Varatuomari Matti Rintala käyttää virkistävän
toisinajattelijan puheenvuoron ulkopolitiikastamme Helsingin Sanomien
yleisönosastossa 3.8.2022. Kirjoituksen otsake on ”Suomen ulkopolitikka vaatii
arviointia”.
Rintala lähtee liikkeelle toisen maailmansodan jälkeen
omaksutusta ”Paasikiven-Kekkosen linjasta”. Sen ydinsisällön muodostaa tapa, jolla suhteet Neuvostoliittoon järjestetään. Tämä
oli ymmärrettävää, koska Neuvostoliitto oli bipolaarisessa maailmassa toinen
suurvalta. Eri asia on sitten voidaanko politiikka määrittää juuri niin kuin
Rintala sen nimeää. Itse kuulun niihin, joka puhuu mieluummin Paasikiven linjasta ja
Kekkosen linjasta erikseen. Kekkosen nimi liitettiin Paasikiven nimeen 1950-luvulla
palvelemaan Kekkosen nousua politiikan huipulle. Sen jälkeen yhdistelmä pyrittiin
kiveen hakkaamalla määrittämään Suomen ainoaksi oikeaksi linjaksi.
Neuvostoliitto lähti mieluusti mukaan
itselleen edullisen suuntauksen kannattajaksi.
Paasikivi pyrki pitämään etäisyyttä ”hirmuiseksi” kokemaansa
itäisen naapuriin. Hän ei koskaan alistunut Neuvostoliiton käsikassaraksi.
Paasikivi oli sekä peloissaan että varuillaan koko presidenttikautensa ajan.
Olipa toisen maailmansodan jälkeen omaksutun linjan nimi mikä tahansa, se pyrki ottamaan huomioon Suomen
geopoliittisen aseman suhteessa Neuvostoliittoon. Vähitellen linja omaksuttiin
niin perusteellisesti, että sen hyväksymisaste kansalaisten keskuudessa nousi
lähelle 90 prosenttia. Suhdetta symboloi YYA-sopimus pysyvän oloisena suhteiden
järjestelynä.
Rintala mainitsee
joidenkin suomalaisten leimanneen koko toisen maailmansodan jälkeisen aikakauden
suomettumisen ajaksi. Sen yksioikoiseen negatiivissävyiseen leimaan hän itse suhtautuu
kriittisesti. Koko käsite suomettuminen ympäripyöreydessään ansaitsee tarkemman
ja erittelevämmän käsittelyn. Kun koko aikakausi nimetään suomettumisen ajaksi
ollaan tietenkin väärillä jäljillä. Ensinnäkin suljen Paasikiven tämä ajattelun
ulkopuolelle. Kekkosen ajasta lasken suomettumisen ajaksi suomalaisten tavan
käyttää neuvostosuhteita toisia suomalaisia vastaan sekä räikeimmät osallistumiset
Neuvostoliiton etujen ajamiseen. Monien suomalaisten suopeus (ja tämä on oleellista)
tätä politiikkaa kohtaan on siis osa suomettumista. Muilta osin en puhuisi suomettumisesta
lainkaan, vaan suurvaltojen perinteisestä tavasta painostaa vastentahtoisia pieniä
valtoja mielensä mukaiseen politiikkaan.
Mutta nyt eletään uuden ulkopolitiikan aikaa. Sen Rintala
nimeää Niinistön-Marinin linjaksi. Se käy minulle työnimeksi uudelle linjalle. Tämä
linja vie Suomea Natoon. Tulkitsen presidentin suhtautuneen Natoon liittymiseen
alun perin hyvin varovasti, kun monet muut jo riensivät kiinnittämään Suomen
läntiseen sotilasliittoon. Presidentti kypsyi - vastuuntuntoisesti ajatellessaan
- liittymiseen vähitellen. Marin sen sijaan otti valmiuden liittyä Natoon
suopeasti vastaan huomattavasti ennen Niinistöä.
Tulkitsen niin, että Niinistön kanta muotoutui hitaasti
vakiintuen kansalaisten suuren enemmistön tahdissa. Jotkut sanovat, että Niinistö odotutti ensin muiden päättävien
tahojen kannan vahvistumista.
Rintala kiinnittää huomiota Naton strategiseen päätökseen, jolla Venäjä nimetään Naton viholliseksi,
jonka seurauksena Suomi siirtyy sotilasliiton kautta myös selkeästi Venäjän
viholliseksi. Rintala toteaa tämän johtaneen Suomen ”lisääntyneeseen aseelliseen
varustautumiseen ja koko yhteiskunnan militarisoitumiseen”. Komppaan Rintalaa:
media tuntuu tänä päivänä olevan täynnä toinen toistaan hienompien aseiden esittelyä.
Suomen Venäjä-politiikka on siis kääntynyt ympäri. Rintala näkee
viitteitä Suomen joutumisesta suurvaltojen
pelinappulaksi. Hän suhtautuu skeptisesti Naton suomaan yksiselitteiseen turvaan
ja arvioi myös päinvastaisen kehityksen mahdolliseksi. Johtopäätös on , että ulkopoliittisen
linjan arvioinnin on oltava aidosti jatkuvaa,
mitä se tietenkin pyrkii olemaankin, mutta linjan muuttaminen nykyisestä lienee
pelkästään akateemista pohdintaa.
Rintala pelkää Suomen taantuvan Naton köyhäksi rajamaaksi. Katteeton
uhkakuva? Ei sittenkään. Vanhan sanonnan mukaan Suomella on historiassa mennyt taloudellisesti
hyvin, kun Venäjällä on mennyt hyvin pitänee
edelleen paikkansa. Jos Venäjän taloudessa alkaa alamäki on sitä hankalaa kuroa
umpeen länsikaupalla. Joka tapauksessa Venäjä on normaalioloissa luonteva
kauppakumppani mille tahansa Suomen asemassa olevalle maalle. Suomessa suhtaudutaan Venäjään alentuvasti.
Sitä ei nähdä potentiaalisena kauppakumppanina, vaan uhkan ja länsikaupan varaventtiilin
sekoituksena. On vaikea uskoa, että
Suomi selviää pitkällä aikavälilläkään kolhuitta Venäjän kaupan anemiasta.
Monien mielestä näin on hyvä, sitoutumista pitääkin välttää!
Nykyinen politiikka viittaa siihen, että Venäjä-suhteet
kompromettoidaan, niitä ei ole tai jos on, niin vain henkilötasolla.
Mutta mikä olisi vaihtoehto nykyiselle politiikan ja
talouden kriisille? Niin kauan, kun
Venäjä hyökkää Ukrainassa, ei Suomen ja Venäjän kaupan ja keskinäisten
suhteiden takalukkoa pystytä avaamaan. Sitä paitsi sodalla on pitkät jäljet
laajentumismahdollisuuksineen. Ja jäljet ulottuvat näkyvissä olevan
tulevaisuuden tuolle puolelle. Vain spekuloinnin tasolla voidaan ”avata”
mahdollisuuksia. Rintala ei esitä vaihtoehtoja, miten tästä tilanteesta
päästäisiin eteenpäin. En usko, että Suomi ensimmäisten joukossa on luopumassa Ukrainan
tukemisisesta. Jäljelle tuntuu jäävän vain traumaattinen tunne kaiken tarkoituksettomuudesta
savuavine raunioineen.
Kaupan kehyksiä ei kuitenkaan kannata ajaa alas. Toipuminen
nykyisestä alavireestä saattaa viedä vuosia, joidenkin mukaan vuosikymmeniä. Sota
ei näytä olevan sellaisessa vaiheessa, että aselepoa tai rauhanneuvotteluja kannattaa
harkita.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa Naton kannatus hipoo YYA-sopimuksen kannatusta.
Suomalaiset haluavat heittäytyä valittuun
linjaan pohjiaan myöten. Mikään ”linja” ei ole kuitenkaan suora, siinä on kuoppia
ja mutkia, joita kannattaa jatkuvasti
arvioida kriittisesti.
Oma lukunsa on Suomen ulkosuhteiden kirjo viimeisten sadan
vuoden aikana. Suhteet sekä länteen että itään ovat vaihdelleet äärestä ääreen.
Suomi on kuitenkin hyvän onnen ja omien ponnistelujen avulla selvinnyt maavertailussa
verrattomasti keskimääräistä paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti