Sodan tai kriisin uhan ollessa akuutti kansakunta sulkeutuu toisinajattelulta. Totta onkin, että yksimielisyyttä tarvitaan konfliktin uhatessa, ei kahta sanaa. Mielipideilmasto tiivistyy ja yhteen hiileen puhaltamiselle löytyy perusteet. Jatkosodan aikana, kun sota koski konkreettisesti Suomea, toisinajattelijat suljettiin yhteiskunnan ulkopuolelle, vapautta rajoitettiin tai se vietiin kokonaan.
Kriisiytymisen seurauksena tapahtuu mielipideilmaston kiristymistä:
toisinajattelevia saatetaan ryhtyä vieroksumaan.
Muistelen viime kevään nopearytmistä kansakunnan mielipiteen muutosta, jolloin
Hesari taisi kirjoittaa pääkirjoituksessaan – muutoksen ollessa meneillään - että
liittoutumiskriitikoiden ei pitäisi nyt vetäytyä kuoreensa vaan tuoda esille
rohkeasti mielipiteensä. Lehti oli havainnut päinvastaisen ajattelun eli liittoutumishalukkuuden
valtavirtaistumista: melkein kaikki
rupesivat kannattamaan ”yhtäkkiä” liittoutumista. Nurinkurista tässä oli se , että
Hesari itse ajoi ainakin 15 vuotta liittoutumista kuin käärmettä pyssyyn ja nyt
päästyään voitolle tekeytyi tekopyhästi liittoutumisen
vastustajien sympatisoijaksi ehkä demokratian nimissä. Ehkä se oli viimeinen eläytyvä
säälin osoitus pienenevälle Nato-kriitikkovähemmistölle. Oli varaa olla
armelias.
Liittoutumisen vastustajien enemmistön aiemmin muodostaneiden
muuttuessa vähemmistöksi, seurasi dominoilmiö. Pian oltiin tilanteessa, jossa enemmistö pelkällä ominaispainollaan imaisi
mielipiteissään horjuvan vähemmistömielipiteen parhaillaan muotoutuvan enemmistön osaksi. Jäljelle jäänyt Nato-kriittisten
vähemmistö ”itsesulkeutui” muutamin poikkeuksin hiljaisuuteen niin kuin usein vastaavissa
tilanteissa tapahtuu.
Seuraavassa vaiheessa kansakunta seuraa median johdattelemana
liittoutumisen konkreettisia toteutusvaiheita suurella jännityksellä. Liittoutumisen kannattajien alkuinnostus on hiukan
laimentunut: kaikki nykyiset jäsenvaltiot eivät olleetkaan ihastuneita yhden
tai kahden uuden jäsenen tulosta suuren Nato-perheen jäseniksi. Lopputulos
näyttää kuitenkin varmalta: Natoon liittymisen seurauksena ihmisten turvallisuuden
tunne – mielipidemittaustenkin mukaan - kasvaa aivan silmissä. Osa haluaa lyödä lisää
löylyä kiukaalle: mukaan on mentävä ripeästi
ajattelevat kuorman reunalla keikkuvat ruotsalaiset mitä hyvänsä. Kerkeimmät Suomen
itärajan kaupungit tarjoavat jo tukikohdan paikkaa ikään kuin jokin suuryritys
olisi kilpailuttamassa paikkakuntia etabloitumisvaihtoehtojen selville
saamiseksi. Holtiton on kiire!
:::::::::::::::::::
Entä koko tämän ruljanssin aikaansaanut Ukrainan sota? Pitäisikö
yrittää ainakin pohtia, mitä vaihtoehtoja
olisi tarjolla aselevon tai rauhan aikaansaamiseksi
vai onko nyt jo liian myöhäistä? Tarvittaisiinko
toisinajattelua sodan ratkaisemiseksi? Useimpien mielestä on todennäköisintä,
että kulutussota jatkuu, kunnes sotaväsymys
mahdollisesti sanelee sodan loppumisen askelmerkit.
Ihmiset - minä heidän mukanaan – ovat niin tyrmistyneet
Venäjän hyökkäyksestä ja sodankäyntitavoista, että rauhanmahdollisuuksia ei ole
juuri nyt välittömässä näköpiirissä. Jotkut ovat kuitenkin jaksaneet pohtia
millä keinoin rauha olisi aikaansaatavissa ”kesken sotaa”. Olen aiemmissa kirjoituksissani
viitannutkin ainakin pariin vaihtoehtoisia pohdintoja harrastaneeseen asiantuntijaan.
Molemmat ovat suuren veden takana: siellä tuntuu olevan suurempi liikkumatila
miettiä eri mahdollisuuksia. Tarkoitan tässä
melkein 100-vuotiasta vanhempaa valtiomiestä Henry Kissingeriä ja Chicagon
yliopiston toisinajattelevaa professoria
John Mearsheimeria. He ovat joutuneet kritiikin kohteeksi hyväksyessään tarpeen molempien osapuolien
periksi antamisesta. En kuitenkaan pohdi tällä kertaa asioiden tilaa heidän näkökulmastaan
vaan Hesarin ”Vieraskynäpalstalle” kirjoittaneen Global Crisis Information
Networkin johtajan Tapio Kannisen kirjoituksen pohjalta (”Ukrainan sotaan
pitäisi hakea uutterammin neuvotteluratkaisua”, 6.7.2022).
