Vuoden alussa yksi Suomen politiikan
polttopisteessä olleista agendoista koski suunnitelmaa perustaa valtioneuvoston
kanslian yhteyteen turvallisuuspolitiikan yksikkö. Ehdotus tuli pääministeri
Sanna Marinilta. Siitä voi päätellä, että pääministerillä on vaikutusvajetta
tai häneltä puuttuu valmistelukoneistosta haluamaansa asiantuntijavoimaa ulkopolitiikan
alueelta. Tarkoitus oli selvästikin saada pääministerin sana kuulumaan paremmin
ulkopoliittisessa johdossa. Avaus sai
ristiriitaisen vastaanoton, joskin lopputulos oli, että kriittiset
näkemykset Marinia kohtaan pääsivät toistaiseksi voitolle. Yksikköä ei kannatettu,
korkeintaan puhuttiin mahdollisuudesta pestata yksi kovan luokan ulko- ja
turvallisuuspolitiikan ammattilainen, mutta ei sitäkään ennen vaaleja. On vaikea
sanoa, oliko kysymys Marinin omista tuntemuksista vai oliko kysymys - niin kuin Marin perusteli - pysyvästä lisäyksestä
ulkopolitiikan asiantuntijuuteen. Joka
tapauksessa ulkoministeriö ja presidentin kanslia torjuivat yksikön
perustamisen tässä vaiheessa.
Taustalla on periaatteellisempi keskustelu
ulko- ja turvallisuuspolitiikan valtasuhteista. Kekkosen aika kummittelee
taustalla. Silloin presidentti lähes suvereenisesti päätti ulkopolitiikasta ja eduskunta
alistui epädemokraattisen suppeaan rooliinsa. Pääministerillä on nyt tahtoa
luoda esikunnalleen korkeampi ulko- ja turvallisuuspoliittinen profiili. Niinistö, joka on tottunut käyttämään virallista tehtävänkuvaa
suurempaa vaikutusvaltaa, ei selvästikään ollut ilahtunut esityksestä. Vaikka presidentiltä
onkin sitten Kekkosen päivien riisuttu valtaa on presidentin vallankäytön
laajuus henkilöstä riippuvaista. Sauli Niinistö on rakentanut itselleen ”toimenkuvan”
ja arvovallan, jota harva asettaa
kyseenalaiseksi.
Toisaalta Marinin esitystä voidaan tarkastella
myös pääministeri-instituution näkökulmasta ja löytää sille perusteita. Tässä voidaan viitata Marinin Hornet-aloitteeseen Ukrainan vierailulla.
Näen tässä dualistisen ongelman: toisaalta Marinilta olisi kohtuudella
odottanut asioista sopimista vähintään presidentin kanssa ennen tapaamista.
Toisaalta en ymmärrä, miksi pääministerin pitäisi kysyä lupaa ulkopoliittiselta
johdolta keskustelun avauksen lanseeraamiseksi. Kysymyshän ei ollut konkreettisesta
päätöksenteon valmistelusta, johon olisi sidottu vaikkapa presidentti. Niinistö
näytti ymmärtävän, että keskustelun
avaus ei ollut mikään majesteettirikos, jona taas presidentin lakeijamaiset
avustajat näyttivät sitä pitävän.
Tietenkin tässä on vaalit taustalla.
Ollaan suunnattoman herkkiä reagoimaan Marinin Hornet-aloitteen kaltaisessa
tapauksessa. Pienellä vasaralla napauttamisen sijasta lyötiin lekalla jonkin tarkemmin
määrittelemättömän edun saamiseksi ulkopoliittisessa keskustelussa. Marin on ollut myös aidosti – eikä
ainakaan pelkästään vaalien takia – aktiivinen ja aidon myötätuntoinen Ukrainan
auttamiseksi kaikin tavoin – ehkä enemmän kuin kukaan toinen. Siksi HS:n toimittajan Jarmo Huhtasen
äkkiväärä kommentti 25.3.2023 Hesarissa -
aivan ilmeisesti Mariniin viitaten -
että ”….Ukrainassa ei ole kysymys irtoäänien keruusta”, on tökerö.
Tähän problematiikkaan tarttuu
professori Tapio Raunio Hesarin Vieraskynä-palstalla, joka on otsikoitu seuraavasti: ”Eduskunnan ja
hallituksen asemaa ulkopolitiikassa on vahvistettava”. Artikkelissa Raunio luotaa ulkopoliittisen
päätöksenteon syviä vesiä. Lähtökohta on selvä: Perustuslain 93. pykälän mukaan
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa
valtioneuvoston kanssa, josta kohdasta siis Niinistö lausui oman epävirallisen
tulkintansa ”taukoineen”.
Perustuslaki velvoittaa presidentin
ja hallituksen yhteistoimintaan, mutta ei samanmielisyyteen, toteaa Raunio.
Yhteistä linjaa voidaan hioa presidentin pääministeri- ja ulkoministeritapaamisissa tp-utvan lisäksi.
Oma näkemykseni on seuraavanlainen:
Tulkitsen niin, että Ukrainaa toistuvasti
avustettaessa tarvitaan presidentin ja
valtioneuvoston yhteistoimintaa avustuslinjauksissa, mutta jos pääministeri
esittää aloitteen käynnistää keskustelu Ukrainan avustamisesta
hävittäjillä voidaan keskustelu käynnistää epävirallisemmissa puitteissa ja
vasta avun valmistelua käynnistettäessä tulisi kysymykseen perustuslain mukainen
yhteistyöpykälä.
:::::::::::::::::::::::::::::
Hygieenisyyssyistä meillä on tapana
vältellä presidentin arvostelua. Raunio
tulkitsee tämän vahvan johtajan kaipuuksi. Varmuuden vuoksi ei presidenttiä arvostella
juuri lainkaan. Suosittu valtionpäämies rajataan teräväreunaisemman arvioinnin ulkopuolelle.
Demokraatissa 23.3.2023 Heikki
Sihto arvostelee ulkopoliittista päätöksentekoa samasta syystä. Presidentit
ovat pitäneet kiinni ulkopoliittisesta vaikutusvallastaan. ”Luvalliset” keskustelunavaukset
on rajattu niin harvoille, ettei keskusteluun ole syntynyt rutiinia, mikä näkyy
Marinin Hornet-aloitteen saamasta kohtelusta.
Raunio tuo esille, että presidentin kalenterissa on vain vähän pakollisia menoja.
Pääministerin asema on toinen. Hän sitoutuu ”kalenteriyhteistyöhön” eduskunnan
ja hallituksen kanssa. Lisäksi hänellä on
EU-kokoukset ja puolueen johtamistehtävät. Luvalla sanoen pääministerillä pitää
kiirettä! Olisiko työnjaossa tarkentamisen varaa?
Raunio esittää, että työ jaettaisiin niin, että presidentti
vastaa kahdenkeskisistä suhteista EU:n ulkopuolisten maiden kanssa ja hallitus
vastaa EU:n puitteissa hoidettavasta ulkopolitiikasta.
Eikä tässä kaikki. Tuleva Nato-jäsenyys
luo uusia haasteita ulkopoliittiselle johdolle.
Raunion mukaan - jota en epäile – Nato mahdollistaa presidentille tiiviit
suhteet muiden Nato-maiden päämiehiin. Raunio arvelee tämän tuovan kitkaa presidentin
ja hallituksen välisiin suhteisiin. Raunio pitää tärkeänä, että valtioneuvoston
kanslian ulkopoliittista asiantuntemusta vahvistetaan, jotta pääministerillä on ajantasaiset
edellytykset turvallisuuspolitiikan johtamiseen omalta osaltaan ml. Nato. Käyty
keskustelu ”turvallisuuspoliittisesta yksiköstä” juuttui osaltaan pelkoon pääministeripuolueen
vallan kasvusta ja siitä unohtui kokonaan instituutioiden vallanjakoproblematiikka
periaatteellisella tasolla. Raunion kannanotot johtavat ajatukset Marinin tekemiin
aloitteisiin, joista ei ole pääsääntöisesti
pidetty. Jos edellä kuvattu institutionaalinen asiantutijavaje on fakta - niin
kuin oletan - on pääministerillä selvä vaikutusvaltavaje ja Marinin aloitteet
tulevat ymmärrettävimmiksi.
Ulko- ja turvallisuuspoliittiset erilliset
selonteot saavat Rauniolta tuomion. Ne eivät sovi nykypäivään. Ulko- turvallisuuspoliittiset
linjaukset tulee hänen mukaansa esittää
hallitusohjelmassa. Tämä merkitsisi omalta osaltaan ulko- ja turvallisuuspoliittisten
linjausten ”politisoitumista” vastaamaan kunkin hallituksen kokonaisohjelmaa.
Onko siis taistelussa
ulkopoliittisesta vallasta kysymys yksittäisistä asiakysymyksistä kuten
Horneteista tai valtioneuvoston kanslian yhteyteen perustettavasta
turvallisuuspolitiikan yksiköstä vai onko kysymys periaatteellisemmasta instituutioiden
vallanjaosta ja vaatimuksesta vallan uusjakoon? Yhdyn edellä esitettyyn kritiikkiin
uskalluksen puutteesta ottaa rakentavaa periaatteellista kantaa ulko- ja turvallisuuspoliittiseen
keskusteluun valtioneuvoston (pääministeri) ja presidentin välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti