekijäksi
erottelun suuriin ja pieniin maihin. Suurvaltojen ryhmän muodostivat edellä
mainitut Ranskan vallankumouksen ja Napoleonin vastaisen liittokunnan jäsenet.
Ne olivat itse suurvaltoina eurooppalaisen järjestelyn yläpuolella, mutta määrittivät muiden (pienempien
valtioiden) kohtalon. Niistä tuli rauhantilan ja moraalin vartijoita. Niillä
oli omat vaikutuspiirinsä tai niin kuin nyt sanottaisiin etupiirinsä.
Edellä esitetyn lisäksi suurvallat pitivät keskenään huolta, että kukaan niistä ei pyrkinyt hyötymään
pienten valtioiden kustannuksella. Tämä merkitsi käytännössä sitä, että kavahdettiin Napoleonin aikaista tilannetta,
jossa jokin niistä pyrkisi pysyvästi muiden
yläpuolelle ylivoimaiseksi voimatekijäksi.
::::::::::::::::::::::::::::
Jos asetetaan nykypäivän tilanne
Wienin kongressin päätösten rinnalle, niin nyt kongressissa esille otettu uhkakuva
toimii niin, että Venäjä on pyrkimässä etupiirien muodostamiseen. Se itse asiassa
jopa sodan uhalla vaatii niitä saatettavaksi voimaan. Putinin ”world order”
sisältää tällaisen ajatuksen. Venäjän näkökulmasta siltä on lohkaistu suuri osa
vanhasta Jaltan etupiiristä lännen hyväksi. Etupiiri on siis Venäjän mielestä toispuoleinen.
Venäjä on vetänyt ehdottoman rajan Ukrainan kohdalle. Kiista koskee sitä, kumpi on syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen:
laajenemishaluinen länsi (Venäjän väite) vai Ukrainan ja muiden Itä-Euroopan maiden
suvereniteettia loukkaava Venäjä (länsivaltojen näkemys). Mutta pitääkö uutta kissingeriläistä
tai putinilaista ”world orderia” (tai neutraalimmin
rauhankonferenssia) edeltää suuri sota ennen kuin jokin yhteisesti hyväksytty järjestely
astuu voimaan? Ja saadaanko sillä moninapainen voimien tasapaino aikaiseksi?
:::::::::::::::::::::
Wienin kongressissa, Itävalta ja Preussi pyrkivät siis
pysäyttämään liberaalien ja kansallismielisten nousun Euroopassa. Ranska
vallankumouksineen oli kavahdettava esimerkki nationalismin ja liberalismin
päästämisestä valloilleen. Kristinuskoa pidettiin ratkaisuna Euroopan henkiseen
kriisiin. Varsinkin Venäjän Aleksanteri I antoi kristilliselle koalitiolle kiveen
hakatun merkityksen. Sen avulla jopa valtiollinen yhdistyminen oli mahdollista.
Tätä muut toki kavahtivat.
Britannia kulki lähes kaikissa edellä mainituissa seikoissa omaa
polkuaan: se kannatti liberalismia ja
ymmärsi nationalismia varsin pitkälle. Eri osapuolien näkemykset kävivät myös
ristiin. Niinpä Britannian pääneuvottelija piti itsestään selvänä, että suuret asiat ratkaistiin suurten kesken ja hyväksytettiin sitten muilla. Toisaalta taas Preussin edustaja piti eri
maiden keskinäisriippuvuutta merkitykseltään niin suurena, että mahdollisimman laajan osallistujajoukon
piti käydä neuvotteluja.
Wienin konferenssin lopputuloksena oli kompromissi, joka kelpasi
lopulta kaikille. Keskeisimpiä saavutuksia oli konferenssidiplomatian nousu rauhanjärjestyksen
keskeiseksi työkaluksi. Euroopan rauha pyrittiin ankkuroimaan konferenssin
päätösten ympärille. Tärkeintä oli, että päätöksenteolle muodostui yhteinen
foorumi.
Rauhan säilyttämisessä onnistuttiinkin kohtuullisen hyvin: 1800-luvun eurooppalaisissa yhteenotoissa
kuoli ihmisiä vain noin seitsemäsosa edellisen vuosisadan saldoon verrattuna. Kokonaisuuden
rikkoivat mm. vuoden 1830 kansannousu ja vuoden 1848 vallankumous.
Wienin konferenssia on pidetty konservatiivisten voimien voittona
ja sitähän se olikin. Saavutettiin kyllä joltinenkin rauhantila, mutta vuosien 1830 ja 1848 tapahtumat osoittivat,
että paine vanhan järjestelmän muuttamiseksi
oli valtava.
Kuinka kauan sitten rauhaa yhtäjaksoisesti kesti? Siitä on
erilaisia näkemyksiä. Wienin hengen mukainen diplomatiaan perustuva ajanjakso
voidaan ulottaa jopa ensimmäiseen maailmansodan syttymiseen saakka (100
vuotta!), jolloin vuosisadan vaihteessa luotu – Wienin hengen vastainen - keskinäisiin liittosuhteisin perustuva
järjestelmä laukaisi vallitsevan jännitteen tuhoisaksi sodaksi
::::::::::::::::::::::::::
Jos asetetaan jälleen nykypäivän tilanne Wienin kongressin
päätösten rinnalle, niin nyt Sergei Lavrov puhuu paheksuvasti (liberaalien) arvojen
tuputtamisesta ja Vladimir Putin yhtä paheksuvasti liberaalin demokratian
viennistä, jotka ovat suhtkoht samansisältöisiä asioita.
Putin ja Lavrov jatkavat ajattelua siltä pohjalta,
että Eurooppa on jälkikristillinen yhteisö. He haluavat tehdä selvän pesäeron nykyisen liberaalin
demokratian periaatteiden ja Euroopan historiallisten kristillisten arvojen
välillä. Lavrovin paheksuma liberaali demokratia on ”kaiken sallivaa”. Tämän
ajattelun mukaan eurooppalainen poliittinen päätöksenteko siis poikkeaa
alkuperäisestä ja arvokkaasta kristillisestä arvomaailmasta.
Putin ja Lavrov syyttävät länttä ”liberaalien
lähestymistapojen ehdottomuudesta”. Heidän mukaansa eurooppalaiseen arvoyhdistelmään kuuluu kaiken
sallimisen ohella liberalismin ehdottomuus (= kaiken salliminen ehdottomasti!).
Tästä voi vetää johtopäätöksen, että liberalismin ehdottomuus on – niin kuin
Lavrov väittää - Euroopan suuri arvo-onnettomuus.
Monen mielestä kysymys kuuluu: uskovatko Venäjän johtajat
itsekään olemassa oleviin filosofisiin perusteisiin vai onko kysymys vain sumuverhosta
räikeän vallanhimon päällä? Fakta on, että Putin on niin monta kertaa palannut
nimissään kulkevaan World Orderiin, että siihen ei kannata suhtautua
yliolkaisesti. Voimapolitiikkaa seuraavat edellä kuvatut arvot tuoden – oikein tai
väärin – arvopohjan politiikalle.
::::::::::::::::::::::
Wienin kongressissa esillä olleet asiat ovat siis edelleen
perustavaa laatua olevalla tavalla suurvaltojen pöydällä. Kiistan kohteena ovat
nytkin liberaali vs. konservatiivinen ideologia, vanha alkuperäiseksi väitetty kristillinen
näkemys vs. ”kaiken sallivuus” ja etupiireihin perustuva maailmankäsitys. Suurvaltojen
politiikka ja siihen liittyvät argumentit liikuttavat aikojen yli Euroopan
voimatasapainoa.
Kenelläkään ei nyt näytäolevan kiirettä sodan päättämiseen,,ei edes itsellään Ukrainalla.
VastaaPoistaHuomenissa Venäjän duuma kokoontuu ylimääräiseen istuntoon, kenties se antaa luvan julistaa sota Ukrainalle ja samalla myös sitä tukeville tahoille.
Kolmas maailmansota on ovella,eikä kenelläkään ole aikomusta estää sitä.
Kuten yleensä allkuun käydään informaatiosota,sitten talouspakotteet otetaan sodan käyntmuodoksi, kunnes viimein ollaan perinteisessä fyysisen maailman tuhoavassa sodassa.