Kanninen pohtii asioita ydinsodan mahdollisuuden
perspektiivistä. Yhä useampi näkee ydinsodan potentiaalisena mahdollisuutena, jos esimerkiksi Venäjä jää taisteluissa
alakynteen konventionaalisin asein. Kanninen
vertaa Putinia ja Hitleriä: olisiko Hitler käyttänyt viimeisenä epätoivoisena
keinona ydinasetta, jos se olisi ollut hänellä käytettävissä? Itse asiassa Harry S. Truman käyttikin
ydinaseita Japania vastaan nopeuttaakseen toisen maailmansodan päättymistä.
Moni amerikkalainen asiantuntija on kritisoinut Yhdysvaltoja
ja Ukrainaa haluttomuudesta neuvotella Venäjän kanssa. Euroopassa tällaiset
mielipiteet ovat harvinaisia ja joutuvat helposti torjutuksi. Rauhan
mahdollisuudet voisivat kasvaa ainakin siinä tapauksessa, jos kumpikaan osapuoli
ei näe sotilaallista ratkaisua näköpiirissään.
Kanninen viittaa Kissingeriin, joka vuonna 2014 esitti ”suomettumista”
ratkaisuksi Ukrainan silloiseen tilanteeseen. Näen ongelmana tässä toisaalta
Kissingerin varsin kyynisen ajattelutavan, hänen ”world orderinsa” ja toisaalta
suomettumisen huonon maineen Euroopassa. Kissinger ajatteli silloisessa
tilanteessa suomettumista mahdollisen suuremman konfliktin vaihtoehtona. Ja
sotahan siitä sitten tuli!
Eräs vahvasti esillä ollut kiista koskee lännen väitetysti 1990-luvulla
antamaa lupausta, että Nato ei laajene
itään, jonka länsi on kieltänyt jyrkästi.
Venäjä sen sijaan pitää lupausta tapahtuneena tosiasiana. Vaikkei lupausta olisikaan
annettu varoitti esimerkiksi Yhdysvaltain
diplomatian Grand Old Man George F. Kennan jo 1990-luvulla, että Naton tosiasiallinen
laajeneminen itään oli erehdys, joka johtaa uuteen kylmään sotaan. Lännellä oli
kuitenkin suuri kiusaus tukea Itä-Euroopan kovia kokeneiden maiden pyrintöjä
liittyä läntiseen sotilasliittoon.
Kanninen ehdottaa korttien
uusjakoa esimerkiksi Euroopan turvallisuuskonferenssin järjestämisen avulla.
Sitä vastassa on Venäjän joulukuussa 2021 esittämä järjestely tai ”etupiirialoite”,
jota lännessä ei otettu odotetusti kuuleviin korviin. Paljon on siis tehtävä
ennen kuin päästään yksimielisyyteen. Suuri harppaus olisi Venäjän ja Naton suhteiden
uudelleenjärjestely. Tällä hetkellä Kannisen monet esitykset kuulostavat kuitenkin
toiveajattelulta ja ovatkin sitä niin kauan, kun Venäjä katsoo voivansa voittaa Ukrainassa.
Kannisen ”Euroopan turvallisuuskonferenssin” järjestämistä
voidaan kuitenkin pitää luonnosmaisena tulevaisuuden hahmotelmana. Ongelmana on,
että eri tahot käsittävät haasteen eri tavoin. Vladimir Putinin pakkomielteenomainen
lännen syyttely ja katkerasävyinen ”moninapaisen maailman” tavoittelu on yksi
tulkinta kollektiivisesta turvallisuusarkkitehtuurista, eikä mitenkään lupaavan
tuntuinen. Epäselvää on jo se, mitä hän sillä konkreettisesti tarkoittaa. Akatemiatutkija
Timo Miettinen toteaa kirjassaan ”Eurooppa. Poliittisen yhteisön historia” (Teos,
2021), että Wienin ”tanssivan kongressin” 1814-1815 keskeisin saavutus oli, että se muodosti perustan ”Euroopan konsertiksi”
kutsutulle valtiojärjestykselle. Tarkoitus oli pysäyttää Napoleonin sotien hullunmylly
jollakin rationaalisella valtioiden välisellä järjestelyllä, joka perustuisi ”yhteisiin
sääntöihin ja periaatteisiin nojaavan konferenssidiplomatian nousuun eurooppalaisen
rauhanjärjestyksen keskeiseksi työkaluksi”. Tähän kannattaa palata jossain myöhemmässä
kirjoituksessa.
Kanninen ehdottaa ydinaseiden asiantuntijoista koostuvan paneelin perustamista.
Se arvioisi ydinaseisiin liittyviä riskejä ja jatko-ohjelman sisältöä.
Kanninen valittelee, että Ukrainan tapahtumat ovat vieneet huomiota
ja resursseja ilmastokriisin hoidolta. Se on totta: moni muukin rauhanaikaan
liittyvä aloite on työnnetty sivummalle sotaan varustautumisen tieltä.
Tällä hetkellä tuntuu hiukan turhauttavalta ajatella rauhaa tai
aselepoa Kannisen ehdotusten pohjalta, niin sykkyrässä ovat asiat. Lopputulema
voi olla ”parhaassa tapauksessa” jäätynyt konflikti, mutta ei rauha.
Ollaan tilanteessa, jossa kansakunnat sulkeutuvat kaikilta
rauhanehdotuksilta, koska ne kuulostavat
heikkouden merkeiltä.
Ei nyt aivan kaikkialla,Japanissa maan ylähuoneen vaaleissa kommunistit saivat neljä paikkaa ja sosialistit yhden.
VastaaPoistaItäisessä europassa ja baltiasa sekä eritoten Ukrainassa kommunistinen puolue on kiellety, joten se siitä vapaasta ja avoimesta demokratiasta.
Toki Japanissa kyseiset puolueet ovat marginaalissa, mutta ovat sentään edustettuina,peräti ylähuoneessa.