On aika katsoa hiukan taaksepäin ja arvioida Nato-liittymiskamppailun etenemistä pidemmällä aikavälillä. Viittaan ohessa sekä presidentti Niinistön kannan että oman kantani kehittymiseen.
Kuten tunnettua sekä Suomi että Ruotsi
törmäsivät Turkin ja Unkarin vastahakoisuuteen ratifioida Nato-sopimus. Molemmat
Pohjoismaat vuorollaan ovat olleet ymmällä jarruttelun syistä. Epäilemättä Turkki
ja Unkari iltalypsyllään hakivat joitakin etuja itselleen. Turkki ja Unkari
ratifioivat kuitenkin Suomen sopimuksen ja tätä kirjoitettaessa Suomen
täysjäsenyys on varmistunut.
Ei ole sattuma, että molempien
maiden oikeusvaltioperiaatteet ovat olleet huteralla pohjalla. Kuukausien vääntö
kääntynee kuitenkin lopputuloksen kannalta suotuisaksi eli Natoon liittyminen
realisoituu myös Ruotsin osalta.
Ruotsin moralisoiva virallinen kanta
on toiminut maata itseään vastaan. Tunnettu, jo Vietnamin sodan ajoilta
periytynyt Ruotsin ”maailman omatunto” -asenne korostuu tänäkin päivänä. Vietnamin
sodan yhteydessä tilanne kärjistyi niin, että USA kutsui suurlähettiläänsä
kotiin. Toisaalta myös tavalliset ruotsalaiset ovat omaksuneet vuosikymmenien varrella
sormea heristävän asenteen muita valtioita kohtaan. Turkin ja Unkarin osalta on
sanottu, että ruotsalaiset jäivät oman maineensa panttivangiksi. Ehkäpä
niinkin, mutta ruotsalaiset ovat kieltäytyneet johdonmukaisesti myönnytyksistä
Turkille ja Unkarille, jota menettelyä minäkin pitkälle kunnioitan.
Kun nykyisin politiikka on usein
täysin periaatteetonta, niin Ruotsin
kanta muodostaa poikkeuksen ja menettelylle pitää antaa sille kuuluva arvo.
Tätä kirjoitettaessa Ruotsin
liittoutuminen on lähinnä viivästynyt. Silläkin voi aavistuksen verran spekuloida,
että Ruotsi jää Naton ulkopuolelle toistaiseksi.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainan
kimppuun johti Suomen ja Ruotsin liittoutumishankkeen realisoitumiseen. Venäjää ei puolusta Ukrainan sodan ja muun käytöksen
perusteella kukaan edes vähän demokratiaa tunteva taho. On se ollut niin törkeää.
Totuutta ei voi jakaa. Venäjä yrittää sitä propagandassaan, mutta liittoutuu
tosiasiassa valheen puolelle.
Venäjä loisti poissaolollaan Suomen
vaalikamppailusta. Joidenkin tahojen mukaan puolueet eivät yksinkertaisesti halunneet
puhua Venäjästä. Muutos aiempaan on dramaattinen, koska Venäjä (Neuvostoliito)
oli maailmanvaltana ja naapurina fakta, joka täytyi ottaa huomioon. Toisaalta
myöskään Venäjän puolelta ei ole osoitettu merkittävää kiinnostusta sekaantua
Suomen vaaleihin.
Oma lukunsa on Venäjän Tukholman suurlähettilään
uhkailevat sanat Natoon liittymistä vastaan. On puhuttu jopa sotilaallisista
toimista viimeisenä keinona vedota ruotsalaisten päätökseen. Liittymisprosessi
oikeuttaa – näin Venäläinen taho sanoo – sotilaalliset vastatoimet. Niin ei
kuitenkaan tapahdu.
Aivan viimeisimpänä on nostettu esille
mahdollisuus, että Ruotsi ei liittyisi lainkaan Natoon, jos Turkin ja Unkarin vetkuttelu jatkuu.
Minulla on koko ajan ollut takaraivossa tällaisen mahdollisuuden ”uhka”. Niin
vakuuttavaa on ollut Ruotsin 200 viime vuoden kehitys rauhan ja sodan
kysymyksissä. Korvaisiko Ruotsi Nato-sopimuksen toistaiseksi kahdenvälisillä
(Ruotsi-USA, Ruotsi-Englanti) sopimuksilla? No, Ruotsin Natoon liittyminen
lienee todennäköistä, vaikka monella ruotsalaisella on ollut hiljaa mielessään -
monissa suhteissa lyömättömän – sotilaallisen liittoutumattomuuden jatkuminen.
Helsingin Sanomien pääkirjoitus
30.3.2023 oli otsikoitu mielenkiintoisella tavalla: ”Kauhu kangisti keskustelun Natosta”. Perusteena otsikolle ja
kirjoitukselle oli, että vuosi sitten Natoon liittymiskeskustelu jäi käymättä, kun muutos kansalaisten suhtautumisessa Natoon
tapahtui Ukrainan sodan takia yhtäkkiä. Varmuus liittymisestä olikin siis
pelkotilassa syntynyttä pakkoa?
Nyt HS kuuluttaa jälkikäteistä
keskustelua pääkirjoituksessaan: ”Enää eliitillä ei olisi (ollut) syitä
pidätellä keskustelua Suomesta Natossa ja Suomen paikasta maailmassa (kuten
vuosi sitten)”.
Hesarin mielestä, kuten
käsitän, Suomen kansalle pitäisi
paljastaa todellinen syy Suomen Natoon
liittymisestä. Ja se on: ”Nato-maat eivät olleet varautuneet strategisen
kilpailun aikakauteen.” HS sanoo pääkirjoituksessaan sen myös toisella
tavalla ”Suomi ja Ruotsi eivät voineet
jäädä Venäjän jalkoihin”.
::::::::::::::::::::::::::::::
On syytä ruveta miettimään, mitä
tapahtuu, kun Suomesta tulee liittoutunut maa. Voi olla, että Nato-liittoutumista on vaikea hahmottaa, koska puolueettomuudella/sitoutumattomuudella/sotilaallisella
liittoutumattomuudella on niin pitkä historia. Se ulottuu pidemmälle historiaan
kuin toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Veikkaan nyt, että liittoutumisesta
tulee eräänlainen ”must” (ainoa totuus), jota vastaan on vaikeaa herättää keskustelua.
Ajan henki on jotenkin niin sotaisuutta uhkuva.
Suomesta tulee joka tapauksessa osa
Nato-Skandinaviaa (ja laajemminkin, sillä Suomen velvoitteeksi tulee tavalla
tai toisella suojata Naton sivusta Baltiasta arktiselle alueelle yhdessä Norjan
ja Ruotsin kanssa), joka lisännee sekä Pohjolan että Suomen painoarvoa, mutta
samalla joudutaan ottamaan kantaa kiistoihin, jotka tapahtuvat lännen ja idän
välillä kaikkialla maailmassa.
Entä miten suhtaudutaan suomettumisen
mahdollisesti korvaavaan lännettymiseen (länsiorientaatio, joka kaventaa
poliittista liikkumatilaa). Onko huomioitu iso naapuri, Venäjä ”menetyksenä”,
kuten Timo Vihavainen näkee tapahtuneen?
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Kukaan ei puhu nyt niiden puolesta,
jotka eivät ole kannattaneet, eivätkä vieläkään kannata Natoa. Kuuluin niihin,
jotka puolustivat ja perustelivat useissa kirjoituksissa Suomen pysyttäytymistä
sotilasliittojen ulkopuolella. Häviö tuli. Tosiasiat on myönnettävä: ylivoimainen
enemmistö suomalaisista on tällä hetkellä liittoutumisen voimakkaita puolustajia
eli että liittoutuminen oli oikea ratkaisu. En taistele tapahtuneita tai
tapahtuvia tosiasioita vastaan, mutta kuitenkin…
Se, mitä tapahtui joulukuussa 2021
(Venäjä julisti, että Naton ei saa laajentua, ja että Venäjällä on oikeus
etupiireihin) ja 24.2.2022 (hyökkäys Ukrainaan) toimivat vedenjakajina: Natoa
koskevat (liitytään/ei liitytä) enemmistöt vaihtoivat Suomessa paikkaa
pikavauhtia.
Kannan tällä hetkellä huolta niistä
seurausvaikutuksista, joita liittoutumisella on. Venäjän joukkojen muodostama uhka rajalla ei
kuulu mielestäni näihin. Merkittävin kysymys liittyy Naton yhtenäisyyteen,
josta on mm. ratifiointiprosessin yhteydessä saatu tuta. Meillä on vieläkin puolisokea
luottamus lännen yhtenäisyyteen, mikä luulo ei ole tiedon väärti. Tilkkutäkkimäinen
EU ja vastaava sotilaallinen yhteisö Nato eivät ole betoninluja varustus pahaa
maailmaa vastaan. Suurissa koalitioissa syntyy ristiriitoja ja jopa sotia liittolaisten välillä, kuten on
nähty.
Suomella on kuitenkin lukko, jolle
voi antaa painoaan suuremman arvon: Suomi pystyy puolustautumaan omalla hyvin
varustellulla armeijallaan paremmin kuin useimmat muut maat. Kaiken kaikkiaan
olisi kuitenkin pystyttävä pitämään välit nykyisen ja tulevan Venäjän kanssa
siinä määrin kunnossa kuin se näissä epäsuotuisissa olosuhteissa on
mahdollista. Minulla on sellainen kuva, että Suomi pystyy halutessaan säilyttämään
yhteydet Venäjään kulloisellakin maksimitasolla. Meillä ei ole sellaista asenteellista
traumaa kuin Baltian mailla tai Puolalla, jotka ovat kokeneet lähihistoriassa
vihollisarmeijoiden läpimarssin.
Venäjän uhkailut ja niitä seuraavat
toimenpiteet kuulostavat tällä hetkellä
epäuskottavilta. Suomen vastaisen rajan Venäjä tulee tosin varustamaan nykyistä
paremmin, se on selvä, koska Natosta tulee sen välitön naapuri luoteisrajallaan.
Globaali kriisi tai sodan suuri eskaloituminen on oikeastaan ainoa tapa, jolla Suomen olemassaolo kyseenalaistuu, kuten
tietysti monien muidenkin maiden. Risto E. J. Penttilän lausahdukseen Turkin sopimusratifioinnin
tapahduttua , että ”olemme nyt turvasatamassa”, en voi yhtyä. Paha ja hyvä maailma
ympärillämme sekoittuvat ja on syytä varustautua - henkisesti ja fyysisesti -
kaikkiin mahdollisuuksiin, kuten tähänkin asti.
Ensi innostuksessa vallinnee suuri
Nato-odotus. Tuoretta suhdetta ei hyväksytä spekuloitavaksi. Ulkopoliittinen
instituutti tuntuu näkevän vain suotuisia asioita Nato-sopimuksessa, edes kustannukset eivät herätä arvostelua. Kaikessa
muussa talous näyttelee mahtiosaa paitsi ei sotilasmenoissa koskien Natoa!
Se vaara tietenkin on, että kun
päästään yhteen etappiin eli esimerkiksi Nato-sopimuksiin Suomen ja Ruotsin
kanssa niin kuvitellaan yhden historian vaiheen loppuvan. Tosiasiassa näiden
maiden on yhdessä muiden kanssa sovittauduttava vallitsevaan
suurvaltakilpailuun. Suomi ja Ruotsi eivät pysty kuin pieneltä osin asettamaan
ehtoja maailmanpolitiikassa. Ne hyppäävät liikkuvaan junaan. Naton suuri haaste
on riitaisa moniäänisyys verrattuna Yhdysvaltoihin (varauksin) ja Kiinaan.
Muilta osin, sanokaamme koskien BRICS-maita, ei ole odotettavissa paradigman
muutoksia.
Keskeiset toimijat
suurvaltastrategian muotoutumisessa ovat USA, Kiina, Venäjä ja Nato. Tässä
yhtälössä Venäjä on aggressiivinen taho (”rajattomuus”, ”ikuinen sota”), Kiina
ajaa ”kiinalaista rauhaa” eli omia strategisia etujaan kaikkialla maailmassa,
mutta erityisesti Tyynenmeren reuna-alueilla, USA - vanha tukikohtaimperialismin
maailmanvalta - käy torjuntataistelua nousevia voimakeskittymiä vastaan. Kiina
ja Venäjä ovat julistaneet sen päävastustajakseen. Voima- ja liittosuhteet muotoutuvat sen
mukaan, kun tavoitteiden samansuuntaisuutta löytyy.
Mikä osa Suomella on uudessa
strategisessa yhtälössä. Omaksuuko se aloitteentekijän roolin, reagoijan
roolin, sopeutujan roolin vai jonkin muun roolin? Entä onko tuo rooli
valittavissa osana EU:ta ja Natoa? Halutaanko yleensäkään profiloitua? Suomi on
kuitenkin pieni toimija kokonaisuudessa,
jossa suurvallat ajavat omaa
etuaan. Suomi voi toki suurentaa
rooliaan omilla vahvuuksillaan ja liittoutumalla muiden Pohjoismaiden kanssa muodostaen
oman painostusryhmän sotilasliiton sisälle.
Naton viidennestä artiklasta on
luotu väitetysti pitävä suojamuuri ympärillemme. Tosiasiassa laajan sodan
syttyessä useimmat jäsenvaltiot tarvitsevat joukkonsa oman maan suojaksi.
Syntyvä epätasapainotilanne voi olla hankalasti ennakoitavissa ja siten katastrofiherkkä.
Enpä ole ollut itsekään täysin vakuuttunut liittoutumisen autuudellisuudesta. Mutta, mikä olisi ollut vaihtoehto? Nököttää Venäjän etupiirin reunalla, odottaen kylmä rinki persuuksissa mitä ne Kremlin kahjot keksivät seuraavaksi. Se ei olisi ollut ollenkaan kivaa. Tuskin minkäänlaisia kahdenvälisiä sopimuksia olisi edes haluttu; se on kyllä nähty, kuinka tunnollisesti ryssät kunnioittavat tehtyjä sopimuksia. Ainoa, mitä he kunnioittavat, on voima. Nato on kaikesta huolimatta taho, jolla sitä voimaa on tarvittaessa - ja tämä toki tiedetään Kremlissäkin.
VastaaPoistaTärkeintä olisi ollut, että ei odotettaisi "kylmä rinki persuuksissa". Mitä Venäjä olisi tehnyt? Ehkei mitään. Nyt emme tiedä, koska geopoliittinen asemamme on kokonaan toinen. Taidolla ja hyvällä onnella jatketaan tälläkin järjestelyllä. Toivottavasti valtiomiesviisaus riittää.
VastaaPoistaHaluan herätellä yhden asian Suomessa vaihtoehtoja, kuten tein ennen Nato-päätöstä.
Lainaan vielä Timo Vihavaista vuodelta 2014: `Yhtä kaikki, Venäjällä vallitseva myönteinen Suomi-kuva ja yleinen sympatia maatamme kohtaan (kyselytutkimuksessa Suomi oli ylivoimainen voittaja, kun kysyttiin, mitä maata ”rakastatte” любите) on poikkeuksellinen asia, olemme siellä hieman eri kategoriassa kuin muut, eikä tämä ole sattumaa. Jos ja kun maamme on pystynyt saamaan moisen ”brändin” ja goodwill-pääoman, olisi tietenkin täyttä mielettömyyttä päästää se valumaan hukkaan.´ ”
Olen sen verran naiivi, että kuvittelen, että Putinin luomat kuvottavat ajat vaihtuvat parempiin joskus....
Sitä paitsi kyllähän me Nato-aikanakin voimme tehdä hyviä rauhanomaisia palveluja kansainväliselle yhteisölle, jos viisaat johtajamme niin näkevät. parhaaksi.
Se tuntuu ja näyttää siltä että natosta vouhkaavat lähinnä erilaisissa keskustelufoorumeissa kuten uusisuomi lähinnä vanhat ukot. Helppohan se on vouhkata kun ei itse tarvii lähtee etulinjaan tosipaikan tullen.Natoon littymisestä se että suomi oikeastaan pakotti itsensä natoon lähtemällä mukaan arvostelemalla venäjän politiikka ja osallistumalla venäjän vastaisiin sanktioihin joten ei ollut muuta kuin myydä nato kansalaisille.
VastaaPoista