Meille suomalaisille tuntuu olevan ominaista, että pystymme
muuttamaan kantaamme lähes lennosta. YYA-sopimus ja Pariisin rauhansopimus pystyttiin hylkäämään heti, kun se oli mahdollista. Toisaalta
integroituminen läntisiin talousyhteisöihin tehtiin pidemmän kaavan mukana.
Totutimme itäisen naapurin muutoksen välttämättömyyteen. Toisaalta minulle jäi
käsitys, että Neuvostoliitto oli
myötämielinen Suomelle ja sitä kautta
riippuvainen Suomesta, koska se halusi säilyttää Suomen - niin kuin siellä
varmaan nähtiin – sopuisassa etupiirissä. Suomi ei ollut kuitenkaan
Neuvostoliiton taskussa, kuten Leonid
Brezhnev tuli kehuneeksi Itä-blokin huippukokouksessa.
Suomen asema nähtiin niin vakaana ja itsenäisenä, että se sopi rauhanvälitystehtäviin melkein
mihin maailmankolkkaan tahansa. Riippuvuus Neuvostoliitosta pidettiin
Paasikiven aikana riittävän etäisenä poliittista puolueettomuutta korostamalla,
jonka Neuvostoliito hyväksyi, kunhan sen
”legitiimeihin” etuihin ei puututtu.
Sittemmin presidentti Kekkonen tinki neutraliteetista osin
sitomalla oman vallassa pysymisensä opportunistisesti Neuvostoliiton
valtapyrkimyksiin.
::::::::::::::::::::::::::::
Viime aikojen kansainvälisen politiikan pyörityksessä Suomi
on tietoisesti irtautunut Venäjän vaikutuksesta ja sitonut itsensä länsivaltoihin.
Päätös ei ole mitenkään poikkeuksellinen, sillä useimmat valtiot ovat
sanoutuneet irti Venäjän rikollisista pyrkimyksistä. Muutos Suomen asemassa on
joka tapauksessa suuri.
Vanhaan Venäjä-suhteeseen ei ole paluuta näkyvissä olevan
tulevaisuuden aikana, joskaan puheita päätösten ”lopullisuudesta” ei kannata
pitää kivaan hakattuina.
On nähtävissä, että Suomi tekee irtiottoa Venäjästä myöskin
sellaisilla toimenpiteillä, joille ei löydy
asiantuntijoiden taholta kiistatonta
kannatusta. Tällainen on hallituksen saama valtuutus eduskunnalta rakentaa aita
osalle Suomen ja Venäjän rajaa. Perusteluissa on viitattu rajavartiolaitoksen
kantaan, vaikka päätöstä tulee pitää poliittisena. Pilottihankkeen toivotaan
käynnistyvän pikaisesti. Aitapäätös on esimerkki nopeasta kantojen muutoksesta,
sillä vielä jokin aika sitten moni kansalainen – minä muiden mukana – piti
hanketta ylimitoitettuna. Vieläkin on
tunne, että päätöksellä on toivottujen vaikutusten lisäksi epätoivottuja
vaikutuksia. Mutta nyt on vauhti päällä ja halutan tehdä ratkaisuja. Sitä
paitsi kritiikkiä näyttää pikemminkin tulevan niiltä poliittisilta tahoilta, jotka haluaisivat kiirehtiä hanketta
entisestään.
Ihmiset ovat jo tottuneet uusiin ”rooleihinsa” ja sitä
kautta oppineet Venäjä-kriittisyyden, joka on
näkynyt mm. Helsingin Sanomien teettämässä tutkimuksessa, jossa
enemmistö oli sitä mieltä, että Venäjän kansalaisilla on kollektiivinen vastuu
hyökkäyssodasta Ukrainassa.
Helsingin Sanomien pääkirjoituspalstalla 23.10.2022 todetaan
ensin, että aita rakennetaan, kun sitä
halutaan ja sitten yllättävästi, että ”voi siitä hyötyäkin olla”. Jotenkin tämä
jättää häilyvän kannan aidan tarpeellisuudesta. HS:n päätoimittaja Antero Mukka
esittää kolumnissaan ”Millaiseksi maaksi Suomi päätyy kovaa linjaa kulkien?”
(23.10.2022) selvää epäilyä nyt meneillään olevia venäläisvastaisia toimia
kohtaan.
Mukka on oikeassa todetessaan, että Suomi on valinnut kovan linjan Venäjää
ja venäläisiin liittyviä asioita kohtaan ilman valikoivaa harkintaa: ”Paraikaa
on käynnissä venäläisvastaisten toimien kilpahuuto, jossa kovimman tarjouksen
esittäjä saa tilaisuuden profiloitua jämäkkänä patrioottina. Moni katsoo, että
kansainväliset sopimukset ja perusoikeudetkin saavat nyt väistyä”.
Uhkaako meitä vauhtisokeus? Monet ovat sitä mieltä, että
Baltian maiden kova linja sopii meidänkin linjaksemme. Suomen ulkopolitiikkaa
on kuitenkin totuttu pitämään pehmeän rauhantahtoisena ja sovittelevana. Vältämme Baltian maille
tyypillistä kovaa retoriikkaa. Nyt otetaan riskejä tulevaisuuden
kustannuksella.
Viron tilanne on siinäkin mielessä erilainen, että
venäläistaustaisen väestön osuus on moninkertainen Suomeen verrattuna. Meillä Suomessa
Hesarin tutkimuksen mukaan lähes viidennes
Suomen venäjänkielisistä hyväksyy Venäjän toimet Ukrainassa. Mukka sanoo
ymmärtävänsä suomalaisten epäluulon Venäjää
kohtaan ”tiettyyn pisteeseen saakka”, mutta pitää kaiken kaikkiaan
huolestuttavana vastakkainasettelua kansakunnan sisällä. Minunkin mielestäni ryhmittyminen
ukrainalaisten tueksi on oikein, ei kahta sanaa, mutta halutaanko tavallisten
ihmisten kesken – kumminkin puolin - vastakkainasettelua oikeasti Suomen
sisälle? Rasitteena vähäisellekin suhteiden ylläpidolle on muun muassa venäläisten
- sanoisin kiistaton - myyräntyö Suomessa sijaitsevien omistusten kautta. Mutta
onko se viides kolonna? Mukka heittää vielä ajatuksia herättävän kommentin
kolumninsa lopuksi: ”Purammeko tosiasiassa vuosikymmenten vaikenemisesta
kertyneitä paineita?
::::::::::::::::::::::::::
Helsingin Sanomien artikkelissa ”Aitaa rajalle” (23.10.2022)
Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen professori Jussi P. Laine
esitellään ”yhdeksi harvoista” kriittisistä keskustelijoista koskien ”Venäjän
aitaa”. Hän on erikoistunut rajatutkimuksiin. Laine suhtautuu raja-aitojen
pidättelykykyyn lähinnä kyynisesti. Hän pitää aitojen haittoja hyötyjä
suurempina, vaikkei pidäkään niitä täysin hyödyttöminä.
Laineen viesti on,
että aidat eivät pidättele ihmistä. Luontevin ja vaarattomin tapa
ylittää raja on ylittää se virallisten paperien avulla! Jäädään vain maahan,
kun viisumi umpeutuu. Aidat taas
ohjaavat ylitykset vaarallisimmille reiteille.
Yksi tapa ohittaa rajamuodollisuudet on käyttää hyväksi
ihmiskauppaa. Aitoja rakentamalla tuetaan järjestäytynyttä rikollisuutta! Tämä
lienee Suomea paljon todennäköisempää Afrikan ja Euroopan eteläosien välillä.
Laine näkee aidassa yhden nurinkurisen hyödyn, sen
saman, mitä Donald Trump on hyödyntänyt
eli rajamuurin käytön sisäpoliittisena välinenä. Suomessakin aidan rakentaminen vetoaa suureen osaan väestöstä.
Rakastetaan jämptiä toimintaa! Varsinkin
oikeistopoliitikoille aidalla on symboliarvo, haluttaisiin kansallinen
yhtenäisyyden osoitus. Eri asia on, miten tämä käytännössä toimii.
Rajavartioston kanta tuntuu maltilliselta: kaikkea laitonta
rajanylitystä ei pystytä torjumaan. Sitä paitsi sen ei tarvitse avata tavoitteitaan
suurelle yleisölle salassa pidettävien riskianalyysien takia. Aitaa
perustellaan valvonnan käytännön hyödyillä, vaikka erämaa-aidat (niiltä osin,
kun aita halkoo asumattomia alueita) maailmalla lienevät harvinaisuus. Aidat ja
niitä sitova tiestö tukevat normaalin infran rakentamisen tarpeita ja ohjaavat
ihmisiä laillisiin rajanylityspaikkoihin.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Suomi on ulko- sisäpolitiikassa koventanut suhtautumistaan
kansakunnan turvallisuuta koskevissa asioissa. Tuleeko paine pelkästään
ulkoapäin vai onko kotimaisella aktiivisuudella sisäpoliittisia tarkoitusperiä:
uhkakuvat lisäävät turvattomuuden tunnetta?
Olemme pitäneet itseämme kansainvälisissä kysymyksissä
puolueettomana muutama vuosikymmen sitten ja hakeneet tälle kannalle tunnustusta. Nyt näitä asioita on vaikea käsitellä
puolueettomasti. Aika huutaa
sitoutumista: joku voi pitää puolueettomuutta ja tasapuolisuutta tavoittelevia kommentteja moraalittomina.
Mitä Suomen ”kovettuminen” (jos ilmaisu hyväksytään)
merkitsee pidemmällä aikavälillä? Sen
aika näyttää.
Aivan kuten Israelin esimerkki osoittaa,erilaisten muurien pystyttäminen alvelee vain äärioikeistolaista agendaa. Kuten Israelissa myös Suomessa vasemmisto voi tässä leikissä ja yydissä kadota polittiselta kartalta,valitettavasti.
VastaaPoistaMyös Israelissa on rakennettu muureja ja aitoja innolla.
Ehkä Suomessa kuitenkin hyvinvointiyhteiskunta on juurtunut syvemmälle ja nykyinen malli ja rakenne ei hevillä katoa.
VastaaPoista