Paavo Nurmen ikuisesti elävä maine perustuu hänen loistaviin
urheilusaavutuksiinsa. Sivuutan ne kuitenkin tätä kirjaa arvioidessani lähes
kokonaan. On sinänsä saavutus olla huipulla kahdessa eri ”lajissa”,
asuinkerrostalorakentamisessa ja kestävyysjuoksussa. Paavo osoitti suuruutensa panostamalla
yhtä intensiivisesti rakentamiseen kuin juoksu-uran kehittämiseen.
Olihan Nurmi toki paljon muutakin, kuten kestävyysjuoksijoiden
valmentaja, taiteenkerääjä, Suomen epävirallinen ”suurlähettiläs”, patriootti
vailla vertaa… Nurmen päätyöstä
kestävyysjuoksun mestarina on kirjoitettu tuhansia artikkeleita, ja koko joukko kirjojakin. Useimmiten hän oli
saavutustensa ansiosta kilpatovereihinsa
verrattuna - ehkä Ville Ritolaa lukuun ottamatta - ”yli-inhimillinen Phantom Finn”. Tosiasia
on kuitenkin, että Nurmi jos kuka realistina tunnisti omat rajansa.
Virtapohjan teemojen
käsittelytapa on yllätyksellinen, jopa hämmentävä. Hän lähtee toki liikkeelle rakentamisen
historiasta ja aivan oikein korostaa Carl Ludvig Engelin ja Johan Albrecht
Ehrenströmin merkitystä, mutta toisaalta nämä suuret rakentamisen mestarit
olivat toki kaukana Nurmen pääosin käytännön rakentamistoimintaa koskevasta
osaamisesta. Nurmi oli grynderi sana varsinaisessa merkityksessä.
Virtapohjalle ei kuitenkaan riitä pelkästään rakentamisen teeman keskeinen rooli kirjassa.
Tuon tuostakin hän hypähtää yllättäville sivupoluille. Niin, minulle jää jopa kuva,
että sivupolut eivät usein edes sivua Nurmen rakentajan minää
Tässä runsaudensarvessa hyppelehtivässä aiheenkäsittelyssä
tulee tuon tuostakin vilkaistua, mikä sen kirjan nimi nyt taas olikaan!
Nurmi tunnettiin vaiteliaana miehenä, joka harvoin avasi
sisintään muille ihmisille. Hän ei myöskään ollut mikään helppo ihminen, vaikka
pienessä seurassa saattoi irrotella muiden hämmästykseksi. Nurmi oli toisaalta maineensa
vanki. Pitikö hänen ylläpitää tarkoituksella umpimielisen kuvaa, johon hän
viittasi eräässä puhtilaisuudessa: ”nyt minun taitaa olla parasta lopetella,
jotta voin viedä hautaan maineeni”? Moni
luonnehti häntä Kekkosen tavoin
sulkeutuneeksi , epäluuloiseksi ja yksinäiseksi. Kekkosen tapaan jäin
pohtimaan leimasiko hän itsensä sfinksin kaltaiseksi, vai oliko se hänen
luonteensa, joka jätti niin voimakkaan jäljen Nurmen olemukseen.
:::::::::::::::::::::
Paavo Nurmi juoksee näköispatsaaksi muotoiltuna edelleen
keskuudessamme, mutta Virtapohja kääntää ajanratasta aina1800-luvun alkuun.
Tämä on tyypillistä Virtapohjan analyysiä. Joskus hän loittonee niin kauas juoksijoiden
kuninkaan aikakaudesta tai asiayhteydestä, ettei enää saavutakaan yhteyttä sankariinsa. Juuri silloin tulee vilkaisseeksi
kirjan kanteen, nähdäkseen, mikä tämän
kirjan nimi olikaan.
Tällaisia sivupolkuja ovat kirjassa mm. voimistelu ja
ammunta, joihin liittyy seuratoiminnan perustaminen. Kaikkiin näihin liittyy piilomerkityksessä itsenäisyyden tavoittelu
pidemmällä aikajänteellä. Voihan näissä teemoissa nähdä kautta rantain
katsottuna yhteyden Nurmen itsenäisyyden kaipuuseen.
Sankaruuden tavoittelussa nähdään yhtäläisyksiä norjalaiseen
tutkimusmatkailijaan Roald Amundseniin ja jopa Disneyn Mikki -hiireen, samoin
1920-luvulla virinneeseen Egypti-tutkimukseen. Varhainen ilmailun historia
rohkaisi tekemään vertailuja kestävyysurheiluun ja siis Nurmeen. Niin ikään
tupakkamarkkinoinnissa (!) nähdään yhtymäkohtia Nurmen aikakauteen, miksiköhän?
Eri teemojen yhteys Nurmeen on monissa
tapauksissa melko etäinen.
Tulee tunne, että kirjaa olisi voitu sivumääräisesti
supistaa runsaastikin sisällön siitä kärsimättä. Kalle Virtapohja tekee
aihevalintoja, joita ei aina voi pitää kovin onnistuneina. Teoksen nimen olisi
voinut muuttaa tekstisisältöä vastaavaksi. Miten olisi ”Paavo Nurmi Helsinkiä
rakentamassa”.
Vielä on syytä mainita Nurmen menestys vuoden 1936 Berlinin
olympiakisoihin valmistautuvien urheilijoiden valmentajana. Tulosten olisi
voinut kuvitella siivittävän Nurmen uran uusiin aluevaltauksiin, uusilla
elämänalueilla.
:::::::::::::::::::::::::
Nurmi ei jäänyt Turkuun grynderiksi vaan muutti Helsinkiin. Hän
jäi itse asumaan rakentamaansa taloon
Töölöntorinkatu 7:ään. Se oli Nurmen ensimmäinen talo. Rakentamisessa auttoivat hyvät suhteet
vaikuttajaihmisiin. Paavo Nurmen ja Risto Rytin ystävyydestä liikkui paljon
huhuja, mutta pitäviä todisteita Nurmen ykkösluokan neuvonantajasta ei ole
jäänyt. Seuraavaksi Nurmi päätti rakentaa talon Lauttasaareen, joka oli saaren
ensimmäinen kerrostalo.
Sota keskeytti Nurmen rakennustoiminnan, mutta sitä jatkettiin
heti, kun sota päästi otteestaan. Nurmi kokeili siipiään myös
laivanvarusteluliiketoiminnassa, mutta epäonnistui pahasti. Hän vetäytyi takaisin
talonrakentamiseen.
Nurmi jatkoi businesta luotettujen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Nurmi oli tarkka isännöitsijänä ja valvoi rakennustoimintaa pikkutarkasti,
keräten jopa nauloja rakennusten työmaalta säästösyistä.
Rentoutumista Nurmi haki Kallvikin mökiltä. Tuskinpa on vaatimattomamman
oloista mökkiä kuin tuo saunarakennus – ainakin ottaen huomioon Nurmen tulo ja varallisuustason.
:::::::::::::::::::::::
Kalle Virtapohjan teoksen pääteema on oikeutetusti rakentaminen.
Siitä Virtapohja pitää kiinni, mutta muilta osin hän tulkitsee väljästi
valitsemiaan teemoja, joiden relevanttiudesta pääaiheen näkökulmasta ei aina
voi vakuuttua. No, ainakin taustatiedot
palvelevat lukijan yleistietotarpeita.
Nurmi oli pedantti mies aina yksityiskohtia myöten. Joskus
häneltä keitti yli, kun hän arvioi yhteistyökumppaneitaan, mutta useimmiten hän
havaitsi itse olevansa turhan tarkka vaatimuksissaan.
Nurmi rakensi talon kerrallaan pitäen isännöitsijänä
rakentamisen langat tiukasti käsissään ja noudattaen siten luonteenlaatunsa
tunnusomaisia piirteitä.
Mutta teräsmiehetkin väsyvät. Nurmea saattoivat hänen
viimeisellä matkallaan lukuisat huippu-urheilijat Lasse Vireniä myöten.
Pysyvän jäljen Nurmi jätti luovuttaessaan huomattavan osan
elämätyönsä ansioista nimeään kantavalle säätiölle, joka on keskittynyt
tukemaan sydän- ja verisuonitautien tutkimusta.
Ainakin osin arvoitukseksi jää Nurmen vieroksuva suhtautuminen
omaan huippu-urheilijauraansa. Hän ei varmaan ymmärtänyt saavuttamiensa tulosten
ja ennätysten arvoa sanoen niiden merkitsevän vähemmän kuin mädäntynen puolukan. Todellista
pysyvää arvoa merkitsivät hänen taidekokoelmansa työt. Näin kategorisen jyrkkää
tuomiota ei voi mitenkään nähdä objektiivisena, jälkimaailma on sen todistanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti