Helsingin sanomat avaa parissa artikkelissaan (”Teitä tarkkaillaan”, 7.8.2022 ja ”Niinistö torjuu arviot, että Venäjä-puheita olisi varottu viime vuosina”, 8.8. 2022) ulkopoliittisia saloja. Syntyneen keskustelun keskiössä on Turvallisuuskomitean vanha raportti vuodelta 2017, johon nyt hieman jälkijättöisesti palataan.
On väitetty, että tutkijoiden puheita Venäjään liittyvistä
uhkakuvista on yritetty rajoittaa tai sensuroida. Kysymys on ikään kuin
jälkisuomettuneesta ilmapiiristä.
Olen itsekin kirjoittanut blogikirjoituksen aiheesta nimellä ”Sisäiset
trollit ja ulkoiset trollit” 31.10.2017, jossa ihmettelen, että turvallisuuspolitiikkaan
otetaan niin voimakkaasti kantaa, vaikka
lähestymässä olivat vuonna 2018 yhdet kaikkein rauhallisimmista presidentinvaaleista.
Helsingin Sanomat otsikoi 28.10.2017 ”Suomi varautuu
Venäjän vaalivaikuttamiseen”. Kirjoituksessa käydään läpi edellä mainitun Valtiollisen
turvallisuuskomitean muistiota koskien niitä keinoja, joilla Venäjä voi
vaikuttaa Suomen presidentinvaaleihin. Turvallisuuskomitea toimii
puolustusministeriön yhteydessä, joten sillä lienee ollut puolustusministeri
Niinistön hyväksyminen. Muistio perustuu komitean käyttämän
asiantuntijaverkoston mielipiteiden koosteeseen.
Maan suurimman sanomalehden rooli on tässä
kummastuksen kohteena. Kysymys on pelottelulistasta, jonka luettelemat
uhkatekijät ulottuvat ”presidentinvaalien voittajan avustamisesta” ”salamurhaan
tai terrori-iskuun”. Suomihan mielletään
tässä ikään kuin kehittymättömäksi ei-demokraattiseksi ja korruptoituneeksi
valtioksi, jossa vaalit voidaan sabotoida muutamalla yksinkertaisella keinolla.
Heikoilla on luottamus demokratiaan, jos vaikutus on näin helposti tapahtuvaa!
Presidentti
Niinistö tuomitsi ylimitoitetut uhkakuvat edesvastuuttomina, ja toistaa edelleen kantansa vuonna 2022.
Niinistö kiinnitti myös huomiota siihen, että Venäjän tavoitteeksi nostettiin Niinistö
tukeminen. Edellä mainitut ja muut ylimitoitetut
hybridivaikuttamisen keinot kompromettoivat osaltaan komitean asiantuntijatyötä. Jää vaikutelma
että raportin tekijät ajattelevat, että
ainakaan näiden mainittujen yli vaikuttamiskeinot eivät voi yltää.
Komitean asiantuntijat aliarvioivat Suomen kansalaisten
tietomäärää ja kykyä ymmärtää potentiaalisia uhkia. Kyllä kansalaiset osaavat
ajatella ihan omilla aivoillaan. Kun sanon näin, en tietenkään kiellä, etteikö
vaaleihin voitaisi vaikuttaa jollain tavoilla. Minulle ei ole vain selvinnyt,
mitä vaikuttamisella aiotaan saada aikaan. Sekasortoa? Epäjärjestystä? Miten
tämä palvelee Venäjän intressejä? Kenen puolelle Venäjä kävisi tilanteessa,
jossa vaaleissa on vain yksi suosikki?
Hesarissa julistetaan, että komitean mukaan tärkein
Venäjän vaikuttamiskeino on ”nostaa Kremlin suosima ehdokas Suomen
presidentiksi”. Entä jos Suomen kansa ja ”Venäjä” ovat samaa mieltä siitä, kuka
pitäisi valita presidentiksi?
Joskus tulee mieleen, kumpi aiheuttaa enemmän
ongelmia, ulkoiset trollit vai meidän oma turvallisuuskomiteamme. Presidentti
Niinistö kehotti hybridiuhkien osaamiskeskuksen avajaisissa kylmäpäisyyteen ja
varoitti suoranaisesta alarmismista eli Venäjään liittyvien uhkien
liioittelemisesta: ”Joskus lietsomme informaatiosotaa niiden puolesta, joita
vastaan olemme sen alun perin tarkoittaneet”, totesi Niinistö.
On syytä panna merkille, että ulkopolitiikkaa tehdään ajassa. Vuonna
2017 ei ollut niitä vaaroja nähtävissä, jotka ovat nostaneet päätään 24.2.2022 jälkeen.
Miltei joka vaaleissa viimeisten parin kymmenen vuoden
aikana on nostettu esille – vaaleihin uhkakuvina liittyen – hybridiuhkia. Sen enempää turvallisuusviranomaiset
kuin vaaliviranomaiset eivät ole havainneet mitään vaikutuskeinoja käytetyn.
Tilanne voi muuttua, kun Venäjän toimet Natoa vastaan lisääntyvät.
Jussi Niinistö kuuluu niihin, jotka ovat korostaneet Venäjän vaikutusmahdollisuuksien
suoraa käyttöä. Ilmeistä on, että presidentti
on tukistanut puolustusministeriä, kun tämä on nähnyt Venäjän puuttumisen todellisuutta
laajempana. Presidentti on torjunut väitteet, että Venäjä-puheista olisi varoitettu
poliitikkoja ja virkamiehiä. Jussi Niinistön itsensä mielestä avain asia on uhkista
puhuminen. Vanhempi poliitikkosukupolvi ei
ole tottunut puhumaan uhkista julkisesti.
Itse näkisin, että asioista puhuminen niiden oikeilla
nimillä on yhä yleisempää. Silti hyvät tavat vaativat pidättymistä provosoivasta
uhkakuvien maalailusta. Presidentti Niinistö on näyttänyt mallia asiallisella,
mutta suoralla vuoropuhelulla. Osa suomalaisista politiikoista haluaisi haastaa
presidentin linjaa.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että kanssakäyminen
on saanut vakiintuneita piirteitä, eikä
edellä kuvattua Turvallisuuskomitean tyyppistä räyhäretoriikkaa tarvitse
käyttää.
Suomettumisen vetäminen näissä yhteyksissä esille on
lähinnä poliittisen pelin pelaamista: kilpaillaan siitä, kuka uskaltaa sanoa ”itsenäisimmin”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti