Kohta yhdeksän kuukautta on ihmetelty venäläisten
käyttäytymistä. Jeskanen: ”Venäläiset vaikuttavat passiivisilta ja
välinpitämättömiltä”. He eivät kritisoi vallanpitäjiään. Yksinkertainen selitys
on, että kovalla kurikampanjalla mielenosoittajat
on peloteltu pysymään pois kadulta. Rangaistukset ovat minkä mittapuun mukaan
tahansa kohtuuttoman kovia.
Asian juurille päästäkseen Jenni Jeskanen on haastatellut
moskovalaista psykiatria Aleksandr Kursakovia. Miksi sodanvastainen liike on
niin heikko Venäjällä? Johtuuko se siitä, että venäläiset eivät ymmärrä, että
mitä kauemmin Putinin sota jatkuu sitä suurempia ovat kansan kärsimykset.
Kursakovin selitykset herättävät lievää hämmennystä ainakin
minussa, vaikka pääosin osuvatkin oikeaan. Hän toteaa, että kansalla ei ole
kokemusta kehittyneestä demokratiasta ja oikeuksien kunnioittamisesta: tsaarien
vallasta siirryttiin kommunistien valtaan. Sodat, nälkävuodet ja vainot ovat
vuorotelleet Venäjän historiassa. Länsimaisittain ajateltuna olosuhteet ovat
poikkeavat.
Mihin on jäänyt pyrkimys parantaa olosuhteita? Onhan monilla
muillakin kansoilla ollut vaikea lähihistoria, silti ne ovat kansanvaltaistuneet
ja vaurastuneet . Syntyy käsitys ikään kuin olosuhteet olisi ulkoapäin annettu ja
niille ihminen ei mahda mitään. Näin olosuhteet pääsevät määräävään rooliin päinvastoin
kuin lännessä, jossa on pyritty irti kohtalonuskon sävyttämistä ulkoisten
olosuhteiden sanelusta.
HS:n artikkelissa viitataan siihen, että yksilö on jäänyt
aina Venäjällä kollektiiviin varjoon. Tässä on sinällään perää. Tämä ei kuitenkaan
selitä sitä, miksi Venäjällä on niin paljon eri alojen huippulahjakkuuksia,
siis menestyviä yksilöitä. Venäläiset tuntuvat jakautuvan ajelehtivaan massaan
ja lahjakkaisiin johtotähtiin: ero näiden välillä on poikkeuksellisen suuri.
Suomessa sisällissota vapautti köyhät ikeestä, vaikka punaiset
kärsivät tappion. Venäjän sisällissodan pyrkimys oli sama, mutta tuloksena ei ollut demokratia vaan ensin
Leninin ja sitten Stalinin diktatuuri. Tullaan käsitteeseen luottamusyhteiskunta.
Ihmiset eivät luota viranomaisiin eivätkä toisiin(vieraisiin) ihmisiin päinvastoin
kuin esim. Skandinavian maissa. ”Vieraaseen” liittyy potentiaalinen epäluottamus.
Sen sijaan ystävät ja kaverit ovat
tärkeitä, kun kaveruus on ensin ansaittu.
Viittaan tässä blogikirjoituksessa muutamaan otteeseen aiempaan
tekstiini ”Miksi venäläiset eivät menesty kuluttajatuotteiden markkinoilla?” Lainaan
siinä kirjailija Arvo Tuomista, joka mielestäni
valaisee mainiosti venäläistä psyykettä: Tuominen kertoo kokemastaan venäläisen
keskustelukumppanin yhtäkkisestä ja uhkaavan sävyisestä keskustelun avauksesta:
”Kunnioitatko minua?”. Kysymys oli tuttu Tuomiselle monista kanssakäymisistä
venäläisten kanssa, koska hän rutiininomaisesti ohjeistaa: ”Mikäli vastaat
kielteisesti, edessä on rähinä. Myönteinen vastaus johtaa maljojen nostamiseen
riidanhaastajan kanssa”. Tuomisen mielestä
”kyse on ennen muuta huonosta itsetunnosta, joka venäläisillä on jopa
huonompi kuin meillä suomalaisilla”.
Tämä ”venäläinen hybridi”, jossa
käytös on kaksijakoinen hämmentää läntistä
tarkkailijaa. Samaa tarkoittaa vanha sanonta, jonka mukaan venäläinen
nuolee alakynnessä saapasta, mutta yläkynnessä antaa saapasta! Tuominen toteaa
edelleen samassa yhteydessä: ”Kunnioituksen vaatimisen kultti koskee myös
Venäjää valtiona. Pelonsekaista kunnioitusta pidetään Venäjällä
korkeatasoisempana ja pitkävaikutteisempana kuin hyvillä teoilla hankittua”.
Niin, mikä on venäläisen suhde
valtioon? Useimmille valtion mahtavuus on tärkeää. Käsitys valtion vahvuudesta on sidoksissa
venäläisten perinteiseen turvattomuuden tunteeseen, jota valtionjohto
pönkittää. Venäjää kuvataan koko ajan piirityksen kohteena olevaksi
kansakunnaksi. Jälleen tuo sama ajatus, vahvuuden ja altavastaajan muodostama sekoitus.
Syntyy duaalivaikutelma, että toisaalta valtiovaltaan luotetaan (jota edusti
aikoinaan keisari), toisaalta valtio koetaan etäiseksi: ei koske meitä, pysymme
erossa valtioon liittyvästä, jos se vain
on mahdollista.
Sotaa miljoonat venäläiset eivät tunne omakseen. Osa haluaa
välttää sodankauhuja pelkoa tuntien, osa ei pysty perustelemaan sitä, miksi siinä
ollaan mukana. Ollaan välinpitämättömiä tai passiivisia. Seurauksena miljoonat
ovat paenneet maasta.
Mielenosoitukset vaikuttamiskeinona on kiehtova
lähestymistapa sodanvastaiseen problematiikkaan. Putin on kokenut suurten mielenosoitusten
voiman jo kymmenen vuotta sitten, eikä halua enää nähdä niitä. Mielenosoituksia
torjuvana keinona on käytetty silkkaa väkivaltaa, väkivallalla uhkaamista tai käsittämättömän pitkiä vankeustuomioita,
joka on johtanut siihen, että ihmiset eivät henkensä ollessa uhattuna halua
uhrautua, niin kuin monissa maissa
tapahtuu. Aivan mahdottomia mielenosoitukset eivät ole vieläkään, sillä
Jeltsinin noustessa tankin päälle 1990-luvun alussa ihmiset olivat valmiita
ottamaan riskin. Kysymys on siitä, milloin pelottomuus voittaa alistumisesta ja
nöyrtymisestä aiheutuvan lannistumisen.
Aleksandr Kursakov ottaa esille venäläisten turhauttavat
kokemukset 1990-luvun turbulentteina vuosina, jotka johtivat köyhyyden ja
rikollisuuden hallitsemattomaan kasvuun. Kursakov vetää johtopäätöksen, että
usko yksilön vaikuttamismahdollisuuksiin tuhoutui silloin. Ihmiset joutuivat
taistelemaan toisiaan vastaan ja solidaarisuus tyrehtyi kansalaisten väliltä.
Yksilön voimattomuuteen yhdistyi auktoriteetin kaipuu. Tähän voi sisältyä
osatotuus: jälleen yksi takaisku sarastaneelle demokratialle.
Kursakov johtaa
nykypäivän kokemukset myös Neuvostoliiton romahdukseen, jossa häikäilemättömät
oligarkit ryöstivät kansallisvarallisuuden. On vaikea sanoa, kuinka suuri osa epäluottamuksesta on
johdettavissa aidosti 1990-luvun kokemuksista ja paljonko siinä on menneiden
vuosikymmenien ja vuosisatojen raskasta taakkaa. Menneisyys on Kursakovin mielestä
jäänyt käsittelemättä, joka on johtanut virheiden
toistumiseen.
Venäjä mielletään voittajakansaksi, erityisesti fasistien
voittajaksi. Tappion kokemus on jäänyt puutteelliseksi, väittää Kursakov. Tästä
johtuen kansa on altis manipuloinnille! Tälläkö selittyy Ukrainan sodan
parhaiten päin selittäminen?
Länsi on asettanut kovat pakotteet Venäjälle. Jeskanen kysyy
Kursakovilta lännen pakotetoimenpiteistä, joka vastaa, ettei länsi ole ymmärtänyt omien toimiensa
merkitystä, koska se on riistänyt mahdollisuudet tavalliselta kansalta niin
perusteellisesti, ettei se pysty selviytymään
arjen haasteista. Kursakov arvostelee lännen pakotteita, koska ne kohdistuvat
yhtä lailla tavalliseen kansalaiseen kuin oligarkkeihin. Pahaan välikäteen ovat
joutuneet Venäjältä paenneet. Heidät on sysätty väliinputoajien joukkoon
kaikkien arvostelemiksi hylkiöiksi. Kursakov kaipaa heille ymmärrystä sekä
lännestä että idästä. Onko tässä kysymys marttyyrin roolin omaksumisesta vai
oikeutetusta kollektiivisesta arvioinnista?
Tästä tullaan kysymykseen kollektiivisesta vastuusta, jonka
monet lännessä ovat langettaneet kaikille venäläisille. Joudutaan syyllisyyden
tunteen ja vihanpidon väliseen hetteikköön. Kursakov ei hyväksy kollektiivista
vastuuta sodasta sellaisenaan, koska hän kokee, että tavalliset venäläiset
tuntevat syyllisyyttä siitä, että eivät - pelätessään seurauksia - ole tehneet kaikkea voitavaa.
Ollaan erikoisessa tilanteessa, jossa tulkintani mukaan
venäläiset (varsinkin Luoteis-Venäjällä asuvat) suhtautuvat Suomeen
kiihkottomasti, jopa lämpimästi, kun taas suomalaiset suhtautuvat venäläisiin
kollektiivisen pahan ilmentyminä.
On melkoinen kansallinen onnettumuus,melle suomalaisille tää maamme pääminiserinä sattuu olemaan sotaisa Sanna, jokaväittää Suomen voittaneen Venäjän sodassa,siis torjutavoitto on muuttunut voitoksi.
VastaaPoistaVenäjä on omanlaisensa kultuuripiiri ja siellä vallitsee omanlaisensa,käyttöjärjestelmä,meillä varsinkin suvaitsevaistona pidetyillä piireillä on ilmaatunut omanlaistaan suvitsemattomuutta,juuri suhteessa Venäjään.